Урок " Як рослини зустрічають осінь?"

Про матеріал
Розробка уроку побудована згідно чинної програми Савченко О.Я.В цікавій та доступній формі викладено матеріал про формування уявлення в учнів залежності рослин від стану неживої природи, осінні явища в житті рослин. Всі методи та прийоми навчання сприяють пізнанню нового, незвіданого. Ця розробка допоможе вчителям початкових класів під час підготовки до уроку.
Перегляд файлу

Тема. Як рослини зустрічають осінь?

Мета: формувати  уявлення  учнів  про залежність  рослин від стану неживої                                  природи, осінні явища в житті рослин; розвивати спостережливість, об’єм пам’яті; виховувати естетичні почуття в процесі милування рослинами восени.

Оснащення уроку: яблука, «скринька-посилка», презентація, листочки осінні, схема «  Як рослини зустрічають осінь», ілюстрації, долоньки для зворотнього зв’язку, пазли –картинки, робочий зошит.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організація класу.

1.1 Привітання вчителя.

          Я всміхаюсь сонечку:

Здрастуй, золоте.

Я всміхаюсь квіточці:

Хай вона росте.

Друзям усміхаюся:

Зичу їм добра.

1.2 Вправа « Посмішка»

- Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонькою та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.

Зобразіть на обличчі радість, «подаруйте» її своєму товаришеві.

1.3.Хвилинка синоптика

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

2.1  Осінній сюрприз.

 

  Вчора я у Петропавлівському  відділенні нової пошти  отримала ось цю красиву cкриньку - посилку. На ній написано: «Учням 2- А класу  Петропавлівського ліцею». А зворотної адреси немає.

 Коли я її відкрила, то побачила там листочки різного кольору, поміркуйте і скажіть, хто це міг надіслати вам? (Осінь).

- А чому саме це допомогло вам дізнатися, що це подарунок від осені? (Колір).

- Але це ще не все. Тут ще щось є у торбинці. На ній написано: «Відкрити у кінці уроку». Порушувати прохання ми не можемо.

 

2.2 Мозковий штурм

На  листочках  запитання від осені.

  • Яка пора  року?
  • А яку пору змінює осінь?
  • Назвіть осінні місяці?
  • А які періоди є в осені?
  • Які зміни відбулись у житті рослин з приходом осені?

 

 

2.3 Окотренінг.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 

Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати, які зміни в житті рослин відбуваються восени і чому це відбувається.

 

  1.  Вправа «Очікування».
  • Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 

ІV. Сприймання нового матеріалу.

 

  • Чому зараз ми не можемо пройтися вулицею у шортах і майці? (Холодно).
  • Чому холодно? (Осінь).

 

  1. Робота над змістом легенди про осінь.

 

  • Коли я йшла до школи, то  зустріла Осінь, яка розповіла легенду, послухайте!

 

 

 

 

 

Легенда про осінь

За народними переказами, осінь – перша старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи її на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою».

 

 

  • Чому Осінь називають щедрою?( Щороку вона дарує нам щедрі дарунки полів і садів)
  • А чому Осінь золота?

 

 

  1.  Розповідь учителя. Зміна кольору листя.

 

  • Осінь хазяйнує скрізь, куди не глянь. Прибрала золотом сади, парки, ліси, струшує додолу жовте, багряне листя. Дивишся і милуєшся:  чарівниця пофарбувала всі рослини в різні кольори.

 

 На які групи поділяють рослини? (дерева, кущі, трав’янисті рослини)

 

 ( вішаю яблуньку)

 Погляньте та порівняйте яблуньку влітку та восени. (змінилося забарвлення листків)

 Восени листки рослин змінюють своє забарвлення з зеленого на жовте, багряне

 А чому так відбувається, ми дізнаємось, переглянувши відео.

 

 

 4.3 Перегляд відео за посиланням:

https://youtu.be/VcH9FP680kA

 

 

_ Так чому листки змінюють своє забарвлення?

 Рослини отримують менше світла. Зелена речовина руйнується і протягом короткого дня не встигає відновитися. Помітним стає жовтий колір.

Отже, пожовтіння листків є осіннім явищем в житті рослин.

 

 

( ВІШАЮ ЖОВТУ ЯБЛУНЬКУ)

 

 

 

 

 

 

V. Опрацювання понять « Дозрівання осінніх плодів»

 

    6.1 Бесіда із учнями.

- А що на древах дозріває? ( плоди)

- Назвіть дерева та кущі, які восени дарують нам плоди?

- Так, дуб рясно натрусив жолудів, а каштан – каштанчиків. Ліщина пригощає  нас смачними горішками. Кущі калини та шипшини чарують своїми корисними плодами.

- А нашій яблуньці дозріли смачні яблучка.

 

  (ВІШАЮ ЯБЛУНЬКУ)

 

-  Отже, дозрівання плодів – це теж явище в житті рослин.

 

   6.2  Робота в зошитах

 

    - ст. 27 Обвести червоним олівцем корисні для здоров’я  людини  плоди, що       достигають восени.

 

 VI.   Фізкультхвилинка.

 

6.3   Опрацювання поняття « Листопад»

 

 - Яблунька подарувала нам свої плоди. Ми їх зібрали. А що відбувається із листочками? ( падають)

- Як називається явище, коли падає листя з дерев? (листопад)

 

 (ВІШАЮ ГОЛУ ЯБЛУНЬКУ)

 

  • Чому листя опадає?
  •  Восени вологи мало і листок відмирає. Таким чином, скидаючи листя, дерево або кущ готується до відпочинку взимку.
  • Є дерева, які скидають листочки. Які?
  • Хвойні рослини легко переносять тимчасову нестачу води, бо  хвоя випаровує значно менше води, ніж листки листяних дерев.

 

  • Не всі дерева і кущі перефарбовують своє листя. Зеленим опадає листя з ясена, вільхи, бузка.

 

 

  • Отже. Листопад- осіннє явище у житті рослин.

 

 

 

 

 

 

 6.4 Осінні зміни у житті  трав’янистих  рослин .

- Не тільки дерева і кущі зустрічають осінь, а й трав’янисті рослини. У багатьох із них відмирають стебла і листя, а перезимовує кореневище.

 

- Зеленіють лише суниця і копитняк, які не бояться морозу.

 

VIІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.

 

7.1 Робота зі схемою

 

  • Так, як рослини зустрічають осінь?

 

7.2 Робота в групах.

 

- В конвертах пазли з осінніми змінами в житті рослин. Складіть пазли та назвіть їх.

 

1 – пазли жовтіє листя

2-  пазли листопад

3 – пазли дозрівання плодів

4– пазли  трави

 

7.3  Гра «Збери  прислів’я».

 

- Діти, наш народ шанує осінь за її красу, щедрість. Показав це в казках, легендах, загадках, приказках. Осінній вітерець дмухну та й роз’єднав приказки.

- Допоможемо зібрати приказки до купи.

 

Як листя жовтіє,   а осінь насіння.

Літо дає коріння,   за собою дощі веде.

Осінь іде    сім погід у нас.

В вересневий час   то поле смутніє.

 

  1.  Робота з зошитом.
  • Читання вірша вчителем.
  • Які ознаки осені згадуються у вірші?

 Підкресліть ознаки.

 

 

 

 

 

VIII. Підсумок уроку. Рефлексія.

 

а) Домашнє завдання

 - Створити малюнок « Що запам’яталось на уроці?»

 б) Бесіда із учнями

 - Що сподобалось на уроці?

          - Що нового дізнались?

          - Тож давайте ці знання візьмемо собі. Встаньте. Зробіть руки ось так (руки перед собою) і швиденько заберемо собі нові знання. Стисніть долоньки.

 

 Настав час відкрити торбинку, яку передала нам осінь. Як ви думаєте, що тут може бути? (Діти висловлюють свої думки). Вчитель відкриває торбинку і роздає дітям яблука.

Який зараз у вас настрій? Згадайте початок уроку і підніміть відповідну долоньку.

1

 

docx
Додано
24 жовтня 2021
Переглядів
2462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку