Матеріал розкриває значення бактерій в природі та житті людини, спрямований на критичне мислення учнів та виховання бережливого ставлення до всіх живих організмів і природи в цілому. Матеріал підходить для вчителів, які користуються підручником - Біологія : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / І. Ю. Костіков та ін. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256 с. : іл.
Тема: Значення бактерій в природі та житті людини.
Мета: Освітня. Поглибити знання учнів про бактерії; визначити значення бактерій у природі та житті людини.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову і процеси життєдіяльності бактерій та представників інших царств; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки і узагальнення.
Виховна. Виховувати розуміння цінності всіх живих організмів і природи в цілому, формувати інтерес до предмета.
Обладнання та матеріали: підручник, зошити, таблиці та малюнки, що ілюструють бактерії.
Терміни і поняття: ціанопрокаріоти, Археї, біфідобактерії, бульбочкові бактерії, паразитизм, симбіоз.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, комунікативна, загальнокультурна, соціальна, здоров'язбережувальна, науково-природнича.
Епіграф уроку:
«Природа – такий же унікум,
як картина Рафаеля.
Знищити її легко,
відновити неможливо»
(І. П. Бородін)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день, шановні учні! Сьогоднішній урок ми присвятимо найдрібнішим організмам, які постійно оточують нас, залишаючись невидимими, але відіграють велику роль. Саме з них розпочалося життя, вони були перші живі істоти, здатні до фотосинтезу. Ви вже зрозуміли, що мова йдеться про бактерії.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Прийом «Впізнай хворобу» (Учні повинні впізнати небезпечні бактеріальні захворювання за описом і назвати збудника)
2. Прийом «Інтелектуальна розминка»
1. Відомо, що повітря в місцях великого скупчення людей (вокзал, кінотеатри), насичене бактеріями, а в чистому повітрі, особливо в природних умовах, їх мало. Чому? (Чисте повітря не підходить для життя бактерій, оскільки для їх існування потрібні такі речовини як аміак, сірчистий газ, які відсутні у чистому повітрі)
2. В дуже сухому ґрунті, наприклад в пісках пустині, добре зберігаються трупи тварин. Дайте пояснення цьому явищу. (Сухий пісок пустині безводний і тому не підходить для розвитку бактерій гниття. Через це трупи тварин висихають (муміфікуються), але не руйнуються)
3. Одна бактеріальна клітина через 10 днів може дати нащадків, об’єм яких рівняється об’єму земної кулі. Однак цього не відбувається. Чому? (Бактерії у великій кількості гинуть під дією зовнішніх факторів – світла, холоду, тепла, хімічних речовин)
4. Велика кількість бактерій можуть знаходитися в умовах, які для інших організмів зовсім неприйнятні. Дайте пояснення цьому явищу. (Проста внутрішня будова, використання для живлення органічних відходів, здатність до швидкого розмноження забезпечують панування бактерій в природі)
5. Руди заліза і марганця можна зустріти на дні озер та боліт. Звідки вони могли там з’явитися? (В результаті діяльності бактерій, які накопичують ці речовини)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Якби бактерії припинили розкладати органічні речовини решток та продуктів життєдіяльності організмів і виділяти при цьому вуглекислий газ, його запаси в атмосфері та світовому океані вичерпалися приблизно за 2 тис. років і наша планета перетворилася б на купу сміття. Тобто, бактерії протягом тисячу років відігравали і відіграють важливе значення.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Значення бактерій в природі та житті людини (Розповідь вчителя та робота з підручником – складання опорного конспекту)
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
Метод «Ти – мені, я - тобі» (Учні складають запитання з вивченої теми, щоб поставити його комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання).
VI. Підсумок уроку.
VII. Надавання та пояснення домашнього завдання.