Тема: Як осінні зміни впливають на комах? Як риби готуються до зими.
Мета:
-
Ознайомити учнів з осінніми змінами в природі та їх впливом на комах і риб.
-
Розвивати навички спостереження та аналізу природних явищ.
-
Виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання:
-
Ілюстрації комах та риб.
-
Відеоматеріали про осінні зміни в природі.
-
Словник термінів (гетеротрофи, сплячка, метаморфоз).
Хід уроку:
І. Організаційний момент (5 хв)
Вчитель:
-
Доброго ранку, діти! Як ви сьогодні?
-
Перевіримо, хто з нас прийшов на урок. (Перевірка присутності).
-
Давайте налаштуємося на урок. Я пропоную вам гру. Вгадайте, про що я говорю:
"Я – жовтий, червоний і помаранчевий, падаю з дерев і прикрашаю землю. Що це?" (Діти відповідають - листя).
ІІ. Актуалізація опорних знань (10 хв)
Вчитель:
-
Правильно, це листя! Сьогодні ми поговоримо про те, як осінь впливає на комах та риб.
-
Яка пора року зараз? Що ви помічаєте навколо? (Обговорення).
-
Чи можете ви назвати якісь комахи? Які з них залишаються активними восени? (Відповіді учнів, формування уявлення про осінні зміни).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
-
Осінні зміни і комахи: Вчитель:
-
Осінь приносить багато змін в природу. Давайте розглянемо, як це впливає на комах.
-
По-перше, температура повітря знижується. Що ви думаєте, як це може вплинути на комах? (Обговорення відповідей).
-
Багато комах готуються до зимівлі. Деякі з них, наприклад, бджоли, ховаються в вуликах, щоб пережити холод. А метелики можуть піти в сплячку або відлетіти на південь.
-
Чи знаєте ви, що метелики проходять процес, який називається метаморфоз? Це зміна їхнього вигляду і способу життя.
-
Підготовка риб до зими: Вчитель:
-
Тепер поговоримо про риб. Як ви думаєте, що відбувається з рибами восени? (Обговорення).
-
У воді також змінюється температура. Риби стають менш активними і йдуть на глибину, де вода тепліша.
-
Вони готуються до зимового періоду, збираючи запаси їжі. Це важливо, адже взимку їжі стає менше.
ІV. Закріплення нового матеріалу (10 хв)
Вчитель:
-
Давайте перевіримо, як добре ви засвоїли матеріал. Я пропоную вам розділитися на групи.
-
Перша група – ви будете малювати, як комахи готуються до зими. Друга група – ви зобразите, як риби підготовлюються до холодів. У вас є 5 хвилин! (Учні працюють в групах, вчитель допомагає за необхідності).
V. Підсумок уроку (5 хв)
Вчитель:
-
Чудово, всі ви старанно попрацювали! Давайте поділимося, що ви намалювали. (Презентація малюнків).
-
Що нового ви дізналися про комах та риб? Які зміни в природі вас здивували?
VI. Домашнє завдання (5 хв)
Вчитель:
-
Дякую всім за активну участь! На домашнє завдання я прошу вас намалювати вашу улюблену комаху або рибу і написати, як вона готується до зими.
-
Не забудьте принести свої малюнки на наступний урок!
Методичні рекомендації:
-
Під час уроку заохочуйте дітей ставити питання та висловлювати власні думки.
-
Використовуйте інтерактивні методи навчання, щоб залучити всіх учнів.
-
Під час домашнього завдання можна запропонувати учням обговорити свої малюнки вдома з батьками.
Додаткові ресурси:
-
Книги про природу та тварин.
-
Відео про осінні зміни в природі.