урок "Як риби пристосувалися до життя у водоймах"

Про матеріал
Конспект. Розробка уроку на тему "Як риби пристосувалися до життя у водоймах" . 3 клас.
Перегляд файлу

       Дата:  14.02.2019р.

       Урок «природознавство» на тему: Як риби пристосувалися до життя

       у  водоймах?

       Проведений Ющук Іванною Сергіївною

       У 3-Г класі

Тема: Як риби пристосувалися до життя у водоймах?

Мета:

  • освітня: формувати уявлення про поняття «риби», вдосконалювати вміння описувати риб;  дослідити їхні істотні ознаки.
  • виховна: сприяти розвитку допитливості; виховувати пізнавальний інтерес та дбайливе ставлення до тварин,;
  • розвиваюча: розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам'ять , а також вміння аналізувати та узагальнювати.; розвивати пізнавальний інтерес учнів, уміння порівнювати, знаходити подібне і відмінне.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:   підручник «Природознавство»  І. В. Грущинської - 2014 рік, 3 клас, робочий зошит з друкованою основою «Природознавство» І. В. Грущинська, 3 клас, записи на дошці, роздруківки.

 

Хід уроку

  1. Організаційна частина.

Доброго дня, мене звати Іванна Сергіївна і сьогоднішній урок природознавства буду вести у вас я. Щоб нам було зручно та легко працювати на аркушах паперу, які в кожного стоять на парті швиденько напишіть своє ім’я.

Перевірка готовності до уроку : підручники, зошити, ручки.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.

Будемо добре працювати,

Щоб хороші результати мати.

  1. Хвилинка спостережень.

(Вчитель записує на дошці : дату, температуру, стан неба – хмарність, опади, вітер, природні явища, стан рослин і тварин, праця людей у місті і селі, народні прикмети).

Пригадаємо разом:

  Яка зараз пора року?(Зима);

  Який місяць? (лютий);

     Яке сьогодні число? ( 14);

    Відкрийте ваші зошити з друкованою основою на с.61 та у рядку «Дата проведення спостережень» запишіть сьогоднішнє число.

   Яка температура повітря сьогодні?  Запишіть у наступний рядок температуру.

     Який стан неба : ясно     , хмарно чи похмуро ● ? Замальовуємо відповідно кружечок у зошиті.

     Чи були сьогодні опади? (дощ, сніг, град, туман, іній).

    Який сьогодні вітер на вашу думку,яка його сила? (Т-тихо, Л-легко,

П- помірний , С-сильний, Пор .- поривчастий), записуємо.

  • А які ви знаєте природні явища ? ( дощ,веселка, вітер, гроза, град, туман, листопад, роса, світанок, захід сонця, іній, сніг, заметіль, бурульки).
  •  Зараз ми з вами коротко поговоримо про живу природу.  В якому стані зараз знаходяться рослини та тварини? ( перебувають у стані глибокого спокою), записуємо це речення у зошит. 
  • А яка ж праця людей спостерігається у селах та містах? (доглядають за домашніми тваринами, розчищають дороги від снігу).
  • Що таке народні прикмети і які ви знаєте про лютий? (Народні прикмети - це прикмети, які стосуються різних подій і явищ, їх збирали наші предки впродовж тривалого часу, вони допомагають передбачити найближче майбутнє та застерігають від небезпеки. Наприклад:  лютий холодний і сухий – серпень жаркий; сильні морози – до короткої зими;  якщо саме сьогодні(14 лютого) буде зоряне небо – то це призведе до пізньої і затяжної весни; Якщо вітряно, то літо буде мокрим).
  • Відкладіть зошити  на край парти.

 

  1.  Повторення вивченого матеріалу.

 На минулому уроці ви вивчали найчисельнішу групу тварин на землі – це комахи. Отож, перевіримо чи засвоїли ви знання.

 Зараз я роздам  декільком учням завдання на оцінку. Вам потрібно виконати 5 тестових завдань. Правильну відповідь (а,б чи в) обведіть кружечком. В 6 завданні потрібно пригадати будову тіла комахи та вписати у порожні місця.

 Зіграємо в гру «Упіймай комаху».  Зараз я буду називати вам тварин, якщо це комаха , то плескайте у долоні, якщо ні – мовчите!

Сонечко(+), соловей(-), метелик(+), тарган(+ клас членистоногих ), жаба ( - земноводна тварина), джміль(+), зайчик(-), колорадський жук(+), муха(+), риба(- водні хребетні тварини), змія(- плазуни), ведмідь(-),мурашка(+),їжак(- комахоїдний  ссавець ). 

 Яку будову мають комахи ? ( с.101, тіло комахи складається із трьох частин : голови грудей і черевця. Вони мають три пари ніг (кінцівок). У переважної більшості комах є крила. )

 На дошці ми бачимо пунктирне зображення тіла комахи. Зараз хтось піде до дошки та обведе голову, груди ,черевце та 6 лапок нашої комашки різними http://allreferat.com.ua/content/mal4/%D0%A7%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B8%20%D1%82%D1%96%D0%BB%D0%B0%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%85.jpgкольорами.

 

 Назвіть комах, яких вам доводилося бачити у природі влітку.(мурашки, гусінь,мухи,оса,комар, жуки).

 Яку комаху звуть так само, як і один з об’єктів неживої природи (гірські породи, скелі, сніжинки , град, місяць) ? По інакшому цю комаху називають «Божа корівка». («Сонечко»).

 

  1. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

— Які групи тварин ви знаєте? Хто хоче піти до дошки та поєднати стрілочками тварину з назвою групи?

                Похожее изображение

Давайте пригадаємо особливості кожної з груп. Увага на дошку:

            C:\Users\SERGIJ\Desktop\наочність\img11.jpg

  • Зіграємо в гру «Яка тварина зайва».
  1. Метелик, сонечко, акула, колорадський жук. ( Чому? Тому що акула – це риби, а не комахи).
  2. Дельфін, кит, щука, олень. ( олень, тому що це звір , а не риби).
  3. Вовк, ведмідь, заєць, окунь.(Тому що окунь – це риби, а не звірі).

Молодці! Ви виконали завдання, а тепер відгадайте загадку:  

У лусці мої боки,

Вони холодні та слизькі.

Плавати можу досхочу,

Та усе життя мовчу.     (Риба)

  1. Повідомлення теми, завдань уроку.

   Чого на Землі більше: води чи суші? (Води на Землі більше, ніж суші.)

 Хто живе у воді? (Багато живих організмів — рослини і тварини. З-поміж рослин у воді мешкають водорості та  ряска . У водоймах живуть комахи —жук-плавунець, водомірка ; жаби, риби.)

  Ви вже здогадались, про кого піде мова на уроці?

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про життя риб, їх розмноження і розвиток.

Існує понад 20 тисяч видів риб. В українських водоймах їх налічується близько 200 видів.  Увага на дошку: Риби бувають різні за формою тіла, , за розміром,  за забарвленням .  Найбільша риба на Землікитова акула: — завдовжки до 20 м. (роздруківка). Найбільша річкова рибасом, завдовжки 5 м, а вагою понад 300 кг. (Роздруківка). Найменша рибка наших водбичок Берга, який є в Чорному й Азовському морях. Бички завдовжки 3 см поміж своїх родичів здаються велетнями. (Роздруківка).

Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку «Як риби пристосувалися до життя у водоймах?».

 

  1.  Вивчення нового матеріалу.

   У чому особливість будови риб? (схема на дошці)  (тіло риб укрите лускою і шаром слизу. У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст.  Шиї у риби немає.

(З шиєю тіло тварини перестало б бути міцним клином, що легко пробиває собі дорогу в товщі води.)

Замість парних кінцівок — плавці, які  допомагають рибі плавати.

Луска розташовується на тілі риби рядами, краї лусочок налягають один на одний , подібно до черепиці на даху будинку. Таке розташування луски полегшує плавання. За лускою можна визначити вік риби. Щороку на лусці відкладається одне кільце. А риби, на відміну від інших тварин, ростуть протягом усього життя.

Дихають риби розчиненим у воді киснем. Допомагають рибам дихати зябра (Роздруківка)., що приховані під зябровими кришками, розташованими ззаду голови. Риба дихає тільки тоді, коли зябра омиваються водою.

— Усі риби живуть у воді. Більшість риб мешкає в морях і океанах. Це морські риби ,  — акули, скати, оселедці, тріска. Прісноводні риби — карасі, окуні, щуки, лящі — мешканці річок, озер, ставків. (Роздруківка).

 

Є риби, які живляться тваринною їжею,— щука, окунь. Короп, сазан, плітка споживають як рослинну, так і тваринну їжу. Риби, які живляться рослинами – рослиноїдні (краснопірка, товстолобик) , очищають водойми від надмірної кількості водяних рослин і запобігають їхньому заростанню і заболоченню.  Риба є чудовим кормом для багатьох тварин: дельфінів, тюленів, птахів, ведмедів, видр та інших.

  • Відкриваємо підручник на с.104 і читаємо хором рубрику «Запам’ятай» :

Усі риби — водяні тварини з обтічною формою тіла. Це допомагає їм швидко рухатись у воді.

  • Запам’ятали? Давайте ще раз прочитаємо хором. Як ви розумієте слово «обтічною» ? (Округленою, отже: Усі риби – водяні тварини з округленою формою тіла. Це допомагає їм швидко рухатись по воді)

— На с. 105 читаємо розповідь про життя риб Мудрого Лісовичка? Мудрий Лісовичок – знавець тварин – розповідає:

 

Робота в парах

— Роздивіться фотографії на с. 105 і скажіть, на якій глибині можна побачити різних риб у морях та прісних водоймах?

— Форма тіла риби залежить від того, на якій глибині вона мешкає і який спосіб життя веде. Риби, які живуть у товщі води, добре плавають. У них подовжене тіло. У донних риб тіло часто сплюснуте згори донизу. У камбали, що лежить на дні, воно нагадує плоский диск.

Робота в парах.

— Роздивіться фотографії на с. 106 і скажіть, як різняться між собою морські риби? (Рибка Гобі – найменша хребетна тварина у світі,  їх вага в середньому не перевищує одного міліграма, Китова акула – найбільша з існуючих акул та риб, вага сягає до 15 тон. )

Висновки

• Риби — водяні тварини.

• Подовжене тіло, луска, плавці, зябра — їхні особливі ознаки.

• Риби мешкають на різних глибинах.

• Вони живляться рослинною і тваринною їжею.

• Риби необхідні природі.

 

 Фізкультхвилинка

 Щось не хочеться сидіти. 

 Треба трохи відпочити. 

 Отож,  встаємо:

 Руки вгору, руки вниз. 

 На сусіда подивись. 

 Руки вгору,

 руки в боки. 

 Вище руки підніміть.

 А тепер їх опустіть. 

Руки вгору, руки вниз

 Ти йому ще посміхнись!

 Вище руки підніміть.

 А тепер їх опустіть. 

 Пригніть, діти, кілька раз. 

 За роботу, все гаразд. 

 

 

  1.          Систематизація знань.

1. Відкриваємо друковані зошити на с.36,  виконуємо 1-ше завдання. (Учні читають умову).

1. Запиши основні зовнішні ознаки риб. Усі риби____.( Усі риби мають округлу форму тіла, мають плавці, луску та зябра. )

2. Виконуємо наступне завдання: На які дві групи можна розділити всіх риб? З’єднай стрілочками із зображенням(морські, прісноводні).

3. Риби відкладають багато ікри, тому що більшість ікри гине або з’їдається хижаками)

2. Зіграємо в гру  «Відгадай загадку — покажи відгадку»

На дошці — картинки із зображенням різних риб. Я загадую зАгадку, а ви відгадуєте її, кажучи номер картинки на якій вона позначена. 

• Хоч малий, та силу має —

З рук миттєво висковзає!

Схожий зовні на змію,

Має чималу сім’ю. (В’юн)

 

• Взимку ловиться і влітку

Вудкою або у сітку.

А коли злякається —

В мулі заховається. (Карась)

 

• Ляже й спить на глибині

З шаром мулу на спині,

Тільки вуса повертає,

Що навколо — все він знає! (Сом)

    

• Не дрімають карасі,

Знають добре геть усі:

Стерегтись потрібно злюки,

Хижої, страшної... (щуки).

 

  1.      Домашнє завдання.
  1. Повторити матеріал з підручника с.104-106.
  2. Дати відповіді на запитання в кінці параграфу.
  1.  Підсумок уроку.

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 106.

— Які ви знаєте ознаки риб?(тіло вкрите лускою та слизом має округлену форму).

— Що допомагає рибі рухатися? ( її форма та плавці).

— Від чого залежить форма риби ? Наведіть приклади.( від глибини на якій вона плаває, наприклад: у камбали, що лежить на дні, воно нагадує плоский диск).

  За допомогою чого риби дихають? ( за допомогою зябер).

  На вашу думку, чому риби не можуть жити на суші? (риби дихають киснем, розчиненим у воді , та дихає тільки тоді, коли зябра омиваються водою).

    Ось чому риба гине на березі ріки, хоча в повітрі теж є кисень. 

  •  Нехай цей урок залишить у вас міцні знання і гарний настрій.

Додаткова інформація :

Інтерактивна вправа «Сенкан»

Колективно на дошці складаємо сенкан до теми уроку.

Риби

Швидка, слизька

Плаває, розмножується, живе

Вони мають своєрідну будову

Тварина.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Танська Любов Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Ющук Иванна
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
5603
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку