Провести бесіду про виникнення слова „алгебра",
закріпити вміння і виробити навички учнів при розв'язуванні рівнянь, стійкі обчислювальні навички; виховувати інтерес до вивчення алгебри, пізнавальний інтерес.
ТЕМА. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ РІВНЯНЬ. ПЕРШІ УРОКИ АЛГЕБРИ.
МЕТА. Провести бесіду про виникнення слова „алгебра",
закріпити вміння і виробити навички учнів при розв'язуванні рівнянь, стійкі обчислювальні навички; виховувати інтерес до вивчення алгебри, пізнавальний інтерес.
ПЕДТЕХНОЛОГІЯ. Вертикальне навчання. Спільний урок із учнями 6 і 7 кл.
ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ. «Спільний проект», «Коло ідей», «Мозковий штурм», «Акваріум».
ОБЛАДНАННЯ. Таблиця усних вправ, портрети математиків, вислів «Математика вчить мислити й разом з тим вселяє віру в безмежні сили людського розуму». В.О.Сухомлинський.
ПЛАН І ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
II ВСТУПНА БЕСІДА ВЧИТЕЛЯ.
Алгебра - один з розділів математики, що вивчає алгебраїчні операції, які дають змогу розв'язувати складні задачі науки, техніки і практичного життя. Досі ви вивчали чотири арифметичні дії: додавання, віднімання, множення і ділення. В курсі алгебри вивчаються дві нові дії: піднесення до степеня і добування кореня. В алгебрі розглядаються від'ємні, ірраціональні та інші числа, вивчаються дії над довільними числами і загальні їх властивості Тому в алгебрі величини позначаються буквами, тобто застосовується буквена символіка. За допомогою буквеної символіки виражають закони багатьох різних наук.
Діофант Олександрійський
Значний вплив на розвиток алгебраїчних ідей та символіки мала зокрема „Арифметика" Діофанта ( III ст.). У першій половині IX ст. Мухаммед бен - Муса ал - Хорезмі написав арабською мовою твір „Кітаб ал - джебр ал - Мукабала". Від слова „ал - джебр", що означає один з алгебраїчних прийомів, і походить слово „алгебра". Ал -Хорезмі був першим ученим, який розглядав алгебру як самостійний розділ математики. Подальший розвиток алгебри пов'язаний з іменами європейських учених Н. Тартальї, Дж. Кардано,
Р. Бомбеллі, Ф.Вієта, Р.Декарта, І.Ньютона, Л.Ейлера, М.Лобачевського та інших.
У багатьох розрахунках і обчисленнях у сільському господарстві, промисловості та техніці не можна обійтися без допомоги алгебри. Отже, ви починаєте вивчати алгебру.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Запитання та усні вправи на повторення. Відповідають учні 7 і б класів.
1 .Які числа називаються натуральними? Цілими? Раціональними?
2.Як називаються компоненти дій додавання, віднімання,
множення і ділення?
15. Як поділити число на дріб?
IV. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ РІВНЯНЬ.
Учні працюють у групах за різнорівневою та різновіковою диференціацією.
Алгебраїчна розминка.
7 кл. 6 кл.
7( 28 - Зх) = - 2 - Зх ; 4,8х - 3,їх + 0,7х = 40,8;
- 6(у + 2,5) - 4у = 7(1 - 2у); 16у + З - 8у = 9,4;
0,3 (х + 28) = - 0,6 (х + 1); х ( х - 3 ) -0;
-3(0,4-2,3у)-0,8(4у + 3) = 3,8; 63 + (у-18) = 89.
Завдання для самостійної роботи.
+ = ; (600 – х ) · 32 + 40 = 200;
+ = ; 8 + 3(х – 5) + х = 2(3 + 2х).
Взаємоперевірка виконаних завдань.
V. ПІДСУМОК УРОКУ І ЗАВДАННЯ ДОДОМУ.