Тема: Яйця птахів: будова, користь для здоров’я людини.
Мета:
Тип уроку: інтегрований урок: урок формування нових знань (урок-екскурсія).
Міжпредметні зв҆ язки: біологія, хімія, трудове навчання
Обладнання: підручник – біології 7 клас Соболь , роздавальний матеріал,смартфон, мультимедійне обладнання, сирі і варені яйця курей, яйце страуса, препарувальні набори, роздаткові матеріали «Лабораторне дослідження «Будова пташиних яєць» », колекція «Яйця птахів», мультимедійне обладнання, хімічний посуд для проведення лабораторного досліду «Яйце стрибунець», смартфон.
Поняття: шкарлупа, підшкарлупова оболонка, білок, халази, жовток, зародковий диск, повітряна камера
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
У ч и т е л ь. Сьогодні пройде урок в незвичній формі. Ми проведемо віртуальну екскурсію в дослідницький інститут орнітології. В ході екскурсії ми побуваємо в різних лабораторіях: лабораторії оології, в хімічній лабораторії, завітаємо до дієтологів та у їдальню інституту.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Курячі яйця – просто унікальний продукт, адже вони містять все необхідне для організму людини, це справжня криниця корисних речовин (амінокислот, вітамінів та мінеральних речовин) для організму людини. Білок є основним будівельним матеріалом для нашого тіла.
На 100 г курячих яєць припадає 12,7 г білка. При цьому яєчний білок має оптимальний для людського організму амінокислотний склад і прийнято за зразок (100% за рекомендаціями ВООЗ). Для порівняння: м'ясо має 80–88%, молоко 85–86%.
У ч и т е л ь: Діти проаналізуйте дані порівняльної таблиці складу продуктів та калорійності на 100 г.
Продукт |
Белки, г |
Жиры, г |
Углеводы, г |
Ккал |
Сардельки |
10,1 |
31,6 |
1,9 |
332 |
Свинина |
11,4 |
49,3 |
0,0 |
489 |
Курятина |
20,8 |
8,8 |
0,6 |
164 |
Молоко |
2,8 |
3,2 |
4,7 |
58 |
Куриное яйцо |
12,7 |
11,5 |
0,7 |
157 |
Які висновки ви зробили?
У ч и т е л ь. Звичайно, птахи не несуть яйця спеціально на користь людини. Для чого птахам яйця? Чому птахи не розмножуються живородінням, як, наприклад, ссавці? Учні надають свої відповіді.
Діти, у кінці уроку ми з впевненістю зможемо назвати значення кожної складової яйця. Також більш детально розглянемо питання користі яєць для людини та дізнаємося технологію приготування деякі страв із яєць.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
У ч и т е л ь. Діти ми з вами розпочинаємо віртуальну екскурсію в інститут орнітології. І перша наша зупинка – це Лабораторія оології. Оологія – це розділ зоології, що вивчає яйця тварин, переважно птахів.
У ч н і з групи дослідників-оологів з доповіддю про різноманітність пташиних яєць. Пташині яйця, як і самі птахи, мають дуже різні розміри. Із сучасних птахів найбільше яйце в африканського страуса. Воно більш ніж в 2000 разів більше за яйце, що належить колібрі-джмелю - найменшому з сучасних птахів. Яйця страуса мають довжину в середньому 180 мм і ширину 140 мм, та важать 1,2 кг. Яйця птаха-джмеля 13 мм завдовжки та 8 мм завширшки, і важать половину граму. Вимерлий Слоновий птах із Мадагаскару відкладав яйця, що були в 7 разів більші за яйця африканського страуса.
Забарвлення яєць теж різноманітне.
Зазвичай однотонно-білі яйця несуть птахи, які гніздяться у норах, печерах або дуплах — ластівки берегові, рибалочка, дятли, крутиголовки і т.ін. Яскраво-білий колір яєць при цьому допомагає птахам легше знаходити їх в затемненому середовищі. Птахи, які гніздяться на землі або у відкритих гніздах на деревах, частіше за все мають забарвлені яйця (однотонні або плямисті) — такий камуфляж допомагає уникати хижаків. Втім, деякі види, що гніздяться на землі, відкладають білі яйця — але в цьому випадку яйця швидко набувають кольорів навколишнього середовища, вкриваючись плямами від ґрунту та гниючих рослинних рештків у гнізді. У деяких випадках, як, наприклад, у тонкодзьобої кайри, кожна самиця відкладає яйця іншого забарвлення, що допомагає їм знаходити свою кладку серед тисяч таких самих всередині пташиного базару, на скельних полицях. У іншого виду, Індійської жовтосережкової чайки яйця мають різне забарвлення залежно від субстрату, на якому він гніздиться.
У ч и т е л ь. Проте, незважаючи на різні розміри, колір, форму яєць птахів, всі вони мають однакову внутрішню будову.
Яку ж саме ми дізнаємось, виконавши лабораторне дослідження. Діти, уважно прочитайте хід лабораторного дослідження, яке є у кожного на робочому місці та виконайте роботу за інструкцією.
Лабораторне дослідження
Тема: Будова яйця птахів
Мета: розібрати будову яйця птахів; визначити пристосування птахів до життя на суходолі.
Обладнання та матеріали: сирі та варені яйця, таблиця «Будова яйця», кольорові олівці, підручник.
Хід роботи
Розгляньте зовнішній вигляд яйця. Запишіть яка його форма. Розгляньте за допомогою лупи шкарлупу. Яка вона?·
Зверху яйце вкрите твердою оболонкою — шкаралупою, яка в основному складається з кальцію карбонату і має захисне значення. У той же час шкаралупа повинна бути проникною для повітря. Тому в шкаралупі є дрібні пори, яких більше на тупому кінці яйця. Для чого це потрібно? Запишіть свою відповідь.
Вапняна шкаралупа щойно відкладеного яйця набагато товща й міцніша від шкаралупи яйця з розвиненим в ним пташеням..
Щойно знесене яйце покрите тоненькою плівочкою (надшкаралупова оболонка). Вона захищає від проникнення вологи, бактерій, але вільно пропускає гази. Запам’ятайте, якщо ви хочете довше зберегти, наприклад, курячі яйця свіжими, не мийте їх перед зберіганням, щоб не змити цю оболонку.
Підшкарлупова оболонка (відділення її від шкаралупи – перевірка свіжості яйця) У щойно знесеному яйці білок заповнює весь простір між жовтком і шкаралупою. Як тільки яйце охолоне, білок трохи стискається, відходить на тупому кінці від шкаралупи, тягнучи за собою внутрішній шар підшкаралупової оболонки. Таким чином, на тупому кінці яйця між білком і шкаралупою утворюється простір — повітряна камера. Тепер вам зрозуміло, чому на тупому кінці у шкаралупі більше пор? Так, через них до камери потрапляє повітря.
Внутрішній вміст яйця: жовток, оточений щільним шаром білка (на вареному яйці) ми бачимо білкову оболонку, або білок, як ми звикли називати. Як ви гадаєте, звідки походить така назва? Дійсно назва походить скоріше від кольору, але тут міститься велика кількість білків, які і є фактично будівельним матеріалом для майбутнього організму. У цій оболонці яйця міститься основна частина води.
Дослідження жовтка і зародкового диска. Ви бачите, що жовток зберігає форму мішечка, не розтікається, бо він вкритий жовтковою оболонкою, яка відділяє цю частину яйця від білку. У жовтку міститься основна маса органічних поживних речовин, які сприяють формуванню нового організму. Придивіться і ви побачите зверху на жовтку маленький світлий горбик (плямку). Це — зародковий диск, власне яйцеклітина, з якої після запліднення і починається розвиток зародка.
Продовжимо дослідження. Ви звернули увагу, що жовток знаходиться завжди в центрі яйця? Уважно подивіться, що його утримує в такому положенні. Ви побачили білкові канатики, які одним кінцем прикріплюються до жовтка, а другим — до підшкаралупової оболонки. Завдяки канатикам жовток при перевертанні яйця обертається навколо горизонтальної осі і тому зародковий диск, не зважаючи на положення яйця, завжди знаходиться на верхній частині жовтка. Поміркуйте, яке значення це має?
Замалюйте схему будови яйця птахів
Заповніть таблицю.
Частини яйця |
Їхнє значення |
|
|
4. Зробіть висновок.
У ч и т е л ь. А ми рухаємося далі, наступна наша зупинка – Хімічна лабораторія.
Група учнів-хіміків підготували нам дещо цікаве. Зараз ми подивимось результати їх досліду.
Учні виступають з результатами досліду «Яйце-стрибунець» з показом презентації та відео свого дослідження.
У досліді ми використовували хімічну склянку, скляну паличку, оцет, яйце. Спочатку ми поклали яйце в ємність та обережно залили його оцтом до повного занурення. Відразу ж на шкарлупі почали виділятися пухирці. Ми накрили стакан кришкою та на деякий час залишили його у спокої.
Час від часу ми перевіряли стан яйця. Приблизно через добу воно стало прозорим через розчинення у оцті яєчної шкаралупи. Залишився густий яєчний білок вкритий еластичною підшкарлуповою оболонкою.
Шкаралупа розчиняється через те, що оцет, по своїй суті, є слабкою кислотою, а яєчна шкаралупа складається з карбонату кальцію. Коли шкаралупа вступає в контакт з оцтом, то відбувається хімічна реакція, що перетворює карбонат кальцію в вуглекислий газ (бульбашки в ємності).
Учні демонструють яйце-стрибунець.
У ч и т е л ь. Давайте подякуємо групі хіміків за дуже цікавий експеримент!
У ч и т е л ь. А зараз наша наступна зупинка - Кабінет дієтології. Ми дізнаємось, яку користь отримаємо, якщо будемо регулярно вживати яйця.
У ч е н ь із групи дієтологів.
За поживною цінністю яйця схожі з курячим м'ясом. При цьому вартість яєць доступніша, та й вітамінів і мінералів у яйці більше.
Саме в курячому яйці містяться такі незамінні для людини речовини:
• ніацин – необхідний харчування мозку і утворення статевих гормонів;
• вітамін К – забезпечує згортання крові;
• холін – сприяє обміну жирів, покращує пам'ять;
• лецитин – необхідний харчування нервової і мозкової тканини;
• лізоцим – має антибактеріальну та противірусну дію;
• а також вітаміни та мікроелементи (А, Е, D, K, В1, В2, В6, В12, ретинол, кальцій та залізо, біотин та фолієва кислота).
Наш організм краще засвоює яйця, які термічно оброблені. Варений яєчний білок засвоюється на 97-98%, не залишаючи шлаків у кишечнику, і має місцевий лікувальний ефект у шлунку. Сирий білок засвоюється важче, проте він ефективніше здатний знижувати кислотність шлункового соку.
Дослідивши дієти сотень тисяч людей, вчені дійшли висновку, що щоденне споживання яєць не пов'язане із проблемами холестерину чи хворобами серця. Навпаки, є дослідження, що вживання яєць знижує ризик серцево-судинних захворювань. А міф про підвищення холестерину в організмі людини при вживанні більше одного яйця на день так і залишиться міфом. Тому 2 яйця щоденно – складова здорового раціону.
У ч и т е л ь. Дуже цікаво! Ми навіть зголодніли! Давайте заглянемо у їдальню інституту та дізнаємось у фахівців про технологію пригорування страв із яєць. Наша наступна зупинка – Їдальня.
Група учнів-«технологів» виступає з доповіддю про страви, які можна приготувати з яєць, супроводжуючи розповідь відео з приготування страв із яєць.
IV. Закріплення нових знань
У ч и т е л ь. Діти, давайте перевіримо , чи запам’ятали ви будову пташиного яйця. Проскануйте QR-код та пройдіть тестування «Будова пташиного яйця»
У ч и т е л ь. Діти, як ви гадаєте чи зі всіх яєць може вилупитися пташеня?
Відповіді учнів.
V. Підсумки уроку
У ч и т е л ь. Діти, вам сподобалась наша віртуальна екскурсія? Давайте проведемо наступну вправу. Виберіть той смайлик який відповідає тому, як, на вашу думку, ви засвоїли матеріал уроку.
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал параграфа 31 підручника.
2. За допомогою QR-коду переглянути відео «Технологічний процес приготування страв з яєць»
3. Приготувати одну страву із яєць, зробити фото або записати відео процесу приготування.