Урок "Як розмножуються рослини?"

Про матеріал

Матеріал допоможе сформувати в учнів уявлення про розмноження квіткових рослин, умови росту і розвитку рослин, про способи розмноження рослин насінням та іншими органами — листком, частинами стебла, кореневими паростками, бульбами; застосовувати на практиці знання й вміння розмножувати кімнатні рослини; розвиває мовлення, мислення учнів; виховує спостережливість, бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

                Природознавство

Тема. ЯК РОЗМНОЖУЮТЬСЯ РОСЛИНИ?

Мета: формувати в учнів уявлення про розмноження квіткових рослин, умови росту і розвитку рослин, про способи розмноження рослин насінням та іншими органами — листком, частинами стебла, кореневими паростками, бульбами; застосовувати на практиці знання й вміння розмножувати кімнатні рослини; розвивати мовлення, мислення учнів; виховувати спостережливість,  бережливе ставлення до природи.

 

Хід уроку

  1.         ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2.       ПРОГНОЗ СИНОПТИКА
  3.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 Гра «Закінчи речення»

 Природа – це…

 Природа поділяється….

 Жива природа - …

 Усі рослини поділяються на…

 Є 3 групи рослин – це дерева…

 За ознакою,,органи рослиня знаю такі групи…

 Умови розвитку рослин:….(вода, світло, тепло, повітря, поживні речовини).

  1.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНЛЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Якщо рослини не розвивалися та не розмножувалися, що сталося б?

 Рослини б…… зникли.

 

 Дерево, трава і квітка,

 Й птах не завжди зуміють захиститись.

 Якщо будуть знищені вони –

 на планеті ми залишимось самі!  (Д.Родович)

 

  1.      ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
  • Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про способи розмноження рослин за допомогою насіння та інших органів.
  1.    ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  1. Вступна бесіда

 Квіткові рослини — найпоширеніша група рослин на Землі.   

 Пригадаймо будову квіткової рослини.

  • Які органи потрібні для розмноження. Запам'ятайте? Нову рослину можна виростити із насінини. Плоди з насінням утворюються замість квітки після запилення. Вони поширюються за допомогою вітру, тварин, людини.

Для проростання насінню необхідні вода, поживні речовини, тепло і по­вітря. Зазвичай насіння отримує все це з ґрунту.

 

 

 

Як розвивається рослина з насінини? Спочатку з’являється корінець, а потім — стебло з листочками. Паросток росте і з часом стає дорослою рос­линою.

 

Деякі рослини розмножуються цибулинами.  (гіацинт, тюльпан, лілія, цибуля, нарцис, часник)

Одна цибулина часнику, гладіолуса, тюль­пана або нарциса може утворити кілька маленьких цибулинок-діток.

 

Кореневищами розмножуються конвалії, іриси, пирій (злісний бур’ян) папороть, м’ята, піон.

 

Картопля, земляна груша розмножуються бульбами. Навесні їх висаджують у ґрунт, а во­сени від кожної рослини збирають десятки нових бульб.

 

Дерева і кущі часто розмножують частинками стебла — стебловими живцями.

Добре ростуть і вкорінюються в ґрунті частинки стебел смородини, вино­граду, тополі, верби, троянди. Для цього навесні, до розпускання бруньок, здерев'янілі частини стебла завдовжки 25-30 см садять у добре зволожений ґрунт. До осені на живцях виростають корені. Тоді живці викопують і виса­джують на постійному місці. Частинками стебла розмножують багато кім­натних рослин: традесканцію, пеларгонію, бальзамін.

 

Вусами розмножуються полуниця, суниця, хлорофітум, жовтець.

 

Листям розмножуються сансевєра, сенполія (фіалка), бегонія.

 

Отже, рослини можуть розмножуватися різними способами. Та все ж біль­шість з них виростають з насіння.

 

2. Робота з підручником.

  • Розгляньте таблицю на с. 98. Розкажіть про способи розмноження рослин.

Висновки

  • Рослини можна розмножувати різними способами — цибулинами, корене­вищами, бульбами, живцями. Однак більшість рослин розмножується на­сінням.

3. Робота в зошиті. С. 31

 - Випиши цифри, якими позначено плоди і насіння квіткових і хвойних рослин. Допиши, у якій послідовності вони розмножуються.

 Квіткові рослини – 2, 3, 5, 6, 8.

Розмножуються насінням, яке міститься в плоді.

 Хвойні рослини – 1, 4, 7, 9.

Розмножуються насінням, яке міститься в шишках.

     - Біля кожного малюнка запиши цифру, що відповідає назві органа рослини, з якого її можна виростити.

   1,  2,  4,

   5,  3,  6.

 

4. Фізкультхвилинка

VІІ.   УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

 

1. Робота в групах.

1 група

 - Змоделюйте навколишнє середовище рослини.

2 група

 - Встановити відповідність між рослинами і органом розмноження.

3 група

 Практична робота

 - За допомогою листка розмножити сенполію (фіалку).

Обладнання:

Горщики, земля, ніж, лопатки, вода для поливу.

Найчастіше розведення фіалок в домашніх умовах здійснюється за допомогою листків, поставлених на вкорінення у воду або посаджених у грунт. Однак щоб результат виявився успішним, важливо правильно вибрати лист для вкорінення.  Слід брати лист тільки у дорослої фіалки,  з другого ряду від розетки.

Подивіться, щоб листок був здоровим, без подряпин і вм’ятин, інакше ці дефекти приведуть до загнивання листа. Не підійдуть злегка пожовклі листочки, так як запас поживних речовин у них вже вичерпано, нічого доброго з них вже не виросте. Розведення фіалок найкраще вдається, якщо брати листи з найбільш зеленим забарвленням.

Коли взяли листок, його черешок потрібно відрізати гострим ножем або лезом під кутом 45 градусів, залишивши не більше 3-х см довжини паростка. Але можна вчинити й іншим способом. Отриманий черешок листка зрізати під кутом 90 градусів і опісля перпендикулярно трохи розрізати (десь на 3-4 мм.). Якщо ви зробите таким чином, тоді потрапивши в землю, черешок почне давати більше коренів, а в підсумку ви отримаєте більше паростків.

 

4 група

 Практична робота. Ознайомлення з гербарними зразками квіткових рослин (малина, квасоля, полуниця…)

 - Дати характеристику рослині.

Практична робота. Ознайомлення з гербарними зразками квіткових рослин (малина, квасоля, полуниця…)

5 група

 - На основі проведених дослідів, поміркуйте, які умови необхідні рослинам для життя?

 

 

  1.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

 

 Гра «Влучи в ціль»

 *Гра «Казкові плоди»

 

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 97-98.
  • Чи є у вас улюблена кімнатна рослина. Дослідіть, як її можна розмно­жити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Головко Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
11496
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку