“Властивості степеня з натуральним показником
Алгебра, 7 клас. Розробки уроків.
Тема: Властивості степеня з натуральним показником
Мета: Сформувати в учнів чітке розуміння поняття степеня з натуральним показником. Ознайомити учнів з основними властивостями степенів. Виробити вміння застосовувати властивості степенів для спрощення виразів Розвивати логічне мислення та аналітичні здібності. Формувати навички працювати в групі. Розвивати інтерес до математики.
Очікувані результати:
Хід уроку:
1. Організаційний момент:
2. Мотивація навчальної діяльності:
1). Легенда про винахід степенів
Давним-давно, коли люди ще тільки починали рахувати зірочки на небі та підраховувати площу своїх полів, виникла потреба в зручному способі запису великих чисел. Уявіть собі, як незручно було б щоразу писати, наприклад, 10 помножене саме на себе 5 разів: 10 * 10 * 10 * 10 * 10.
Ось тут і з'явилися степені! Легенда свідчить, що їх винайшов мудрий старий математик, який жив у маленькому селі. Якось до нього прийшов молодий фермер і попросив допомогти підрахувати, скільки зерняток вродить з одного зернинка пшениці за кілька років. Фермер розповів, що кожне зернятко дає 10 нових, і так кожного року.
Мудрий старий замислився. Він зрозумів, що якщо записувати всі ці множення, то доведеться витратити дуже багато часу. Тоді він придумав новий спосіб запису. Він сказав фермеру: “Якщо в перший рік з одного зернятка виросте 10, то в другий рік їх буде 10 * 10, в третій – 10 * 10 * 10, і так далі. А що, якщо ми замінимо все це множення одним записом? Давай назвемо число, яке повторюється, основою, а кількість множників – показником степеня. Тоді 10 * 10 * 10 можна записати як 10³. Цифра 3 вгорі показує, що число 10 множиться саме на себе 3 рази”.
Фермер був вражений простотою і зручністю нового способу запису. Він швидко зрозумів, як використовувати степені для розрахунків, і незабаром про новий спосіб запису дізналися всі в селі. Згодом степені стали незамінним інструментом для математиків усього світу.
2). Учитель запитує: Чим цікава легенда? Разом з учнями приходять до висновку:
Степені – це потужний інструмент, який використовується у багатьох галузях науки, техніки та фінансів. Ось кілька прикладів:
Ці приклади демонструють, наскільки широко використовуються степені в різних сферах життя. Розуміння степенів є важливим для вирішення багатьох практичних задач.
3). Постановка проблемного питання: Як же навчитися швидко обчислити вирази із степенями? А для цього ми мусимо знати їх властивості.
3. Вивчення нового матеріалу
1.Учитель на дошці, учні в зошитах записують основні властивості степеня:
1. am ∙ an = am+n;
2. am : an = am-n; а ≠ 0, m > n
3. (am)n = am∙n;
4. (ab)n = anbn;
5 ., b ≠ 0
(Запис кожної властивості супроводжувати прикладами).
4. Закріплення матеріалу: (Відпрацювання правил, самостійне виконання завдань).
Далі учитель пропонує позмагатися командами.
Учні об’єднуються у 2 команди по рядах і працюють парами. Команди отримують своє завдання на картці. Кожна пара, виконавши одне завдання, передає картку іншій парі своєї команди. Перемагає та команда, яка швидше і вірно виконає всі завдання.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ЗМАГАННЯ
І команда 1) а12 ∙ * = а18; 2) * : а2 = а30; 3) ( * )2 = а16; 4) а3 ∙ * = а12. |
ІІ команда 1) х3 ∙ * = х13; 2) * : х7 = х21; 3) ( * )5 = х15; 4) х3 ∙ * = х10. |
5. Підведення підсумків: визначити команду-переможця.
Можна поставити кілька запитань для підведення підсумку:
Підводячи підсумок, учитель може підбадьорити учнів, наприклад, такими фразами: “Дякую вам за активну роботу. Ви справжні математичні таланти!”
“Співпрацюючи в парах, ви досягли чудових результатів. Так тримати командний дух!”
“Бачу, що ви вмієте працювати разом і допомагати один одному.”
“Робота в парі – це чудовий спосіб навчитися один в одного.”
“Ви добре розібралися з усіма властивостями степенів. Це дуже важливий крок у вивченні математики.”
Якщо учні працювали з ентузіазмом, можна висловити захоплення їхньою активністю.
6. Домашнє завдання:
Обираючи завдання для домашньої роботи, важливо враховувати рівень підготовки учнів та їхні індивідуальні особливості. Ось кілька варіантів, які можна запропонувати:
1. Спростити вирази: (надати учням ряд вправ з підручника різної складності).
2.Створити презентацію про застосування степенів у реальному житті.
3 Скласти власні приклади на застосування властивостей степенів.
Це допоможе їм краще зрозуміти матеріал і закріпити його.