УРОК ЯДС "ГРУНТ. Склад і утворення"

Про матеріал
Тема: Ґрунт. Склад і утворення. Догляд. Мета: формувати знання учнів про ґрунт, дослідити склад ґрунту, показати його значення для живої природи, господарської діяльності, формувати навички дослідницької роботи та спостереження, формувати вміння аналізувати, робити висновки, виховувати бажання піклуватися про природу.
Перегляд файлу

Тема: Ґрунт. Склад і утворення. Догляд.
Мета: формувати знання учнів про ґрунт, дослідити склад ґрунту, показати його значення. для живої природи,  господарської діяльності, формувати навички дослідницької роботи та спостереження, формувати вміння аналізувати, робити висновки, виховувати бажання піклуватися про природу.
                     
                                   Хід уроку.
I. Ранкове коло.
1. Привітання. Діти стають в коло, беруться за руки, висловлюють один одному побажання.
  Тож починаємо працювати у гарному настрої. Будемо уважні, розумні, організовані, кмітливі. Щоб урок пройшов цікаво, всі беремося до справи!
2 Щоденні новини. Вправа синоптик. Черговий синоптик повідомляє про те, який зараз місяць, яке число, погода.
- Яка температура повітря?
- Що стосовно опадів?
- Яке було небо вранці?
II.  Мотивація навчальної діяльності.
   - Відгадайте загадку.
     Не людина, а п’є.
     Не кухар, а всіх годує.
  - У що треба кинути зернятко, щоб виросла рослинка?
  - А куди посадити жолудь, щоб виріс дуб?
  - Так, потрібна родюча земля, тобто ґрунт.
III. Робота над темою уроку.
- Ґрунт утворюється століттями. При густому рослинному покриві й за сприятливих умов для утворювання шару ґрунту завтовшки 1 см потрібно 250-300 років.
- Розгляньте ґрунт у горщиках на підвіконні. Опишіть його.
- Пригадайте, що таке ґрунт.
Ґрунт – це верхній родючий шар землі. На ньому ростуть рослини, живуть різні живі істоти.
- З чого ж складається ґрунт?
- Ґрунт складається з перегною, глини, піску, води, повітря, мінеральних солей.
- Розгляньте шари земної поверхні та назвіть їх. (Ґрунт, пісок, глина, каміння).
- А помічали ви, що ґрунт має неоднаковий колір?
- В одних місцях після дощу  вода швидко просочується в ґрунт, а в інших затримується і утворюються калюжі.  Є ділянки з багатою рослинністю, а є з бідною. Все це тому, що є різні ґрунти. У них різна кількість речовин, з яких ґрунт складається.
- Сьогодні ми дізнаємось  про види ґрунту. Це чорнозем, піщаний та глинястий ґрунт.
В чорноземі бегато перегною, він добре пропускає воду, повітря, зберігає вологу.
В піщаному ґрунті більше піску, мало повітря. Він швидко пропускає вологу, але погано  її зберігає. Вода швидко випаровується і ґрунт стає сухим.
В глинястому ґрунті більше глини і дуже мало повітря. Він повільно пропускає воду, але довго її зберігає. Якщо багато вологи, то глинястий ґрунт стає в'язким, а після висихання твердим, щільним.
- Поміркуйте. На якому ґрунті рослина буде краще рости в засушливее літо, якщо її не поливати, а на якому в дощове? Поясніть свою думку.
- А від чого залежить родючість ґрунту?
Родючість – головна властивість ґрунту. Вона залежить від кількості перегною.
Чим більше перегною, тим родючіший ґрунт. Перегній утворюється внаслідок гниття решток рослин і тварин, опалого листя. У перегної багато речовин, необхідних для росту та розвитку рослини. Для того, щоб отримувати хороший врожай, ґрунт треба добре обробляти. Восени ґрунт орють, перекопують, весною – боронують. В пухкий ґрунт добре проникає вода, повітря. Під час оранки знищуються бур’яни, комахи – шкідники. Щоб зберегти вологу, ґрунт розпушують влітку після дощів.
   Малородючі ґрунти – глинястий та пещаний. Їх удобрюють торфом, перегноєм, мінеральним добривом. Чорнозем теж потребує удобрення, тому що рослини під час росту забирають поживні речовини.
- А які тваринки живуть в ґрунті?
Тваринки ці роблять в ґрунті ходи, перемішують ґрунт і він стає більш родючішим.
IV. Робота з підручником.
- Роздивіться малюнки та складіть розповідь, як людт доглядають за ґрунтом.
V. Закріплення матеріалу.
Гра «Правда чи неправда» (якщо це так, то учні показують цеглинку зеленого кольору, а якщо ні – червоного).
1. Ґрунт – верхній, родючий шар землі.
2. У ґрунті живуть пташки.
3. У ґрунті ростуть рослини.
4. Чим менше в ґрунті перегною, тим краще ростуть рослини.
5. В ґрунті немає води, повітря.
6. Всі люди повинні берегти ґрунт.

- З окремих частин складіть прислів’я.

Яка земля                                                будеш мати урожай.
Більше землю удобряй                       білий хліб родить
На чорній землі                                     такий і хліб

Висновок: ґрунт – верхній родючий шар землі, де ростуть рослини, мешкають різні істоти. Ґрунт складається з перегною, піску, води, повітря. Україна багата на родючі ґрунти. Але треба пам’ятати, що ґрунт потребує охорони.  Рунт – багатство Землі. Стався до нього обережно.

VI. Рефлексія.
Оберіть цеглинку лего.
- Якщо дуже сподобалось на уроці, покажіть зелену цеглинку.
- Якщо сподобалось, покажіть цеглинку жовтого кольору.
- Якщо не сподобалось, покажіть цеглинку червонного кольору.




 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
29 березня
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку