Тема : «ЯВИЩА ПРИРОДИ. ФІЗИЧНІ ЯВИЩА, ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ»
Мета: сформувати в учнів поняття про явища природи, їх різноманітність; закріпити уявлення про фізичні (механічні, теплові, електричні, світлові, звукові, магнітні) явища та їх значення у природі та житті людини; продовжувати формувати навички дослідницької роботи та розширювати знання про навколишній світ.
Основні поняття і терміни: явища: фізичні, механічні, теплові, електричні, світлові, звукові, магнітні.
Обладнання: комп’ютер,екран,пластмасова лінійка,дрібні клаптики паперу,вовняна тканина,компас,магнітна стрілка,обладнання для демонстрації магнітного кола,підковоподібний та штабовий магніти.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
1.Що таке явища природи?
2. Які явища природи ви спостерігаєте?
3. Чи змінюється склад води після її замерзання?
а) день змінюється на ніч,
б) скисає молоко,
в) жовтіє листя на деревах,
г) гуркіт грому і блискавка.
Фізичні ← Явища природи → Біологічні
↓
Хімічні
Вчитель наводить приклади різних явищ, пояснюючи їх приналежність до фізичних, хімічних чи біологічних явищ.
Явища, під час яких змінюється розмір, форма тіла, стан речовини, температура, але самі речовини не перетворюються на інші, називають фізичними явищами.
Явища, під час перебігу яких відбувається перетворення одних речовин на інші, називають хімічними явищами.
Біологічні явища теж пов’язані з перетворенням речовин, але вони відбуваються у живих організмах.
2. Різноманітність фізичних явищ природи (Розповідь з демонструванням таблиці, складанням схеми.)
3.Механічний рух та його відносність, способи рухів живих організмів та їх значення (Розповідь учителя з елементами бесіди, демонстрація таблиці «Фізичні явища. Механічний рух»)
а) основні характеристики механічного руху: траєкторія, шлях, час, швидкість.
б) способи рухів у живій природі.
Рухи рослин: квітка тюльпана розкривається у теплому приміщенні, хміль обвиває перешкоди на своєму шляху, листки різних рослин повертаються до світла.
Рухи тварин. Швидкість руху живих істот
Сокіл – 300 км/год.
Риба –меч – 130 км/год.
Гепард – 100 км/год.
Виноградний слимак – 5 км/год.
Значення рухів для живих організмів: живлення, розмноження.
4.Звукові явища. Джерела звуку. Значення звуків у житті тварин і людей. (Розповідь учителя, записи в учнівських зошитах.)
а) Різноманітність звуків.
Звуки
б) Значення звуків для тварин і людей – джерело інформації (сприймають сигнал про небезпеку, сигналізують про стан організму, спілкування).
5. Теплові явища. Значення тепла в житті рослин,тварин, людини.( Розповідь з демонстрацією досліду «перехід з одного стану в інший»).
6. Світлові явища. Джерела світла. Значення світлових явищ для живих організмів. Сприйняття світла людиною.(Розповідь учителя з елементами бесіди, складання схеми.)
Джерела світла
7. Пояснення вчителя (використані методи евристичної бесіди, фізичного експерименту)
Учитель фізики. У природі існують речовини, які здатні притягувати до себе залізні предмети. Тіла, виготовлені з таких речовин, називаються магнітами.
Виконаємо дослід №1.
У вас на столах лежать магніти. Піднесіть їх до кнопок. Що ви можете сказати? А тепер піднесіть магніт до гумки, олівця, лінійки. Що ви спостерігаєте?Зробіть висновок.
Учень. Магніт діє вибірково: залізні тіла притягує, решту – ні.
Учитель фізики. Отже, притягання тіл до магніту – це магнітні явища, а магніти – це тіла, які мають магнітні властивості.
Магніти
Учитель фізики. Магніт має полюси – ділянки найбільшої магнітної дії – північний(синій) і південний (червоний).
Виконаємо дослід №2.
З’єднайте магніти однойменними полюсами. Що ви можете сказати? З’єднайте магніти різнойменними полюсами. Зробіть висновок.
Учень. Магніти притягуються різнойменними полюсами і відштовхуються однойменними
Учитель фізики. Компас – необхідний прилад для мандрівника.
Для орієнтування на місцевості люди виготовляють прилад – компас. Він дає змогу визначати сторони горизонту за будь-якої погоди. Тому компас обов’язково беруть із собою геологи , туристи, мореплавці.
Отже,зробимо висновок
Учитель фізики. Виконаємо дослід №3. Візьміть пластмасову лінійку й потріть її вовняною тканиною. Піднесіть лінійку до дрібних клаптиків паперу. Що ви спостерігаєте?
Виконаємо дослід №4. Тепер візьміть гребінці і розчешіть своє волосся. Піднесіть їх до клаптиків паперу. Що відбувається в обох випадках?
Учень. І лінійка, і гребінець притягують до себе клаптики паперу.
Учитель фізики. А це означає, що і лінійка і гребінець наелектризувалися. Наелектризуватися можуть й інші тіла. Для того, щоб зрозуміти електризація тіл, давайте пригадаємо, з яких найменших частинок складається речовина. Так, з атомів.
Англійський фізик Джозеф Джон Томсон довів, що атоми складаються з іще з менших частинок: протонів і електронів
У ненаелектризованому тілі кількість протонів та електронів однакова. Але коли ми потерли лінійку об вовняну тканину, то деякі електрони перейшли з тканини на лінійку. У результаті кількість протонів та електронів на лінійці стала різною. А це значить, що лінійка наелектризувалась й почала притягувати клаптики паперу.
Підіб’ємо підсумки. Явища, пов’язані з електризацією тіл, називаються електричними.
Електрони досить повільно рухаються всередині атома в різних напрямках.
Їхній рух в одному напрямку називається електричним струмом.
Демонстрація виникнення електричного струму на моніторі комп’ютера.
Для того, щоб змусити Джерело струму, батарейка.
електрони рухатися в Провідники, по яких рухається струм:
одному напрямку, залізний дріт
необхідні: Вимикач
Споживач струму – електрична лампа.
Виконаємо дослід №5. Демонстрація утворення електричного кола.(Виконує вчитель фізики).
Отже, створити електричний струм, тобто змусити електрони рухатись в одному напрямку, може лише людина? А чи можна щось подібне спостерігати у природі?
Учитель фізики. Можна. Блискавка під час грози – різновид потужного електричного струму. Він утворився внаслідок тертя теплого повітря об краплі води в хмарах, у результаті чого виникає електричне явище – блискавка. Вона супроводжується гучним звуком – громом. Під час грози блискавка також може виникнути між хмарою и землею. Це дуже небезпечно. Тому під час грози необхідно уникати контакту з металевими тілами. Якщо гроза застала на відкритій місцевості, необхідно сісти на землю й перечекати її. Ховатися від блискавки під будь-яким високим предметом (деревом, стовпом) у жодному разі не можна – це загрожує нашому життю.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
Учитель природознавства. Сьогодні ви ознайомились ще з двома видами явищ - магнітними та електричними. Як же люди використовують їх у щоденному житті, своїй діяльності?
(Фронтальна бесіда)
Невміле поводження з електроприладами може призвести до небажаних негативних наслідків. Тому необхідно дотримуватися таких правил:
Робота в групах
Іде дощ
Грає оркестр Тече річка
? ? ?
Фізичне явище ? кипить вода
Рух планет ?
? ? ? ? ?
Працює телевізор
Фронтальна перевірка
Учитель фізики. У результаті перевірки виявлено, що тип явищ «Іде дощ» усі групи визначили по-різному. Необхідно дійти єдиної думки.
Логічна вправа «Доведи твердження»
1 група 2 група 3 група
Падають краплі Падають краплі дощу - Падають краплі дощу -
дощу – механічне теплове явище. звукове явище
явище .
Відповіді учнів, що прозвучали на уроці
Падаючи , краплі Краплини дощу Від удару крапель
пролітають певний утворились внаслідок дощу об землю виникають
шлях, вони летять охолодження водяної звукові хвилі. Ми чуємо
із якоюсь швидкістю пари. Значить, це шум дощу. Значить, це
протягом певного явище теплове Явищезвукове
часу. Значить, це
механічне явище.
Підсумок. Учень. Отже падіння крапель дощу – це і механічне, і теплове, і звукове явище.
Закріплення знань учнів.(Різнорівневі тести.)
I рівень. Позначте правильний варіант відповіді.
1.Звук не поширюється :
а) у повітрі; б) в безповітряному просторі.
2. Сонячні промені відбивають від поверхні:
а) дзеркала; б) прозорого скла
3. До звукових явищ належить:
а) луна; б) тінь.
4.Характеристика механічного руху є:
а) температура; б) швидкість.
5. До магніту притягується:
а) цвях; б)гумка.
6. Джерелом світла є:
а) блискавка; б) весело.
II рівень. З’єднайте стрілочками типи природних явищ та їхні приклади.
А)механічні 1.танення льоду
Б)світлові 2.шелест листя
В)хімічні 3.скисання молока
Г)теплові 4.уворення веселки
IІІрівень.
1.Позначте знаком «+» (плюс), які з перелічених характеристик належать до звуку, а які – до тепла.
Характеристика |
Звук |
Тепло |
Сприймається вухом |
|
|
Вимірюється термометром |
|
|
Змінює об’єм тіл |
|
|
Є розповсюдженням коливань у середовищі |
|
|
Відбивається від перешкод, утворює луну |
|
|
Передається від більш нагрітого тіла до менш нагрітого |
|
|
2.Виконання завдань в групах і обговорення результатів.
Група І. Доповніть текст
Зміну положення одного тіла відносно іншого за певний проміжок часу називають .... Механічний рух характеризують такі величини:..., шлях,.... Прикладами механічного руху в природі є:....
Група 2.Доповніть текст
Звук належить до ... явищ. Звук може поширюватись у таких середовищах:.... Органом, який сприймає звуки, є.... Джерелами звуку є:.... :....
Група 3.Доповніть текст
Тепловими називають явища, які супроводжуються .... Температуру вимірюють одним із приладів природодослідника —.... Одиницею вимірювання температури є:.... Прикладами застосування теплових явищ є:....
Група 4. Доповніть текст
Електричний струм — це.... Електричні явища-це явища пов’язані з….Електричний розряд у природі ,наприклад….Модель будови атома називають…,тому,що…..
Група 5. Доповніть текст
Тіла, що притягують інші, називають.... .... Полюси магнітів називають ... та .... їх позначають різними кольорами: ... полюс —..., а... полюс —.... Взаємодія магнітів завжди така, що їх однойменні полюси..., а різнойменні —....
:....
3.Послухайте вірш і скажіть, про які явища природи йдеться.
"Все навколо живе в русі", —
Шепотів метелик мусі.
Он-де в'ється мошкара,
Жук наткнувсь на ліхтаря.
Відштовхніть всі охи-ахи,
Гляньте: бігають мурахи.
Черв'ячок повзе повільно,
Всі у русі — вільні-вільні!
(Механічні (рух), звукові (шепіт), світлові, електричні, теплові (ліхтар).
4.Скоріше почуєш,ніжпобачиш.Про яке явищецяприказка? Поясніть.
УЧЕНЬ. Про звукове.Швидкістьпоширеннязвуковоїхвилі, наприклад, у залізізначнобільша ,ніж у повітрі.Тому потяг можназначноранішепочути, а вжепотімпобачити.
УЧИТЕЛЬ.Правильно.це приклад практичного застосуваннязнань про звуковіявища.А але таких прикладівдужебагато і пропоную вам навести своїприкладивикористаннязнань про явища в щоденномужитті.(гра «Мікрофон»).Я пропоную кожному з вас починативідповідь словами: «Прикладом практичного використаннязнань про явище є те,що...
1)у будинках люди ставлятьподвійнівікна;
2)щоб не тріснула склянка, коли в неїналивають чай, треба литикип’яток на залізну ложку;
3)ніколи не наливаютьдужеповпукаструлюводи перед нагріванням, бо вона виливатиметься;
4)у будинках для опалення люди ставлятьзалізнібатареї та труби;
5)Ксена,— дівчина-воїн,— коли хотіладізнатися про напад ворога, завжди припадала вухом до землі;
6)улітку люди носятьвбраннясвітлогокольору;
7)пожежникамшиютьодягізблискучоїтканини; ;
8)узимкукращеходити в одязі, пошитому з ворсистоїтканини та хутра;
9)літакифарбуютьпереважно в білийколір;
10)коли потрібно, щобскорішеохолов борщ чиіншастрава, їїставлять на холоднупідлогу.
5.Учитель фізики.Пропоную вам розглянути картину Прянишникова Іллариона Михайловича «Упорожні» ,написана у1872 році і знаходиться у Державній Третьяковській галереї. Москва. Холст, масло.
Картина «Упорожні» одного із засновниківСпілки передвижників Іллариона Михайловича Прянишникова
По безмежному сніговому полю рухається порожній селянський обоз на санях не по погоді одягнений семинарист.Він їде на канікули до дому. Назвіть фізичні явища,зображені на картині.
Підсумок уроку. Домашнє завдання (1 хв.)
Вивчити відповідний параграф підручника, самостійно доповнити перелік правил, яких слід дотримуватися під час роботі з електроприладами.