Урок з біології 7 клас Земноводні. Розмноження земноводних. Різноманітність земноводних.

Про матеріал

Урок із застосуванням методичних прийомів критичного мислення з метою формування ключових компетентностей учнів на уроках біології. Матеріал містить авторські віршовані рядки, що робить урок цікавим і захоплюючим.

Перегляд файлу

 

 

 

 Біологія 7клас

Тема: Розмноження та розвиток земноводних. Сезонні явища в житті Земноводних. Різноманітність Земноводних. Значення Земноводних.

Мета:

1.Закріпити знання учнів про зовнішню і внутрішню будову земноводних, особливості способу життя.

  1.                   Ознайомити учнів з особливостями розмноження та розвитку земноводних, сезонними явищами в житті земноводних, їх різноманітністю.
  2.                   Розкрити значення земноводних в природі та житті людини, довести необхідність їх охорони.

Основині поняття і терміни: регенерація, метаморфоз, неотомія.

Тип у року '.формування і вдосконалення умінь і навичок.

Методи та методичні прийоми: пошукова бесіда з елементами опитування, пояснення та аналіз, вирішення проблемних ситуацій, елементи інтерактивних форм навчання ("Мікрофон").

Наочні засоби: таблиці: "Розмноження та розвиток земноводних", "Різноманітність земноводних", вологий препарат "Розвиток земноводних",малюнки дітей, презентація «Земноводні»

Структура уроку:

І. Виклик, або вступна частина уроку:

1 .Фіз.хвилинка (1-й урок), організація класу.

В природі все прекрасне й неповторне,

 Хвилююче, що аж душа тремтить,

 Сьогодні ми згадаєм земноводних,—

 Вони ж бо справді здивували світ.

Давайте продовжимо розмову про перших напівназемних хребетних тварин—земноводних.

Наше завдання на уроці:

1 .Згадати особливості зовнішньої і внутрішньої будови зеиноводних.

 2.Особливості життєдіяльності і спорсіб життя. 3.Познайомимося із особливостями розмноження та розвитку земноводних, сезонними явищами в їхньоиу житті, значенням та різноманітністю.

Поясніть будь-ласка, чому я сказала: "здивували світ"?

Земноводні з'явилися 300 млн. років тому назад, вони пристосувалися до життя на суші таким чином: (Діти передають мікрофон і відповідають

   Легеневе  і шкірне дихання.

  1.                    Розвинулися півкулі головного мозку.
  2.                    Два кола кровообігу.
  3.                    Трьохкамерне серце.
  4.                    Скелет пристосувався до наземного способу життя (перші істоти, що стали на "ноги"). З'явилися суглоби.
  5.                    Обмін інформацією за допомогою звуків (першим звуком на планеті було не гавкання чи мявкання, не солов'їні трелі,а миле кумкання жаб ).
  6.                    Очі з повіками.
  7.                    Барабанні перетинки (вуха).
  8.                    Слинні залози.
  9.                    У жаб постійний "нежить", щоб розрізняти запахи.

А зараз згадаємо зовнішню і внутрішню будову земноводних знову ж таки на прикладі жаби. Для цього пограємо в гру "Закінчити речення".

  1.                    Шкіра земноводних гола, багата на слизові залози, секрет яких забезпечує (газообимін і захист від хвороботворних мікробів).
  2.                    В скелеті з'явилися нові відділи хребта (шийний, крижовий).
  3.                    У земноводних є грудина, але відсутня (грудна клітка).
  4.                    У м'язовій системі крім м'язів-синергітів з'явилися м'язи (антагоністи).
  5.                    Травна система земноводних починається (ротовою порожииною).
  6.                    Секрет слинних залоз не містить ферментів і слугує (для зволоження їжі).
  7.                    У земноводних легені-це (парні комірчасті мішки).
  1.              На личинковій фазі органи дихання земноводних представлені (зябрами).
  2.              У земноводних серце (трьохкамерне) з'явилося (друге) коло кровообігу.
  3.              У земноводних еритроцити утворюються в (червоному кістковому мозку).
  4.              У головному мозку розрізняються (півкулі).
  5.              Органи виділення у земноводних представлені(стрічкоподібними нирками).
  6.              Для земноводних характерна здатність до регенерації, це (здатність відновлювати пошкоджені тканини, органи)

 

II. Осмислення, або основна частина уроку:

Тема сьогоднішнього уроку: (вивісити на дошці) "Розмноження і розвиток земноводних", сезонні явища в житті земноводних. Різноманітність та значення земноводних (записують в зошити).

—Дозвольте розпочати такими рядками:

Прекрасне таінство природи. Зєявляється нове життя, В амфібій це залежить від погоди, Та й незвичайне зовсім в них дитя.

Так, мова піде про розмноження. І саме цей період в житті земноводних пояснює назву класу, тому що багато з них проживають на суші, але розмножуються у воді. Як ви думаєте: Чому? (Предки -риби).

А зараз здійснимо уявну подорож до річки Рось. Період розмноження в амфібій настає весною, коли вони прокидаються від зимової сплячки . Ті, що зимували на суші, шукають свою водойму (доречі, кожен рік одну й ту саму). Самці деяких видів змінюють своє забарвлення (гостроморда жаба-самець—блакитного кольору, у тритона відростає гребінь), чому це відбувається і як називається явище, коли самець і самка відрізняються за зовнішніми ознаками (статевий диморфіз). У самців розвиваються резонатори—для чого?

(На прикладі жаби) Як відомо, запліднення у земноводних зовнішнє. Перед спарюванням жаби вибирають мілкі водойми, що добре прогріваються сонцем. Самка відкладає ікру, самець випускає на них рідину, що містить сперматозоїди і відбувається запліднення. Через деякий час ікринки зливаються і утворюють кладку, яка в різних земноводних різна. А діти у земноводних дійсно незвичайні. Так, у інших наземних тварин діти, як діти, а у жаб—пуголовок. Його життя починається в ікринці, яка є для нього схованкою, їдальнею й інкубатором. Верхня частина ікринки темна (Чому?) поглинає тепло і захищає майбутнього пуголовка від шкідливого ультрафіолетового проміння. Ікринка як "ванька-встанька", як її не переверта— чорна половинка буде зверху, бо нижня частинка важча—в ній жовток (для чого?)

І не змігби би пуголовок вийти із цього будиночка- ікринки, якби Природа не була такою мудрою і не подарувала йому спеціальний ключик—спеціальні залози виділяють речовину, що розчиняє оболонку ікринки,малюк виходить у великий світ, росте, набирається сили.

Пуголовок—личинка жаби, але в перші дні нагадує личинку риби з великим хвостом. У нього з'являються спочтку зовнішні зябра, невеличкі пучечки по боках голови, які пізніше змінюються на внутрішні. Пуголовок має двокамерне серце і одне коло кровообігу. На шкірі помітна бічна лінія. Тобто у них багато спільного з рибами (Чому?). Розвиток одного маленького пуголовка, який триває 2-3 місяця (залежно від погоди) повторює розвиток органічного світу, який тривав мільйони років.

Потім у малюка з'являються задні кінцівки, пізніше— передні, зникає бічна лінія , хвіст (Доречі, пуголовки в цей період, на відміну від дорослих жаб, вегетаріанці). Далі зябра замінюють легені, з'являється мале коло кровообігу, серце стає трьохкамерне, хвіст поступово коротшає. Пуголовок перетворюється на жабеня і все частіше виходить на сушу. Всі зміни, що відбувалися в організмі пуголовка під час перетворення його на жабеня, називається метафорозом. Підраховано, що пуголовок, щоб стати жабеням, проходить ЗО стадій розвитку.

І ще цікаво: якщо мама пуголовка буде водяною жабою, він стане денною твариною, а коли ікру відклала наземна жаба— нічною.

Статевозрілими жаби стають на третьому році життя. А скільки живуть жаби? На волі рідко доживабть до 5 років, а в неволі можуть жити до 15 років. Чи піклуються земноводні про своє потомство? Деякі—так, якщо це можна назвати піклуванням (приклад із сурінамською піпою).

Життя земноводних надзвичайно цікаве. Вони холоднокровнітварини (Що це означає?) і тому взимку не можуть бути активними:

Ви здогадалися про що ми далі вестимемо річ? Так, про сезонні явища в житті земноводних (Чому зараз неможливо побачити жабу?). Коли стає холодно, в земноводних сповільнюється серцебиття, обмін речовин, дихання відбувається лише через шкіру і вони засинають. Цей період в їхньому життєвому циклі називається зимовим заціпенінням. Одні сплять на дні водойм, інші—в землі, в старих пеньках. Сплять групами. В цей період вони ризикують: може бути небезпека нестачі кисню (задуха).

Коли пригріє сонечко, настає другий період в житті жаб— весняне пробудження. Ті, що зимували в землі, або в пеньках прямують до водойм. І завжди до однієї і тієї ж, де розмножуються їхні предки, де з'явилися на світ вони самі (приклад із загорнутою водоймою).

Далі період розмноження (нерест), з яким ми вже детально познайомилися і період літньої активності, коли жаби інтенсивно живляться, запасаючи поживні речовини на холодний період (Діти передають мікрофон і повторюють періоди в життєвому циклі, або сезонні явища).

Про що далі говоритемемо? Різноманітність земноводних.

Ці дивні, вирячкаті жаби, яких іще безхвостими зовуть, Тритони й саламандри—ці з хвостами,

Безногі з ними теж разом повзуть.

 І всі вони—із класу Земноводні,

 Бо хоч пристосувалися на суші жить,

 Та вже мільйони років й до сьогодні інстинкт розмноження їх кличе до води.

То згадайте будь-ласка, на які таксони ділиться клас земноводні? У них багато спільних озхнак, але є й відмінні. В Україні поширенні 2 ряди—хвостаті, всьго 17 видів. (Діти виступають із підготовленними доповідями).

 

Ряд Безногі земноводні поширені лише в тропіках, у вологих пісках. Тіло червоиоподібне у багатьох видів видів з перетяжками, кінцівки відсутні, очі рудиментарні, живуть у грунті (кільчаста черв'яча) й тільки один вид (цейлонський рибозмій) у прісних водоймах.

Ряд хвостаті земноводні. У цих тварин тіло видовжене, добре виражений хвостовий відділ, передні і задні кінцівки розвинені однаково, іноді задня пара кінцівок відсутня (сирени, протеї). Запліднення у більшості видів внутрішнє, трапляється яйцеживородіння. Сирени і протеї не завершуючи метаморфозу набувають здатності розмножуватись в личинковій стадії. Це явище отримало назву неотонії.

Хвостаті земноводних відомо близько 350 видів. У фауні України поширені 5 видів. Довжина тіла коливається від 10см до 1.8м (велетенська самандра).

На території України зустрічається плямиста саламандра. Забарвлення чорне з жовтим попереджуюче, шкірні залози виділяють отруту. Плямиста саламандра занесена до Червоної книги України.

Відомі звичайний і гребінчастий тритони, дуже корисні земноводні—знищують личинки звичайних і малярних комарів.

Серед саламандр трапляються навіть безлегеневі екземпляри і водяться вони в Пн. Америці (газообмін здійснюєтьсячерез шкіру і слизову оболонкуротоглоткової порожнини). Цікаві протеї та сирени. Перший представник фауни підземних водойм, тому в нього редуковані очі і він позбавлений пігменту, який протягом життя зберігає зовнішні зябра. У сирен недорозаинені передні кінцівки, задні—відсутні, протягом всього життя зберігаються зябра, очі затягнені шкірою.

Ряд безхвості земноводні. Всього налічується 3500 видів, в Україні—12 видів. Це найвисокоорганізованіші земноводні. Є вони на всіх континентах(крім Антарктиди). Давайте разом з вами дамо їм характеристику: тіло коротке, безхвосте. Задні кінцівки розвинені набагато краще від передніх, часто з плавальними перетинками між пальцями. Розміри: від 1.5см (короткоголов) до 30-40см (галіаф)— маса 3.5 кг. Те, що ми з вами називаємо жабами відноситься не до всіх безхвостих земноводних. Вони поділяються на: жаб, ропух, квакш і кумок.

Справжні жаби живуть у водоймах або поблизу них, ніколи далеко не віддаляються, там вони розмножуються і зимують. У них довгі задні кінцівки, пересуваються стрибками. В Україні розповсюджена озерна жаба, гостроморда та трав'яна. Жаби стійкіші до холоду порівняно з іншими безхвостими і раніше розпочинають нерест.

Слідуюча група безхвостих—ропухи. В Україні— часникова жаба, зелена та звичайна ропухи, а також очеретяна ропуха, що зустрічається лише на Волині. Характерна риса ропух— горбкуватап шкіра, ведуть наземний спосіб життя (в воду—лише на розмноження). Пересуваються переповзаючи, зимують на суходолі.

Квакша (деревна жаба)—це єдиний представник, що живе на деревах і кущах. У неї яскраве забарвлення, на пальцях кінцівок— присоски—прилипає і пересувається по плоских вертикальних поверхнях. Робить відносно великі стрибки з гілки на гілку, ловить комах на льоту. Нереститься у водоймах, куди спускається на короткий час.

Кумки—земноводні, що живуть у невеличких водоймах, чистих джерелах, криницях. Забарвлення темне з чевоною або жовтою плямами на черевці. В Україні червоночерева кумка поширена на всій території, жовточерева лише в карпатському регіоні. Самці не мають резонаторів, підсилювач звуку сама водойма. Зимують на суходолі.

(Діти повторюють групи земноводних, перечислюють, які з них занесені до червоної книги).

Земноводні, а особливо безхвості—безцінні помічники людини: від них ніколи і нікому не було шкоди, а лише користь. І саме час нам зараз знову "заспівати" гімн жабі:

Її царівною назвали,

 Повірте—це не казка і дарма

 Чомусь так вперто їх ми зневажали

 Від них—лиш користь і немає зла

 Для медицини значення безцінне

 Та й захищають нас від комарів

 Це зрозуміють люди неодмінно

 Поставлять пам'ятник у Токіо й Парижі їм.

Так, нашу жабку потрібно дійсно коронуватим за її заслуги.

Підказку ви вже чули, то давайте разом перелічимо заслуги земноводних:

  1.                    Жаба—надзвичайно зручна лабораторна тварина. На ній проводять експеременти для розвитку біології й медицини. Медики називають її латинським ім'ям Rоmа—правда, надзвичайно красномовно звучить? Завдяки цим тваринам зроблено чимало відкритів в медицині.
  2.                    У природі ними живляться інші тварини та й самі вони знищують велику кількість безхребетних, контролюючи їхню чисельність у навколишньому середовищі. До складу їжі земноводних входять комахи—шкідники с/г рослин (біологічний метод боротьби).
  3.                    Деякі види земноводних (велетенська саламандра, тигрова жаба, жаба—галіаф, гостроморда жаба) людина вживає в їжу.

Тому у вас не повино бути відрази до земноводних, їх потрібно поважати і оберігати. Як приємно звучить жаб'ячий спів навесні, підіймає настрій, сприяє естетичному вихованню.

 

 

 

ІІІ. Рефлексія, або підбиття підсумків:

А тепер—цікаві факти від мене, коментарі від вас.

1. Чому земноводні не можуть жити в Антарктиді? 2.Чи правда, що змія може загіпнозувати жабу?

  1.                    Якщо провести змагання між ропухою і жабою—хто далі стрибне? Чому?
  2.                    Найотруйніша наземна тварина—жаба-кокоа "індійська стрілка". Індійці змащували її отрутою стріли і вона зберігала властивість 15 років.
  3.                    Чому кумок кидали в молоко?
  4.                    Чи правдивий вираз: "їсти очима"?
  5.                    Згадайте кілька народних прикмет, де згадуються земноводні.
  6.                    Надзвичайно цікава жаба-ага довжиною 26см. Її завезли до Австралії для боротьби із шкідниками цукрової тростини, а потім боролися з нею.Чому? (Кросворд, якщо залишиться час).

Домашнє завдання

 §46, 47, зібрати цікаві факти, історії про земноводних, записати в зошити.

 

 

Кросворд

 По горизонталі:

  1.                    У безхвостих земноводних хвостові хребці зрослися в одну кістку

(уростиль).

  1.                    Безхвосте земноводне, що не вміє стрибати (ропуха).
  2.                    Щоб перетворитись на справжню жабу, пуголовок проходить ряд перетворень, які називаються (метоморфози).

По вертикалі:

2. Самці жаб співають голосніше за самок, бо в них є (резонатори).

  1.                    Здатність деяких земноводних відновити втрачені частини тіла або органу називається (регенерація).
  2.                    Хвостате земноводне з яскравожовтими плямами (саламандра).
  3.                    Друга назва земноводних (амфібії).
  4.                    Дитина жаби (пуголовок).

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
22 липня 2018
Переглядів
2617
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку