Тема. Як рослини зустрічають осінь?
Мета: формувати уявлення учнів про залежність рослин від стану неживої природи, осінні явища в житті рослин; розвивати спостережливість, об’єм пам’яті; виховувати естетичні почуття в процесі милування рослинами восени.
Оснащення уроку: яблука, «скринька-посилка», презентація, листочки осінні, схема « Як рослини зустрічають осінь», ілюстрації, долоньки для зворотнього зв’язку, пазли –картинки, робочий зошит.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація класу.
1.1 Привітання вчителя.
Я всміхаюсь сонечку:
Здрастуй, золоте.
Я всміхаюсь квіточці:
Хай вона росте.
Друзям усміхаюся:
Зичу їм добра.
1.2 Вправа « Посмішка»
- Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонькою та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.
Зобразіть на обличчі радість, «подаруйте» її своєму товаришеві.
1.3.Хвилинка синоптика
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
2.1 Осінній сюрприз.
Вчора я у Петропавлівському відділенні нової пошти отримала ось цю красиву cкриньку - посилку. На ній написано: «Учням 2- А класу Петропавлівського ліцею». А зворотної адреси немає.
Коли я її відкрила, то побачила там листочки різного кольору, поміркуйте і скажіть, хто це міг надіслати вам? (Осінь).
- А чому саме це допомогло вам дізнатися, що це подарунок від осені? (Колір).
- Але це ще не все. Тут ще щось є у торбинці. На ній написано: «Відкрити у кінці уроку». Порушувати прохання ми не можемо.
2.2 Мозковий штурм
На листочках запитання від осені.
2.3 Окотренінг.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати, які зміни в житті рослин відбуваються восени і чому це відбувається.
ІV. Сприймання нового матеріалу.
Легенда про осінь
За народними переказами, осінь – перша старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи її на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою».
• На які групи поділяють рослини? (дерева, кущі, трав’янисті рослини)
( вішаю яблуньку)
• Погляньте та порівняйте яблуньку влітку та восени. (змінилося забарвлення листків)
• Восени листки рослин змінюють своє забарвлення з зеленого на жовте, багряне
• А чому так відбувається, ми дізнаємось, переглянувши відео.
4.3 Перегляд відео за посиланням:
_ Так чому листки змінюють своє забарвлення?
• Рослини отримують менше світла. Зелена речовина руйнується і протягом короткого дня не встигає відновитися. Помітним стає жовтий колір.
Отже, пожовтіння листків є осіннім явищем в житті рослин.
( ВІШАЮ ЖОВТУ ЯБЛУНЬКУ)
V. Опрацювання понять « Дозрівання осінніх плодів»
6.1 Бесіда із учнями.
- А що на древах дозріває? ( плоди)
- Назвіть дерева та кущі, які восени дарують нам плоди?
- Так, дуб рясно натрусив жолудів, а каштан – каштанчиків. Ліщина пригощає нас смачними горішками. Кущі калини та шипшини чарують своїми корисними плодами.
- А нашій яблуньці дозріли смачні яблучка.
(ВІШАЮ ЯБЛУНЬКУ)
- Отже, дозрівання плодів – це теж явище в житті рослин.
6.2 Робота в зошитах
- ст. 27 Обвести червоним олівцем корисні для здоров’я людини плоди, що достигають восени.
VI. Фізкультхвилинка.
6.3 Опрацювання поняття « Листопад»
- Яблунька подарувала нам свої плоди. Ми їх зібрали. А що відбувається із листочками? ( падають)
- Як називається явище, коли падає листя з дерев? (листопад)
(ВІШАЮ ГОЛУ ЯБЛУНЬКУ)
6.4 Осінні зміни у житті трав’янистих рослин .
- Не тільки дерева і кущі зустрічають осінь, а й трав’янисті рослини. У багатьох із них відмирають стебла і листя, а перезимовує кореневище.
- Зеленіють лише суниця і копитняк, які не бояться морозу.
VIІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.
7.1 Робота зі схемою
7.2 Робота в групах.
- В конвертах пазли з осінніми змінами в житті рослин. Складіть пазли та назвіть їх.
1 – пазли жовтіє листя
2- пазли листопад
3 – пазли дозрівання плодів
4– пазли трави
7.3 Гра «Збери прислів’я».
- Діти, наш народ шанує осінь за її красу, щедрість. Показав це в казках, легендах, загадках, приказках. Осінній вітерець дмухну та й роз’єднав приказки.
- Допоможемо зібрати приказки до купи.
Як листя жовтіє, а осінь насіння.
Літо дає коріння, за собою дощі веде.
Осінь іде сім погід у нас.
В вересневий час то поле смутніє.
Підкресліть ознаки.
VIII. Підсумок уроку. Рефлексія.
а) Домашнє завдання
- Створити малюнок « Що запам’яталось на уроці?»
б) Бесіда із учнями
- Що сподобалось на уроці?
- Що нового дізнались?
- Тож давайте ці знання візьмемо собі. Встаньте. Зробіть руки ось так (руки перед собою) і швиденько заберемо собі нові знання. Стисніть долоньки.
Настав час відкрити торбинку, яку передала нам осінь. Як ви думаєте, що тут може бути? (Діти висловлюють свої думки). Вчитель відкриває торбинку і роздає дітям яблука.
Який зараз у вас настрій? Згадайте початок уроку і підніміть відповідну долоньку.
1