Урок з астрономії "Місяць" (11 клас)

Про матеріал
Інтегрований урок астрономія+література+живопис "Місяць" містить зошит одного уроку, посилання на тестові вправи та художні додатки.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

1. Загальна характеристика

Номер слайду 2

2. Поверхня. Місяця

Номер слайду 3

3. Рух Місяця

Номер слайду 4

4. Фази Місяця

Номер слайду 5

5. Сонячні та місячні затемнення

Номер слайду 6

6. Вплив Місяцяна Землю

Номер слайду 7

7. Дослідження Місяця

Номер слайду 8

8. Місяць у творах мистецтва

Номер слайду 9

Тема уроку: Місяць-супутник Землі

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з астрономії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практична робота з контурною картою

(де ховається місячний заяць?)

 

Особливості рухуМісяця:

 

Фаза Місяця – освітлена частина

місячного диска, яка спостерігається  з Землі

 

Moon phases

 

 

 

 

Тестові завдання

 

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Інтегрований урок астрономія + література + живопис «Місяць  – супутник Землі» (11 клас)

 

«В будь – який  області людського знання існує безодня поезії»

                                                                                   К. Паустовський

Мета уроку:

Сформувати уявлення учнів про Місяць як супутник Землі,закріпити і поглибити знання учнів з теми шляхом поєднання наукових фактів та єстетичних вражень;

Розвивати інтерес учнів до фізики шляхом створення яскравих емоційни хвражень; розвивати вміння спостерігати та узагальнювати, формувати вміння  і навички самоперевірки знань і вмінь,

Виховувати всебічне сприйняття навколишнього світу, бережливе ставлення до природи та художній смак

 

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу

 

Обладнання: мультимедійний проектор з компютерною презентацією, телурій; глобус Місяця; зошити одного уроку; смартфони для онлайн – тестування.

 

Зміст етапів уроку

 

Етапи уроку

Час(хв)

Прийоми та методи роботи з класом

I

  Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1

Постановка завдання та мети уроку.Інструктивний метод.

II

Викладання нового матеріалу.

20

Пояснювально-ілюстративний метод

Практична робота І з контурною картою Місяця.

Практична робота ІІ«ФазиМісяця».

IІІ

Закріплення нового матеріалу шляхом розвязання  якісних та розрахункових завдань

20

Проблемно-пошуковий метод

Розв’язування задачі біля дошки.

Закріплення та систематизація знань на основі розв’язування проблемних завдань  з використанням міжпредметних зв’язків (література, живопис, музика)

ІV

Підведення підсумків уроку.

3

Онлайн – тестування

V

Домашнє завдання.

1

Пояснення, інструктаж учителя

 

 

Хід уроку

 

План викладання теми на дошці зображено у вигляді фаз Місяця:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І.  Повідомлення теми та мети уроку( ► 1 )

 

( Звучить «Місячна соната» Л.Бетховена)

   Вчитель: Всі ви чули цей прекрасний твір. Якому астрономічному обєкту він присвячений? , Як ви вважаєте,чому ж в усі часи наш супутник надихав як вчених так і митців? Спробуємо відповісти на це питання на нашому уроці.

 

 

ІІ. Викладання нового матеріалу

1.Загальна Характеристика ( ►2 )

Вчитель повідомляє основні харавктеристики Місяця, учні стисло записують їх у зошитах:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Поверхня Місяця ( ► 3-5)

Розповідь вчителя про будову поверхні Місяця:місячні моря, кратери, гори.

 

 Цікаві факти:

  • У назвах кратерів – імена 11 українських вчених;
  •  Найбільший кратер Ціолковськго (d= 789 км);
  •  Кратерів на Місяці набагато більше, ніж на Землі. Чому?

 

Учитель: Ачи знаєте ви, що на Місяці «ховається заяц»? Місячний заєць  у фольклорі різних народів світу, - заєць, який живе на Місяці. Це уявлення виникло в результаті зорової ілюзії  темні плями на поверхні Місяця сприймалися як обриси зайця на місячному диску. Визначимо, які об'єкти його утворюють.

 

Практичне завдання І.Робота з контурною картою Місяця.

 

Використовуючи карту Місяця, знайдіть і підпишіть такі об'єкти: моря (Криз, Достатку, Хмар, Спокою), гірські хребти (Альпи, Кавказ), кратери (Архімед, Аристотель)

 

3.Рух Місяця(► 6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Фази Місяця( ► 7-9 )

Учитель: Перед вівченням наступнї характеристики Місяця, пропоную вам переглянути сцену освідчення у коханні  з фільму «Ромео та Джульєтта»  (Відео)

Ромео
                       Синьйоро, місяцем отим клянуся,
                       що облямовує срібло́м верхівлі...
          Джульєтта
                       О не клянися місяцем несталим,
                      що міниться дванадцять раз на рік,
                      щоб не мінилось так твоє кохання.
         Ромео
                      Чим же клястися?
        Джульєтта

            Не клянися зовсім

 

Питання: чому Джульєтта не хоче, щоб Ромео клявся у своєму коханні Місяцем?
 

   Обертання Місяця навколо Землі є причиною постійної зміни видимості його освітленої частини. Видиму із Землі освітлену частину диска Місяця на­зивають фазою Місяця. Є чотири фази: новий місяць (молодик, або новомісяччя), перша чверть, повний місяць (повня) і третя чверть.

 

Питання:Як визначити: старий чи молодий Місяць на небі? (Серп молодого місяця схожий на частину літери «Р», тобто «той,що росте», а серп старого – на літеру «С» ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичне завдання  ІІ  Визначити та підписати  за малюнками у зошиті відповідні  фази Місяця

 

5.Сонячні  тамісячнізатемнення( ► 10 )

Учитель:Наслідком прямолінійного поширення світла є такі явищаяк сонячне затемнення Місяцем та місячне затемнення Землею.  Затемнення Сонця від­буваються тоді, коли місячна тінь проходить по поверхні Землі. Затемнення Сонця відбуваються лише у новомісяччя, тобто тоді, коли Місяць перебуває між Землею і Сонцем. (Учні пояснюють схеми)

 

6.Вплив Місяцяна Землю( ► 11 )

Учитель:Гравітаційні сили між Землею і Місяцем створюють таке цікаве явище, як морські припливи та відпливи.Амплітуда морських припливів залежить від рельєфу дна, характеру берегової лінії та ін. Найвищі припливи спостерігаються в затоці Фанді, що в Ка­наді, їхня максимальна висота 16,6 м

(Відео: Припливи на острові Мон- Сен- Мішель у Франції.)

 

7.Дослідження Місяця( ► 12-13 )

(Можна подати як захист учнівського міні-проекту)

 

  • “Равликова траса” українського вченого Ю.Кондратюка була однією з перших спроб обгрунтувади можливість польотів людини  на Місяць;
  •  вперше Місяць відвідав радянський космічний корабель Луна-21959  року (Луна-1 стала штучним супутником Місяця);
  • вперше астрономам вдалося заглянути на зворотний бік Місяця 1959 року, коли радянська станція Луна-3 пролетіла над ним і сфотографувала невидиму з Землі частину поверхні;
  • 20 липня1969 року.людина вперше ступила на поверхню Місяця. Нейл Армстронг і Едвін Олдрін на короблі «Аполлон-11» здійснили м’яку посадку у морі Спокою. Остання експедиція відбулася  у грудні 1972 року, всього на Місяці побувало п’ять еспедицій  і 12 дослідників.

ІІІ. Закріплення нового матеріалу

 

1.Місяць у творах живопису( ► 14-17 )

 

Завдання: переглянути відомі картини та визначити, в яякій фазі на них зображено Місяць.

 

2.Поетичний задачник.

Місяць – найближчий до нас астрономічний об’єкт, який захоплює та вражає і вчених, і поетів, і філософів…

(Відео:Дж.Мраз  «Бела Луна» - музичний уривок.)

  ● «Океан Бур», «Море Спокою» - чи дійсно вони є на Місяці? (В місячних морях нема води, це темні впадини на його поверхні)

Только выше все всплывает
Месяц золотой,
Только стадо обегает
Пес сторожевой.
Редко, редко кочевая тучка
Бросит тень,
Неподвижная, немая ночь светла,
Как день.                                              А.Фет

     В який фазі повинен бути Місяць щоб «ніч була світла, як день»? Чи взагалі це можливо?
Ми часто дивимся на Місяць. А що як і з Місяця хтось дивиться на нас? У пісні є таки рядки:

А на Луне, на Луне – на голубом валуне

Лунные люди смотрят, глаз не сводят,

Как над Луной, над Луной шар голубой, шар земной,

Очень красиво всходит и заходит.

Ю. Кім

Чи дійсно з Місяця можна спостерігати як Земля сходить та заходить?(Оскільки Місяць завжди повернутий до Землі однією стороною, то на більшій частині його видимої півкулі Земля видна постійно і ніколи не заходить)

 

Поет Сергій Єсєнін, звертаючись до  дівчини з міста Баку, писав:

                                          Шаганэ ты моя, Шаганэ,

Потому, что я с севера, что ли,

Что луна там огромней в сто раз,

Как бы ни был красив Шираз,

Он не лучше рязанских раздолий.

Потому, что я с севера, что ли.

● Чи дійсно на півночі Місяць виглядає меншим, ніж на півдні? (Розміри Місяця не змінюються, але максимальну висоту над горизонтом Місяць має взимку, мінімальну – влітку, тому і здається ближчим.)

3.Перевірка засвоєних знань.

1) Задача. Чи можна  побачити з Землі Море Нектарунеозброєним оком, якщо його середній діаметр – близько 340 км?  Відповідь обґрунтуйте, беручи до уваги, що роздільна здатність ока α = 1'.

 

Дано:                                         Розв'язання

 Мінімальний розмір об´єкта d визначимо за формулою

D = 300 км                              d = S ·sinα

            5

S = 384 000 км         d = 3,84 · 10 · sin112 км

α = 1 '

 

d - ?

 

Відповідь: так як D > d, то Море Нектару можна побачити неозброєним оком.

2) Онлайн – тестування.  

За допомогою смартфонів 

або за посиланням: https://learningapps.org/display?v=p4w5uigk319

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зразок тестових завдань

 

  1. Природним супутником Землі є

      а) Місяць        б) Сонце       в) Меркурій

  1. Скільки природних супутників має Земля?

      а) жодного      б) один          в) два

  1. Вага космонавта на поверхні Місяця

а) у 4 рази більша, ніж на Землі

                  б) у 6 разів менша, ніж на Землі

                  в) така ж сама, як на Землі

  1. Яку частину Місяця можна побачити з поверхні Землі?  

а) 50%      б) 60%       в) 100%

  1. Якої фази Місяця не існує?                                     

а) повні       б) серпа     в) першої чверті

  1. В якій фазі знаходиться молодий Місяць?          

а)                  б)                в)

 

  1. Те, що ми бачимо лише один бік Місяця пояснюється тим, що…

 а) Місяць не обертається навколо Землі 

б) Місяць не обертається навколо своєї  вісі

в) період обертання Місяця навколо вісі дорівнює періоду його обертання       навколо Землі

  1. Сонячне затемнення наступає, коли Місяць знаходиться…

а) між Землею та Сонцем

б) за Землею

 в) за Сонцем

9.    Скільки часу триває день на Місяці?         

а) 12 годин      б) 27 земних діб    в) 15 земних діб

 

 

ІV. Підведення підсумків уроку.  Домашнє завдання.

       Дякую за урок!

 


 

Список використаної літератури та електронних ресурсів

 

  1. Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П. Пришляк; за заг. ред. Я.С. Яцківа. – Х.: Вид-во «Ранок», 2011. – 160 с.  
  2. Астрономія. 11 клас: Книга для вчителя. / Ю.В. Александров, А.М.Грецький, М.П.Пришляк. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2005. – 256 с. 
  3. Костюк А.Й. Контрольні, самостійні та практичні роботи з астрономії. 11 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2004. – 24 с.

 

 

Aivazovskiy_Morskoy_Vid_Pri_Lunnom_Svete- Ç⌐ó480x331.jpg
Kuindzhi_Nochnoe_GRM-480x300.jpg
aivazovsky_ùπ¼á¬¿ ¡á «Γñ 43b.jpg
dubovsko_æπ¼Ñન 7b.jpg
henry_pether_ ÆѼºá 1b.jpg
levitan_æπ¼Ñન moon_1b.jpg
levitan_Γ¿Φ¿¡á moon_3b.jpg
pseverin_ïÑΓ¡¿⌐ óÑτÑα 1b.jpg
van_gog ºóѺñ ¡«τ∞_b.jpg
vasnetsov è«óÑα ßἫ½ÑΓ_8b.jpg
zip
Додано
4 березня 2019
Переглядів
1562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку