Вивчення курсу "Природознавство" передбачає формування у молодших школярів природознавчої компетентності шляхом набуття ними системи уявлень про предмети і явища природи,взаємозв'язки й залежності між ними; вироблення предметних умінь та опанування способів навчально-пізнавальної діяльності на основі засвоєння інтегрованих природознавчих знань; розвитку ціннісних орієнтацій у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної діяльності.
Урок природознавства в 2 класі з використанням сучасних освітніх техналогій, за яких кожен учень має змогу пережити ситуацію успіху.
Мета:поглибити знання школярів про звірів;формувати в учнів уявлення
про необхідність піклування про тварин узимку;вдосконалювати
уміння аналізувати, порівнювати,встановлювати причинно-наслідкові
зв'язки, робити висновки; формувати потребу в пізнанні природи;
розвивати зв'язне мовлення, кмітливість,спостережливість, мислення;
виховувати бережливе ставлення до тварин,чуйність,милосердя.
Тип уроку-комбінований.
Матеріал:підручник "Природознавство. 2 клас"(І. Грущинська), "Зошит друга природи.
2 клас", набір малюнків тварин,картки для роботи в групах,
"мікрофон".
На дошці напис :Берегти природу - це найважливіша проблема,
до якої не можна залишатися байдужими.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
1.Привітання.
Нумо,діти,підведіться!
Всі приємно посміхніться.
В нашім класі багато гостей
Скажемо їм разом: "Добрий день!"
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому,в країну чудову
Природи сторінку відкриємо нову!
2.Перевірка готовності до уроку.
- Чи всі готові до уроку? Вам знадобляться підручник,зошит,ручка.
- Діти,на уроці під час роботи треба бути уважними і активним. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати зернятко,а в кінці уроку ми підрахуємо їх і дізнаємося, хто підріс у знаннях..
ІІ.Перевірка домашнього завдання.
1)..Хвилинка спостережень.
Вчитель: Надаємо слово працівнику гідрометеоцентру
Учень – синоптик: вітаю усіх , кого цікавить, якою буде погода сьогодні.
Сьогодні вівторок.
На календарі --------січня.
За вікном біліє ….. (сніг)
За носик і щічки щипає … (мороз)
Температура повітря -------.
Стан неба-----.
Опади -----.
Рослини перебувають у стані спокою. Тваринам дошкуляють холод і голод. А в класі панує тепла і приємна атмосфера та хороший настрій.
Учитель. Тож нехай тендітний промінчик зимового сонця запалить у ваших серцях велику любов до живих створінь природи,що оточують нас.
2).Метод "Мозкова атака"
1.Які зміни у природі відбулися взимку? (Стало холодно,сонце опустилося низько і погано гріє,відлетіли птахи,люди одягаються тепліше,іг і мороз).
2.Як пристосувалась білки і миші до життя взимку?
3.Як живуть взимку олені,лосі,козулі?
4. А як живуть взимку вовки,лисиці,кабани?
5.Чиїх слідів не побачиш взимку на снігу.? Чому?
6.Чому звірі накопичують жирові запаси?
7.Як змінюється хутро у звірів взимку? Чому?
8.Яких птахів називають перелітними? осілими? кочуючими?
9.В яких казках і мультфільмах розповідається про зимове життя звірів?
ІІІ. ІІІ. Мотивація
1. Слово вчителя
Іноді зима прекрасна. Легкий мороз,пухнастий сніг, сріблястий іній прикрашає дерева . Діти весело катаються з гори на лижах і санчатах.
А іноді – дмухне зима холодом, завіє хуртовиною, закрутить завією. Мороз аж тріщить. Стає страшенно холодно .
Але не про примхи зими сьогодні піде розмова.
-Щоб дізнатися,про що піде мова на уроці,нам треба розгадати кросворд.
А щоб розгадати кросворд,вам треба відгадати загадки.
1).Відгадування загадок..
а)Б'ється,б'ється молоток, д)В темнім лісі проживає,
Поправляє нам садок.(Дятел) Довгий хвіст пухнастий має.
б)Уночі гуляє,а вдень спочиває, Їй на місці не сидиться,а зовуть її...(Лисиця).
Має круглі очі,бачить серед ночі.(Сова) е)А ото що за тварина?
в)Він із казки,він із пісні, їй багно,немов перина.
В нього зубки як залізні. Ляже в нього і дріма,
Капустину він гризе Рохка, стогне. Хто вона?(свиня)
Зветься звір на букву "Зе". (Заєць). є)Ніс в сметані в нього й ротик,
г)Хоч я пташка невеличка, Відгадайте,хто це? (Котик).
Є у мене,друзі,звичка -
Як наступлять холоди,
я із півночі сюди. (Снігур)
- Прочитайте слово,яке утворилося у виділеному стовпчику.
- Тварини - це родове,загальне поняття. Доберіть до нього видові ,конкретні поняття.
- На які дві групи за місцем проживання можна поділити тварин,про які йшла мова у кросворді? Чим дикі тварини відрізняються від свійських?
Тварини |
Дикі |
Свійські |
Житло |
У природі |
З людиною |
Їжа |
Шукають самостійно |
Годує людина |
Догляд |
Самостійно |
Люди |
-Поміркуйте,чи легко тваринам узимку? Чому ви так вважаєте?Хто може допомогти тваринам взимку?
ІУ. Ознайомлення з темою і метою уроку.
- Сьогодні ми будемо говорити про тварин, про те,яку допомогу можна надати братам нашим меншим?
- Чи можна сьогодні вважати питання допомоги братам нашим меншим актуальним? Чому?
- Як ви гадаєте,які результати ми очікуємо від уроку?
Відповідь починайте так: "Цей урок навчить мене..."( Любити живу природу. Бути спостережливим. Розуміти радості і проблеми птахів взимку. Дізнатися нове з життя тварин.)
- Наприкінці уроку ми перевіримо,чи досягли цієї мети.
У. Вивчення нового матеріалу.
- Що ж,вирушаємо в уявну мандрівку,щоб з'ясувати ,чим ми можемо допомогти тваринам взимку.
Зараз поступив сигнал " SOS"від Карасика Золотенка . Він просить порятунку.
- Щоб з'ясувати, що сталося, нам треба пройти до водойми.
1.Бесіда.
- Що сталося з водоймою ?
- Чи легко рибам взимку жити під кригою? Чому?
- Що потрібно рибам для життя?(Вода,повітря,їжа,сонячне тепло).
- Як ви думаєте,чи впливає температура води на життя риб?(Так. У холодній воді риби стають менш активними.)
Цікаво,що на дні водойм температура води може бути +4 - + 5 градусів тепла,а на поверхні - - 20 градусів морозу,
- Поміркуйте,якщо водойма вкриється кригою,багато чи мало стає повітря у воді?(Мало)
- Чи легко дихати рибам взимку під кригою?(Важко ,бо не вистачає повітря)
- На вашу думку,про який же порятунок просить нас Карасик?
2.Робота з підручником.
1).Прочитайте на с. 86 про який порятунок говорить Карасик Золотенка?
2).Поміркуйте! Чи відповідає дійсності зображене на першій фотографії?
- Щоб риба не задихнулася,люди прорубують ополонки і вставляють в них очеретину чи пучки соломи. Як ви думаєте,навіщо вставляють солому?Що нагадує соломинка?(Трубку)
- Давайте проведемо дослід. Подуємо через трубку у воду. Що спостерігаєте?(Бульбашки повітря). Отже, через трубку легко проходить повітря і через соломинку теж. Коли ополонка замерзає знову,то через солому і очерет у воду поступає повітря,необхідне для дихання живим організмам. Так люди турбуються про риб.
Висновок. Під час лютих морозів риби потребують допомоги людей . Щоб риба не задихнулася,треба прорубувати ополонки.
3.Зупинка друга.
- Діти, нам надійшов другий Сигнал "SOS" від Їжачка Хитрячка.
Читання листа з елементами критичного мислення.
Читаю до слів "звірі у небезпеці".
- Як ви вважаєте,про яку небезпеку повідомляє Їжачок?(Передбачення дітей)
Читаю до слів "годувальні майданчики".
- Про які годувальні майданчики говорить Хитрячок?
-З яким проханням звертається їжачок до нас?
- Що робить їжачок для своїх друзів?
- Діти,які риси характеру притаманні Їжачку?
- А чому він не просить собі допомоги?
Отже,ми з вам и вирушаємо до зимового лісу на допомогу лісовим мешканцям.
4.Фізхвилинка.
- Чи відчули ви холод від лютої зими?
- Давайте покажемо,що ми одягнені дуже тепло.
(Пісня"Морозець,Морозець")
5.Зупинка ІІ. "У гостях у лісових мешканців"
Ось ми вже і підійшли до лісу. А ось і перше засніжене деревце,а на ньому пташки. Придивіться,що за пташки завітали до деревця? (Дятел,горобець, снігур, синичка,ластівка,голуб, шпак).
(Звучить щебетання птахів).
Відео
-Діти,уявіть, що лісові мешканці зараз звертаються до нас і про щось просять.
-А вам так не здається? Я пропоную вам продемонструвати.
Інсценізація вірша
Ой мороз! Який мороз!
Всіх пташок проймає дрож.
Плачуть-скачуть стрибунці:
Горобчик: Цір-цір,цір-цір, вийди Івасю надвір.
Дятел: цинь-цинь,цинь-цинь, хлопчику,зернятка кинь!
Синичка :Ціть-ціть, ціть-ціть. Нас рятувати спішіть.
Вам, дівчатка і хлоп'ятка,
Тепло,бо у вас є хатка.
А у нас нема хатинки ,
Й на обід - ані зернинки.
Снігур.
Дбайте,діти, про нас!
На сніданок для пташки
Киньте зерен,киньте кашки.
Дівчинка. : Летіть, горобці і синички
До наших осель і садів.
Ми зробимо вам годівнички,
Щоб слухати взимку ваш спів..
-Як же можна допомогти пташкам взимку.
(Зробити годівниці і насипати туди корм. Якщо регулярно поповнювати годівниці кормом,то це врятує пташок від загибелі. Підгодовувати зерном, насінням дерев та кущів, гарбузовим, конопляним,кавуновим та динним насінням,несолоним салом, крихтами тільки білого хліба,для цього шматки хліба розкришити і підсушити;зберігати крихти тільки в полотняному мішечку або в паперових пакетах чи коробці. Не можна давати птахам чорний хліб і смажені зерна).
- В чому на вашу думку,виражається любов до птахів?
- Поміркуйте,щоб сталося,якби зникли всі птахи?
Висновок. Пам'ятайте! Їжу під снігом знайти важко.А щоб не замерзнути, пташкам потрібна енергія. А ви знаєте,що енергія - це іжа.Птахи - наші помічники,захисники наших лісів,полів, садів і городів від шкідників.
- А про що нам нагадують ось ці сліди на снігу? (Сліди звірів)
- Яку допомогу можна надати звірам взимку?
(Влаштувати у лісі годівниці для тварин. Для оленів,лосів покласти сіна,прив'язати засушені віники з гілок осики та верби,берези та липи;для зайців,диких свиней - качани кукурудзи,моркву,снопики необмолоченого вівса та проса).
- Діти, Їжачок щось нагадував нам про сіль? Що ви про неї знаєте?
7.Скринька -цікавинка.
(Проектується на екран
Вчитель.
Пам'ятайте! Дикі тварини взимку потребують піклування та охорони з боку людей. Охорнна тваринного світу хвилює все людствоПро охорону тваринного світу піклується і наша держава. Про це йдеться в Основному Законі нашої держави – Конституції України .
8. Зупинка ІІІ.
"В гостях у фермера"
Ми з вами потрапили до фермерського господарства.
На вашу думку,кого ми тут побачимо?
- Як люди дбають про свійських тварин узимку?
- Чи змінюється життя домашніх тварин?
Послухайте загадку і відгадайте.
-Що ви можете повідомити про цю сімейку?
( Люди взимку утеплюють вулики, зберігають їх у спеціальних приміщеннях, доглядають за станом бджолиних родин .)
Вчитель. З настанням холодів бджоли перестають рухатись і скупчуються. Але в цей час продовжують живитися медом, виділяючи при цьому тепло. Цим самим рятуються від холоду.
Висновок. Домашні тварини також потребують турботи в зимовий період.
Скринькап- цікавинка.
Пам'ятники тваринам
Горобцям в Бостоні |
За врятування від гусені, яка загрожувала людям голодом |
Гусям в Римі |
Врятували місто від ворогів,зчинивши галас, і при цьому попередили жителів про небезпеку |
9..Рубрика "Прикметі вір,але й перевір"(Проектується на екран)
Кішка шкребе підлогу - на вітер і заметіль.
Кінь трясе головою,відкидаючи її догори - на дощ.
Пес на снігу згортається калачиком -на мороз
Сорока під стріху лізе - на хуртовину.
Свиня рохкає,хоч і сита, - на мороз.
УІ.Закріплення знань,умінь і навичок.
1.Робота в зошиті з друкованою основою(С.27) (Індивідуально)
2.Завдання на встановлення причинно-наслідкових зв'язків.
Робота в групах.
Завдання для І групи.
Із двох речень утворити одне за допомогою слова "тому що". Визначити у новому реченні причину і наслідок.
Птахи відлітають у теплі краї. Взимку немає комах.
У звірів відростає густа шерсть. Настають холоди.
ІІ група
Узимку їжак впадає у сплячку. Взимку немає комах, черв'яків, жаб.
Зайці,олені,лосі не запасають на зиму їжу. Взимку можна знайти гілки й кору дерев та кущів.
3.Коррекційна пауза.
Гра "Вірю - не вірю".
- Діти,зараз ми пограємо у гру. Ви будете думати,а ваші оченята відпочивати.
Перед вами лежать кружечки . Покладіть їх на долоньки й прикрийте ними свої оченята. Якщо я буду говорити правду,то ви очей не відкриваєте і говорите : "Вірю!", якщо ви мені не повірите,то відкривайте очі і говоріть: "Не вірю! "Можна додати правильну відповідь.
Шишкарі виводять пташенят взимку,тому що в цю пору багато шишок.
Їжаки бродять взимку по лісі.
Дятел взимку влаштовує "дятлову кузню".
Куниця взимку може поживитися білкою.
Олень взимку може напасти на вовка.
Білка заготовляє на зиму шишки та горішки..
У горобця на голові малинова й червона шапочка.
Бджоли взимку живляться медом,виділяючи при цьому тепло.
Пташок можна підгодовувати крихтами чорного хліба.
Заєць любить обгризати кору,пагони молодих дерев і кущів.
4..Кейс-метод
Розв'язання логіко-ситуаційної вправи з екологічним змістом
Задача 1.
Настала зима. Випав сніг. Він накрив усю землю білою ковдрою. Холодно і голодно стало пташкам. Андрій і Назар повісили на дереві годівничку. Туди вони насипали зернят,крихт хліба. Багато синичок і горобчиків підгодовувалося там протягом короткого зимового дня. Та одного разу хлопчики насипати корм у годівничку. День був морозний. Голодні і замерзлі пташки прилетіли й нічого не знайшли в годівничці. Наступного дня хлопчики насипали зернят,але пташок прилетіло менше.
Чому?
Відповідь. Пташка,яка в зимові тріскучі морози не поїла хоч один день,може загинути від холоду. Зимовий день дуже короткий, і ті пташки,які звикли знаходити їжу собі у годівничці,не шукали інших місць. Ймовірно,що вони загинуть. Тому,якщо поставили годівничку,треба обов'язково насипати корм щодня.
Задача 2.
В осінньо-зимовий період більша частина видів дрібних птахів збирається у зграї.
Навіщо вони це роблять?
Відповідь. Вважається,що об'єднавшись у зграю,вони скорочують час на огляд довкілля. У птахів з'являється більше часу на пошуки їжі,що вкрай важливо при короткому світловому дні.
4. Гра "Нагодуй пташку"
Перед вами картки. Розгляньте їх уважно . З'єднайте стрілочкою пташку і корм,який їй підходить. (Взаємоперевірка).
5.Інтерактивна вправа. Метод "Прес"
Поясніть,яке значення мають тварини для природи
Етапи позиції: "Я вважаю,що...";
Обгрунтування: "...тому,що...";
приклад: " наприклад...";
висновки: "Отже,(тому) я вважаю... .
6.Вправа "Опишіть тварину за планом"
Учні отримують картки,на яких зображено тварину
та план опису тварини.
Завдання.Описати тварину так,щоб учні другого ряду могли її пізнати за описом.
План
1.До якої групи відноситься?
2.Чим живиться взимку?
3.Де живе?
4.Яке значення має в природі?
Підбиття підсумків. Оцінювання.
Вправа"Мікрофон"
-Уявіть собі,що ви перетворилися на тваринку,що живе у зимовому лісі. З яким проханням ви б звернулися до людей?
-Поміркуйте,що сталосяб,якби зникли всі птахи?
Рефлексія.
-Чи досягли ми поставленої мети?
- Який висновок зробили для себе?
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
-Що ж ви покладете сьогодні у свою "корзину знань"?
-Діти, ніколи в житті не забувайте про тих живих істот,які живуть поряд з вами,але не можуть говорити. Привабити наших друзів неважко. А користь від них велика. Світ тварин - невід'ємна частина природи,цікавий,різноманітний,але разом з тим і беззахисний. І тому він потребує вивчення та бережливого ставлення людини до нього.
Учитель.
Холодно взимку зайчатам і білці,
песику в будці, в сараї корівці...
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
мерзне ворона в лиху завірюху.
Як допоможемо дружно, малята,—
виживуть взимку птахи і звірята.
Л. Левченко.
- Ви всі сьогодні добре попрацювали і багато дізналися. А тепер підрахуємо, хто ж був сьогодні найактивнішим?
Спасибі всім,хто працював,
І всім,хто в гості завітав.
VII. Домашнє завдання.
1.На вибір.
2. Всім. Поспостерігати за тваринами та перевірити прикмети:
Кішка шкребе підлогу - на вітер і заметіль.
Пес на снігу згортається калачиком -на мороз
Сорока під стріху лізе -на хуртовину
VI. П ідбиття підсумків. Рефлексія
1. Гра « Бінго»
Зараз ми зіграємо в гру,де нам знадобляться знання , які ми щойно отримали на уроці.
1).Птах, який годується взимку завдяки міцному дзьобу, шукаючи їжу під корою дерева.(дятел)
2).Зимовий гість,який полюбляє плоди горобини,насіння клена ,бузку, лободи.(Снігур)
3). Звірятко, яке не впадає в зимову сплячку, але в сильні морози спить декілька днів., полюбляє ласувати жолудями,соняшниковим насінням.( білка)
4).Комахи, які взимку гріються, з’їдаючи мед.(бджоли)
5).Звір , який не впадає в сплячку, якщо не нагуляє достатньо жиру.( ведмідь)
6). Тварина,яка крутить головою на 180 градусів і полює на мишей.
7).Тваринка, яка полюбляє несолоне сало (синиця)
8).Тварини,які взимку ведуть активний спосіб життя.
2 -.Що цікавого ви дізнались сьогодні на уроці?
-Навіщо ми все це з’ясовували?
( Щоб допомогти тваринам пережити зиму).
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Нумо,діти,підведіться!
Всі приємно посміхніться.
В нашім класі багато гостей
Скажемо їм 6"Добрий день!"
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому,в країну чудову
Природи сторінку відкриємо нову!
ІІ.Перевірка домашнього завдання.
1)..Хвилинка спостережень.
Вчитель: Надаємо слово працівнику гідрометеоцентру
Учень – синоптик: вітаю усіх , кого цікавить, якою буде погода сьогодні.
На календарі --------січня.
За вікном біліє ….. (сніг)
За носик і щічки щипає … (мороз)
Температура повітря -------.
Стан неба-----.
Опади -----.
Рослини перебувають у стані спокою. Тваринам дошкуляють холод і голод. А в класі панує тепла і приємна атмосфера та хороший настрій.
Учитель. Тож нехай тендітний промінчик зимового сонця запалить у ваших серцях велику любов до живих створінь природи,що оточують нас.
2). Метод "Мозкова атака"
1.Які ознаки зими ви знаєте?
2.Як пристосувалась білки і миші до життя взимку?
3.Як живуть взимку олені,лосі,козулі?
4. А як живуть взимку вовки,лисиці,кабани?
5.Чиїх слідів не побачиш взимку на снігу.? Чому?
6.Яких птахів називають перелітними? осілими? зимуючими?
7. Чиїх слідів не побачиш взимку на снігу? Чому?
8.Чому звірі накопичують жирові запаси?
9.Як змінюється хутро у звірів взимку? Чому?
10. Чим страшна зима для тварин холодом чи голодом?
- Перетворіть висловлювання "Зима не страшна для тварин голодом" з хибного на істинне.
ІІІ. Актуалізація опорних знань .
-Щоб дізнатися,про що піде мова на уроці,нам треба розгадати кросворд.
А щоб розгадати кросворд,вам треба відгадати загадки.
1).Розгадування кросворда.
а)Б'ється,б'ється молоток, д)В темнім лісі проживає,
Поправляє нам садок.(Дятел) Довгий хвіст пухнастий має.
б)Уночі гуляє,а вдень спочиває, Їй на місці не сидиться,а зовуть її...(Лисиця).
Має круглі очі,бачить серед ночі.(Сова) е)А ото що за тварина?
в)Він із казки,він із пісні, їй багно,немов перина.
В нього зубки як залізні. Ляже в нього і дріма,
Капустину він гризе Рохка, стогне. Хто вона?(свиня)
Зветься звір на букву "Зе". (Заєць). є)Ніс в сметані в нього й ротик,
г)Хоч я пташка невеличка, Відгадайте,хто це? (Котик).
Є у мене,друзі,звичка -
Як наступлять холоди,
я із півночі сюди. (Снігур)
- Прочитайте слово,яке утворилося у виділеному стовпчику.
- Тварини - це родове,загальне поняття. Доберіть до нього видові ,конкретні поняття.
- На які дві групи за місцем проживання можна поділити тварин,про які йшла мова у кросворді? Чим дикі тварини відрізняються від свійських?
Тварини |
Дикі |
Свійські |
Житло |
У природі |
З людиною |
Їжа |
Шукають самостійно |
Годує людина |
Догляд |
Самостійно |
Люди |
-Поміркуйте,чи легко тваринам узимку? Чому ви так вважаєте?Хто може допомогти тваринам взимку?
ІУ. Ознайомлення з темою і метою уроку.
- Діти,ви, вже ,напевно,здогадалися,про кого піде мова сьогодні на уроці.(Відповіді дітей).
- Так, діти. Ми будемо говорити про тварин.
Нам треба дізнатися:
1.Як люди піклуються про них узимку?
2.Яку допомогу можемо надати ми?
Для цього треба вміти:
1.Працювати у групі та самостійно.
2.Спостерігати та порівнювати.
3.Робити висновки.
- Як ви гадаєте,які результати ми очікуватимемо від уроку?
Відповідь починайте так: "Цей урок навчить мене..."( Любити живу природу. Бути спостережливим. Розуміти радості і проблеми тварин взимку. Дізнатися нове з життя тварин.)
- Наприкінці уроку ми перевіримо,чи досягли цієї мети.
У. Вивчення нового матеріалу.
Давайте поділимося на групи. Перша група "Помічники тварин",друга - "Рятівники тварин"
- Уявімо з вами, що ми вирушаємо в мандрівку,щоб з'ясувати ,чим ми можемо допомогти тваринам взимку.
Зараз поступив сигнал " SOS"від Карасика Золотенка . Він просить порятунку.
- Щоб з'ясувати, що сталося, нам треба пройти до водойми.
1.Бесіда.
- Що сталося з водоймою ?
- Чи легко рибам взимку жити під кригою? Чому?
- Що потрібно рибам для життя?(Вода,повітря,їжа,сонячне тепло).
- Як ви думаєте,чи впливає температура води на життя риб?(Так. У холодній воді риби стають менш активними.)
Цікаво,що на дні водойм температура води може бути +4 - + 5 градусів тепла,а на поверхні - - 20 градусів морозу,
- Поміркуйте,якщо водойма вкриється кригою,багато чи мало стає повітря у воді?(Мало)
- Чи легко дихати рибам взимку під кригою?(Важко ,бо не вистачає повітря)
- На вашу думку,про який же порятунок просить нас Карасик?
2.Робота з підручником.
1).Прочитайте на с. 86 про який порятунок говорить Карасик Золотенка?
2).Поміркуйте! Чи відповідає дійсності зображене на першій фотографії?
- Щоб риба не задихнулася,люди прорубують ополонки і вставляють в них очеретину чи пучки соломи. Як ви думаєте,навіщо вставляють солому?Що нагадує соломинка?(Трубку)
- Давайте проведемо дослід. Подуємо через трубку у воду. Що спостерігаєте?(Бульбашки повітря). Отже, через трубку легко проходить повітря і через соломинку теж. Коли ополонка замерзає знову,то через солому і очерет у воду поступає повітря,необхідне для дихання живим організмам. Так люди турбуються про риб.
Висновок. Під час лютих морозів риби потребують допомоги людей . Щоб риба не задихнулася,треба прорубувати ополонки.
3.Зупинка друга. Лісові мешканці.
- Діти, нам надійшов другий Сигнал "SOS" від Їжачка Хитрячка.
Читання листа з елементами критичного мислення.
Читаю до слів "звірі у небезпеці".
- Як ви вважаєте,про яку небезпеку повідомляє Їжачок?(Передбачення дітей)
Читаю до слів "годувальні майданчики".
- Про які годувальні майданчики говорить Хитрячок?
-З яким проханням звертається їжачок до нас?
Отже,ми з вами уявно вирушаємо до зимового лісу,в гості до лісових мешканців.
4.Фізхвилинка.
_Чи відчули ви холод від холодної зими?
- Давайте покажемо,що ми одягнені дуже тепло
(Пісня"Морозець,Морозець")
Ось ми вже на лісовій галявині. І нас зустрічають її жителі.
(Звучить щебетання птахів).
-Діти,мені здається,що лісові мешканці зараз звертаються до нас і про щось просять.
Я пропоную вам розіграти сценку "Прохання пташок"
Інсценізація вірша
Ой мороз, Який мороз!
Всіх пташок проймає дрож.
Плачуть-скачуть стрибунці:
Горобчик: Цір-цір,цір-цір, вийди Івасю надвір.
Дятел: цинь-цинь,цинь-цинь, хлопчику,зернятка кинь!
Синичка :Ціть-ціть, ціть-ціть. Нас рятувати спішіть.
Вам, дівчатка і хлоп'ятка,
Тепло,бо у вас є хатка.
А у нас нема хатинки ,
Й на обід - ані зернинки.
Снігур.
Дбайте,діти, про нас!
На сніданок для пташки
Киньте зерен,киньте кашки.
Дівчинка. : Летіть, горобці і синички
До наших осель і садів.
Ми зробимо вам годівнички,
Щоб слухати взимку ваш спів..
-А чиї це ще сліди на снігу ?(Так,звірів).
6.Робота з підручником.
Робота в групах.
Розглянути малюнки у підручнику на с.87.
Кожній групі прочитати запропонований текст,після чого обмінятися інформацією і поставити запитання представникам другої групи, щоб перевірити,чи слухали тебе уважно.
І група"Помічники"
Як можна допомогти пташкам взимку.
(Зробити годівниці і насипати туди корм. Якщо регулярно поповнювати годівниці кормом,то це врятує пташок від загибелі. Підгодовувати зерном, насінням дерев та кущів, гарбузовим, конопляним,кавуновим та динним насінням,несолоним салом, крихтами тільки білого хліба,для цього шматки хліба розкришити і підсушити;зберігати крихти тільки в полотняному мішечку або в паперових пакетах чи коробці. Не можна давати птахам чорний хліб і смажені зерна).
ІІ група"Рятівники"
Яку допомогу можна надати звірам взимку?
(Влаштувати у лісі годівниці для тварин. Для оленів,лосів покласти сіна,прив'язати засушені віники з гілок осики та верби,берези та липи;для зайців,диких свиней - качани кукурудзи,моркву,снопики необмолоченого вівса та проса).
7.Скринька -цікавинка.
(Проектується на екрані)
Вчитель. Пам'ятайте! Дикі тварини взимку потребують піклування та охорони з боку людей.Про охорону тваринного світу піклується і наша держава. Про це йдеться в Основному Законі нашої держави – Конституції України .
8.Уявна мандрівка до фермерського господарства.
"В гостях у фермера"
Ми з вами потрапили до фермерського господарства.
На вашу думку,кого ми тут побачимо?
Робота групах
Завдання групі"Помічники"
Як люди дбають про свійських тварин узимку?
Чи змінюється життя домашніх тварин?
Завдання групі "Рятівники"
Прочитати загадку.Відгадати.
-Що ви можете повідомити про цю сімейку?
( З настанням холодів бджоли перестають рухатись і скупчуються. Але в цей час продовжують живитися медом, виділяючи при цьому тепло. Цим самим рятуються від холоду.
Люди взимку утеплюють вулики, зберігають їх у спеціальних приміщеннях, доглядають за станом бджолиних родин .)
Висновок. Домашні тварини також потребують турботи в зимовий період.
9.Рубрика "Прикметі вір,але й перевір"(Проектується на екран)
Кішка шкребе підлогу - на вітер і заметіль.
Кінь трясе головою,відкидаючи її догори - на дощ.
Пес на снігу згортається калачиком -на мороз
Сорока під стріху лізе -на хуртовину.
Свиня рохкає,хоч і сита, - на мороз.
Білка мостить гніздо високо - на теплу зиму.
У зайців шерсть посвітлішала - скоро зима.
УІ.Закріплення знань,умінь і навичок.
1.Робота в зошиті з друкованою основою(С.27) (Індивідуально)
2.Завдання на встановлення причинно-наслідкових зв'язків.
Робота в групах.
Завдання для групи"Помічники"
Із двох речень утворити одне за допомогою слова "тому що". Визначити у новому реченні причину і наслідок.
Птахи відлітають у теплі краї. Взимку немає комах.
У звірів відростає густа шерсть. Настають холоди.
Завдання для групи "Рятівники"
Узимку їжак впадає у сплячку. Взимку немає комах, черв'яків, жаб.
Зайці,олені,лосі не запасають на зиму їжу. Взимку можна знайти гілки й кору дерев та кущів.
3.Коррекційна пауза.
Гра "Вірю - не вірю".
- Діти,зараз ми пограємо у гру. Ви будете думати,а ваші оченята відпочивати.
Перед вами лежать кружечки . Покладіть їх на долоньки й прикрийте ними свої оченята. Якщо я буду говорити правду,то ви очей не відкриваєте,якщо ви мені не повірите,то відкривайте очі і говоріть: "Не віримо! Можна додати правильну відповідь.
Шишкарі виводять пташенят взимку.
Їжаки бродять взимку по лісі.
Дятел взимку влаштовує "дятлову кузню".
Куниця взимку може поживитися білкою.
Олень взимку може напасти на вовка.
Білка полюбляє пташині яйця і пташенят.
У горобця на голові малинова й червона шапочка.
Бджоли живляться медом,виділяючи при цьому тепло
Пташок можна підгодовувати крихтами чорного хліба.
Бджоли живляться медом,виділяючи при цьому тепло.
Заєць любить обгризати кору,пагони молодих дерев і кущів.
3.Кейс-метод
Розв'язання логіко-ситуаційної вправ з екологічним змістом
Задача 1.
Настала зима. Випав сніг. Він накрив усю землю білою ковдрою. Холодно і голодно стало пташкам. Андрій і Назар повісили на дереві годівничку. Туди вони насипали зернят,крихт хліба. Багато синичок і горобчиків підгодовувалося там протягом короткого зимового дня. Та одного разу хлопчики насипати корм у годівничку. День був морозний. Голодні і замерзлі пташки прилетіли й нічого не знайшли в годівничці. Наступного дня хлопчики насипали зернят,але пташок прилетіло менше.
Чому?
Відповідь. Пташка,яка в зимові тріскучі морози не поїла хоч один день,може загинути від холоду. Зимовий день дуже короткий, і ті пташки,які звикли знаходити їжу собі у годівничці,не шукали інших місць. Ймовірно,що вони загинуть. Тому,якщо поставили годівничку,треба обов'язково насипати корм щодня.
Задача 2.
В осінньо-зимовий період більша частина видів дрібних птахів збирається у зграї.
Навіщо вони це роблять?
Відповідь. Вважається,що об'єднавшись у зграю,вони скорочують час на огляд довкілля. У птахів з'являється більше часу на пошуки їжі,що вкрай важливо при короткому світловому дні.
4. Гра "Нагодуй пташку" (Додаток)
Презентація груп.
У.Підбиття підсумків.Оцінювання.
Вправа"Мікрофон"
-Уявіть собі,що ви перетворилися на тваринку,що живе у зимовому лісі. З яким проханням ви б звернулися до людей?
Рефлексія.
-Чи досягли ми поставленої мети?
-Для чого ми все це з'ясовували?
- Який висновок зробили для себе?
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
-Що ж ви покладете сьогодні у" корзину знань"?
-Діти, ніколи в житті не забувайте про тих живих істот,які живуть поряд з вами,але не можуть говорити. Привабити наших друзів неважко. А користь від них велика. Світ тварин - невід'ємна частина природи,цікавий,різноманітний,але разом з тим і беззахисний. І тому він потребує вивчення та бережливого ставлення людини до нього.
Учитель.
Холодно взимку зайчатам і білці,
песику в будці, в сараї корівці...
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
мерзне ворона в лиху завірюху.
Як допоможемо дружно, малята,—
виживуть взимку птахи і звірята.
Л. Левченко.
Спасибі всім,хто працював,
І всім,хто в гості завітав.
VII. Домашнє завдання.
1.На вибір.
2. Всім.
Кішка шкребе підлогу - на вітер і заметіль.
Пес на снігу згортається калачиком -на мороз
Сорока під стріху лізе -на хуртовину