Тема. Як звірі готуються до зими.
Мета: поглибити знання учнів про осінні явища та життя звірів, вчити бачити
розмаїття осінньої природи, правильно висловлювати свої думки, розвивати навички діалогічного мовлення учнів, уміння добирати влучні слова для передачі власних почуттів, спостережень, вражень, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати пізнавальний інтерес, допитливість, спостережливість, виховувати любов до природи, прагнення більше знати про навколишній світ, бажання милуватися красою природи.
Обладнання: ілюстрації тварин нашої місцевості, презентація , костюми для театралізації,танграм.
Тип уроку: нетрадиційний урок.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
2.Мотивація навчальної діяльності.
3.Створення проблемної ситуації .
-Діти, йдучи зранку вулицею до школи, я спостерігала за клопотами птахів. В певну мить я відчула ,що зрозуміла їх мову. Мені здалося , птахи зверталися до нас так: «Люди, будь ласка, зверніть увагу на нас, розкажіть про нас усім, зрозумійте наші проблеми, допоможіть!»
– Чи виконаємо прохання птахів?
-А які саме птахи просять нашої допомоги? І як ми можемо їм допомогти?
– А чи добре пам’ятаємо птахів , які залишилися зимувати у нас?
Зараз пограємо в гру , яка називається « Знайди зайве».
(На дошці малюнки птахів. Необхідно назвати зайвого птаха в кожному ряді і пояснити чому.)
ДЯТЕЛ. ЖАЙВОРОНОК, ЗОЗУЛЯ, ЛАСТІВКА
СНІГУР ,СИНИЧКА, ЛЕЛЕКА, СОВА
СОЛОВЕЙ, ГОРОБЕЦЬ, СОРОКА, ГОЛУБ..
– Ну, тепер я спокійна. З такими друзями птахи не загинуть взимку.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
– Діти, ви вже дізналися які осінні явища відбуваються в житті , птахів. комах, риб. І залишилася ще одна група тварин, про яку ми не згадали. Це і буде тема нашого уроку. А яка саме ,спробуйте скласти деформоване речення.
3 ГОТУЮТЬСЯ 2 ЗВІРІ 1 ЯК 4 ДО 5ЗИМИ.
- Які результати ви очікуєте від уроку?
Відповідь починайте так: «Цей урок навчить мене…» або «На цьому уроці я дізнаюся…»
- правильно, точно висловлювати свої думки;
- любити живу природу;
- злагоджено працювати
- багато цікавого про тварин,
- підготовку звірів до зими.
Завдання уроку: дізнатися яких тварин називають звірами і як вони готуються до зими.
У різних куточках Землі налічується 4000 видів звірів. В Україні живуть 108 видів.
Ходять, бігають по землі (зайці, ведмеді, вовки, лисиці)
Плавають (дельфіни, кити, видри)
Літають (кажани)
Лазять по деревах (білки, панди, мавпи)
Звірі чудово пристосовуються до різних способів пересування та добування корму.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали — сіли, встали — сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
1.Театралізація
Сьогодні до нас завітав Лісовичок зі своїми друзями.
Лісовичок
Я – лісовичок, господар лісових стежинок.
Я з звірятами дружу, їх від лиха бережу.
Напорозі вже зима, їжі та тепла нема
Важко буде всім звірятам.
Хтось із них будує хатку.
Як звірята будуть жити,
будемо ми говорити.
- А давайте про це запитаємо у самих звірят.
Скажи, зайчику, ти вже збудував собі хатку, щоб взимку було де перезимувати?
Зайчик.
- Ні, у мене немає хатки. Я її ніколи не будую. Сьогодні під кущами висплюся, завтра в ярочку приляжу. Але я також готуюсь до зими. Я вже поміняв колір своєї шубки на біло-сіру. Тепер мене серед сірих пеньків, припорошених снігом, зовсім не помітно. Ця шубка набагато тепліша, а на лапки вдів пухові носочки, і тепер вони дуже схожі на лижі.
Лісовичок.
- Зайчику, а як ти взимку шукаєш собі їжу?
Зайчик.
- На пошуки їжі я вирушаю ближче до вечора, щоб мене не помітив хижак. Їм засохлу траву, замерзлі ягоди, тоненькі гілочки. А щоб я не робив шкоду і не обгризав кору фруктових дерев, мене лісники підгодовують запашним сіном.
Лісовичок.
- А ти, їжачку, вже підготувався до зими?
Їжак.
- До зими? А що таке зима? Ні, бігати по снігу, як зайчик – це не для мене. Ще з літа я під шкірою відкладаю багато жиру. Це і є мій запас на зиму. А в жовтні з листя, моху і трави я облаштовую житло, в якому солодко сплю до ранньої весни. Мені не потрібно запасати їжу. А яблука на свої голки я наколюю не для того, щоб з’їсти. Кислий сік яблук отруює шкідників, які ховаються між моїми голками – кліщів. А от коли настане весна, я дуже голодний знову вирушу на пошуки їжі.
Лісовичок.
- А ти ,білочко, що будеш робити, як замете завірюха?
Білочка.
- Ні вітер, ні мороз мені не страшний. Я вже поміняла шубку на теплішу з рудої на світло-сіру. Всі мої схованки уже повні грибів, шишок і горіхів. А як закрутить завірюха, я мерщій сховаюсь у тепле дупло, яке мені збудував дятел, закрию дверцята, згорнусь клубочком, укриюсь пухнастим хвостиком і декілька днів перечекаю негоду. А потім з нову буду весело стрибати по соснових гілках, адже запасів у моїх коморах вистачить на всю зиму.
Лисичка.
- Поки ви тут говорили, я вже все і про всіх дізналася.
Лісовичок.
- І де ж ти пустунко бігала?
Лисичка.
- Я тепер знаю, де миша-полівка, кріт і хом’як облаштували свої нори. Там повно зерна, жолудів. Але я обов’язково присліджу, коли вони вилізуть із своєї схованки. А ще я потрапила у нору борсука. Я понарошку там походила, походила. А борсуки такі чистюлі, що він тепер нізащо в ту нору не піде. Буде собі другу будувати. Тепер там буду зимувати я. Шубку я вже поміняла на теплішу, а лапки мої стали похожі на валяночки. Це щоб тихенько ходити і нікого не збудити. Побіжу, а то мені ще потрібно дізнатися, де бурий ведмідь облаштував барліг.
Лісовичок.
- Почекай лисичко. Я хочу всіх звірів запитати, чи безпечно жити в лісі?
Лисичка.
- Коли холод наступає, їжі нам не вистачає. Скрізь чатують вороги. Дуже їх боїмся ми.
Білочка.
- Жити в лісі стало важко, небезпека там і тут. Он мисливці вже і дуть. Ой рятуйте нас, нам страшно.
Мисливець.
Буду я тваринам другом, про рушницю я забуду. Буду всіх вас захищати і про всіх тваринок дбати. Бо життя одне у всіх, а вбивати гріх!
Всі. Бережіть природу, друзі, і вона вас не забуде.
- Як одним словом назвати білку, лисицю, їжака?(Звірі )
- Що у них спільного?
Звірі – це тварини, тіло яких вкрито шерстю. Усі звірі народжують малят і вигодовують іх молоком. Малята народжуються навесні, батьки дбають про них. Наприкінці літа вони починають готуватися до зими та линяти
2. Впізнайте тварину за способом її підготовки до зими
3. Робата з підручником
Самостійна робота стр120, прочитайте, що таке линяння.
Линяння – це зміна забарвлення й густоти хутра у тварин.
Стр 120, проаналізуйте, як змінюється колір хутра у білки, зайця, ласки?
Линяння відбувається одночасно на всіх частинах тулуба звіра. Час линяння залежить від віку тварини. Більшість звірів: білка, заєць, куниця , ховрах линяють двічі на рік, а кріт линяє тричі на рік.
4. Робота у зошиті стр. 66
ІІІ. Заключна частина . Рефлексія.
1.Робота з танграмом. Скласти улюблену тваринку.
– Діти, ви працювали старанно.
Тож урок пройшов не марно.
Працювали від душі,
Другий клас – ви молодці!!!
– Нарешті настав самий цікавий момент. Протягом усього уроку за вами спостерігала білочка. І як відомо білочка велика трудівниця. Вона добре приготувалася до зими , що навіть хоче вам віддячити за вашу роботу на уроці, пригостивши вас смачними горішками
1