Урок з біології 6 клас "Бактерії"

Про матеріал
дати загальне уявлення про бактерії, як найменший одноклітинний прокаріотичний організм
Перегляд файлу

Тема . Бактерії – найменші одноклітинні організми.

Мета:навчальна  - сформувати поняття про бактерії як найменші одноклітинні, прокаріотичні організми; ознайомити з будовою бактерій, особливостями їх живлення, розмноження та поширення, з’ясувати різноманітність форм;розвивальна розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; продовжити формувати вміння самостійної роботи з підручником; виховна – виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів, сприяти формуванню екологічного мислення та позитивної мотивації навчання з біології.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Очікувані результати: учень оперує термінами: бактерії, прокаріоти, еукаріоти, ціанобактерії, одноклітинні організми; називає: ознаки бактеріальної клітини, середовище існування.

 

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Організація класу

        ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь

Згадайте з курсу природознавства, на які Царства поділяються всі живі організми? Які особливості притаманні представникам Царства Бактерії? (Учні дають відповіді, вчитель за потребою коректує їх.)

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації

Прийом «Проблемне питання».

У Мюнхені під час капітального ремонту однієї з будівель робітники знайшли в стіні запечене стегенце, що було приготовлено для споживання більш ніж 200 років тому. Воно чудово збереглося та фактично було готовим до вживання. Чому? (Тому що не було доступу повітря та бактерій.)

Як ви вже здогадались мова сьогодні піде про бактерії. Бактерії є скрізь: в краплині навіть самої чистої джерельної води, в найдрібніших грудочках ґрунту, на високих скелях, в полярних снігах, в пісках пустель та в гарячих джерелах. Бактерії переносять висушування, сильний холод, нагрівання до 90 градусів, не втрачаючи при цьому життєздатності.

Що ж це за такі витривалі організми? Яка їх будова? Яке значення вони відіграють в природі та житті людини? На ці та інші питання ми будемо з вами відповідати протягом сьогоднішнього уроку.

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу 

1. Самостійна робота ст.48 підручника. Виписати основні ознаки одноклітинних істот.

  1. Пояснення вчителя. Формування поняття прокаріоти та еукаріоти.

                                Організми

                                (клітини)

          Ядерними                           Доядерними

         Еукаріотами                        Прокаріотами

  

 

 рослини  тварини   гриби                         бактерії

  1. Будова бактеріальної клітини

Завдання для учнів:

Розгляньте на таблицях рослинну клітину і клітину бактерії, знайдіть риси подібності та відмінностей. Побудуйте діаграму Вена:  лівому колі учні записують ознаки, притаманні рослинній клітині, а в правому — бактеріальній. У середній частині, яка утворена перекриванням двох кіл, учні записують спільні ознаки рослинної і бактеріальної клітин.

  1. Поглиблення теми.

За формою бактерії: сферичної форми —коки; паличковидну —бацили (або палички); паличковидні бактерії дещо зігнуті – вібріони, а інші формують спіральні завитки (спірохети).

Особлива група бактерій, здатних до фотосинтезу: ціанобактерії.

5.Особливості процесів життєдіяльності бактерій ( самостійна робота за підручникои ст.65).

  • Дихання ( за участі та без участі кисню.)
  • Розмноження поділом клітини навпіл або брунькуванням (ціанобактерії відокремленням ділянок нитки.)
  • Переживання періодів несприятливих умов у вигляді спор або цист.

 

6.Значення бактерій та ціанобактерій у природі.

  • Створення запасів органічної речовини та збагачення повітря киснем, яким дихають організми.
  • Очищення поверхні ґрунту та збереження його родючості. (Розкладають рештки організмів.)
  • Очищення водойм. (Споживають органічні речовини.)
  • За участю певних бактерій утворилися нафта, природний газ, поклади залізних руд.

V. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань

1. Фронтальна бесіда.

1. Які організми називають еукаріотами?

2. Які організми називають прокаріотами? Наведіть приклади прокаріотів.

3. Чи є серед бактерій багатоклітинні організми?

4. Які особливості будови бактеріальної клітини?

5. Де поширені бактерії?

 

2.   «Закінчи речення»

1. За формою розрізняють бактерії: кулясті, паличкоподібні, звивисті, вигнуті подібно до коми тощо.

2. За несприятливих умов клітини бактерій укриваються товстою оболонкою, утворюючи цисти.

3. Бактерії, які живляться речовинами живих організмів, є паразитами.

4. Бактерії, які живляться рештками відмерлих організмів, є сапротрофами.

5. Основний спосіб розмноження бактерій — поділ клітини навпіл.

6. За типом дихання бактерії поділяються на аеробів та анаеробів.

7. За способом живлення бактерії поділяються на автотрофів та гетеротрофів.

VІ.  Підбиття підсумків уроку

Складання Т-схеми до уроку

Я знав

Я дізнався

 

 

 

VІІ. Оцінювання

ІІ. Домашнє завдання:

а) Програмний матеріал: § 17, 18.

б) Індивідуальні та творчі завдання.

— Підготувати повідомлення на тему:

I група — Роль бактерій у природі;

II група — Бактерії-симбіонти;

III група — Значення бактерій у житті людини.

 

 

docx
Додано
23 липня 2019
Переглядів
10094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку