Урок "Як розмножуються рослини?"

Про матеріал

Матеріал допоможе сформувати в учнів уявлення про розмноження квіткових рослин, умови росту і розвитку рослин, про способи розмноження рослин насінням та іншими органами — листком, частинами стебла, кореневими паростками, бульбами; застосовувати на практиці знання й вміння розмножувати кімнатні рослини; розвиває мовлення, мислення учнів; виховує спостережливість, бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

                Природознавство

Тема. ЯК РОЗМНОЖУЮТЬСЯ РОСЛИНИ?

Мета: формувати в учнів уявлення про розмноження квіткових рослин, умови росту і розвитку рослин, про способи розмноження рослин насінням та іншими органами — листком, частинами стебла, кореневими паростками, бульбами; застосовувати на практиці знання й вміння розмножувати кімнатні рослини; розвивати мовлення, мислення учнів; виховувати спостережливість,  бережливе ставлення до природи.

 

Хід уроку

  1.         ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2.       ПРОГНОЗ СИНОПТИКА
  3.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 Гра «Закінчи речення»

 Природа – це…

 Природа поділяється….

 Жива природа - …

 Усі рослини поділяються на…

 Є 3 групи рослин – це дерева…

 За ознакою,,органи рослиня знаю такі групи…

 Умови розвитку рослин:….(вода, світло, тепло, повітря, поживні речовини).

  1.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНЛЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Якщо рослини не розвивалися та не розмножувалися, що сталося б?

 Рослини б…… зникли.

 

 Дерево, трава і квітка,

 Й птах не завжди зуміють захиститись.

 Якщо будуть знищені вони –

 на планеті ми залишимось самі!  (Д.Родович)

 

  1.      ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
  • Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про способи розмноження рослин за допомогою насіння та інших органів.
  1.    ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  1. Вступна бесіда

 Квіткові рослини — найпоширеніша група рослин на Землі.   

 Пригадаймо будову квіткової рослини.

  • Які органи потрібні для розмноження. Запам'ятайте? Нову рослину можна виростити із насінини. Плоди з насінням утворюються замість квітки після запилення. Вони поширюються за допомогою вітру, тварин, людини.

Для проростання насінню необхідні вода, поживні речовини, тепло і по­вітря. Зазвичай насіння отримує все це з ґрунту.

 

 

 

Як розвивається рослина з насінини? Спочатку з’являється корінець, а потім — стебло з листочками. Паросток росте і з часом стає дорослою рос­линою.

 

Деякі рослини розмножуються цибулинами.  (гіацинт, тюльпан, лілія, цибуля, нарцис, часник)

Одна цибулина часнику, гладіолуса, тюль­пана або нарциса може утворити кілька маленьких цибулинок-діток.

 

Кореневищами розмножуються конвалії, іриси, пирій (злісний бур’ян) папороть, м’ята, піон.

 

Картопля, земляна груша розмножуються бульбами. Навесні їх висаджують у ґрунт, а во­сени від кожної рослини збирають десятки нових бульб.

 

Дерева і кущі часто розмножують частинками стебла — стебловими живцями.

Добре ростуть і вкорінюються в ґрунті частинки стебел смородини, вино­граду, тополі, верби, троянди. Для цього навесні, до розпускання бруньок, здерев'янілі частини стебла завдовжки 25-30 см садять у добре зволожений ґрунт. До осені на живцях виростають корені. Тоді живці викопують і виса­джують на постійному місці. Частинками стебла розмножують багато кім­натних рослин: традесканцію, пеларгонію, бальзамін.

 

Вусами розмножуються полуниця, суниця, хлорофітум, жовтець.

 

Листям розмножуються сансевєра, сенполія (фіалка), бегонія.

 

Отже, рослини можуть розмножуватися різними способами. Та все ж біль­шість з них виростають з насіння.

 

2. Робота з підручником.

  • Розгляньте таблицю на с. 98. Розкажіть про способи розмноження рослин.

Висновки

  • Рослини можна розмножувати різними способами — цибулинами, корене­вищами, бульбами, живцями. Однак більшість рослин розмножується на­сінням.

3. Робота в зошиті. С. 31

 - Випиши цифри, якими позначено плоди і насіння квіткових і хвойних рослин. Допиши, у якій послідовності вони розмножуються.

 Квіткові рослини – 2, 3, 5, 6, 8.

Розмножуються насінням, яке міститься в плоді.

 Хвойні рослини – 1, 4, 7, 9.

Розмножуються насінням, яке міститься в шишках.

     - Біля кожного малюнка запиши цифру, що відповідає назві органа рослини, з якого її можна виростити.

   1,  2,  4,

   5,  3,  6.

 

4. Фізкультхвилинка

VІІ.   УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

 

1. Робота в групах.

1 група

 - Змоделюйте навколишнє середовище рослини.

2 група

 - Встановити відповідність між рослинами і органом розмноження.

3 група

 Практична робота

 - За допомогою листка розмножити сенполію (фіалку).

Обладнання:

Горщики, земля, ніж, лопатки, вода для поливу.

Найчастіше розведення фіалок в домашніх умовах здійснюється за допомогою листків, поставлених на вкорінення у воду або посаджених у грунт. Однак щоб результат виявився успішним, важливо правильно вибрати лист для вкорінення.  Слід брати лист тільки у дорослої фіалки,  з другого ряду від розетки.

Подивіться, щоб листок був здоровим, без подряпин і вм’ятин, інакше ці дефекти приведуть до загнивання листа. Не підійдуть злегка пожовклі листочки, так як запас поживних речовин у них вже вичерпано, нічого доброго з них вже не виросте. Розведення фіалок найкраще вдається, якщо брати листи з найбільш зеленим забарвленням.

Коли взяли листок, його черешок потрібно відрізати гострим ножем або лезом під кутом 45 градусів, залишивши не більше 3-х см довжини паростка. Але можна вчинити й іншим способом. Отриманий черешок листка зрізати під кутом 90 градусів і опісля перпендикулярно трохи розрізати (десь на 3-4 мм.). Якщо ви зробите таким чином, тоді потрапивши в землю, черешок почне давати більше коренів, а в підсумку ви отримаєте більше паростків.

 

4 група

 Практична робота. Ознайомлення з гербарними зразками квіткових рослин (малина, квасоля, полуниця…)

 - Дати характеристику рослині.

Практична робота. Ознайомлення з гербарними зразками квіткових рослин (малина, квасоля, полуниця…)

5 група

 - На основі проведених дослідів, поміркуйте, які умови необхідні рослинам для життя?

 

 

  1.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

 

 Гра «Влучи в ціль»

 *Гра «Казкові плоди»

 

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 97-98.
  • Чи є у вас улюблена кімнатна рослина. Дослідіть, як її можна розмно­жити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Антончик Ірина
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку