Розробка заняття з учнями початкових класів
Тема. «Грибна пора»
Мета: Ознайомити учнів з видами грибів, які ростуть в нашій місцевості, дізнатися їх назви; вчитися розрізняти їх (їстівні, отруйні); дізнатися, чим небезпечні отруйні гриби; правила збору грибів; засвоїти правила першої допомоги при отруєнні грибами; прищеплювати любов учнів до природи і навколишнього середовища.
Обладнання: малюнки грибів, таблиця «Їстівні та отруйні гриби», музика А. Вівальді «Пори року», «Осінь», роздатковий матеріал: гриби і кошики, плакат «Наше життя – в наших руках!
Хід заняття
І. Організаційний момент
Дзвінко пролунав дзвінок,
всім пора нам на урок,
все у нас уже на місці,
залишилось тихо сісти.
ІІ. Повідомлення теми та мети заняття
Серед зелені з’явився, капелюшком накрився,
Став на горбок, попросився в козубок.
Що це, діти? Це - … (Грибок)
Вступна бесіда
- Яка пора року за вікном?
- Так, за вікном осінь, а з приходом осені з’являється багато грибів, адже вони найбільше полюбляють саме цю пору року.
- Чи любите ви ходити в ліс?
- Всі ми любимо ходити в ліс на прогулянку та ще й назбирати смачненьких грибів. Але не всі гриби можна збирати. Потрібно брати тільки їстівні. А чому?
- Сьогодні ми з вами будемо говорити про гриби наших лісів. Дізнаємось,
як вони називаються, який вигляд мають, дізнаємось, як правильно їх збирати, які потрібно до кошика брати, а які обминати.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Знання, які ви сьогодні отримаєте, знадобляться вам під час прогулянок лісом, під час збирання грибів у лісах. Девізом заняття буде вислів:
«Наше життя – в наших руках!». (Вчитель на дошці вивішує плакат з девізом)
ІV. Основна частина
Асоціативний кущ
- З чим асоціюється у вас слово «гриби»? (кожна дитина називає одне слово, а вчитель на дошці робить записи)
Хвилинка релаксації (лунає музика А.Вівальді «Пори року», «Осінь»)
- Закрийте очі, уявіть, що ви в лісі збираєте гриби.
Вчитель. Осіннє листя падає поволі,
Вкриває землю дорогим шатром.
Це золото дароване в знак долі,
Мальоване і пензлем, і пером.
Сьогодні помандруємо ми швидше,
Де верхівок кличе небокрай,
Де берізки і ялинки завітали
В зелений гай…
Де мужність величних дубів,
Назбираємо ми повний кошик…-
Їстівних грибів!
- Розкажіть, які картини природи постали у вас перед очима і яких грибів ви назбирали. (Розповіді дітей)
- Після частих вересневих дощів у лісах з’являється багато грибів. Вони ростуть на узліссях та попід деревами, на галявинах і в садках, навіть у міських парках. Найбільше грибів у лісах. Там росте більш як 100 видів грибів, але лише невелику кількість їх знають грибники. Вони ростуть у лісі з ранньої весни, протягом літа, аж до пізньої осені.
- Давайте послухаємо, що про себе розкажуть «грибочки» у вірші О.Підсухи «Хвалилися гриби». Та з’ясуємо, що між ними схожого і в чому полягають відмінності. Зверніть увагу на форму, розмір та колір.
Інсценізація (Учні в шапочках)
Боровик: Я, гриб-боровик,
Маскуватися звик.
Мусиш ліс обійти,
Щоб мене ізнайти.
А кому знайти удасться,
Знай, тому всміхнулось щастя,
Бо смачнішого нема
Між грибами усіма.
Опеньки: Ми опеньки, ніжні, тоненькі.
Шиї мов цівки.
Круглі голівки.
А як більші виростаєм,-
Парасольки розкриваєм.
Лий, дощику, лий!
Нам ти не страшний.
І на пні, й коло пня.
Нас велика рідня.
Простягай-но рученята,
Устигай лише збирати.
Сироїжка: Я сироїжка, біла ніжка,
У різний колір чепурюсь.
Така тендітна, така я ніжна,
У руки візьмеш – і кришусь.
Хоча кришусь, хоча тендітна,
А кажуть, дуже апетитна.
Хто куштував хоч раз мене,
Забачить в лісі – не мине.
Моховик: Я-моховик, чарівник,
Вохристо-жовтий цілий вік.
Зате міняю я шапки:
То ковпаки, то навпаки.
Я клишоногий? Ну і хай!
На це нітрохи не зважай.
Хоча м’який і бархатистий,
Але не з тих, щоб в очі лізти.
Якщо ж довіришся лісам,
То я озвусь до тебе сам.
Маслюки: Ми – маслюки, мов то - бурі шапки.
Ростемо там, де глиця.
Під соснові залазим шишки,
Любим запах живиці.
Нас збирають старі і малі,
Маринують і смажать.
Тільки з’явимось десь на столі,
Нас одразу побачать.
Більш смачних ви не знайдете страв.
Ледацюга – хто нас не збирав.
Лисички: Ми, лисички, жовті личка,
Ростом зовсім невеличкі.
Не червиві, дуже чисті,
Не ховаємося в листі.
Хто на слід наш натрапляє,
Повен кошик назбирає,
Ростемо ж не поодинці,
Нас шукайте у низинці.
Груздь: Я-груздь, у землю вгруз
Заледве не по шию.
Ще зовсім карапуз,
А вже сомбреро шию.
По-нашому це бриль,
Низенький та крислатий.
Від сонця і дощу.
Він буде захищати.
В соснових я борах
Росту собі на волі,
Хрумчу я на зубах,
Побувши у розсолі.
Підносять до небес
Мене дорослі й діти.
Бо я делікатес,
Умію я хрумтіти.
Печериця: По-нашому я – печериця,
А по французьки – шампіньйон.
Хоч куцо нога, блідолиця,
Але витримую фасон.
Засмажите мене в сметані,
Й куди тому боровику!
Мене шукайте на світанні
У лісі, полі, у садку.
Підберезник: Я-підберезник,
Гриб чудесник,
Люблю я дух березняка.
Хто покуштує
Не пожалкує,
Не гірший від боровика.
І головастий, і м’ясистий,
Та я не хвастаюсь, що пан.
Возили і мене туристи
На літаку за океан.
Мухомор: Я-мухомор, я-мухомор,
Червоний наче помідор.
Кашкет цяцькований, розлогий,
А сам стрункий і довгоногий.
Серед урочища грибного
Не знайдеш красеня такого.
Та я отруйний, пам’ятай!
Мене побачиш – обминай.
- Гриби розповіли вам, як вони виглядають, яку форму мають та де проростають.
- Які гриби ви запам’ятали?
- Чи всі з них можна їсти? Чому?
- Гриби поділяються на їстівні та отруйні. Подивіться на них і запам’ятайте, які отруйні. ( Таблиця «Їстівні та отруйні гриби»).
- Їх вживати в їжу не можна! Тому що ці гриби викликають харчове отруєння і хвороби, а іноді й смерть.
- А чи збирали ви коли-небудь гриби?
- А чи знаєте ви, яких правил слід дотримуватись, коли збираєте гриби?
Пам’ятка грибника
Причини отруєнь грибами:
- вживання отруйних грибів;
- неправильне приготування умовно їстівних грибів;
- вживання старих або зіпсованих їстівних грибів;
- вживання грибів, що мають двійників.
Симптоми отруєння: нудота, блювота, біль у животі, посилене потовиділення, судоми, зниження артеріального тиску, проноси. Симптоми з’являються через 1-4 години після вживання грибів, в залежності від виду гриба, віку та стану здоров’я потерпілого, кількості з’їдених грибів.
Перша допомога при отруєнні грибами
Фізхвилинка
Петрик йшов, йшов, йшов (крокують на місці)
І суницю знайшов. (нахиляються вперед)
З’їв і далі пішов. (імітація рухів, які виконує хлопчик)
Петрик йшов, йшов, йшов
І горішок знайшов.
Підняв і далі пішов.
Петрик йшов, йшов, йшов
І грибочок знайшов.
Поклав у кошик
і додому пішов. (сідають за парти)
V. Практична робота
Гра «Впізнай гриб» ( вчитель показує малюнки грибів, а діти називають їх)
Гра «Злови грибочок» (вчитель називає гриби, якщо їстівний, діти плескають в долоні, отруйний – мовчать)
Робота в парах «Грибне царство» (Користуючись таблицею, розподілити в два кошики гриби: їстівні і отруйні.)
отруйні
Їстівні
V. Підсумок заняття
- Що нового ви дізнались про гриби?
- Які правила збору грибів запам’ятали?
- Які бувають гриби?
- Які їстівні гриби ви знаєте?
- Які отруйні гриби запам’ятали?
- Який девіз нашого заняття? «Наше життя – в наших руках!»
- Чи погоджуєтесь ви із цим висловом? Свою думку поясніть.
Висновок: збір їстівних грибів у лісі не тільки дає велике задоволення грибникам, а й доповнює наш раціон корисною і смачною їжею. Але треба обов’язково знати різновиди грибів, правильно зрізати їх ножем, дотримуватись правил приготування грибних страв. Дійсно, гриби – це окреме особливе царство природи. Вони дивують нас своєю незвичайністю. Бажаю вам, щоб знайомство з ними було для вас тільки приємним. І пам’ятайте: «Наше життя – в наших руках!»