25 червня о 17:00Вебінар: Онлайн-тести: цікава форма роботи на інтегрованому уроці

урок "Як риби пристосувалися до життя у водоймах"

Про матеріал
Конспект. Розробка уроку на тему "Як риби пристосувалися до життя у водоймах" . 3 клас.
Перегляд файлу

       Дата:  14.02.2019р.

       Урок «природознавство» на тему: Як риби пристосувалися до життя

       у  водоймах?

       Проведений Ющук Іванною Сергіївною

       У 3-Г класі

Тема: Як риби пристосувалися до життя у водоймах?

Мета:

  • освітня: формувати уявлення про поняття «риби», вдосконалювати вміння описувати риб;  дослідити їхні істотні ознаки.
  • виховна: сприяти розвитку допитливості; виховувати пізнавальний інтерес та дбайливе ставлення до тварин,;
  • розвиваюча: розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам'ять , а також вміння аналізувати та узагальнювати.; розвивати пізнавальний інтерес учнів, уміння порівнювати, знаходити подібне і відмінне.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:   підручник «Природознавство»  І. В. Грущинської - 2014 рік, 3 клас, робочий зошит з друкованою основою «Природознавство» І. В. Грущинська, 3 клас, записи на дошці, роздруківки.

 

Хід уроку

  1. Організаційна частина.

Доброго дня, мене звати Іванна Сергіївна і сьогоднішній урок природознавства буду вести у вас я. Щоб нам було зручно та легко працювати на аркушах паперу, які в кожного стоять на парті швиденько напишіть своє ім’я.

Перевірка готовності до уроку : підручники, зошити, ручки.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.

Будемо добре працювати,

Щоб хороші результати мати.

  1. Хвилинка спостережень.

(Вчитель записує на дошці : дату, температуру, стан неба – хмарність, опади, вітер, природні явища, стан рослин і тварин, праця людей у місті і селі, народні прикмети).

Пригадаємо разом:

  Яка зараз пора року?(Зима);

  Який місяць? (лютий);

     Яке сьогодні число? ( 14);

    Відкрийте ваші зошити з друкованою основою на с.61 та у рядку «Дата проведення спостережень» запишіть сьогоднішнє число.

   Яка температура повітря сьогодні?  Запишіть у наступний рядок температуру.

     Який стан неба : ясно     , хмарно чи похмуро ● ? Замальовуємо відповідно кружечок у зошиті.

     Чи були сьогодні опади? (дощ, сніг, град, туман, іній).

    Який сьогодні вітер на вашу думку,яка його сила? (Т-тихо, Л-легко,

П- помірний , С-сильний, Пор .- поривчастий), записуємо.

  • А які ви знаєте природні явища ? ( дощ,веселка, вітер, гроза, град, туман, листопад, роса, світанок, захід сонця, іній, сніг, заметіль, бурульки).
  •  Зараз ми з вами коротко поговоримо про живу природу.  В якому стані зараз знаходяться рослини та тварини? ( перебувають у стані глибокого спокою), записуємо це речення у зошит. 
  • А яка ж праця людей спостерігається у селах та містах? (доглядають за домашніми тваринами, розчищають дороги від снігу).
  • Що таке народні прикмети і які ви знаєте про лютий? (Народні прикмети - це прикмети, які стосуються різних подій і явищ, їх збирали наші предки впродовж тривалого часу, вони допомагають передбачити найближче майбутнє та застерігають від небезпеки. Наприклад:  лютий холодний і сухий – серпень жаркий; сильні морози – до короткої зими;  якщо саме сьогодні(14 лютого) буде зоряне небо – то це призведе до пізньої і затяжної весни; Якщо вітряно, то літо буде мокрим).
  • Відкладіть зошити  на край парти.

 

  1.  Повторення вивченого матеріалу.

 На минулому уроці ви вивчали найчисельнішу групу тварин на землі – це комахи. Отож, перевіримо чи засвоїли ви знання.

 Зараз я роздам  декільком учням завдання на оцінку. Вам потрібно виконати 5 тестових завдань. Правильну відповідь (а,б чи в) обведіть кружечком. В 6 завданні потрібно пригадати будову тіла комахи та вписати у порожні місця.

 Зіграємо в гру «Упіймай комаху».  Зараз я буду називати вам тварин, якщо це комаха , то плескайте у долоні, якщо ні – мовчите!

Сонечко(+), соловей(-), метелик(+), тарган(+ клас членистоногих ), жаба ( - земноводна тварина), джміль(+), зайчик(-), колорадський жук(+), муха(+), риба(- водні хребетні тварини), змія(- плазуни), ведмідь(-),мурашка(+),їжак(- комахоїдний  ссавець ). 

 Яку будову мають комахи ? ( с.101, тіло комахи складається із трьох частин : голови грудей і черевця. Вони мають три пари ніг (кінцівок). У переважної більшості комах є крила. )

 На дошці ми бачимо пунктирне зображення тіла комахи. Зараз хтось піде до дошки та обведе голову, груди ,черевце та 6 лапок нашої комашки різними http://allreferat.com.ua/content/mal4/%D0%A7%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B8%20%D1%82%D1%96%D0%BB%D0%B0%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%85.jpgкольорами.

 

 Назвіть комах, яких вам доводилося бачити у природі влітку.(мурашки, гусінь,мухи,оса,комар, жуки).

 Яку комаху звуть так само, як і один з об’єктів неживої природи (гірські породи, скелі, сніжинки , град, місяць) ? По інакшому цю комаху називають «Божа корівка». («Сонечко»).

 

  1. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

— Які групи тварин ви знаєте? Хто хоче піти до дошки та поєднати стрілочками тварину з назвою групи?

                Похожее изображение

Давайте пригадаємо особливості кожної з груп. Увага на дошку:

            C:\Users\SERGIJ\Desktop\наочність\img11.jpg

  • Зіграємо в гру «Яка тварина зайва».
  1. Метелик, сонечко, акула, колорадський жук. ( Чому? Тому що акула – це риби, а не комахи).
  2. Дельфін, кит, щука, олень. ( олень, тому що це звір , а не риби).
  3. Вовк, ведмідь, заєць, окунь.(Тому що окунь – це риби, а не звірі).

Молодці! Ви виконали завдання, а тепер відгадайте загадку:  

У лусці мої боки,

Вони холодні та слизькі.

Плавати можу досхочу,

Та усе життя мовчу.     (Риба)

  1. Повідомлення теми, завдань уроку.

   Чого на Землі більше: води чи суші? (Води на Землі більше, ніж суші.)

 Хто живе у воді? (Багато живих організмів — рослини і тварини. З-поміж рослин у воді мешкають водорості та  ряска . У водоймах живуть комахи —жук-плавунець, водомірка ; жаби, риби.)

  Ви вже здогадались, про кого піде мова на уроці?

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про життя риб, їх розмноження і розвиток.

Існує понад 20 тисяч видів риб. В українських водоймах їх налічується близько 200 видів.  Увага на дошку: Риби бувають різні за формою тіла, , за розміром,  за забарвленням .  Найбільша риба на Землікитова акула: — завдовжки до 20 м. (роздруківка). Найбільша річкова рибасом, завдовжки 5 м, а вагою понад 300 кг. (Роздруківка). Найменша рибка наших водбичок Берга, який є в Чорному й Азовському морях. Бички завдовжки 3 см поміж своїх родичів здаються велетнями. (Роздруківка).

Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку «Як риби пристосувалися до життя у водоймах?».

 

  1.  Вивчення нового матеріалу.

   У чому особливість будови риб? (схема на дошці)  (тіло риб укрите лускою і шаром слизу. У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст.  Шиї у риби немає.

(З шиєю тіло тварини перестало б бути міцним клином, що легко пробиває собі дорогу в товщі води.)

Замість парних кінцівок — плавці, які  допомагають рибі плавати.

Луска розташовується на тілі риби рядами, краї лусочок налягають один на одний , подібно до черепиці на даху будинку. Таке розташування луски полегшує плавання. За лускою можна визначити вік риби. Щороку на лусці відкладається одне кільце. А риби, на відміну від інших тварин, ростуть протягом усього життя.

Дихають риби розчиненим у воді киснем. Допомагають рибам дихати зябра (Роздруківка)., що приховані під зябровими кришками, розташованими ззаду голови. Риба дихає тільки тоді, коли зябра омиваються водою.

— Усі риби живуть у воді. Більшість риб мешкає в морях і океанах. Це морські риби ,  — акули, скати, оселедці, тріска. Прісноводні риби — карасі, окуні, щуки, лящі — мешканці річок, озер, ставків. (Роздруківка).

 

Є риби, які живляться тваринною їжею,— щука, окунь. Короп, сазан, плітка споживають як рослинну, так і тваринну їжу. Риби, які живляться рослинами – рослиноїдні (краснопірка, товстолобик) , очищають водойми від надмірної кількості водяних рослин і запобігають їхньому заростанню і заболоченню.  Риба є чудовим кормом для багатьох тварин: дельфінів, тюленів, птахів, ведмедів, видр та інших.

  • Відкриваємо підручник на с.104 і читаємо хором рубрику «Запам’ятай» :

Усі риби — водяні тварини з обтічною формою тіла. Це допомагає їм швидко рухатись у воді.

  • Запам’ятали? Давайте ще раз прочитаємо хором. Як ви розумієте слово «обтічною» ? (Округленою, отже: Усі риби – водяні тварини з округленою формою тіла. Це допомагає їм швидко рухатись по воді)

— На с. 105 читаємо розповідь про життя риб Мудрого Лісовичка? Мудрий Лісовичок – знавець тварин – розповідає:

 

Робота в парах

— Роздивіться фотографії на с. 105 і скажіть, на якій глибині можна побачити різних риб у морях та прісних водоймах?

— Форма тіла риби залежить від того, на якій глибині вона мешкає і який спосіб життя веде. Риби, які живуть у товщі води, добре плавають. У них подовжене тіло. У донних риб тіло часто сплюснуте згори донизу. У камбали, що лежить на дні, воно нагадує плоский диск.

Робота в парах.

— Роздивіться фотографії на с. 106 і скажіть, як різняться між собою морські риби? (Рибка Гобі – найменша хребетна тварина у світі,  їх вага в середньому не перевищує одного міліграма, Китова акула – найбільша з існуючих акул та риб, вага сягає до 15 тон. )

Висновки

• Риби — водяні тварини.

• Подовжене тіло, луска, плавці, зябра — їхні особливі ознаки.

• Риби мешкають на різних глибинах.

• Вони живляться рослинною і тваринною їжею.

• Риби необхідні природі.

 

 Фізкультхвилинка

 Щось не хочеться сидіти. 

 Треба трохи відпочити. 

 Отож,  встаємо:

 Руки вгору, руки вниз. 

 На сусіда подивись. 

 Руки вгору,

 руки в боки. 

 Вище руки підніміть.

 А тепер їх опустіть. 

Руки вгору, руки вниз

 Ти йому ще посміхнись!

 Вище руки підніміть.

 А тепер їх опустіть. 

 Пригніть, діти, кілька раз. 

 За роботу, все гаразд. 

 

 

  1.          Систематизація знань.

1. Відкриваємо друковані зошити на с.36,  виконуємо 1-ше завдання. (Учні читають умову).

1. Запиши основні зовнішні ознаки риб. Усі риби____.( Усі риби мають округлу форму тіла, мають плавці, луску та зябра. )

2. Виконуємо наступне завдання: На які дві групи можна розділити всіх риб? З’єднай стрілочками із зображенням(морські, прісноводні).

3. Риби відкладають багато ікри, тому що більшість ікри гине або з’їдається хижаками)

2. Зіграємо в гру  «Відгадай загадку — покажи відгадку»

На дошці — картинки із зображенням різних риб. Я загадую зАгадку, а ви відгадуєте її, кажучи номер картинки на якій вона позначена. 

• Хоч малий, та силу має —

З рук миттєво висковзає!

Схожий зовні на змію,

Має чималу сім’ю. (В’юн)

 

• Взимку ловиться і влітку

Вудкою або у сітку.

А коли злякається —

В мулі заховається. (Карась)

 

• Ляже й спить на глибині

З шаром мулу на спині,

Тільки вуса повертає,

Що навколо — все він знає! (Сом)

    

• Не дрімають карасі,

Знають добре геть усі:

Стерегтись потрібно злюки,

Хижої, страшної... (щуки).

 

  1.      Домашнє завдання.
  1. Повторити матеріал з підручника с.104-106.
  2. Дати відповіді на запитання в кінці параграфу.
  1.  Підсумок уроку.

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 106.

— Які ви знаєте ознаки риб?(тіло вкрите лускою та слизом має округлену форму).

— Що допомагає рибі рухатися? ( її форма та плавці).

— Від чого залежить форма риби ? Наведіть приклади.( від глибини на якій вона плаває, наприклад: у камбали, що лежить на дні, воно нагадує плоский диск).

  За допомогою чого риби дихають? ( за допомогою зябер).

  На вашу думку, чому риби не можуть жити на суші? (риби дихають киснем, розчиненим у воді , та дихає тільки тоді, коли зябра омиваються водою).

    Ось чому риба гине на березі ріки, хоча в повітрі теж є кисень. 

  •  Нехай цей урок залишить у вас міцні знання і гарний настрій.

Додаткова інформація :

Інтерактивна вправа «Сенкан»

Колективно на дошці складаємо сенкан до теми уроку.

Риби

Швидка, слизька

Плаває, розмножується, живе

Вони мають своєрідну будову

Тварина.

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ющук Иванна
Додано
15 лютого
Переглядів
539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку