Урок "Як готуються до зими бджоли?"

Про матеріал
Міні-проект спостереження за комашками, зустріч з пасічником села Демченко Віталієм Олександровичем. Формування груп:науковці, літератори,рекламісти, інформатики.Створення реклами товарів, що містять прополіс;проведення презентацій учнівських робіт.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Як бджоли готуються до зими?

Урок-проектhttps://docviewer.yandex.ua/htmlimage?id=nojk-1xpvi9afm5x506j7khjpr42r6aysb5lyv9zlgcsqkk7qb1ibnffz2ojkubp0yekapn00i2y3qjp46f99sx52g72nx2r24hbhek2&name=s42.JPEG&uid=238083154

Мета.Навчати молодших школярів знаходити потрібну інформацію із заданої теми, правильно будувати власні висловлювання, спостерігати, аналізувати, узагальнювати підібраний матеріал. Закріпити знання про комах, зокрема бджіл, нагадати дітям про їх користь.Розвивати уяву, мислення , усне мовлення, діалогічне мовлення.Виховувати бережне ставлення до природи, в тому числі і бджіл.

Обладнання. Ілюстрації, предметні малюнки,предмети: вулик, димар, стільники.

Тип міні-проекту: пізнавальний

Ключові питання:

 екскурсія до пасіки;

 зустріч з пасічником села Демченко Віталієм Олександровичем.;

 створити повідомлення “Як бджоли готуються до зими”;

 створити “Скарбничку народної мудрості”;

 створити рекламу товарів, що містять прополіс;

 провести презентації учнівських робіт.

Очікувані результати:

-​ вміє здобувати інформацію з різних джерел;

-​ вміє презентувати як бджоли готуються до зими за допомогою певного

освітнього продукту (малюнок, казка, вірш);

-​ оцінює власну діяльність та діяльність однокласників;

-​ встановлює зв'язок між неживою та живою природою;

прагне оберігати природу;

Формування груп:


1 група –науковці

2 група – літератори

3 група – рекламісти

4 група – інформатики


      Завдання групам

        1 група – науковці. Використовуючи різні джерела інформації, створити       наукове повідомлення “Як бджоли готуються до зими”.

       2 група – літератори. Створити “Скарбничку народної мудрості”.

       3 група – рекламісти. Створити рекламу товарів, які містять прополіс

       4 група – інформатики, зробити презентації.

                                       

Зміст уроку

Діти сьогодні у нас незвичайний урок. Урок- проект над яким ми  почали працювати, це  урок на якому ми повинні добре розібратися, проаналізувати, розказати про свої спостереження, та саме свою роботу по вивченню теми «Як зимують бджілки.» І для цього я запросила до нас людину, яка добре розуміється в цьому ,  тому що це пасічник Демченко Віталій Олександрович.

Зараз ми покажемо над чим ми працювали,  а ви оцінете нашу роботу.

І. Мотивація проблемного питання.


Послухайте вірш-загадку.

 Хто Юрасика вкусив?

Проти сонечка квітник -

Тут Юрась гуляти звик.

Зазира у квітку кожну.

- Чи тебе понюхать можна?

- Нюхай, нюхай та гляди,

щоб не сталося біди.

Шелестить увесь квітник.

Раптом наш Юрась у крик.

- Ой! Ой! Ой!

Біжить щосили.

- Мамо! Квітка укусила.

Мама каже: «Укусити

аж ніяк не можуть квіти».

- Хто ж тоді? -

Юрась питає, -

Укусив мене? Не знаю.

Чи не можете, малята,

ви Юрасеві сказати? ( Бджола).


ІІ. Повідомлення теми уроку.

1.​ Цікава інформація. Розповідь учителя.

Слово «бджола» дуже давнє. Перші звуки цього слова нагадують дзижчання бджоли. Цю комаху і назвали за характером дзижчання під час польоту. У народі

бджолу називають святою, тому що в Біблії вона згадується понад 60 разів. Мед - це не просто щось солоденьке. Він дуже корисний, бо має цілющі властивості. А ще без бджіл не буде фруктів та овочів. Тому що квіткові рослини запилюють бджоли. Уявіть собі, якщо не стане бджіл, то не буде ні яблучка. ні грушки, ні помідора, ні огірка, ні кавуна і т. Отже, сьогодні головною героїнею нашого уроку буде бджілка. Готуючись до цього уроку ви багато про неї дізналися, то ж нам слід усе узагальнити, проаналізувати, а з підібраного матеріалу  ми створили книжечку – проект.Над якою ми ще не закінчили працювати.

ІІ. Пізнавальна діяльність.Робота над ілюстрацією бджілки.

Ось вона - наша красуня! Розгляньте її. Бджола має велику, покриту волосками голову, з боків якої міститься двоскладних очей, а між ними - три прості очка. Спереду відходять довгі вигнуті вусики. У темному вулику вусики мають найбільше значення. Квітки бджоли розшукують за допомогою зору і нюху. Розрізняють лише жовтий і синій кольори, а червоного не бачать, хоча невидиме для людини ультрафіолетове проміння розрізняють. Гризучими верхніми щелепами бджола будує комірки. розминає і обробляє віск, а сідаючи на квітку, знімає пилок.Нижньою щелепою й довгою нижньою губою бджола злизує та висмоктує нектар. Потім бджола поміщає нектар в комірки стільників, де він перетворюється на мед. Груди бджоли теж вкриті волосками, на спині дві пари напівпрозорих крил. Ноги пристосовані для збирання пилку й будування стільників.

     2.​ Асоціативна  сотова квітка

           Давайте складемо соту зі слів, які на вашу думку мають відношення до бджілки. Вчитель, чи сильніший учень, записує маркером слова, які діти асоціюють зі словом «бджола».

3.​ Робота «Довідкового бюро», робота з тлумачними словниками.

Знайти пояснення слів: вулик, мед.

Вулик - праслов’янське слово, означає «дупло, щілина, прохід».

Мед - давньослов’янське слово, означає «щось солодке».


 


                                                 Науковці

1.​ Засідання Вченої Ради.

Бджілка 1. Шановне панство-бджолярство! Відпочили, тоді дозвольте засідання Вченої Ради розпочати. Прошу всіх сідати, треба засідання розпочинати!

Бджілка 2. Прошу всіх вас слово взяти і про життя бджолине розказати.

Бджілка 3. Справжнім вісником весни серед птахів є шпаки, а серед комах – бджоли.

Бджілка 4. Колись бджіл ніхто не розводив, але якщо людям доводилося

поласувати медом, то їм подобався його смак. У Київській Русі готували багато напоїв з медом. Якщо князь Володимир Великий влаштовував свято, то викочував з погребів по 300 бочок з медом.

Бджілка 5. Бджола - представниця комах. Комахи з’явились на Землі на сотні мільйонів років раніше, ніж людина.

Бджілка 6. Бджілка - маленька коричнева комаха з жовтенькими смугами. Має прозорі крильця. У неї шість волохатих ніжок. Ними вона збирає  пилок.

Бджілка 7. Її хоботок вправно проникає в квітки з нектаром. Бджола скачує середніми ніжками пилок у кульки, кладе у кошики, що розташовані на задніх ніжках, і повертається у вулик.

Бджілка 8. У бджілки 5 очей. Ми бачимо тільки двоє великих, інші три майже не помітні. Завдяки ним бджоли визначають час доби, знають, коли повертатися додому. Вони розрізняють білий, жовтий і синій кольори.

Бджілка 9. У бджіл немає дитинства. Вже на третій день після свого народження вони починають працювати.

ІІІ. Фізкультхвилинка

А зараз кожен з вас уявить себе бджілкою. Приготуйсь, кожна бджолинка - розпочинається фізкультхвилинка!


…Виповзає бджілка квола.

Оглядається навколо.

Бачить сонечко. Зраділа.

Загуділа. Полетіла.

Запах меду чує скрізь

і летить на запах в ліс…

Заховала мед за щічки,

Понесла своїм сестричкам.

Вдома всіх почастувала,

Потім танець почала.

Вліво - круть і вправо - круть,

Тричі крильцями змахнуть…

В танці бджілка розказала,як вона медок шукала


 

Як зимують бджоли

 Зимівля бджіл тим успішніша, чим коротший період від осіннього до

весняного обльоту. В Україні він триває переважно 120 – 150 днів.

 Чим більше молодих бджіл іде в зимівлю, тим краще вона проходить.

 Забезпечують сім’ю якісними стільниками, залишаючи їх стільки, скільки займуть бджоли.

 Бджолам залишають свіжий корм. На кожній рамці не менше 2 кг запечатаного меду.

 Проводять підгодівлю медово-перговою сумішшю що забезпечує збільшення розплоду на 48 %, або цукровим сиропом (1: 1), але розплід буде значно меншим.

 У нашому краї бджоли зимують на дворі, бо можливі обльоти бджіл взимку.

 Таким сім’ям залишають не менше 2,5 кг меду на вуличку і 2 – 3 ракми з пергою.

                                                      Літератори

                                 Скарбничка народної мудрості

   Прикмети

 Якщо бджоли вилітають вранці-рано – на ясну погоду.

 Бджоли скупчилися на стінках вулика – на велику спеку.

                          ПРИСЛІВ’Я ТА ПРИКАЗКИ

Бджоли триматимеш – три користі матимеш

Бджоли триматимеш – три користі матимеш: мед, віск, і здоров’я.

Без меду і маку кутя ніяка.

Бджола маленька, а меду носить багатенько.

Трудолюбива, мов бджола.

Працює, як бджілка.

Бджола мала, та й та працює.

Виступи учнів-пасічників

1.​ Бджола, на квітці блакитній цикорію,

бере свою взятку щоденну смачну.

От розкажу вам цікаву історію

про працьовиту звичайну бджолу.

2 Щоранку бджола прокидається вчасно,

приводить в порядок і крила, і лапки,

та вилітає в поле, коли сонце вже ясне.

І трудиться, бо навчена з малку порядку.

3.​ І це повторяється нею щоденно,

наповнити медом слід вулик за літо,

адже холоди приходять, і певно,

сім’я має жити всю зиму сито

4.​ Така ось вона, маленька комашка,

трудиться, збирає мед про запас,

адже у вирій не полетить, мов пташка,

а залишиться зимувати у нас.

Ось ми почули ваші віршики прислівя та прикмети, але я хочу добавити, що            Художні твори

Муха й Бджола

Людмила Бигич  Бджілка Майя  ОСА ТА БДЖОЛА

БДЖІЛКА Й ЗОЗУЛЯ, а ще ми побачимо мультфільми

Пісеньку бджілки Жу-жу

 

                                               Рекламісти

Зубна паста.

Здорові зуби, ясна, імунітет.

Паста з прополісом - ось весь секрет.

«Бленд-а-мед» з прополісом - найкраща зубна паста для зубів і ясен. Прополіс -це природний засіб, який лікує та знищує бактерії. Він захистить наші зуби від карієсу.

                                            Шампунь.


Запах літа, запах сонця,

Крапля меду на долоньці -

Якщо голову ним змити,

голова запахне літом.

Заблищить, мов сонечко,

вимите волоссячко.


2. Робота з книжкою. Які продукти виготовляють з меду

     Сторінка «Це цікаво»

IV. Презентація учнівських робіт.

                               Інформатики

    «Хто з комп’ютером на «ти», той здатен далеко зайти.»

Показ презентацій про бджілок Куліка Андрія та Сердюцького Володимира

V. Колективний аналіз проекту

1. Робота з книжкою. Бджолина вікторина.

2. Зачитування загадок                                       


Робота за підручником (с. 60–61)

Ви були сьогодні на уроці, як бджілки. Чому я вас порівняла із бджілками? (За працьовитість, організованість, підтримку).

Розповідь пасічника Віталія Олександровича

Бджоли - гуртові комахи, вони живуть великими сім’ями. У кожній сім’ї є одна велика бджола-цариця, кілька сотень – трутні, всі решта - робочі бджоли. Між членами сім'ї існує чіткий розподіл доручень. Наймолодші бджоли, яким минуло 3-4 дні від народження, прибирають у вулику. Коли вони трішки підростуть, починають годувати маленьких діток, навчати їх. А у віці два тижні вони залучаються до будівництва. А на двадцятий день свого життя вилітають збирати нектар. У другій половині літа робочі бджоли починають заготовляти запаси меду на зиму. З настанням холодів вони замазують воском щілини у вулику й готуються до зимівлі. Узимку бджоли щільно обсідають стільники і живляться заготовленим медом.

 

Питання до пасічника

1. Скільки років  ви займаєтесь цією благородною справою?
2. Ви продовжуєте традицію свого батька чи самі зацікавилися бджільництвом?
3. Чи велика ваша пасіка?
4. Хто допомагає в роботі із бджолами?
5. Чи дотримуєтесь народного прогностика? Якого?

То правду кажуть люди: «Щоб бджіл водити, треба їх серцем любити!»

 

Любі діти та шановні гості!

Нехай вам життя із роси, із води буде!

Між солодкими медами, між пахучими квітками!

 Дай Боже пасічникам успішної роботи. Нехай їх труд шанують і поважають!

Громадо! Просимо до столу!

Частуйтесь млинцями з медом...Солодким квасом і пирогами!

 

Ведучі свята дарують усім шматочки меду в сотах. У запису звучить пісня «Бджілка чарівниця»

 

doc
Додано
11 квітня 2020
Переглядів
1194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку