Урок "Як розмножуються рослини"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку для учнів початкової школи про розмноження рослин.
Перегляд файлу

Тема. Як розмножують рослини?

Мета:продовжити формувати в учнів уявлення про дикорослі та культурні рослини, їх розмноження, значення  плодів та насіння для тварин і людей; виховувати самостійність мислення, взаємоповагу під час спільної діяльності, прагнення охороняти рослинний світ.

Обладнання:плоди, бульби, цибулини, гербарні зразки різних органів рослини, живці кімнатних рослин.

Хід уроку

І. Організація класу  (Слайд 1)

Треба всім нам привітатись:

"Добрий день!"

Дружно й голосно сказати:

"Добрий день!"

Вправо, вліво поверніться,

Туди-сюди посміхніться,

"Добрий день!"

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (Слайд 2)

Гра "Мікрофон"

- Назвіть ознаки осені в неживій і живій природі.

- Дайте характеристику погоди сьогоднішнього дня.

- На які групи поділяються рослини? (Слайд 3)

- Які рослини бувають за тривалістю життя?(Слайд 4)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Робота на картках

1. Обери ознаки, які притаманні рослинам:

живлення, дихання, ріст, розмноження, відмирання.

2. До органів рослини належать:

корінь, стебло, крона, листок, квітка, плід із насінням, гілка.

IV. Повідомлення теми та мети уроку

Гра "Морський бій"

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

А

К

О

Д

М

А

О

И

І

Ц

Й

Б

В

Е

Т

Ь

Д

С

Я

Ц

Ф

Н

В

Р

А

П

Н

Л

Щ

Ї

Л

Є

Ж

Г

С

Р

Т

В

Н

У

Ш

Л

Х

И

Д

А

М

Г

О

Ш

З

Д

Ю

Н

Ї

Е

К

А

З

І

Ц

Ф

Й

П

Ь

Б

Є

Я

Т

Л

П

Е

Н

Ж

Г

Щ

Ж

Ж

П

Е

М

Л

А

С

Ч

Е

Я

Т

З

Л

О

Е

С

Н

О

У

Щ

Ю

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пароль: В-1, А-2, Е-3,А-4, Г-5, З-6, Є-7, Ж-8, Д-9,  Б-10, Є-1.

Г-2, Д-4, Б-6, В-8, Г-10, З-5.

Ви дізнаєтесь, які органи рослини можуть стати в пригоді для її розмноження.

V. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

1.Бесіда з елементами розповіді.

Розглянемо і з"ясуємо значення кожного органу рослини.

- Яке значення має корінь?

Корінь закріплює рослину в грунті. Через нього надходять із грунту волога і потрібні для життя речовини.

- Яке значення має стебло?

Стебло утримує рослину на поверхні грунту. За формою воно буває прямостоячим, повзучим, чіпким, витким тощо. Вода з мінеральними речовинами стеблом піднімається вгору від коріння до листя, а від листків до кореня рухається рослинний сік із поживними речовинами. Стебла поділяються на дерев"янисті і трав"янисті.
- Яке значення має листя?

Листки у рослини різноманітні за формою, розміром і кольором. Вони прикріплюються черешком до стебла. Бувають листки й без черешків. Вони виділяють кисень, яким дихають усі живі організми, в тому числі і самі рослини. Через листя випаровується зайва вода. Крім того, в листі утворюються поживні речовини.

- Яке значення має квітка?

Більшість рослин мають квітки. Вони різня за формою, розміром і кольором. Коли квітка відцвітає, утворюється плід, у якому міститься насіння.

- Яке значення має плід із насінням?

Насіння необхідне рослині для розмноження. З нього виростають нові, молоді рослини.

ХТО НАЙГОЛОВНІШИЙ?

 Ось засперечалися якось частини рослини: хто з них найголовніший?

 Корінь. -  Я тут найголовніший! Я укріплюю рослину в ґрунті, я напуваю її водою і годую мінеральними солями. Та що рослини — я і лю­дей, і тварин годую! Та ще й лікую іноді. Буває, майстри з мене таку кра­су роблять, що і на міжнародні виставки потрапляю! Тільки те, що я пер­шим із насіння з'являюся, говорить про мою важливість!

Листок. - Подумаєш! Ти, корене, живеш у темряві, та ще й за мій рахунок. Це я готую рослині поживні речовини, уміло використовуючи сонячну енергію. Це я підказую людям, коли рослину треба полити, підгодувати, укрити. Можу я годувати, лікувати і тварин, і людей. Та й дихається поряд зі мною легко. А тебе, корене, я можу виростити і так.
Стебло.-  Ой, які ж ви важливі! А що б ви без мене робили? Ні корінню без мене не жити, ні листю. Це ж мої тоненькі трубоч­ки-волокна пересилають поживні речовини і воду по усій рослині. Одні волокна живлення кореню передають, а інші — листочку. З ранньої весни до самої зими працюю, не покладаючи рук. Трохи перепочину взимку, а з настанням тепла знов беруся до роботи. Піднімаю вгору гілля з листям та розташовую так, щоб усі сонечко побачили.
Квітка (здивовано). - Які ви наївні, сперечаєтеся, хто з вас найго­ловніший... Усе, що ви робите,— це все для мене! З мене утвориться плід. У плоді визріє насіння. Отже, не буде мене,— не буде й насіння, а не буде насіння — не буде й рослини! Усе, що ви здобули з ґрунту, повітря, води, світла,— все це піклування про мене. Буде квіт­ка — буде насіння, а отже, буде рослина.
Насіння. - Ваші сперечання пусті. Я — найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря, води,— все це для мене, щоб я дозріло, дало життя новій рослині.
Із мене розвинеться і корінь, і стебло, і листя, і квіти, і плоди, і нове насіння!

 

Вправа на увагу (Слайд 5)

- Які органи волошки забув намалювати художник?

- Що відбувається з рослиною без даного органу? Поясни свою думку

2. Формування уявлень про способи розмноження рослин різними органами. (Слайд 6,7)

- Як виростити нову рослину без насіння?

1) Бесіда на основі демонстрації листкових живців.

- Що утворилося на листку?(Слайд 8)

- Що відбувається, якщо листок із коренями посадити в грунт?

Зробіть висновок, з якої частини рослини можна виростити нову.

2) Розповідь на основі демонстрації стеблових живців.

Роздивіться пагони пеларгонії з корінцями.

- Який висновок можна зробити з цього?

Рослина може із частини стебла. Частина стебла з коренем - це живець. За допомогою живців розмножуються смородина, виноград, порічки тощо.

3) Вивчення за зразками будови суниці.

- Як називається ця рослина?

- За якими ознаками її можна розпізнати?

- Як можна виростити нові рослини суниці?

Уважно розгляньте довгі, тонкі стебла з невеличкими листочками. У суниць ці стебла називаються вусами. Якщо вуса торкаються вологої землі, то біля листочків виростають корінці. Починає розвиватися нова рослина. коли вона добре укоріниться, її можна відрізати  і пересадити в інше місце.

- За допомогою якої частини рослини можна розмножувати суницю?

- Який орган у суниці називають вусами?

4) Розповідь - бесіда про розмноження картоплі, часнику, цибулі, тюльпанів на основі демонстрації натуральних наочних посібників.

- Пригадайте, якими органами розмножуються ці рослини?

- Що в них накопичується?

Із накопиченими поживними речовинами цибулини, бульби, кореневища перезимовують , а навесні з них або їх частин виростають нові рослини.

5) Аналіз власних спостережень за малиною.

- Чому біля дорослого куща малини виростають навесні молоді рослини?

Звідки вони беруться?

На коренях малини утворюються бруньки, з яких виростають нові рослини.

Їх можна відокремити від старого куща. Кореневі паростки є у сливи, вишні, тополі, акації тощо. Отже рослини можна розмножувати за допомогою кореня - кореневими паростками.

Зробимо загальний висновок: рослини розмножуються насінням, листковими живцями, стебловими живцями, кореневими паростками. (Слайд 9,10, 11)

VI. Узагальнення  та систематизація знань

- Як поширюється плоди з насінням на далекі відстані?(Слайд 12,13,14,15)

1) Кросворд (Слайд 16)

1.Квітка ця на сонце схожа,                       

На олію вона гожа.

Жовті пелюсточки має,

Їх до сонця простягає.

2.Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле - біле,

І за вітром полетіло.

3. Він маленький, він біленький,

Має ніженьку тоненьку.

З ним легенько вітер грає,

Все гойдає, колихає ,

Сповіщає рідний край:- Гей!

Весна прийшла! Стрічай!

4. Із перлин разочок,

Зелений листочок,

Аромат духмяний

Тішить ліс весняний.

5. Що за квіточка пахуча:

І червона, і колюча?

6. Голі поля,

Мокра земля,

 Дощ поливає.

Коли це буває.

7. Він беззубий, а кусає,

Він безрукий, а хапає,

Ще й причепиться міцненько

До штанців і до сукенки.

2) Робота в зошитах.

3) Уявна мандрівка з кімнатними рослинами.

Сенсев"єра. Батьківщина - Тропічна Азія та Африка.

У народі називають " щучим хвостом" за те, що на її листках чергуються темні і світлі смуги, що нагадують тіло щуки. Цікава особливість цієї рослини: якщо розрізати листя на шматки, кожен такий шматок дасть коріння.

Пеларгонія. Екзотичні  пеларгонії  завезли на Європейський континент із Південної Африки у ХVІІ - Х VІІІ століттях. За особливу форму листя їх лагідно називають калачиками.  Рослина має цілющі властивості, знезаражує й освіжає повітря у приміщенні.

VII. Підсумок  уроку

1. Гра " Що зайве у рядку?" (Слайд 17)

2. Гра " Що Зайчик запас собі на зиму?" (Слайд 18)

3. Гра "Лото"

VIIІ. Домашнє завдання

 Виконати " Завдання для друга природи".

 

 


 

 


                                                                                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку