Тема. Як розмножують рослини?
Мета:продовжити формувати в учнів уявлення про дикорослі та культурні рослини, їх розмноження, значення плодів та насіння для тварин і людей; виховувати самостійність мислення, взаємоповагу під час спільної діяльності, прагнення охороняти рослинний світ.
Обладнання:плоди, бульби, цибулини, гербарні зразки різних органів рослини, живці кімнатних рослин.
Хід уроку
І. Організація класу (Слайд 1)
Треба всім нам привітатись:
"Добрий день!"
Дружно й голосно сказати:
"Добрий день!"
Вправо, вліво поверніться,
Туди-сюди посміхніться,
"Добрий день!"
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (Слайд 2)
Гра "Мікрофон"
- Назвіть ознаки осені в неживій і живій природі.
- Дайте характеристику погоди сьогоднішнього дня.
- На які групи поділяються рослини? (Слайд 3)
- Які рослини бувають за тривалістю життя?(Слайд 4)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Робота на картках
1. Обери ознаки, які притаманні рослинам:
живлення, дихання, ріст, розмноження, відмирання.
2. До органів рослини належать:
корінь, стебло, крона, листок, квітка, плід із насінням, гілка.
IV. Повідомлення теми та мети уроку
Гра "Морський бій"
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
А |
К |
О |
Д |
М |
А |
О |
И |
І |
Ц |
Й |
Б |
В |
Е |
Т |
Ь |
Д |
С |
Я |
Ц |
Ф |
Н |
В |
Р |
А |
П |
Н |
Л |
Щ |
Ї |
Л |
Є |
Ж |
Г |
С |
Р |
Т |
В |
Н |
У |
Ш |
Л |
Х |
И |
Д |
А |
М |
Г |
О |
Ш |
З |
Д |
Ю |
Н |
Ї |
Е |
К |
А |
З |
І |
Ц |
Ф |
Й |
П |
Ь |
Б |
Є |
Я |
Т |
Л |
П |
Е |
Н |
Ж |
Г |
Щ |
Ж |
Ж |
П |
Е |
М |
Л |
А |
С |
Ч |
Е |
Я |
Т |
З |
Л |
О |
Е |
С |
Н |
О |
У |
Щ |
Ю |
Б |
Пароль: В-1, А-2, Е-3,А-4, Г-5, З-6, Є-7, Ж-8, Д-9, Б-10, Є-1.
Г-2, Д-4, Б-6, В-8, Г-10, З-5.
Ви дізнаєтесь, які органи рослини можуть стати в пригоді для її розмноження.
V. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
1.Бесіда з елементами розповіді.
Розглянемо і з"ясуємо значення кожного органу рослини.
- Яке значення має корінь?
Корінь закріплює рослину в грунті. Через нього надходять із грунту волога і потрібні для життя речовини.
- Яке значення має стебло?
Стебло утримує рослину на поверхні грунту. За формою воно буває прямостоячим, повзучим, чіпким, витким тощо. Вода з мінеральними речовинами стеблом піднімається вгору від коріння до листя, а від листків до кореня рухається рослинний сік із поживними речовинами. Стебла поділяються на дерев"янисті і трав"янисті.
- Яке значення має листя?
Листки у рослини різноманітні за формою, розміром і кольором. Вони прикріплюються черешком до стебла. Бувають листки й без черешків. Вони виділяють кисень, яким дихають усі живі організми, в тому числі і самі рослини. Через листя випаровується зайва вода. Крім того, в листі утворюються поживні речовини.
- Яке значення має квітка?
Більшість рослин мають квітки. Вони різня за формою, розміром і кольором. Коли квітка відцвітає, утворюється плід, у якому міститься насіння.
- Яке значення має плід із насінням?
Насіння необхідне рослині для розмноження. З нього виростають нові, молоді рослини.
ХТО НАЙГОЛОВНІШИЙ?
Ось засперечалися якось частини рослини: хто з них найголовніший?
Корінь. - Я тут найголовніший! Я укріплюю рослину в ґрунті, я напуваю її водою і годую мінеральними солями. Та що рослини — я і людей, і тварин годую! Та ще й лікую іноді. Буває, майстри з мене таку красу роблять, що і на міжнародні виставки потрапляю! Тільки те, що я першим із насіння з'являюся, говорить про мою важливість!
Листок. - Подумаєш! Ти, корене, живеш у темряві, та ще й за мій рахунок. Це я готую рослині поживні речовини, уміло використовуючи сонячну енергію. Це я підказую людям, коли рослину треба полити, підгодувати, укрити. Можу я годувати, лікувати і тварин, і людей. Та й дихається поряд зі мною легко. А тебе, корене, я можу виростити і так.
Стебло.- Ой, які ж ви важливі! А що б ви без мене робили? Ні корінню без мене не жити, ні листю. Це ж мої тоненькі трубочки-волокна пересилають поживні речовини і воду по усій рослині. Одні волокна живлення кореню передають, а інші — листочку. З ранньої весни до самої зими працюю, не покладаючи рук. Трохи перепочину взимку, а з настанням тепла знов беруся до роботи. Піднімаю вгору гілля з листям та розташовую так, щоб усі сонечко побачили.
Квітка (здивовано). - Які ви наївні, сперечаєтеся, хто з вас найголовніший... Усе, що ви робите,— це все для мене! З мене утвориться плід. У плоді визріє насіння. Отже, не буде мене,— не буде й насіння, а не буде насіння — не буде й рослини! Усе, що ви здобули з ґрунту, повітря, води, світла,— все це піклування про мене. Буде квітка — буде насіння, а отже, буде рослина.
Насіння. - Ваші сперечання пусті. Я — найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря, води,— все це для мене, щоб я дозріло, дало життя новій рослині.
Із мене розвинеться і корінь, і стебло, і листя, і квіти, і плоди, і нове насіння!
Вправа на увагу (Слайд 5)
- Які органи волошки забув намалювати художник?
- Що відбувається з рослиною без даного органу? Поясни свою думку
2. Формування уявлень про способи розмноження рослин різними органами. (Слайд 6,7)
- Як виростити нову рослину без насіння?
1) Бесіда на основі демонстрації листкових живців.
- Що утворилося на листку?(Слайд 8)
- Що відбувається, якщо листок із коренями посадити в грунт?
Зробіть висновок, з якої частини рослини можна виростити нову.
2) Розповідь на основі демонстрації стеблових живців.
Роздивіться пагони пеларгонії з корінцями.
- Який висновок можна зробити з цього?
Рослина може із частини стебла. Частина стебла з коренем - це живець. За допомогою живців розмножуються смородина, виноград, порічки тощо.
3) Вивчення за зразками будови суниці.
- Як називається ця рослина?
- За якими ознаками її можна розпізнати?
- Як можна виростити нові рослини суниці?
Уважно розгляньте довгі, тонкі стебла з невеличкими листочками. У суниць ці стебла називаються вусами. Якщо вуса торкаються вологої землі, то біля листочків виростають корінці. Починає розвиватися нова рослина. коли вона добре укоріниться, її можна відрізати і пересадити в інше місце.
- За допомогою якої частини рослини можна розмножувати суницю?
- Який орган у суниці називають вусами?
4) Розповідь - бесіда про розмноження картоплі, часнику, цибулі, тюльпанів на основі демонстрації натуральних наочних посібників.
- Пригадайте, якими органами розмножуються ці рослини?
- Що в них накопичується?
Із накопиченими поживними речовинами цибулини, бульби, кореневища перезимовують , а навесні з них або їх частин виростають нові рослини.
5) Аналіз власних спостережень за малиною.
- Чому біля дорослого куща малини виростають навесні молоді рослини?
Звідки вони беруться?
На коренях малини утворюються бруньки, з яких виростають нові рослини.
Їх можна відокремити від старого куща. Кореневі паростки є у сливи, вишні, тополі, акації тощо. Отже рослини можна розмножувати за допомогою кореня - кореневими паростками.
Зробимо загальний висновок: рослини розмножуються насінням, листковими живцями, стебловими живцями, кореневими паростками. (Слайд 9,10, 11)
VI. Узагальнення та систематизація знань
- Як поширюється плоди з насінням на далекі відстані?(Слайд 12,13,14,15)
1) Кросворд (Слайд 16)
1.Квітка ця на сонце схожа,
На олію вона гожа.
Жовті пелюсточки має,
Їх до сонця простягає.
2.Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле - біле,
І за вітром полетіло.
3. Він маленький, він біленький,
Має ніженьку тоненьку.
З ним легенько вітер грає,
Все гойдає, колихає ,
Сповіщає рідний край:- Гей!
Весна прийшла! Стрічай!
4. Із перлин разочок,
Зелений листочок,
Аромат духмяний
Тішить ліс весняний.
5. Що за квіточка пахуча:
І червона, і колюча?
6. Голі поля,
Мокра земля,
Дощ поливає.
Коли це буває.
7. Він беззубий, а кусає,
Він безрукий, а хапає,
Ще й причепиться міцненько
До штанців і до сукенки.
2) Робота в зошитах.
3) Уявна мандрівка з кімнатними рослинами.
Сенсев"єра. Батьківщина - Тропічна Азія та Африка.
У народі називають " щучим хвостом" за те, що на її листках чергуються темні і світлі смуги, що нагадують тіло щуки. Цікава особливість цієї рослини: якщо розрізати листя на шматки, кожен такий шматок дасть коріння.
Пеларгонія. Екзотичні пеларгонії завезли на Європейський континент із Південної Африки у ХVІІ - Х VІІІ століттях. За особливу форму листя їх лагідно називають калачиками. Рослина має цілющі властивості, знезаражує й освіжає повітря у приміщенні.
VII. Підсумок уроку
1. Гра " Що зайве у рядку?" (Слайд 17)
2. Гра " Що Зайчик запас собі на зиму?" (Слайд 18)
3. Гра "Лото"
VIIІ. Домашнє завдання
Виконати " Завдання для друга природи".