Матеріал допоможе сформувати в учнів уявлення про розмноження квіткових рослин, умови росту і розвитку рослин, про способи розмноження рослин насінням та іншими органами — листком, частинами стебла, кореневими паростками, бульбами; застосовувати на практиці знання й вміння розмножувати кімнатні рослини; розвиває мовлення, мислення учнів; виховує спостережливість, бережливе ставлення до природи.
Природознавство
Тема. ЯК РОЗМНОЖУЮТЬСЯ РОСЛИНИ?
Мета: формувати в учнів уявлення про розмноження квіткових рослин, умови росту і розвитку рослин, про способи розмноження рослин насінням та іншими органами — листком, частинами стебла, кореневими паростками, бульбами; застосовувати на практиці знання й вміння розмножувати кімнатні рослини; розвивати мовлення, мислення учнів; виховувати спостережливість, бережливе ставлення до природи.
Гра «Закінчи речення»
Природа – це…
Природа поділяється….
Жива природа - …
Усі рослини поділяються на…
Є 3 групи рослин – це дерева…
За ознакою,,органи рослин” я знаю такі групи…
Умови розвитку рослин:….(вода, світло, тепло, повітря, поживні речовини).
Якщо рослини не розвивалися та не розмножувалися, що сталося б?
Рослини б…… зникли.
Дерево, трава і квітка,
Й птах не завжди зуміють захиститись.
Якщо будуть знищені вони –
на планеті ми залишимось самі! (Д.Родович)
Квіткові рослини — найпоширеніша група рослин на Землі.
Пригадаймо будову квіткової рослини.
Для проростання насінню необхідні вода, поживні речовини, тепло і повітря. Зазвичай насіння отримує все це з ґрунту.
Як розвивається рослина з насінини? Спочатку з’являється корінець, а потім — стебло з листочками. Паросток росте і з часом стає дорослою рослиною.
Деякі рослини розмножуються цибулинами. (гіацинт, тюльпан, лілія, цибуля, нарцис, часник)
Одна цибулина часнику, гладіолуса, тюльпана або нарциса може утворити кілька маленьких цибулинок-діток.
Кореневищами розмножуються конвалії, іриси, пирій (злісний бур’ян) папороть, м’ята, піон.
Картопля, земляна груша розмножуються бульбами. Навесні їх висаджують у ґрунт, а восени від кожної рослини збирають десятки нових бульб.
Дерева і кущі часто розмножують частинками стебла — стебловими живцями.
Добре ростуть і вкорінюються в ґрунті частинки стебел смородини, винограду, тополі, верби, троянди. Для цього навесні, до розпускання бруньок, здерев'янілі частини стебла завдовжки 25-30 см садять у добре зволожений ґрунт. До осені на живцях виростають корені. Тоді живці викопують і висаджують на постійному місці. Частинками стебла розмножують багато кімнатних рослин: традесканцію, пеларгонію, бальзамін.
Вусами розмножуються полуниця, суниця, хлорофітум, жовтець.
Листям розмножуються сансев’єра, сенполія (фіалка), бегонія.
Отже, рослини можуть розмножуватися різними способами. Та все ж більшість з них виростають з насіння.
2. Робота з підручником.
Висновки
3. Робота в зошиті. С. 31
- Випиши цифри, якими позначено плоди і насіння квіткових і хвойних рослин. Допиши, у якій послідовності вони розмножуються.
Квіткові рослини – 2, 3, 5, 6, 8.
Розмножуються насінням, яке міститься в плоді.
Хвойні рослини – 1, 4, 7, 9.
Розмножуються насінням, яке міститься в шишках.
- Біля кожного малюнка запиши цифру, що відповідає назві органа рослини, з якого її можна виростити.
1, 2, 4,
5, 3, 6.
VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах.
1 група
- Змоделюйте навколишнє середовище рослини.
2 група
- Встановити відповідність між рослинами і органом розмноження.
3 група
Практична робота
- За допомогою листка розмножити сенполію (фіалку).
Обладнання:
Горщики, земля, ніж, лопатки, вода для поливу.
Найчастіше розведення фіалок в домашніх умовах здійснюється за допомогою листків, поставлених на вкорінення у воду або посаджених у грунт. Однак щоб результат виявився успішним, важливо правильно вибрати лист для вкорінення. Слід брати лист тільки у дорослої фіалки, з другого ряду від розетки.
Подивіться, щоб листок був здоровим, без подряпин і вм’ятин, інакше ці дефекти приведуть до загнивання листа. Не підійдуть злегка пожовклі листочки, так як запас поживних речовин у них вже вичерпано, нічого доброго з них вже не виросте. Розведення фіалок найкраще вдається, якщо брати листи з найбільш зеленим забарвленням.
Коли взяли листок, його черешок потрібно відрізати гострим ножем або лезом під кутом 45 градусів, залишивши не більше 3-х см довжини паростка. Але можна вчинити й іншим способом. Отриманий черешок листка зрізати під кутом 90 градусів і опісля перпендикулярно трохи розрізати (десь на 3-4 мм.). Якщо ви зробите таким чином, тоді потрапивши в землю, черешок почне давати більше коренів, а в підсумку ви отримаєте більше паростків.
4 група
Практична робота. Ознайомлення з гербарними зразками квіткових рослин (малина, квасоля, полуниця…)
- Дати характеристику рослині.
Практична робота. Ознайомлення з гербарними зразками квіткових рослин (малина, квасоля, полуниця…)
5 група
- На основі проведених дослідів, поміркуйте, які умови необхідні рослинам для життя?
Гра «Влучи в ціль»
*Гра «Казкові плоди»