Урок з алгебри у 8 класі "Тотожні перетворення раціональних виразів"

Про матеріал
Конспект уроку "Тотожні перетворення раціональних виразів" Мета: удосконалити навички дій з раціональними дробами, закріпити вміння виконувати тотожні перетворення раціональних виразів розвивати логічне мислення, швидкість, вміння правильно оцінювати свої знання на різних етапах уроку; виховувати наполегливість, здатність долати труднощі, інтерес до знань та позитивне ставлення до навчання, почуття колективізму та патріотизму. Тип уроку: вдосконалення знань, вмінь та навичок, урок-марафон.
Перегляд файлу

Конспект уроку з алгебри у 8 класі

"Тотожні перетворення

раціональних

виразів"

 

Мета: удосконалити навички дій з раціональними дробами, закріпити вміння виконувати тотожні перетворення раціональних виразів                      розвивати логічне мислення, швидкість, вміння правильно оцінювати свої знання на різних етапах уроку;                                                                         виховувати наполегливість, здатність долати труднощі, інтерес до знань та позитивне ставлення до навчання, почуття колективізму та патріотизму.

Тип уроку: вдосконалення знань, вмінь та навичок, урок-марафон.

Обладнання: картки з завданнями, картки оцінювання, презентація

Епіграф:

 Саме на подоланні труднощів                                                                             росте і розвивається  математика″      О Хінчин

                                    Хід уроку

I Організаційна частина.

II Мотивація навчальної діяльності.

1. (Слайд 1)

Сьогодні я хочу розпочати урок словами видатного математика, Олександра Яковича Хінчина:

″ Саме на подоланні труднощів росте і розвивається математика. ″

? Над якою темою ми працювали на попередньому уроці?

Сьогодні ми продовжуємо працювати над даною темою .( Учні записують число, тему уроку.)

2. Актуалізація опорних знань.

? Давайте згадаємо до чого зводиться перетворення раціонального виразу?

? Які способи перетворення раціональних виразів ви знаєте? 

Отже, мета на урок:    (Слайд 2)

   Удосконалити знання  ( всі дії з дробами, перетворення раціональних виразів.)

  Самостійно, самовпевнено виконувати завдання стримано вести себе у грі

  Працювати, бути привітним, особливо працюючи в групі

  Інтелектуальними бути

  Характер проявити при виконанні завдань, починаємо з « Я зможу, я вмію…

Урок назвала я: урок – марафон. А чому, ви дізнаєтесь пізніше? Бажаю, щоб кожен прийшов до фінішу з гарним результатом.

У кожного з вас є картка - оцінювання. ( Додаток № 1 ) Зараз спрогнозуйте об’єктивно, з якою кількістю балів ви прийдете до фінішу? Тобто, яку оцінку ви одержите за роботу на уроці.

ІІІ.  Перевірка домашнього завдання (Слайд 3)   - № 163 (2 бали за правильний результат)

№ 183 (2) У кожного з вас на парті є  дана вправа на перетворення раціональних виразів із повним розв'язанням — самостійно опрацюйте. Обміняйтесь зошитами із компаньйоном по парті для перевірки завдання.

№ 183 (2)

Тотожність доведено.

У картку оцінювання поставте відповідні бали.

IV. Відпрацювання знань, вмінь. (Слайд 4)

                   

                I етап ″ Вдалий старт″

Виконання усних вправ (Кожна правильна відповідь 1 бал, заносите у бланк відповідей)   Слайд 4

  1.   Розкажіть про порядок виконання перетворень виразу

або запишіть цей порядок, якщо взяти в дужки вирази: ; ; . Чому?

 

  1. Яке число (вираз) слід поставити замість *, щоб утворена рівність
    була тотожністю?

а) ; б) ; в) ; г) .

  1. Знайдіть спільний знаменник для дробів:
    і  ;               , і  ;                     і ;                   1 і  .

 

II етап ″ Я вірю в свої сили. ″ (Слайд 5)

Я відкрию таємницю назви урок-марафон.

        3 листопада в місті Нью-Йорк стартував один з наймасштабніших  та знаменитих марафонів світу. Історія марафону бере початок ще в 1970 році та проводиться в першу неділю листопада. Вперше за  існування марафону український бігун  брав участь і це – Костянтин Лебедєв – екс рекордсмен у бігу на довгі дистанції із легкої атлетики.

А з чим він їхав на це змагання ви дізнаєтесь, коли виконаєте 4 завдання та складете слово.

Слайд 6 ( Додаток № 2 )  Порядок виконання завдань: г), б), в), а).                                                                                                   (У бланк оцінювання для учня, що розв’язував по 2 бали)

а) ;                                   (А)

б) ;                             (В)

в) ;                                        (І)

г)                                                            (Р).

К. Лебедєв їхав з вірою в свої сили. Я думаю і ваша віра в свої сили приведе вас до вершини знань.

 

 

 

 

III   етап ″Естафета″ (Слайд 7)                                    ( Додаток № 3 )

 

Учні розв’язують три завдання для кожного  ряду. За розв’язком кожного завдання зашифроване слово:

 

1 ряд

.(математика)

2 ряд

  .=                       (гімнастика)

3 ряд

.            (розуму)

Відкривши всі слова ви прочитаєте вислів, нехай він буде  гаслом для кожного з вас. ( Додаток № 4 )     Учні виставляють бали за цей етап уроку- 1дія і 2 дія  – по 2 бали.

Математика – гімнастика розуму.  

IV етап ″Інтелектуальний″(Слайд 8)

Відомий американський математик Дьордь Пойа сказав:

« Математика цікава тоді, коли дає їжу нашій винахідливості та здатності до мислення.»

Конкурс ″Сила розуму″

1. На двох руках 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках? (50)

2. У батька 3 сина, кожен має сестру. Скільки всього дітей у сім’ї ? (4)

3. Якщо о 12 годині ночі йде дощ, чи можна очікувати на сонячну погоду через 48 годин ? (Ні, бо буде ніч)

4. Я завжди їду в 5-му вагоні від хвоста – сказав Віктор. А я у 5-му вагоні від голови – заявив Сергій. Скільки вагонів було у потязі ?  (9 вагонів)

5. Два в квадраті дорівнює 4, три в квадраті дорівнює 9. Чому дорівнює кут у квадраті ? (900)

Учні в картку – оцінювання виставляють набрану кількість балів.

    V етап ″Фініш(Слайд 9)

- Скажіть, будь-ласка, що таке тотожність?

(Тотожність – це рівність, яка є правильною для всіх значень змінних).

Довести тотожність: ( до дошки два учні, окремо перетворюють ліву і праву частину тотожності; клас поділено на дві групи, які відповідно виконують те ж завдання)

                            . Тотожність доведено.

Довести тотожність

Ліва частина тотожності:

Права частина тотожності:

V. Підведення підсумків.

Розвиваємо креативне мислення  (Слайд 10)

Підрахуйте кількість балів, набраних за урок та визначте свою оцінку по таблиці . Чи справдився ваш прогноз ? В кого оцінка – 12, 11, 10 іт. д.

Для того, щоб досягти мети, завжди дійти до фінішу потрібна : наполегливість, старанність, впевненість в собі, у своїх силах. Сьогодні ви удосконалювали вміння, робили це старанно, працювали натхненно, інтелектуально, проявили характер  і тому на фініші вас всіх чекав   УСПІХ.

VІ. Домашнє завдання: №181 (3, 4), 183 (1)  (Слайд 10)

  Психологічна розгрузка. Сядьте зручно на стільці. Закрийте очі. Глибоко вдихніть. Уявіть галявину, а на ній великий дуб. Під дубом сидить старий мудрець, який говорить вам такі слова: « Так ти – молодець!     Чудова робота!   Так і далі тримати!

За спиною мудреця календар. Запам′ятайте це число. А тепер відкрийте очі.

Дякую за урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 1

Картка – оцінювання.

Прогноз

I етап

″Вдалий старт″

II етап

″Я вірю в свої сили″

III етап

   Еста-фета″

  ІV етап

″Інтелек-

туальний″

 

  V етап

″Фініш″

 

Всього

 

 

 

 

 

 

 

 

Кількість балів

Оцінка

Кількість балів

Оцінка

1 - 3

      5

13 - 15

      9

4 - 6

      6

16 -  18

      10

7 - 9

      7

19 - 21

      11

10 - 12

      8

22 - 26

      12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Математика, 6 клас                                                         

Тема:  

 

Мета:  узагальнити і систематизувати знання учнів про стовпчасті та кругові діаграми; закріпити поняття відношення величин, навички знаходження дробу від числа; формування в учнів навички розв’язування задач і вправ прикладного змісту; показати зв’язок математики з іншими предметами. Виховувати свідоме і бережливе ставлення до природних багатств, прагнення зберігати чистоту навколишнього середовища, красу рідної землі.

Обладнання: географічна карта Європи; таблиці, роздатковий матеріал.

Тип уроку:  урок – подорож.

     

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.  

 

Вчитель. Французький математик, фізик і філософ Блез Паскаль вважав: «Предмет математики такий серйозний, що корисно не нехтувати нагодою робити його трохи цікавим» .

Тому і наш сьогоднішній урок буде трохи незвичайний. Ми будемо подорожувати. Подорожувати на хвилях математики. Чи готові ви до подорожі, тобто чи ви знаєте матеріал даної теми, будуть свідчити ваші відповіді. Кожен з вас за правильну відповідь отримає ось таку фігуру? Як вона називається? (Діти відповідають ; це сектор круга)

Один сектор –– один бал.

 

ІІ.  Перевірка домашнього завдання.

 

Вчитель.   Наше основне завдання на уроці закріпити вміння будувати стовпчасті і кругові діаграми . А звідки вони появилися у математиці? На домашнє завдання ви  готували матеріал до математичної стінгазети «Ерудит» . Зараз ми подивимось і послухаємо , що у вас вийшло.

( Діти презентують на ватмані своє домашнє завдання.)

 

М а т е р і а л   д о  г а з е  т и

 

Історична сторінка

Термін «статистика» походить від латинського слова status –– Стан, становище.

Статистика ––   наука, що збирає, обробляє, вивчає різні дані, пов’язані з масовими явищами, процесами і подіями.

 

Математична статистика –– розділ прикладної математики, присвячений математичним методам систематизації, обробки  й використання статистичних даних для наукових практичних висновків.

 

Статистика виникла з практичних потреб людей, їх господарської діяльності, необхідності обліку земельних угідь, майна, кількості населення, його зайнятості, вікового складу.

У ХVІІст в Англії зародилася наука «політична арифметика», засновниками якої були англійські вчені Дж.Грант та І.Петті. Вони не лише описували факти, а й аналізували цифрові дані про явища суспільного життя, виявляли притаманні їм закономірності.

Значних результатів у статистиці досягли видатні українські математики В.Я.Буняковський та М.П.Кравчук.

У процесі статистичних досліджень застосовують особливі прийоми вивчення явищ. Серед них дуже широко використовують як стовпчасті так і кругові діаграми.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

Вчитель. Сьогодні ми вирушаємо у подорож річками Дніпро, Дунай і Дон ( показати на карті) . За 45 хвилин ми побуваємо далеко за межами нашої Батьківщини, дізнаємося куди ж нас заведуть хвилі математики.

Отже, вирушаємо!

 

Щоб подорож була вдалою, треба відповісти на запитання

Запитання учням.

1. Яка основна властивість відношення?

(Відношення не зміниться, якщо кожне з чисел відношення помножити або поділити на одне і те саме число, відмінне від нуля).

 

2. Як записати формулою залежність між шляхом, часом і швидкістю?

                                 s                 s

(  s =  v ∙ t ;     v = ––– ;     t = –––  )

                                 t                 v

3. Що таке діаграма?

( Діаграма –– це символічний рисунок, який наочно відображає співвідношення між значеннями величин ).

 

4.  Скільки градусів у повному крузі?

 

5. Як знайти дріб від числа?

( Треба дане число помножити на даний дріб).

 

( За кожну правильну відповідь, кожен учень одержує сектор круга.

Один сектор –– 1 бал )

 

 

 

 

ІV. Подорож.

 

1. Старт.

З а д а ч а 1.  ( на плакаті –– стовпчаста діаграма)

          км

 

2850   

 

2250

1950

 

 

 

 

 

 

 

                         Дон         Дніпро          Дунай                       річки

 

Сьогодні ми подорожуємо річковим транспортом –– теплоходом.

На стовпчастій діаграмі показано співвідношення між довжинами річок Дон, Дніпро і Дунай. Проаналізуйте дану діаграму.

1. Яка з річок має найбільшу довжину?

 

2. Яке співвідношення довжин річок ми маємо?

    2850 : 2250 : 1950 = 19 : 15 : 13   ( скоротили на 150).

 

3. Завдання: побудуйте кругову діаграму.

                                     

                                 Розв’язання.

1. Що потрібно нам дізнатися, щоб побудувати кругову діаграму?

( Щоб побудувати кругову діаграму, треба визначити, сектор в скільки градусів круга відповідає довжині кожної ріки. )

 

2. Знайдемо довжину трьох річок у частинах:

13 + 15 + 19 = 47 (ч)

 

3. Знайдемо, яку частину від цілого становить довжина кожної річки:

    13                                            15                                          19

Дон : ––– ≈ 0,28 (ч) ;         Дніпро : ––– ≈ 0,32 (ч) ;       Дунай : ––– ≈ 0,40 (ч).

   47                                            47                                          47

4. Шукаємо сектор круга для кожної річки:

Дон:           360о ∙ 0,28 ≈ 101о;                                                Дон

Дніпро:     360о ∙ 0,32 ≈ 115о;                                                   101о

Дунай:      360о ∙ 0,40 ≈ 144о.                                   Дунай

5. Будуємо діаграму.                                                144о

                                                                                                   Дніпро

                                                                                                   115о

( За кожну правильно виконану дію –  сектор круга)                                                                                             

2. Екологічна хвилинка.

Вчитель. Пливуть наші пароплави тихими водами річок. Із палуби ми бачимо різні краєвиди: це і ліси, великі зелені заплави , мальовничі панорами різних міст, але разом з тим ми і побачимо величезні промислові мегаполіси .

1. Зверніть увагу на дошку: два варіанти завдань

Завдання (тестове) .   На круговій діаграмі маємо подано склад повітря. Визначити вміст вуглекислого газу  у відсотках. Вибрати правильну відповідь.

  Варіант І                                                                 Варіант ІІ

 

 

 

                                                                                                          

Азот                                                                   Азот

 78%                                                                     78%                                                               

                Кисень                                                                  Кисень

                  21%                                                                         16%                 

 

 

 

 

а) 0,3% ;   б) 0,03%;                                       а) 5,1% ;   б) 0,5%;

в) 3% ;      г) 0,003%.                                  в) 5% ;      г) 0,05%..

 2. Як ви вважаєте, чому  вміст кисню в повітрі виражено  різною кількістю відсотків?

 3. Кожен з вас має два малюнки. Виберіть той, який відповідає вмісту кисню на вашій діаграмі. Чому ви так вважаєте?

( учні відповідають )

 4.  Діяльність людини призводить до того, що в атмосфері постійно зменшується кількість кисню, який так необхідний для дихання. Разом з тим збільшується вміст вуглекислого газу.

– Як ви, учні, можете дбати про чисте повітря? Що ви можете зробити для цього?

( Посадити дерево або кущ, озеленити вазонами  класне приміщення бо саме вони збільшують вміст кисню у повітрі, не засмічувати річки і озера, не спалювати сміття на території населеного пункту) .

 

Д о   г а з е т и

Екологічна сторінка.

 

Екологічна проблема –– це найгостріша проблема людства. Тому перед нами стоять важливі завдання зі збереження природного середовища. Такі види активної діяльності людини, як вирубка лісів, зрошення й осушення земель призвели до значного забруднення і навіть до руйнування навколишнього середовища. Ми повинні турбуватись про збереження навколишнього середовища і примноження його багатств. Пригадуються такі рядки:

     Людино! Розумна істото!

     Ти можеш усе на Землі.

     Та знову і знову, Людино,

     До тебе звертаємось ми.

     Хай будуть в нас цілі дерева,

     Рослини, тварини, птахи.

     Людино! Людино! Людино!

     Ми просимо: «Нас збережи».

Від того, як ми себе поведемо сьогодні, залежатиме наше майбутнє і майбутнє наступних поколінь.

 

3. Задача. Швидкість теплохода, який пливе по Дону – 30км/год, по Дніпру – 50км/год і по Дунаю – 60км/год .  Побудуйте стовпчасту діаграму тривалості екскурсії по кожному маршруту. ( На дошці записуємо скорочений запис задачі).

                      Розв’язання.

1. Знайдемо час, протягом якого відбувалася екскурсія по кожному маршруту.

1) 1950 : 30 = 65 (год) – час руху по Дону;

2) 2250 : 50 = 47,5 (год) – час руху по Дніпру;

3) 2850 : 60 = 45 (год) – час руху по Дунаю.

2. Приймемо, що 10 годинам  руху відповідає стовпець 1см.

Визначимо висоту кожного стовпця

1) 65 : 10 = 6см 5мм – по Дону;

2) 47,5 : 10 = 4см 7,5мм – по Дунаю;

3) 45 : 10 = 4см 5мм – по Дніпру.

3. Будуємо діаграму

 

 

год

 

      7

 

      5

            

      3

 

       

        1

 

                      

                   По Дону          по Дунаю      по Дніпру

 

( за правильно побудовану діаграму – 5 секторів )

 

 

4, Парк розваг.   ( додаткові вправи)  

       Задача 1.

Вчитель . На круговій діаграмі показано розподіл учнів школи по трьох групах: початкові класи ; середні класи ; старші класи.

 Вкажіть скільки відсотків учнів школи становить кожна з груп.

 

                                                                   

 

                                         Старші

                                           класи

                   Середні           

                     класи           81о

                              144о

                                         135о                                                                                                            

                                    Початкові

                                          класи

 

 

 

 

            Вкажіть скільки відсотків учнів школи становить кожна з груп.

                       144о∙ 100%         12 ∙ 10

  Середні: –––––––––––––– = ––––––– = 40%

                              360о                   3

                        81о ∙ 100%         9 ∙ 10        9 ∙ 5

Старші :    –––––––––––– = ––––––- = ––––– =  22,5%

                            360о                 4               2

Початкові :   135о ∙ 100%       15 ∙ 10

                      ––––––––––– = –––––– = 37,5%.

                            360о                 4

 

Задача 2. Побудувати стовпчасту діаграму середньої тривалості життя деяких ссавців, якщо відомо, що зубр живе 50 років, білий ведмідь –– 40 років; олень –– 35; кит –– 30; вовк –– 15, заєць –– 6.

Приймемо, що  10 рокам відповідає стовпець висотою 1см, тоді

 1) 50 : 10 = 5 (см) – для зубра;

 2) 40 : 10 = 4 (см) – для білого ведмедя;

 3) 35 : 10 = 3,5 (см) – для оленя;

 4) 30 : 10 = 3 (см) – для кита;

 5) 15 : 10 = 1,5 (см) – для вовка;

 6) 6 : 10 = 0,6 (см) – для зайця.

 

V. Підсумок уроку.

Вчитель.  Підходить час, коли ми маємо закінчувати нашу уявну мандрівку річками Дон, Дніпро і Дунай , мандрівку на хвилях математики. Про кожну з цих величних рік ви обов’язково будете вивчати на уроках географії. А ось з математичної точки зору, скажіть, будь ласка:

  1. Яка з річок має найбільшу довжину? Як ми дізналися? (розглянули стовпчасту і побудували кругову діаграму).
  2. Яка екскурсія тривала найдовше? ( по Дону, бо час найбільший)
  3. А звідки ми про це дізналися? ( з стовпчастої діаграми, яку будували).
  4. Пасажири якого теплохода бачили найбільше краєвидів?

( Дунаю, бо він найдовший з даних річок ).

  Оцінювання роботи учнів на уроці.           

Під  час уроку ви одержували сектори круга за кожну правильну відповідь.

У кого  із секторів утвориться повний круг, той одержує 12 балів.  А всі решту одержують по стільки балів, скільки у кого секторів.

 Дякую усім за урок.

 

VІ. Домашнє завдання.

Вчитель.  Річками ми на сьогоднішньому уроці подорожували. А в майбутньому я всім вам бажаю щорічно бувати на відпочинку у найрізноманітніших мальовничих куточках світу . А на початок вам слід побудувати вдома стовпчасту діаграму відпочинкових турів.

 

            Країна

Ціна,    у . о .

Туніс

418

Єгипет

299

Туреччина

349

Марокко

374

 

( Домашнє завдання кожен одержує на листочку)

Крім того із стор. 156  № 877  ( відкриваємо щоденники і записуємо д/з).

 

Домашнє завдання

Побудувати вдома стовпчасту діаграму відпочинкових турів.

 

            Країна

Ціна,    у . о .

Туніс

418

Єгипет

299

Туреччина

349

Марокко

374

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання

Побудувати вдома стовпчасту діаграму відпочинкових турів.

 

            Країна

Ціна,    у . о .

Туніс

418

Єгипет

299

Туреччина

349

Марокко

374

 

 

 

 

Домашнє завдання

Побудувати вдома стовпчасту діаграму відпочинкових турів.

 

            Країна

Ціна,    у . о .

Туніс

418

Єгипет

299

Туреччина

349

Марокко

374

 

 

 

Домашнє завдання

Побудувати вдома стовпчасту діаграму відпочинкових турів.

 

            Країна

Ціна,    у . о .

Туніс

418

Єгипет

299

Туреччина

349

Марокко

374

З історії виникнення статистики

Кругові і стовпчасті діаграми широко застосовують у статистиці.

Термін «статистика» походить від латинського слова status –– Стан, становище.

Статистика ––   наука, що збирає, обробляє, вивчає різні дані, пов’язані з масовими явищами, процесами і подіями.

 

Математична статистика –– розділ прикладної математики, присвячений математичним методам систематизації, обробки  й використання статистичних даних для наукових практичних висновків.

 

Статистика виникла з практичних потреб людей, їх господарської діяльності, необхідності обліку земельних угідь, майна, кількості населення, його зайнятості, вікового складу.

У ХVІІст в Англії зародилася наука «політична арифметика», засновниками якої були англійські вчені Дж.Грант та І.Петті. Вони не лише описували факти, а й аналізували цифрові дані про явища суспільного життя, виявляли притаманні їм закономірності.

Значних результатів у статистиці досягли видатні українські математики В.Я.Буняковський та М.П.Кравчук.

У процесі статистичних досліджень застосовують особливі прийоми вивчення явищ. Серед них дуже широко використовують як стовпчасті так і кругові діаграми.

 

 

 

 

 

 

 

Термін «статистика» походить від латинського слова status –– Стан, становище.

Статистика ––   наука, що збирає, обробляє, вивчає різні дані, пов’язані з масовими явищами, процесами і подіями.

 

Математична статистика –– розділ прикладної математики, присвячений математичним методам систематизації, обробки  й використання статистичних даних для наукових практичних висновків.

 

Статистика виникла з практичних потреб людей, їх господарської діяльності, необхідності обліку земельних угідь, майна, кількості населення, його зайнятості, вікового складу.

У ХVІІст в Англії зародилася наука «політична арифметика», засновниками якої були англійські вчені Дж.Грант та І.Петті. Вони не лише описували факти, а й аналізували цифрові дані про явища суспільного життя, виявляли притаманні їм закономірності.

Значних результатів у статистиці досягли видатні українські математики В.Я.Буняковський та М.П.Кравчук.

У процесі статистичних досліджень застосовують особливі прийоми вивчення явищ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          км

 

2850   

 

2250

1950

 

 

 

 

 

 

 

                         Дон         Дніпро          Дунай                       річки

 

 

 

 

 

  Варіант І                                                                 Варіант ІІ

 

 

 

                                                                                                          

Азот                                                                   Азот

 78%                                                                     78%                                                               

                Кисень                                                                  Кисень

                  21%                                                                         16%                 

 

 

 

а) 0,3% ;   б) 0,03%;                                       а) 5,1% ;   б) 0,5%;

в) 3% ;      г) 0,003%.                                  в) 5% ;      г) 0,05%..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Мостиська ЗОШ № 1  І – ІІІ ступенів

 

Урок з математики

у 6 класі

„Шукайте метали у їжі”

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала: вчитель математики

                                                                                                            Костецька М.П.

 

 

 

 

 

2010

 

Тема: Розв'язування вправ на всі дії зі звичайними дробами.(Слайд 1)

Розум полягає не лише в знаннях, але

 й у вмінні застосовувати ці знання.

Аристотель

Мета: узагальнити і систематизувати знання з даної теми; закріпити уміння додавати, віднімати, множити і ділити дроби. Дізнатися, які речовини є корисні для організму людини. В процесі роботи на уроці будьте відповідальними, уважними, швидко і активно працюйте.

 

 

Обладнання: картки з завданням,  комп’ютерна презентація уроку.

Хід уроку.

І.   Організаційний момент. ( Слайд 2 )

Вітання з учнями. Кожному з вас хочу побажа­ти, щоб на цьому уроці ви були:

«У» — усміхненими;
«С» — спокійними;
«П» ― прогресивними;
«І» — ініціативними;
 «X» — хоробрими.      

Іншими словами, я бажаю вам УСПІХУ! І не тільки на уроках математики, бо, як сказав філософ  Е. Ільєнков : «Досягнення успішного результату під час роз­в'язування задач — зовсім не при­вілей математики. Усе людське життя — це не що інше, як постій­не бажання досягти успіху у вирі­шенні нових питань та проблем».

(Запишемо сьогоднішню дату, класна робота і тему нашого уроку).

 

II. Перевірка домашнього завдання. (Слайд 3, 4)

 

1. Вчитель. Ми сьогодні поділили клас на три групи. Кожна група на уроці буде виконувати певні завдання. Зараз до дошки підуть три учні розв’язувати завдання ( по одному представнику з кожної групи)

 

2. А ми всі разом перевіримо правильність виконання домашнього завдання:

1)   № 499  Слайд 3.

1) 1 - = це км;

2) : = : = · = 26 (км) – запланований шлях .

Відповідь: 26 кілометрів.

 

 2). № 534                                                     № 529       ( Слайд 4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів  ( Слайд 5 )

Сьогодні на уроці ми будемо з вами розв'язувати приклади на різні дії зі звичайними дробами. Але перше ніж почати урок, ми з вами пригадаємо основні поняття та правила пов'язані з звичайними дробами .

  1. Що називається дробом?
  2. Як звести дріб до спільного знаменника?
  3. Як додати (відняти) два дроби?
  4. Як помножити дріб на дріб?
  5. Як помножити ціле число на дріб?
  6. Як перемножити мішані числа?
  7. Які числа називаються взаємно оберненими?
  8. Як знайти дріб від числа?
  9. Як знайти число за величиною його дробу?

Ви дуже добре відповідали на запитання.

 

III. Відпрацювання навиків розв’язування вправ

Пізнавальний момент уроку:

Скажіть, будь-ласка, які Ви знаєте метали? А чи є вони в огранізмі людини? Попробуємо сьогодні з’ясувати, які з елементів потрібні і корисні

 Нашому організму потрібно багато елементів 

Нестача металів може дуже легко викликати те чи інше захворювання. Присутність у раціоні харчування металів та інших мікроелементів обов’язкове. Поповнювати їх нестачу допоможуть най різноманітні продукти харчування.

Познайомимося ближче з ними.  (слайд 5)

Ваші однокласники вже справились із завданням. Ці завдання мають пряме відношення до теми нашого уроку. Якщо завдання виконано правильно, то його результат (відповідь) є кодом  елемента,   про який ми зараз дізнаємося. Прошу називаємо перший код . Подивимось, чи професор Всезнайко нам його нам  відкриє.(і т.д.)

1)  + ( + ) : - = 5,75  ―     (залізо)

1) + = + = ;   

2) : = : = · = = ;

3)  = = = =  1,5;

4) + = + = = = 7,25;

5)  7,25 – 1,5 = 5,75.____________________________________________

2)  : 4,7 + 6∙( - ) = 9,5    ―    (калій)

1) : 4,7 = : = · = = 2,5;

2) - = - = ;

3)  6 · = 6 · = 7;

4)  2,5 + 7 = 9,5.

 

 

3)  : 1,7 + ∙( + ) = 198,25     ―      (кальцій)

1) : 1,7 = : = · = = = 1,25;

2) + = + = ;

3)  · = · = = 197;

4)  1,25 + 197 = 198,25.

 Діти почергово зачитують інформацію про метали.

Залізо : в тілі людини його міститься від 3 до 5г. Воно допомагає виробляти та підтримувати імунітет організму до великої кількості недругів. При його дефіциті, навпаки, з’являється втома, болі в області серця, дискомфорт шлунково–кишкового тракту, запаморочення. Зберегти правильний баланс заліза в організмі можна вживаючи печінку, м’ясо, сушені абрикоси, ягоди, зелені овочі, петрушку, кріп, нерибні дари моря (кальмари, мідії), відвари шипшини та гілочок чорної смородини, а також вівсянка.

  Калій : відіграє важливу роль у обміні усередині клітини, у регуляції водно-сольового обміну. Калій просто необхідна речовина для нормальної серцевої діяльності, він виводить з організму воду й натрій, стабілізує кров'яний тиск. Треба їсти побільше сушених овочів, пити фруктові соки, включити до раціону харчування цитрусові, банани, ізюм, зернята соняшника.

      Кальцій : відіграє важливу роль у формування кісток, підвищує захисні функції організму,  знижує загрозу виникнення алергії. Якщо ваша вага приблизно дорівнює 75кг, то у вашому організмі знаходиться близька 1,5кг кальцію. Але запаси цього елементу треба постійно поповнювати. Для цього кожного дня випивайте 1,5 склянки кефіру або молока, з’їдайте 100г домашнього  або 40г твердого сиру. Для засвоєння кальцію потрібен фосфор. Тому не треба забувати про зелень, про бобові, про горіхи. При довгому фосфорному голодуванні спостерігається втрата апетиту, болі у кістках, порушення чутливості кінцівок.

 

  1. Гра "Естафета". ( Слайд 6)

Зараз проведемо гру «Естафета»

На 3 групи ви вже поділені. На дошці виписано вправи в 3 стовчики:

10 – 6,5 = 3,5      (м)          3,1 - =  (і)                = (х)

- = 1,25    (а)    2,7 - = = 1,5(д)           =

  = = 1,4 (ій)   =    (н)           0,7 = (м)

  == 0,4 (г)    + =  = 2,7(о)      + = (р)

 0,4 : =  (н)               = (і)          - = (о)

                                                 

  Проводиться робота в групах. Діти на місцях розв’язують кругові приклади. Це необхідна умова: так учні зможуть правильно утворити ключове слово – хімічний елемент

 

За завданням першої групи скрите  слово "МАГНІЙ"

 

3,5

1,4

28/45

0,4

1,25

М

ІЙ

Н

Г

А

 

За завданням другої групи скрите  слово "ЙОД" (іодін)

 

1  1

    6

2,7

          9 

        35

1,5

           3 

5

І

О

І

Д

Н

 

За завданням третьої групи скрите  слово "ХРОМ"

 

4

9

        1   2

             3

4  1

    9

      1  1

          6

Х

О

Р

М

 

Представник кожної групи озвучує інформацію про свій елемент

 

    Магній : його наявність знижує вміст холестерину у крові. Крім того, магній знижує збудливість нервової системи, попереджує утворення каменів у нирках. При недостачі можливі різноманітні  аномалії самопочуття, утрата рівноваги, швидке стомлення, безсоння. Джерело цього елементу какао, лісові горіхи, крупи, горох, фасоля. Багато магнію й марганцю в кукурудзяних та рисових пластівцях, буряці, шпинаті та мучних продуктах.

 

    Йод (іодін) : активно приймає участь у функції щитовидної залози. Стимулює розвиток центральної нервової системи, загальний ріст організму та його стійкість до неблагополучних факторів зовнішнього середовища. Відсутність: слабкість, підвищена втома, послаблення пам’яті. Основні постачальники: море-продукти, риба, риб’ячий жир, креветки, морська капуста, мідії, кальмари, молочні продукти, картопля, деякі фрукти та овочі.

 

Хром : потрібен хворим на цукровий діабет. Разом з іншими елементами таблиці Менделеєва хром успішно виліковує катаракту. Його дефицит приводить до винекнення серцево-судиних захворювань. Найбільш могутні джерела: чорний перець, теляча печінка, пивні дріжджі, хліб з муки грубого помолу. 

 

  1. Розв’язування задач. ( Слайд 7 )

 Задача № 1

Звичайна порція вашої улюбленої страви в Мак  Дональсі,  картоплі  "Фрі"  дорівнює 120 грамам. Білків в ній  - 1/15      частина, жирів -    3/20      частини, а вуглеводів    -     7/20    . Скільки грамів  білків, жирів та вуглеводів містить картопля " Фрі" ?

Розв’язання

1)120 · 1/15 = 120 · 1 : 15 = 8 (г) – білки;

2) 120 · 3/20 = 120 · 3 : 20 = 6 · 3 = 18 (г) – жири;

3) 120 · 7/20 = 120 · 7 : 20 = 6 · 7 = 42 (г) – вуглеводи.

Відповідь: 8 грамів білків, 18 грамів жирів і 42 грами вуглеводів.

Задача №2

Апельсиновий сік містить   1/10     частину вуглеводів за масою. Скільки треба випити соку, щоб вжити з ним  20 грамів вуглеводів?

Розв’язання

1) 20 : 1/10 = 20 · 10/1 = 20 · 10 = 20 (г) – апельсинового соку.

Відповідь: 200 грамів.

VІ. Домашнє завдання.  ( учні записують у щоденник) ( Слайд 8 )

 П. 18(ст. 95).  Розв’язати № 547, 560 і 571.

 VІ. Підсумок уроку.

Заключне слово вчителя.  Із завданням сьогодні ми справилися: ми і повторили алгоритми виконання дій із звичайними дробами, а також, на мою думку, думаю і ви мене підтримаєте, дізналися багато цікавої і корисної інформації. І будемо від сьогодні всі правильно харчуватися, щоб бути сильним і здоровим.   Нехай  епілогом нашого уроку будуть такі рядки…

Оцінка результатів.

Картка успішності

 

Рівні навчальних досягнень

Примітка

І

 

 

II

 

 

III

 

 

ІУ

 

 

Підсумкове оцінювання

 

 

Оцінювання вчителем

 

 

 

Звичайні дроби

 

 

1.Всі ми люди – як звичайні дроби,

Правильні й неправильні, як є…

Кожен щось та й значить, щось та й робить,

В кожного життя іде своє.

 

2.П’ять десятих а чи десять п’ятих,

Знаєш суть призначення свого?

Над і під… так просто розіп’яті

Рискою від дробу одного.

 

3.Що про себе думаєш – знаменник,            4.Тут і без науки зрозуміло,

І чеснот  тих не перелічить,                           Як чисельник більший, то тоді

А чого ти вартий – то чисельник,                  в результаті більше число ціле,

Та про це історія мовчить…                           й більша твоя сутність на землі…

 

 

Залізо

 В тілі людини його міститься від 3 до 5г. Воно допомагає виробляти та підтримувати імунітет організму до великої кількості недругів. При його дефіциті, навпаки, з’являється втома, болі в області серця, дискомфорт шлунково–кишкового тракту, запаморочення. Зберегти правильний баланс заліза в організмі можна вживаючи печінку, м’ясо, сушені абрикоси, ягоди, зелені овочі, петрушку, кріп, нерибні дари моря (кальмари, мідії), відвари шипшини та гілочок чорної смородини, а також вівсянка.

 

Кальцій

Відіграє важливу роль у формування кісток, підвищує захисні функції організму,  знижує загрозу виникнення алергії. Якщо ваша вага приблизно дорівнює 75кг, то у вашому організмі знаходиться приблизно 1,5кг кальцію. Але запаси цього елементу треба постійно поповнювати. Для цього кожного дня випивайте 1,5 склянки кефіру або молока, з’їдайте 100г домашнього  або 40г твердого сиру. Для засвоєння кальцію потрібен фосфор. Тому не треба забувати про зелень, про бобові, про горіхи. При довгому фосфорному голодуванні спостерігається втрата апетиту, болі у кістках, порушення чутливості кінцівок.

 

 

 

 

 

 

 

 

Калій

 Відіграє важливу роль у обміні усередині клітини, у регуляції водно-солевого обміну. Калій просто необхідна речовина для нормальної серцевої діяльності, він виводить з організму воду й натрій, стабілізує кров'яний тиск. Треба їсти побільше сушених овочів, пити фруктові соки, включити до раціону харчування цитрусові, банани, ізюм, зернята соняшника.

 

 

 

Магній

 

Його наявність знижує вміст холестерину у крові. Крім того, магній знижує збудливість нервової системи, попереджує утворення каменів у нирках. При недостачі можливі різноманітні  аномалії самопочуття, утрата рівноваги, швидке стомлення, безсоння. Джерело цього елементу какао, лісові горіхи, крупи, горох, фасоля. Багато магнію й марганцю в кукурудзяних та рисових пластівцях, буряці, шпинаті та мучних продуктах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Йод (іодін)

 

Активно приймає участь у функції щитовидної залози. Стимулює розвиток центральної нервової системи, загальний ріст організму та його стійкість до неблагополучних факторів зовнішнього середовища. Відсутність: слабкість, підвищена втома, послаблення пам’яті. Основні постачальники: море-продукти, риба, риб’ячий жир, креветки, морська капуста, мідії, кальмари, молочні продукти, картопля, деякі фрукти та овочі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хром

 

 Потрібен хворим на цукровий діабет. Разом з іншими елементами таблиці хімічних елементів хром успішно виліковує катаракту. Його дефіцит приводить до винекнення серцево-судинних захворювань. Найбільш могутні джерела: чорний перець, теляча печінка, пивні дріжджі, хліб з муки грубого помолу. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І група

 

10 – 6,5 =

  - =

   =

=

0,4 : =

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ  група

3,1 - =

2,7- =

=

+ =

=

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ група

=

=

0,7 =

+ =

 

- =

 

 

 

 

 

 

 

Задача № 1

Звичайна порція вашої улюбленої страви в Мак  Дональсі,  картоплі  "Фрі"  дорівнює 120 грамам. Білків в ній  -        частина, жирів -           частини, а вуглеводів    -          . Скільки грамів  білків, жирів та вуглеводів містить картопля "Фрі" ?

 

Задача №2

Апельсиновий сік містить   частину вуглеводів за масою. Скільки треба випити соку, щоб вжити з ним  20 грамів вуглеводів?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Алгебра, 8 клас                    Урок № 18                                        Дата  ________

Тема. Тотожні перетворення раціональних виразів

Мета: закріпити знання учнів про загальну схему дій під час пере­творення раціонального виразу на раціональний дріб; доповнити знан­ня учнів деякими спеціальними видами перетворень раціональних ви­разів (способи перетворення відношення двох дробових виразів, способи перетворення раціональних виразів із застосуванням власти­востей арифметичних дій); удосконалювати вміння учнів виконувати тотожні перетворення раціональних виразів за загальною схемою та із застосуванням спеціальних способів перетворень.

Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.

Наочність та обладнання: опорний конспект «Тотожні перетворення раціональних виразів».

Хід уроку

I. Організаційний стан

 

II. Перевірка домашнього завдання

Щоб зекономити час на уроці, вчитель може запропонувати учням роздавальний матеріал — розв'язання домашніх вправ на перетворення раціональних виразів із повним розв'язанням — самостійно опрацюва­ти, у класі перевіряється правильність виконання запропонованих за­вдань; роботи учнів, що не мають помилок, можна оцінити.

Більш ретельно можна перевірити виконання завдання на повто­рення (включивши вправи на повторення до усних вправ (див. ни­жче)).

 

III. Формулювання мети і завдань уроку

З метою більш глибокого усвідомлення учнями необхідності ви­вчення питання уроку (вивчення деяких прийомів «швидкого» пере­творення раціональних виразів) можна вкотре звернутись до ана­логічних прийомів перетворень числових виразів, вивчених у 6 класі. Для цього пропонуємо учням виконати завдання 1.

Завдання 1

Обчисліть значення виразу найбільш раціональним способом:

а) ; б) ; в) ; г) .

Після обговорення виконуємо дії та знову акцентуємо увагу учнів на тих властивостях, застосування яких дозволило суттєво спростити обчислення; після чого пропонуємо учням завдання 2.

Завдання 2

Спростіть раціональні вирази (подібні за формою до розв'язаних числових виразів).

а) ;  б) ; в) ; г) .

Під час обговорення формулюємо питання: «Чи можна використову­вати під час перетворення раціональних виразів властивості дій над чис­лами та властивості самих раціональних виразів, щоб спростити процеду­ру перетворення раціонального виразу на раціональний дріб?»

Зрозуміло, що пошук відповіді на поставлене питання і є основною дидактичною метою уроку.

 

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь

Як і на попередньому уроці, з метою успішного сприйняття учнями навчального матеріалу уроку слід активізувати такі знання і вміння учнів: правила виконання арифметичних дій із раціональними числами та порядок виконання дій у числових виразах, то містять дії різного ступеня; тотожні перетворення цілих виразів; перетворення суми, різниці, добутку і частки двох раціональних дробів на раціональний дріб; знаходження найменшого спільного знаменника для кількох раціональних дробів, а також застосування розподільної властивості множен­ня відносно додавання для спрощення обчислень (значень числових виразів).

Виконання усних вправ

  1. Розкажіть про порядок виконання перетворень виразу

або запишіть цей порядок, якщо взяти в дужки вирази: ; ; . Чому?

  1. Яке число (вираз) слід поставити замість *, щоб утворена рівність
    була тотожністю?

а) ; б) ; в) ; г) .

  1. Знайдіть спільний знаменник для дробів:
    і  ;  , і ;  , і  ;  і ; 1 і  .

 

V. Засвоєння знань

План вивчення нового матеріалу

  1.   Застосування розподільної властивості множення для перетворень раціональних виразів.
  2.   Застосування основної властивості дробу для перетворень раціо­нальних виразів.
  3.   Застосування для перетворення раціональних виразів алгоритмів перетворень цілих виразів (формул скороченого множення, роз­кладання на множники тощо).

Навчальний матеріал цього уроку, як і будь-який інший ма­теріал, пов'язаний із раціоналізацією перетворень, передбачає вільне оволодіння учнями змістом навчального матеріалу попе­редніх уроків і наявності достатнього та високого рівнів умінь учнів щодо застосування цих знань на практиці. Тому, перш ніж переходити до вивчення раціональних способів перетво­рення раціональних виразів, учитель має переконатися, що учні готові сприймати цей матеріал (в іншому випадку він пе­реноситься на наступний урок або дається фрагментарно і ово­лодіння ним не вимагаємо від усіх учнів).

Якщо учні готові до сприйняття цього навчального матеріалу, тоді прийоми «швидких перетворень» краще за все вивчати на конкретних прикладах, супроводжуючи їх коментарем. Особливу увагу слід при­ділити перетворенню так званих «чотириповерхових дробів» (тобто від­ношень двох дробових виразів) та їх особливих випадків, бо, як відомо з досвіду роботи, ці перетворення є найскладнішими для розуміння учнями. Тому дуже важливо перед початком роботи з вивчення перетво­рень такого виду виконати відповідні вправи на повторення (знайти спільний знаменник для дробів та виконати множення раціонального дробу на цілий вираз), що й відбувається під час виконання усних вправ.

 

VI. Засвоєння вмінь

Виконання усних вправ

  1.   Прокоментуйте правильність виконаних дій у виразах:

а) ;

б) .

Виконання письмових вправ

Для реалізації дидактичної мети на цьому уроці слід розв'язати за­вдання такого змісту.

  1. Спрощення раціональних виразів із використанням, де це можли­во, розподільної властивості множення відносно додавання (від­німання).

1) Спростіть вираз:

а) ; б).

2) Спростіть вираз:

а) ; б) .

  1. Спрощення виразів із використанням (якщо це доцільно) формул
    скороченого множення або інших способів розкладання многочленів на множники.

1) Подайте у вигляді многочлена чи раціонального дробу:

а) ; б) ; в) ; г) ;

д) ; є) .

  1. Спрощення виразів, що мають вигляд відношення двох дробових
    виразів, із використанням основної властивості дробу.

1) Спростіть вираз: а) ; б) .

2) Спростіть вираз: а) ; б) ; в) ; г) .

3) Виконайте підстановку та спростіть здобутий вираз:

а) , якщо ; б) , якщо .

  1. Знаходження ОДЗ виразу (або, навпаки, значень змінних, при яких
    дріб не має змісту); знаходження, значень змінних, при яких вираз
    дорівнює нулю.

1) При яких значеннях змінної не мас змісту вираз:

а) ; б) ; в) ; г) ?

  1. Логічні вправи та завдання підвищеного рівня складності для учнів, які мають достатній та високий рівні знань.

1) Спростіть вираз:

а) ; б) .

2) Доведіть тотожність: .

3) Доведіть тотожність Л. Ейлера: .

4) Яке число пропущено?

 

у = 4х + b

у = -х + а

-13

9

Формуванню сталих навичок перетворень раціональних виразів із використанням властивостей арифметичних дій та властивостей раціональних дробів сприяє виконання достатньої кількості різних за змістом вправ. Але, крім цього, слід приділити увагу й розгляду питань на повторення (особливо це стосується матері­алу про ОДЗ раціонального виразу та умови, що дріб дорівнює нулю, — цей матеріал необхідно повторити з метою успішного сприйняття питання розділу — «Раціональні рівняння»).

 

VII. Підсумки уроку

В якому з випадків правильно виконано дію з раціональними дробами?

а) ; б) ;

в) .

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Засвоїти зміст вивчених способів перетворень раціональних ви­разів.
  2. Розв'язати вправи на застосування цих способів.
  3. На повторення: вправи на знаходження ОДЗ виразу та використан­ня умови, що дріб дорівнює нулю, завдання, що передбачають роз­в'язування лінійних рівнянь.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 1

Картка – оцінювання.

Прогноз

I етап

″Вдалий старт″

II етап

″Я вірю в свої сили″

III етап

″Коман-дний″

  етап

″Інтелек-

туальний″

 

  етап

″Фініш″

 

Всього

 

 

 

 

 

 

 

 

Кількість балів

Оцінка

Кількість балів

Оцінка

1 - 3

      5

13 - 15

      9

4 - 6

      6

16 -  18

      10

7 - 9

      7

19 - 21

      11

10 - 12

      8

22 - 26

      12

 

Додаток № 1

Картка – оцінювання.

Прогноз

I етап

″Вдалий старт″

II етап

″Я вірю в свої сили″

III етап

″Коман-дний″

  етап

″Інтелек-

туальний″

 

  етап

″Фініш″

 

Всього

 

 

 

 

 

 

 

 

Кількість балів

Оцінка

Кількість балів

Оцінка

1 - 3

      5

13 - 15

      9

4 - 6

      6

16 -  18

      10

7 - 9

      7

19 - 21

      11

10 - 12

      8

22 - 26

      12

      

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додаток № 2

    

                                 

 

                   

   

                                        

                                           

 

 

 

 

Виконання усних вправ

  1. Розкажіть про порядок виконання перетворень виразу

;

;

.

  1. Яке число (вираз) слід поставити замість *, щоб утворена рівність
    була тотожністю?

а) ; б) ; в) ;

 г) .

  1.                    Знайдіть спільний знаменник для дробів:
    і  ;    ,   і  ;     і ;

 1 і  .

Додаток 4

1 ряд

(математика)

 

2 ряд

  =                       

3 ряд

.            (розуму)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 3 листопада в місті Нью-Йорк стартував один з наймасштабніших  та знаменитих марафонів світу. Історія марафону бере початок ще в 1970 році та проводиться в першу неділю листопада. Вперше за  існування марафону український бігун  брав участь і це – Костянтин Лебедєв – екс рекордсмен у бігу на довгі дистанції із легкої атлетики.

 

 

 

__________________________________________________________

№ 183 (2)

Тотожність доведено.


Тема:     РОЗВИТОК ЗАСОБІВ ЗВ'ЯЗКУ

Мета:

     сформувати в учнів знання про основні напрями прискорення науково –   

  технічного прогресу, пов’язані з розвитком засобів зв’язку;

            ознайомлення учнів з історією розвитку засобів передавання інформації на відстань і пер­спективами розвитку нових видів зв'язку;

            формування матеріалістичного світогляду;

            розвиток творчого потенціалу учнів, інтере­су до досліджуваного предмета, нових  технологій;

            виховання поваги до праці вчених, активної життєвої позиції в роботі й у житті,

 художнього смаку, культури поведінки й мови;

            виховувати в учнів прагнення до самоосвіти, розвивати  в них політехнічний  

кругозір.

 

Тип уроку: нестандартний.  Урок-презентація. 11 клас

План уроку

І. Вступ

II. Презентація теми

  1.     Перші способи передавання інформації на відстані.
  2.     Використання електрики для передавання інформації.

     3. Електромагнітні хвилі та їх властивості.

     4. Радіо (винайдення, принцип роботи).

     5. Принцип радіотелефонного зв'язку.

     6. Винайдення телефону.

7. Мобільний зв'язок, поява мобільних телефонів.

  1.     Передавання інформації в майбутньому.

 

III. Висновок

 

Хід уроку

Учитель. Шановні гості! Ми раді вітати вас на презентації теми «Розвиток засобів зв'язку». Ми пропонуємо вам подорож у часі.  Гортаючи сто­рінки календаря, ви дізнаєтесь, як зароджувалася ідея передавання інформації на відстані та яких успіхів досягла в цьому напрямку людська циві­лізація.

Зараз мобільним телефоном нікого не здивуєш, але коли в центрі Манхеттена

3 квітня 1973 р. пролунав дзвінок, перехожі не могли зрозуміти, що відбувається.

 

До появи комерційної стільникової телефонії залишалося 10 років.  Отже, з чого все починалося? (Відкривається перша сторінка календаря.)

З чого все починалося?

Учень. (Слайд №2) Перша згадка про передавання інформа­ції на відстань трапляється ще в давньогрецькому міфі про Тесея. Батько цього героя, Егей, відправля­ючи сина на битву з чудовиськом Мінотавром, що мешкав на острові Крит, попросив сина у випадку успіху підняти на кораблі під час повернення біле вітрило, а у випадку поразки — чорне. Тесей убив Мінотавра, але вітрила переплутали і нещасний батько, подумавши, що чудовисько забрало сина, втопився. На честь цієї події море, де втопився Егей, дотепер зветься Егейським.

(Слайд №3,4,5) Далі людство особливо не мудрувало над тран­сляцією сигналів і символів на далекі відстані. Найбільш надійним засобом зв'язку завжди були гінці (як люди, так і птахи). Коли охочих бігати за будь-якої погоди з повідомленнями не знаходилося, користувалися просто голосом, димом або вогнем багаття чи будь-яким іншим умовним знаком

 

Учитель. Французька революція принесла із собою коло­сальний прорив у сфері передавання інформації.

 

Учень. (Слайд №6,7)  1789 р. механік Клод Шапп запропонував Конвенту покрити Францію мережею веж із встановленими на них пристроями, що складаються з планок, до­бре видимих на відстані. Уночі на кінцях планок запалювалися ліхтарі. Телеграфіст, що мав сидіти всередині вежі, змінював розташування планок, орієнтуючись на вежу, яка знаходилась у меж­ах видимості. Наступний телеграфіст копіював його — й так повідомлення йшло по ланцюжку від відправної точки до кінцевої. Змінюючи по­ложення планок, можна було одержати близько 200 комбінацій. Шифр, застосований у телеграфі Шаппа, складався з 92-сторінкового зошита, на кожній сторінці якого було рівно по такій самій кількості слів. Телеграфіст передавав номер сто­рінки й номер слова. Телеграфісти проміжних станцій, як правило, не знали шифру й просто передавали комбінації, які бачили з сусідніх стан­цій. Наполеон був великим шанувальником теле­графу Шаппа й спробував упровадити його по всій Європі. Швидкість передавання повідомлень була дуже високою. Наприклад, лінією оптичного теле­графу Петербург — Варшава повідомлення йшло в гарну погоду за 45 хвилин. «...Махина, влаштована на піднятті, через яку за допомогою різних знаків можна сповіщати про те, що відбувається», — так характеризував телеграф російський словник за 1818 р.

 

Учитель. А потім з'явилась електрика...

 

Учень. Відкривши електрику, вчені довго не могли придумати, де її застосувати. Передавання інформації на відстань—перший приклад її корис­ного застосування. Ідея електричного телеграфу спершу виникла у військових.  А перший більш-менш придатний до експлуатації електротелеграф з'явився тільки 1832 р. Його винайшов російський учений Шилінг. Надалі його вдосконалили англійці Уітстон і Кук.

(Слайд №8,9) 1837 р. Морзе привселюдно продемонстрував свій передавальний апарат і телеграфну азбуку. Почався тріумфальний хід електричного теле­графу по світу. Упродовж десяти років телеграфні лінії буквально обплутали більшу частину Європи й Північної Америки. Справжнім тріумфом елек­тричного телеграфу стало проведення кабелю по дну Атлантичного океану спеціально побудованим для цього кораблем «Грейт Істерн» 1866 року. Телеграф жив довго й щасливо.

(Слайд №10) З винайденням радіо азбука Морзе перекочу­вала в ефір. І дотепер, незважаючи на масове по­ширення Інтернету, стільникового, супутникового та іншого зв'язку, знаходяться ті, які полюбляють надсилати телеграми як у великих містах, так і у віддалених аулах.

 

Учитель. Наступний етап у розвитку засо­бів передавання інформації пов'язаний з іменами таких учених

         М. Фарадей — відкрив явище електромаг­нітної індукції  183І р.;

      Ф. К. Максвелл — 1885 р. дійшов висновку про існування 

    електромагнітних  хвиль;

        Г. Герц — експериментально виявив елек­тромагнітні хвилі та дослідив   

      їх  властивості;

        А. С. Попов — використав електромагнітні хвилі для передавання   

      сигналу.

Поговоримо про властивості хвиль. (Пояснення властивостей хвиль) 

Але «не радіо єдиним» користується людство. Кому належать слова: «Люди вважають мене електриком, насправді ж я винайшов телефон саме завдяки мо­єму невігластву в електроніці. Жодному електрику й не снилися зроблені мною досліди».

 

Подзвони мені, подзвони…

(Слайд №11) Учень. Я розповім про Олександра Грейама Белла (1847—1922). Сьогодні нам варто лише на­тиснути на кнопку — і ми можемо поспілкуватися з будь-яким побратимом по цивілізації. Дякувати за це треба талановитому винахіднику, допитли­вому вченому, чудовому доктору А. Г. Беллу. Його успіху сприяли два фактори: особисті риси вина­хідника та його виховання. З самого дитинства Белл мріяв допомогти людям, які не можуть чути. Його дід утримував у Лондоні спеціальну школу для глухонімих. Там працював і батько Олександра Бетвім Белл (знаменитий дефектолог). До того ж, мати Белла до його п’ятиріччя абсолютно оглухла. По закінченні Единбурзького й Лондонського уні­верситетів він сам працював учителем у школі для глухонімих, вивчав закони акустики й будову слу­хового апарату людини. До винайдення телефону його привела ціла серія експериментів, якими він займався на дозвіллі.

До літа 1875 р. пристрій, що передає звукові сигнали по дроту, був фактично готовий.

Отже, 14 лютого 1876 р. У Веллінгтонському бюро була подана заявка на «Телеграфний при­стрій, за допомогою якого можна передати люд­ську мову». Цю дату й прийнято вважати днем народження телефонії.

Перший же сеанс телефонного зв’язку відбувся 10 березня 1876 p.

Уже навесні наступного року було відкрито пер­шу телефонну лінію, що з'єднала два банки й була зареєстрована як Bell Telephone Company — родо­начальниця телефонних імперій США, Канади, Японії та інших країн. Однак громадськість не вірила у те, що телефонний зв'язок набуде попу­лярності, адже перший телефон був дуже й дуже недосконалим.

За  своє життя Белл працював над багатьма іншими проектами:  він  започаткував  індустрію звукозапису,  розробив фотофон, модель апарата штучного дихання,  зробив великий внесок у дослідження проблеми  глухоти. За життя його було визнано славетним винахідником

Вранці 4 серпня 1922 р. всю систему теле­фонного зв'язку світу було вимкнено на одну хвилину в той час, як ховали відомого дослідника              А. Г. Белла..

 

Мобільні телефони...

Учень. Ідея стільникового телефонного зв'язку з'явилася в компанії AT&T Bell Labs ще 1946 p. Тоді ця фірма створила перший у світі радіотелефонний сервіс: це був гібрид телефону й радіопередавача, створений за допомогою радіостанції, встановле­ної в машині. Можливості радіотелефонів були обмежені: заважали перешкоди й невеликий радіус дії радіостанції.

Перша система радіотелефонного зв'язку, що пропонувала послуги всім бажаючим, почала функціонувати 1946 р. в м. Сент-Луїс (США).

З розвитком техніки системи радіотелефонного зв'язку вдосконалювалися: зменшувалися габарити пристроїв, модернізувалося базове й комутаційне обладнан­ня.

(Слайд №12) У квітні 1973 р. інженер Мартін Купер, співробітник компанії Motorola, подзвонив з нью-йоркської вулиці в офіс компанії AT&T Bell Labs і попросив до телефону голову дослідницького відділу Джоеля  Енгеля.

Купер тримав у руках перший зразок мобільного телефону. Після цього Купер вирушив на прес-конференцію, організовану Motorola, щоб повідо­мити про цей успіх журналістам. Це був перший дзвінок, зроблений зі стільникового телефону й він, фактично, став початком нової епохи у сфері телекомунікацій.

Щоправда, на портативний пристрій це моторолівське дітище було мало схоже. (Слайд №13) Як згадує Мартін Купер, той історичний дзвінок він зробив по теле­фону, який був схожий на цеглину. Висота 25 см, товщина й ширина близько 5 см. Перша у світі «мобіла» важила близьке кілограма.

(Слайд №14) 6 березня 1983 р. було випущено перший у світі комерційний портативний стільниковий телефон. У цей день компанія Motorola представила апарат DynaTAC 8000Х—результат 15 років розробок, на які було витрачено понад $ 100 млн. Телефон ва­жив 794 грами. Заряду акумуляторів першого мобільника зі світодіодним дисплеєм вистачало на 8 год роботи в режимі очі­кування або 1 год розмов. Це був перший сертифі-кований телефон для комерційного використання. Роздрібна ціна новинки становила $ 3995. Однак, за словами представників Motorola, навіть незважаю­чи на високу ціну, сама ідея бути завжди на зв'язку настільки надихнула користувачів, що в чергу на покупку DynaTAC 8000Х записувалися тисячі аме­риканців.

Учитель. Сьогодні в Україні створена єдина автоматизована система зв'язку, радіорелейні лінії, через супутниковий зв'язок ведуться телевізійні передачі й міжміські телефонні розмови. З'явилися зовсім нові види зв'язку: електронна пошта, фак­симільний зв'язок, Інтернет. (Слайд №15,16)

 

А що далі?

Учень (читає твір-мініатюру). (Слайд №17)

2080-й рік... Американський емігрант Джек Ваутсон, який нині проживає в Україні, раптово згадав, що потрібно привітати з народженням сина друга Теда з Каліфорнії. Джек зосередився, і його мікрочіп з легкістю вловив хвилю Теда.

 Здоров, друже! Вітаю з поповненням!

    — Дякую, Джеку. А я й не сподівався, що ти до мене прорвешся. У мене сьогодні з самого ранку від цих поздоровлень голова тріщить.

Так, сполучний мікрочіп — штука класна. Шкода тільки, що максимальна кількість людей, які одночасно розмовляють, не може перевищувати п'ять осіб, інакше ми зараз з усією нашою компа­нією побалакали б. Так, добре, і п'ятьох вистачає. Раніше взагалі по телефону можна було говорити тільки вдвох. Але це було раніше, років 50 тому. До речі, Теде, а ви з Наталі маляті мікрочіп коли вживлятимете?

    Не знаю. Нехай підросте трохи. Може, коли йому виповниться років 3 або 4. А деякі це про­сто після народження дитини роблять. То діти не хочуть учитися говорити. Навіщо їм уголос роз­мовляти, якщо можна тільки подумати — і ти на зв'язку з ким завгодно. Ні, нехай у сина голівка поки вільна буде, а там подивимося.

    Слухай, Джеку, а в Україні зв'язок такий самий, як і в нас?

    Так. Усюди мікрочіпи. Жодної цілої черепної коробки сьогодні немає. Хіба що в селах десь теле­фони й комп'ютери давні залишилися, але ними вже мало хто користується. Єдина відмінність у тому, що українським дітям мікрочіпи з 8 років вживляють. Вони, розумієш, щасливе дитинство дітям подарувати хочуть.

    Ну от, і правильно роблять. І я зі своїм ква­питися не буду. Нехай підросте, а там і мікрочіп імплантую й ще новинку якусь. Адже вчені щодня щось нове придумують...

   

Учитель. (Слайд №18,19,20)  

 

Подальший розвиток засобів зв'язку цілком передбачуваний... Це передавання думок на відстань, або телепатія! Тут немає нічого фан­тастичного. Зовсім не треба буде дивитися в кулю з чорного кришталю або виходити з астральною тіла. От як сформулював перспективу розвитку засобів зв'язку радянський академік Глушков ще в 70-х роках минулого століття: «Вся інфор­мація, весь розумовий процес потраплятиме до електронно-обчислювальної машини. Вона запам'ятовуватиме весь спосіб мислення цієї людини, всі нюанси її творчого процесу й сприй­матиме її думки, щойно вона встигне подумати. Саме так можна досягти повного симбіозу люди­ни й машини, одержати повну сумісність роботи мозку й комп'ютера. Думаю, що домогтися цього вчені зможуть приблизно до 2020 р., тобто менше ніж через півсторіччя».

Оскільки комп'ютерний зв'язок поступово витісняє традиційні засоби трансляції на від­стань, то прогноз шановного академіка не є настільки фантастичним, як може здатися на перший погляд. Те, що нещодавно було фантас­тикою; вже втілилося в реальність: усе повністю комп'ютеризоване.

 Отже, й у вас, нового покоління, є своє завдання, яке ви неодмінно вирішите. Успіхів вам!

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Алгебра 8 клас (Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С)
До уроку
§ 1. Раціональні вирази
Додано
28 жовтня 2023
Переглядів
1249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку