Дата: 14.02.2019р.
Урок «природознавство» на тему: Як риби пристосувалися до життя
у водоймах?
Проведений Ющук Іванною Сергіївною
У 3-Г класі
Тема: Як риби пристосувалися до життя у водоймах?
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник «Природознавство» І. В. Грущинської - 2014 рік, 3 клас, робочий зошит з друкованою основою «Природознавство» І. В. Грущинська, 3 клас, записи на дошці, роздруківки.
Хід уроку
Доброго дня, мене звати Іванна Сергіївна і сьогоднішній урок природознавства буду вести у вас я. Щоб нам було зручно та легко працювати на аркушах паперу, які в кожного стоять на парті швиденько напишіть своє ім’я.
Перевірка готовності до уроку : підручники, зошити, ручки.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
Будемо добре працювати,
Щоб хороші результати мати.
(Вчитель записує на дошці : дату, температуру, стан неба – хмарність, опади, вітер, природні явища, стан рослин і тварин, праця людей у місті і селі, народні прикмети).
Пригадаємо разом:
— Яка зараз пора року?(Зима);
— Який місяць? (лютий);
— Яке сьогодні число? ( 14);
— Відкрийте ваші зошити з друкованою основою на с.61 та у рядку «Дата проведення спостережень» запишіть сьогоднішнє число.
— Яка температура повітря сьогодні? Запишіть у наступний рядок температуру.
— Який стан неба : ясно ⃝ , хмарно чи похмуро ● ? Замальовуємо відповідно кружечок у зошиті.
— Чи були сьогодні опади? (дощ, сніг, град, туман, іній).
— Який сьогодні вітер на вашу думку,яка його сила? (Т-тихо, Л-легко,
П- помірний , С-сильний, Пор .- поривчастий), записуємо.
— На минулому уроці ви вивчали найчисельнішу групу тварин на землі – це комахи. Отож, перевіримо чи засвоїли ви знання.
— Зараз я роздам декільком учням завдання на оцінку. Вам потрібно виконати 5 тестових завдань. Правильну відповідь (а,б чи в) обведіть кружечком. В 6 завданні потрібно пригадати будову тіла комахи та вписати у порожні місця.
— Зіграємо в гру «Упіймай комаху». Зараз я буду називати вам тварин, якщо це комаха , то плескайте у долоні, якщо ні – мовчите!
Сонечко(+), соловей(-), метелик(+), тарган(+ клас членистоногих ), жаба ( - земноводна тварина), джміль(+), зайчик(-), колорадський жук(+), муха(+), риба(- водні хребетні тварини), змія(- плазуни), ведмідь(-),мурашка(+),їжак(- комахоїдний ссавець ).
— Яку будову мають комахи ? ( с.101, тіло комахи складається із трьох частин : голови грудей і черевця. Вони мають три пари ніг (кінцівок). У переважної більшості комах є крила. )
— На дошці ми бачимо пунктирне зображення тіла комахи. Зараз хтось піде до дошки та обведе голову, груди ,черевце та 6 лапок нашої комашки різними кольорами.
Назвіть комах, яких вам доводилося бачити у природі влітку.(мурашки, гусінь,мухи,оса,комар, жуки).
— Яку комаху звуть так само, як і один з об’єктів неживої природи (гірські породи, скелі, сніжинки , град, місяць) ? По інакшому цю комаху називають «Божа корівка». («Сонечко»).
— Які групи тварин ви знаєте? Хто хоче піти до дошки та поєднати стрілочками тварину з назвою групи?
Давайте пригадаємо особливості кожної з груп. Увага на дошку:
Молодці! Ви виконали завдання, а тепер відгадайте загадку:
У лусці мої боки,
Вони холодні та слизькі.
Плавати можу досхочу,
Та усе життя мовчу. (Риба)
— Чого на Землі більше: води чи суші? (Води на Землі більше, ніж суші.)
— Хто живе у воді? (Багато живих організмів — рослини і тварини. З-поміж рослин у воді мешкають водорості та ряска . У водоймах живуть комахи —жук-плавунець, водомірка ; жаби, риби.)
— Ви вже здогадались, про кого піде мова на уроці?
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про життя риб, їх розмноження і розвиток.
Існує понад 20 тисяч видів риб. В українських водоймах їх налічується близько 200 видів. Увага на дошку: Риби бувають різні за формою тіла, , за розміром, за забарвленням . Найбільша риба на Землі — китова акула: — завдовжки до 20 м. (роздруківка). Найбільша річкова риба — сом, завдовжки 5 м, а вагою понад 300 кг. (Роздруківка). Найменша рибка наших вод — бичок Берга, який є в Чорному й Азовському морях. Бички завдовжки 3 см поміж своїх родичів здаються велетнями. (Роздруківка).
Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку «Як риби пристосувалися до життя у водоймах?».
— У чому особливість будови риб? (схема на дошці) (тіло риб укрите лускою і шаром слизу. У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст. Шиї у риби немає.
(З шиєю тіло тварини перестало б бути міцним клином, що легко пробиває собі дорогу в товщі води.)
Замість парних кінцівок — плавці, які допомагають рибі плавати.
Луска розташовується на тілі риби рядами, краї лусочок налягають один на одний , подібно до черепиці на даху будинку. Таке розташування луски полегшує плавання. За лускою можна визначити вік риби. Щороку на лусці відкладається одне кільце. А риби, на відміну від інших тварин, ростуть протягом усього життя.
Дихають риби розчиненим у воді киснем. Допомагають рибам дихати зябра (Роздруківка)., що приховані під зябровими кришками, розташованими ззаду голови. Риба дихає тільки тоді, коли зябра омиваються водою.
— Усі риби живуть у воді. Більшість риб мешкає в морях і океанах. Це морські риби , — акули, скати, оселедці, тріска. Прісноводні риби — карасі, окуні, щуки, лящі — мешканці річок, озер, ставків. (Роздруківка).
Є риби, які живляться тваринною їжею,— щука, окунь. Короп, сазан, плітка споживають як рослинну, так і тваринну їжу. Риби, які живляться рослинами – рослиноїдні (краснопірка, товстолобик) , очищають водойми від надмірної кількості водяних рослин і запобігають їхньому заростанню і заболоченню. Риба є чудовим кормом для багатьох тварин: дельфінів, тюленів, птахів, ведмедів, видр та інших.
Усі риби — водяні тварини з обтічною формою тіла. Це допомагає їм швидко рухатись у воді.
— На с. 105 читаємо розповідь про життя риб Мудрого Лісовичка? Мудрий Лісовичок – знавець тварин – розповідає:
Робота в парах
— Роздивіться фотографії на с. 105 і скажіть, на якій глибині можна побачити різних риб у морях та прісних водоймах?
— Форма тіла риби залежить від того, на якій глибині вона мешкає і який спосіб життя веде. Риби, які живуть у товщі води, добре плавають. У них подовжене тіло. У донних риб тіло часто сплюснуте згори донизу. У камбали, що лежить на дні, воно нагадує плоский диск.
Робота в парах.
— Роздивіться фотографії на с. 106 і скажіть, як різняться між собою морські риби? (Рибка Гобі – найменша хребетна тварина у світі, їх вага в середньому не перевищує одного міліграма, Китова акула – найбільша з існуючих акул та риб, вага сягає до 15 тон. )
Висновки
• Риби — водяні тварини.
• Подовжене тіло, луска, плавці, зябра — їхні особливі ознаки.
• Риби мешкають на різних глибинах.
• Вони живляться рослинною і тваринною їжею.
• Риби необхідні природі.
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Отож, встаємо:
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору,
руки в боки.
Вище руки підніміть.
А тепер їх опустіть.
Руки вгору, руки вниз
Ти йому ще посміхнись!
Вище руки підніміть.
А тепер їх опустіть.
Пригніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд.
1. Відкриваємо друковані зошити на с.36, виконуємо 1-ше завдання. (Учні читають умову).
1. Запиши основні зовнішні ознаки риб. Усі риби____.( Усі риби мають округлу форму тіла, мають плавці, луску та зябра. )
2. Виконуємо наступне завдання: На які дві групи можна розділити всіх риб? З’єднай стрілочками із зображенням(морські, прісноводні).
3. Риби відкладають багато ікри, тому що більшість ікри гине або з’їдається хижаками)
2. Зіграємо в гру «Відгадай загадку — покажи відгадку»
На дошці — картинки із зображенням різних риб. Я загадую зАгадку, а ви відгадуєте її, кажучи номер картинки на якій вона позначена.
• Хоч малий, та силу має —
З рук миттєво висковзає!
Схожий зовні на змію,
Має чималу сім’ю. (В’юн)
• Взимку ловиться і влітку
Вудкою або у сітку.
А коли злякається —
В мулі заховається. (Карась)
• Ляже й спить на глибині
З шаром мулу на спині,
Тільки вуса повертає,
Що навколо — все він знає! (Сом)
• Не дрімають карасі,
Знають добре геть усі:
Стерегтись потрібно злюки,
Хижої, страшної... (щуки).
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 106.
— Які ви знаєте ознаки риб?(тіло вкрите лускою та слизом має округлену форму).
— Що допомагає рибі рухатися? ( її форма та плавці).
— Від чого залежить форма риби ? Наведіть приклади.( від глибини на якій вона плаває, наприклад: у камбали, що лежить на дні, воно нагадує плоский диск).
— За допомогою чого риби дихають? ( за допомогою зябер).
— На вашу думку, чому риби не можуть жити на суші? (риби дихають киснем, розчиненим у воді , та дихає тільки тоді, коли зябра омиваються водою).
— Ось чому риба гине на березі ріки, хоча в повітрі теж є кисень.
Додаткова інформація :
Інтерактивна вправа «Сенкан»
Колективно на дошці складаємо сенкан до теми уроку.
Риби
Швидка, слизька
Плаває, розмножується, живе
Вони мають своєрідну будову
Тварина.