Вчитель: Заєць Марія Олександрівна
Урок Алгебри у 7 класі
Тема: «Степінь з натуральним показником. Властивості степеня з натуральним показником.»
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про означення та властивості степеня числа з натуральним показником; удосконалити вміння використовувати властивості степенів для розв'язування задач, формувати навички усних розрахунків; формувати вміння правильно і чітко висловлювати власні думки, формулювати математичні твердження; виховувати дисциплінованість, позитивне ставлення до знань
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, комп’ютер, мультимедійна презентація, плакат, опорні схеми, тести.
Девіз уроку: Думай і роби, роби і думай.
І. А. Крилов.
Епіграф: «Немає недосяжних цілей – є високий коефіцієнт ліні, недолік кмітливості і запас відмовок…» - тож працюватимемо і шукатимемо наш шлях до вивчення математики!
Хід уроку
Привітання вчителя з учнями, перевірка готовності до уроку.
Онлайн-тестування за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/osnovna-vlastivist-drobu-skorochennya-drobiv-14027.html
Історична довідка
Поняття степеня з натуральним показником сформувалося ще у давні часи. Квадрат числа використовували для обчислення площ, куб числа - для обчислення об’ємів. У Давньому Єгипті та Вавилоні степені деяких чисел використовували під час розв’язування окремих задач. Французький математик Франсуа Вієт використовував букви N, Q і С не лише для записів відповідно х, х2 і х3, а й для запису степенів, вищих за третій. Наприклад, четвертий степінь у його записі виглядав так: QQ. Сучасний запис степенів запропонував видатний французький математик, фізик, філософ Рене Декарт. У своїй праці «Геометрія», датованій 1634 роком, він став записувати степені з натуральним показником так, як ми це робимо зараз: с3, с4, с5 і т. д. Проте с2 він записував як добуток: сс.
Рене Декарт Француа Вієт
Фронтальне опитування:
План:
1. Означення степеня з натуральним показником, більшим за 1
Означення 1. Степенем числа а з натуральним показником n (n > 1) називають добуток n множників, кожний з яких дорівнює а.
Означення 2. Степенем числа а з показником 1 називають саме числа а.
Вираз аn читають так: «а в степені n» або «n- енний степінь числа а». Вирази а2 і а3 називають відповідно квадратом числа а і кубом числа а.
2. Термінологія ( назва елементів запису, з яких складається степінь)
Приклад 1. Прочитайте вирази, назвіть основу і показник степеня:
3. Піднесення до степеня як п’ята арифметична дія
Обчислення значення степеня є арифметичною дією, яку називають піднесенням до степеня.
У виразах, що містять степені, спочатку виконують піднесення до степеня, потім — множення або ділення, а останніми — додавання або віднімання. Тут і далі буквені показники є натуральними числами
Приклад 2. Виконати піднесення до степеня:
Приклад 3. Знайти значення виразу:
4. Знак степеня з натуральним показником n
Знак степеня залежить від знака основи степеня та від парності чи непарності показника степеня.
Наприклад, значення 53 є додатним числом, а значення (-5)3 є від’ємним числом, тому: 53 > (- 5)3.
5. Властивості степенів з натуральним показником
1. Множення степенів з однаковими основами:
Щоб помножити степені з однаковими основами, основу залишають тією самою, а показники степенів додають.
Наприклад, З7 ∙ З5 = 37+5 = З12; а7а2а3 = а7+2+3 = а12
2. Ділення степенів з однаковими основами:
Щоб поділити степені з однаковими основами, основу залишають тією самою, а показники степенів віднімають.
Наприклад, З7 : З5 = 37-5 = З2; а7 : а2 = а7-2= а5
3. Піднесення степеня до степеня
Щоб піднести степінь до степеня, основу залишають тією самою, а показники степенів перемножують.
Наприклад, (З7) 5 = 37∙5 = З35; ((З2) 5 )7= 32∙5∙7 = З70
4. Піднесення добутку до степеня:
Щоб піднести добуток до степеня, потрібно піднести до цього степеня кожний з множників і отримані результати перемножити.
Наприклад, (7ab)2 = 72а2Ь2 = 49а2Ь2
Властивості
Усні вправи:
1). Прочитайте вирази, назвіть основу і показник степеня:
2). Подайте добуток у вигляді степеня:
3). Яка з рівностей правильні:
Письмові вправи (робота з підручником):
Виконання вправ першого – третього рівня складності.
Сьогодні на уроці ми ознайомилися з поняттями «степінь», «властивості степенів» та навчилися розв’язувати задачі та вправи з степенями.
Запитання: