МЕТА: Ознайомити учнів початкової школи з основними видами вітамінів, їх основними властивостями і впливом на організм людини. Виховувати бажання у дітей вести здоровий спосіб життя, формувати мотиваційну установку споживати корисну їжу та бути здоровим.
Засідання клубу "Твоє здоров'я"
ТЕМА: ВІТАМІНИ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ.
МЕТА: Ознайомити учнів початкової школи з основними видами вітамінів, їх основними властивостями і впливом на організм людини. Виховувати бажання у дітей вести здоровий спосіб життя, формувати мотиваційну установку споживати корисну їжу та бути здоровим.
ОБЛАДНАННЯ: Слайди із зображенням портретів лікаря Н.І.Луніна, ученого - біохіміка Казимира Функа, продуктів харчування за вмістом вітамінів А, В, С, D; ілюстрації до загадок.
І. Організаційний момент.
1. Емоційне налаштування учнів.
2.Вступ.
Ведучий : Ми починаємо чергове засідання в клубі "Твоє здоров'я".
Слайд № 1
Сьогодні у нас в гостях головний вітамінолог і головний дієтолог нашого клубу. Чим займаються ці учені, дізнаємося у них самих.
Вітамінолог: Вітамінолог - фахівець, який займається вивченням вітамінів і їх впливом на організм людини.
Дієтолог: Дієтолог-фахівець, що займається вивченням властивостей продуктів харчування і визначає режим найбільш правильного харчування.
Ведучий: Чому саме вони у нас в гостях? Невипадково. Подивіться, який випадок стався з одним з пацієнтів на прийомі у дієтолога.
Сценка (пацієнт і дієтолог)
П. -Ой, живіт болить!
Д.- А що ж ти їв?
П.- Та майже нічого!
Д.- А точніше
П.- З'їв учора без роздумів
20 смажених оленів,
19 солодких кексів,
18 судаків
і піджарених біфштексів
з відбірних таких шматків.
А потім 17 мисок
киселю і сиру
і печені, і сосисок
і сардельок, і рагу.
І ще 16 банок
маринованих грибів
купу булок і бубликів
і тістечок, і тортів.
І 15 здобних плюшок
і 14 котлет
і ще 13 сушок
мармеладу і цукерок.
Д.- Ось це так! А що-небудь вітамінне ти їв?
П.- Вітамінне? А що це?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми говоритимемо про значення вітамінів і мікроелементів для здоров’я людини. Під час уроку ми навчимося вибирати їжу, корисну для здоров’я, яка містить вітаміни різних груп.
V. Мотивація навчальної діяльності.
- Отримані знання нам необхідні для того, щоб не хворіти, почувати себе бадьорими, сильними, підтягнутими і стрункими. Знання про вітаміни, які ви сьогодні одержите, допоможуть вам зберегти здоров’я.
Ведучий: Які питання ви хочете поставити нашим експертам? Що б хотілося вам дізнатися у них?
(Питання дітей). Значить, сьогодні на зайнятті ви дізнаєтеся, що таке вітаміни, навіщо вони потрібні людині і де людина їх може узяти.
VІ.Вивчення нового матеріалу.
А спершу ми розгадаємо загадки:
1. Мовби на одній нозі.
Він зростає на лозі.
Подивись скоріш в віконце —
Грона сповнені всі сонця!
Кожен скуштувати рад
Соковитий... (виноград)
2. Цілий ящик південного сонця
В Новий рік завезли в магазин.
Здогадайтеся, діти, то що це?
Екзотичний смачний …( мандарин)
3. У шкориночці-хатинці
є для діточок гостинці.
Зріють вкупочці зернини
як коштовні намистини. (Гранат)
4. У середині чудова:
Ароматна і медова.
Є у яблуні подружка,
Соковита жовта… (грушка)
5. Хоч цей фрукт такий кислючий,
Та корисний і цілющий:
Від ангіни всіх лікує,
І у стравах він смакує.(лимон)
6. Вітамінами багаті,
Гості бажані у хаті.
Насолода для дитини.
Ці чудові… (апельсини)
7. Продається в магазині
І смаком дивує нас.
Гість з далекої країни,
Фрукт тропічний…(ананас)
Назвіть все то що ми відгадали одним словом ….(фрукти).
Подорож в минуле.
Слайд №2
100 років тому лікар Н.І.Лунін довів, що організм будь-якої живої істоти потребує вітамінів. Одних тварин він годував їжею, в якій не було вітамінів, а в їжу інших додавав їх. Виявилось, що тварини, які не отримували вітамінів, швидко гинули. Недаремно слово "ВІТАМІН" походить від латинського слова ВИТА, що означає "ЖИТТЯ"
Слово "вітамін" придумав учений - біохімік Казимир Функ. Він відкрив, що речовина("амін"), що міститься в оболонці рисового зерна, життєво потрібна. З'єднавши латинське слово "ВИТА"(Життя) з "АМІН", вийшло "ВІТАМІН". Дітям 6-10 років потрібно з'їдати в день 500-600 овочів.
Ведучий: Багато сотень років назад відважні мореплавці вирушали відкривати нові землі. Вони знаходилися в плаванні багато місяців і весь цей час живилися консервованими продуктами. І багато хто з них став хворіти на дивну і небезпечну хворобу під назвою цинга, яка вражала спочатку зуби і ясна, потім увесь організм і врешті-решт людина помирала. У 19 столітті люди виявили, що хвороба ця виліковується за допомогою фруктів.
Ученим знадобилося 100 років, щоб зрозуміти причиною цього явища. Виявляється, свіжі продукти містили вітаміни.
Вітамінолог: Слово "вітамін" прийшло до нас з грецької мови від слова "вита" - життя. А витамины- корисні речовини, які роблять нас здоровими. Вітаміни потрібні як людина, так і твариною. По своєму складу вітаміни дуже складні і різноманітні. У кожного з них своя роль в організмі і своя робота.
Ведучий: Коли люди уперше відкрили вітаміни, вони назвали їх першими буквами латинського алфавіту : А, В, С, Д та ін.
Вітаміни А, В, С, Д примостилися на ганку.
І кричать вони із ранку.
Хто важливіш для здоров'я?
Я промовив важливо А, не росли без мене.
Я додав С, без мене хворіють усі.
Ні надувся важливо В, я потрібніше а Землі!
Послухаємо, що вітаміни розповідять про себе. Чим е вони відрізняються один від одного?
(Виходять діти, що зображують вітаміни. Кожен розповідає про себе, звертаючись до плакату із зображеними на нім продуктами харчування).
Слайд №3
Вітамін А : Я- вітамін А. Я відповідаю за хороший зір і відповідаю за нормальне зростання організму. Якщо людині бракує вітаміну А, те у нього суха, бліда шкіра, тьмяне волосся, ламкі нігті. Загалом, багато неприємностей. А щоб усього цього уникнути, я раджу їсти печінку тварин і риби, навіть пити риб'ячий жир, є сир, яєчний жовток, моркву, томати, зелену цибулю, щавель, салат, шипшину, горобину.
Слайд №4
Вітамін В : Я- вітамін В. Я захищаю організм від інфекцій, загоюю рани. Виявляється, кольоровий зір у человека- теж моя робота. Якщо людині бракує вітаміну В, то він швидко стомлюється, йому постійно хочеться спати, порушується травлення. За відсутності вітаміну В розвивається небезпечне нервове захворювання бери-бери- у хворих німіють руки і ноги, болить серце, що призводить до смерті. Вітаміном У багаті дріжджі. Значить, потрібно їсти хліб. Вітамін В є в крупах, значить, потрібно їсти каші, особливо гречану і вівсяну. Є вітамін В і в молоці.
Слайд №5
Вітамін С : Мене знають усі. Я- аскорбінова кислота. Я даю людині життєві сили. Якщо бракує вітаміну С, то у людини мало сил, руйнуються зуби, розвивається цинга. Найбільша кількість вітаміну С міститься в овочах і фруктах, ягодах. Особливо в шипшині, чорній смородині, а так само в червоному перці, апельсинах, лимонах і обліписі.
Слайд №6
Вітамін D : цей вітамін дає зростання, силу і міцність кісткам. Особливо важливий він для дітей, коли організм ще росте, і просто потрібний жителям Півночі, тобто нам з вами. Вітамін D є присутнім в усіх молочних продуктах.
Вітамінолог: Існує ще дуже багато різних вітамінів і у кожного своя робота.
Слайд № 7
Ведучий: Отже, вітаміни розповіли про себе. Перевіримо, що ви запам'ятали.
- Що таке вітаміни?
- Для чого служать вітаміни А? В? С? D?
- Де людина їх може взяти?
Учені знайшли спосіб приготування вітамінів у вигляді пігулок. На прилавках в аптеках можна побачити безліч красивих упаковок. По телевізору їх теж широко рекламують. Але це не означає, що вітаміни можна їсти пачками. Річ у тому, що надмірний їх прийом приведе до непоправної біди. Надходження вітамінів в організм має бути строге відповідати потребам. Людині треба більше вітамінів, коли він росте, хворіє або після хвороби, при великому фізичному і розумовому навантаженні. Ви зараз знаходитеся в такому віці, коли організм росте, набирає сили, розвивається. Багато сил йде на навчання. Так що без вітамінів вам не обійтися. І вам потрібно знати, які вітаміни і для чого потрібно приймати. На жаль, не усі знають про користь вітамінів і замінюють їх зовсім іншими продуктами.
У дієтолога черговий пацієнт.
Сценка: Поради пацієнта і лікаря
П. Стати здоровим мені допоміг із смачним кетчупом хот-дог.
Л. Будеш часто їсти хот-доги, через рік протягнеш ноги!
П. Будеш багато їсти гірчиці, полетиш швидше за птацю.
Л. Той, хто багато їсть гірчиці, буде зліший за вовчицю.
П. А ще подяка пепсі-колі краще всіх вчуся я в школі!
Л. Обіп´єшся ся пепсі-коли, не дійдеш, дружок, до школи. Не допоможуть і уколи.
П. Жовта "Фанта" - напій для франта!
Л. Будеш "Фанту" пить- дивися, з середини розчинишся.
П. У світі краща награда- це плитка шоколаду!
Л. У світі краща награда- це гілка винограду.
П. Знайте, панове, сникерс- краща їжа!
Л. Їстимеш сникерс соладкий- зуби будуть не в порядку. Якщо хто не вірить, на собі перевірить.
П. Я собою дуже гордий, я купив сьогодні торт.
Л. Фрукти, овочі корисніші, захищають від хвороб!
Ведучий: чиї поради вам допоможуть більше?
Ми дійшли висновку, що людина може узяти вітаміни в продуктах харчування і в аптеці.
Слайд № 8
Фізкультхвилинка
Пальчикова гімнастика.
КВАСИМО КАПУСТУ
Руками імітуємо відповідні рухи:
- Ми капусту шаткували!
(двічі) – прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз.
- Солі в неї ми поклали!
(двічі) – пальці зібрані “щіпкою”, “солимо капусту”.
- Ми капусту м’яли, дерли!
(двічі) – енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.
- Смачну моркву туди терли!
(двічі) – пальці однієї руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки.
Вітаміни А, В, С, Д
— Кожен їх кругом знайде.
В рибі, яйцях, фруктах, дині,
В моркві, полуниці, сливі
VІІ. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу
Слайд № 9
Загадки:
Бють кулаками,
Долонями гладять,
Кладуть на лопату
І в пекло несуть,
А виймуть – ножами
Покрають безжально,
За те його кривдять,
За те його луплять,
Що всі його хочуть
І всі його люблять. (Хліб) В
2. Як не віриш — перевір!
На мені 12 шкір!
А гризнеш — в сльозах покинеш,
Бо я звуся…(цибулина) А
3. І поживне, і смачне,
Біле, пінне, запашне.
Залюбки малята п’ють, З
доровенькими ростуть. (Молоко)Д
4. Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть …. (Морквину) А
5. На порічку дуже схожа:
Круглолиця і пригожа.
Вітамінами багата,
Чорношкіра і пузата.(Смородина)С
Слайд №10
Перевірка знань.
На листах з'єднати вітамін і його роботу :
А життєві сили
В хороший зір
С зміцнення кісток
D зростання організму
захист від інфекцій
VІІ. Підсумок уроку.
Слайд №11
Завершальні поради дієтолога і вітамінолога :
Щоб здоров’я гарне мати, буду їжу прославляти.
Ой, смачна пшоняна каша! Де, шановні, ложка ваша?
Хочте їжте з огірочком, ну, а можна і з медком,
І запийте все квасочком, затанцюйте гопаком!
Ніжні з борошна галушки у макітрі на столі.
З часником смачні пампушки і великі, і малі!
А картопелька варена у прикуску із сальцем –
Це козацька їжа денна з чорним печеним хлібцем.
Соковиті ніжні фрукти і солодкі, як нектар.
Покуштуйте, люди добрі, для здоров’я щедрий дар!!!
Слайд №12
Рефлексія:
Дерево здоров'я. Прикріплюємо яблука з побажаннями. Що треба для здоров'я?
Побажаємо один одному здоров'я!
Щоб росли ви дужими,
Не будьте до себе байдужими.
Здоров’я своє бережіть,
І з вітамінами дружіть.