Тема: Як виникає вітер. Повітря та його властивості.
Мета: формувати уявлення про властивості повітря, розкрити причини виникнення вітру, про використання вітру людиною, розвивати дослідницькі уміння і здібності учнів під час спостереження за об’єктами і явищами неживої і живої природи, формувати цілісне сприйняття світу, сприяти гармонійному розвитку учня, опануванню способів навчально – пізнавальної і природоохоро-
нної діяльності розвивати пам’ять, логічну увагу, мовлення дітей; виховувати інтерес до явища природи, що вивчається.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Обладнання: презентація, коктейльні трубочки, вода в склянках, повітряні кульки, запальничка, аудіо запис «Атмосфера», аудіозапис «Шум вітру відеоролик «Вітер»,мультиплікаційний фільм «Фіксики. Повітряна куля», «Лунтик. Вітер», інтерактивна енциклопедія для молодших школярів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Усміхнімось всім довкола:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День для нас, ми віримо, щасливим буде.
2. Вправа « Синоптик»
Сьогодні 11 жовтня 2023 року, вівторок.
Температура повітря 12 за С.
Хмарно, вітер помірний, без опадів.
II. Актуалізація опорних знань
(Відповіді учнів)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
(В клас з повітряними кульками влітає Вінні Пух.)
- Ой, допоможіть, спасіть, лечу!!!
- Доброго дня, Вінні! Як ти до нас потрапив?
- Доброго дня! Я збирався з повітряними кульками в гості до бджіл. Аж зненацька вітер підхватив мене і поніс, поніс і приніс...
Куди я потрапив?
2.«Психоформула»
Люблю я свій розум,
Увагу та пам'ять.
Працює мій мозок.
І вчусь я старанно.
Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Учителя слово здійсню практично.
Вінні - А що таке повітря? Щось я по нього не чув і ніколи з ним не зустрічався. Може його зовсім не має, навіщо воно?
Зробіть глибокий вдих і видих. Що потрапляє в наші легені?
Повітря, діти, - цінність надзвичайна.
Для нас – це існування джерело.
У ньому вічна сила життєдайна.
Живих істот без нього б не було.
(Говорять учні)
Слухайте, слухайте, це вже давно не секрет
Газові ковдри вкривають всі дев’ять планет.
Ковдри оці захисні атмосферами звати,
Є і в Землі атмосфера своя шарувата,
Можливо, вам цікаво буде знати,
Що нашу атмосферу залюбки
Ще можна парасолькою назвати
Або ж – планети панциром легким.
Висновки: Пові́тря (рос. воздух, англ. air, нім. Luft f) – природна суміш газів, з яких складається атмосфера Землі. Чистоту повітря необхідно берегти.
Атмосфера- повітряна оболонка Землі.
Робота з підручником
2.Дослідна лабораторія для допитливих
Повітря ніхто не бачить, тому його називають «невидимка».
- Крізь повітря ми бачимо предмети, що оточують нас?
Висновки: повітря прозоре, безбарвне.
Візьмемо повітряні кульки. Чим вони наповнені?
Дослід №3
Зробимо глибокий вдих носом. Що відчуємо?
Повітря не бачимо, зате ми його можемо відчути.
Висновки: повітря не має запаху, газоподібне.
Давайте, послухаємо, як дме вітер. (Аудіо запис шуму вітру).
Дослід №4
Зараз ми «зробимо» вітер самі. Помахайте «віялами» біля обличчя.
— Що ви відчуваєте? (Легкий вітерець)
— А звідки він узявся? (Коливання, рух повітря)
Візьміть трубочки і подуйте на руку.
Рефлексія
Вправа «Мікрофон»
— Поясніть, чому повітря називають «невидимкою». Як ми можемо переконатися, що воно існує?
— Доведіть, що повітря прозоре, невидиме, і помітити його ми можемо лише тоді, коли воно рухається.
2) Закінчіть речення:
Повітря є … (всюди). Воно … кольору. Без повітря не можуть жити …
Небо – це товстий шар…Повітря належить до … природи. Вітер – це …
3) – Чи можна побачити повітря?
Земля в різних місцях по-різному нагрівається Сонцем. Від землі нагрівається і повітря.
Тепле повітря легше за холодне. Тепле повітря піднімається вгору. А холодне повітря опускається на його місце. Ось і виникає вітер.