Урок з біології "Клас Комахи"

Про матеріал
Цікавий , наочний урок з теми "Клас Комахи" , презентую його для онайомлення та використання на уроках.
Перегляд файлу

Тема:Клас Комахи. Будова тіла  і системи органів. Лабораторна робота  №6. Вивчення  ознак пристосованості  у зовнішній будові комах.

Мета уроку:

Освітня. Продовжити формувати знання учнів про членистоногих тварин; ознайомити із загальною характеристикою класу Комахи; розкрити особливості їх зовнішньої і внутрішньої будови.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати риси подібності та відмінності між класами типу, робити висновки та узагальнення; розвивати спостережливість, пам’ять, увагу, логічне мислення.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до членистоногих тварин, які мешкають поруч із житлом людини і не завдають шкоди.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Форма уроку. Синтетична.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;

в) практичний: виконання лабораторної роботи.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схем, таблиць.

5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.

6.Релаксопедичний: фізкультхвилинка, психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: біологія рослин, географія.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, муляжі, колекції, електронны  носыъ

Основні поняття та терміни: ентомологія, складні очі, ротовий апарат, дзижчальця, гемолімфа, надкрила.

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Знайти вірні твердження.

1. Серед Павукоподібних є представники прісноводної та морської фауни.

2. Тіло Павукоподібних поділяється на голову, груди і черевце.

3. Травлення у павуків поза шлункове.

4. Раки мають зовнішній скелет – панцир.

5. Павуки і раки мають однакову кількість ходильних ніг.

6. Поверхневий шар тіла павуків формується із жироподібної речовини, яка запобігає випаровуванню.

7. На головогрудях знаходяться вісім простих очей.

8. Кліщі – злитнотілі членистоногі.

9. Хеліцери призначені для утримання здобичі.

10. Кров’ю живляться павутинні кліщі.

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Мабуть, кожен з вас любить отримувати листи. Сьогодні листоноша принесла мені лист, що адресований вам та мені. Давайте прочитаємо його:

 

Доброго дня, шановна Альона Сергіївна та учні 8 класу.

 

До вас звертається директор Озерського  зоопарку. У наступному році ми плануємо поповнити колекцію тварин і відкрити для огляду тип Членистоногі. Вже зараз наші колеги надсилають нам контейнери з найбільш цікавими представниками цього типу. В інструкціях, що супроводжують контейнери, є опис характерних ознак будови, але не вказано клас до якого належить той чи інший вид. Надсилаю вам декілька копій інструкцій. Чи можна за цією інформацією, що міститься в них, установити до якого класу належать членистоногі? Чекаємо на детальну відповідь.

Директор зоопарку.

 

Вчитель: Я думаю, що ви можете допомогти, оскільки сьогодні ми будемо вивчати останній клас типу Членистоногі – Комахи.   Повідомити тему, мету та завдання уроку. Перед цим поставити проблемне запитання.

Чим більше людина пізнає комах , тим більше питань постає у неї . Письменники – фантасти «схрещують»людину із павуками, мухами , винаходять цивілізації  комах, піддають Землю нападу гіганських  жуків.  Що ж  дозволило цим крхіткам освоїти планету ?
(Запис теми уроку в робочий  зошит)

Вчитель. Отже, які завдання стоять перед вами? Саме так:

- Ознайомити із загальною характеристикою класу Комахи; розкрити особливості їх зовнішньої і внутрішньої будови; розвивати уміння порівнювати риси подібності та відмінності між класами типу.

- Виховувати бережливе ставлення до членистоногих тварин, які мешкають поруч із житлом людини і не завдають шкоди.

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1.Загальна характеристика класу

                                                 Комахи.

Малюнок 1. Комахи. 
Розповідь з елементами бесіди.
 1.Комахи, хто вони?
Є на землі надзвичайна наука – ентомологія. Наука про комах. Хто ж вони, ці комахи? «Комахи» - це… (версії дітей)
Комах відрізняють від інших істот три ознаки.

 Перша – 6 ніг. Недаремно ж замість слова комахи кажуть «шестиногі».

 Друга ознака – насічки. Цю ознаку легко помітити: тіло всіх комах немовби поділене на окремі членики.

 І третя ознака: тіло комах немов би поділене на три частини: голову, груди і черевце. 

Комахи - це найчисленніший клас, що включає більше 1 млн. видів. За своїм походженням - це група справжніх наземних тварин. Комахи заселили найрізноманітніші наземні місцеперебування, грунт, прісні водойми, прибережжя морів. Велика розмаїтість місць існування в наземній середовищі сприяло видоутворення і широкому розселенню цієї численної групи членистоногих.

Найголовнішими пристосуваннями, що забезпечили прогресивний розвиток комах, є наступні:

  1. Здатність до польоту, що дозволяє комахам швидко заселяти нові території, долати водні простори та інші перешкоди; велика рухливість. (Відео1 ПОЛІТ  КОМАХ)(опис особливості комах під час перегляду відео)

Комаха у польоті.  

2. Багатошарова хітинізована кутикула із зовнішнім шаром, що містить воскоподобні  жирові речовини, що захищають тіло від втрати вологи, механічних пошкоджень. Малі розміри комах, забезпечують виживання і сприяють створенню необхідних умов для існування навіть у дуже незначних за розміром просторах

3. Різноманітність ротових апаратів, що дозволяє використовувати різний кормовой матеріал.

4. Різноманітність способів розмноження, розмноження партеногенетичне (у попелиць), на стадії личинок (жуків і клопів). Деяким паразитичним перетинчастокрилим властива поліембріонія (безстатеве розмноження на стадії ділиться зиготи), що дозволяє їм різко збільшувати чисельність нащадків. Висока плодючість і здатність до масового розмноження: середнє число яєць, що відкладаються становить 200 - 300. Деякі комахи відкладають невелике число яєць, але дають кілька поколінь (до 10 і більше). Ця здатність викликає масову появу багатьох комах (хрущі, мухи, комарі, сарана та ін.) Різноманітність типів постембріонального розвитку: неповний, повний метаморфоз . У фазі личинки відбувається зростання і розвиток особи, у фазі дорослої особини - розмноження та розселення. Здатність переживати несприятливі умови в стані діапаузи - тимчасового фізіологічного спокою. Зміна місця існування на різних стадіях онтогенезу: личинки живуть у водному середовищі, дорослі - в наземно-повітряному (наприклад, бабки, комарі та ін).

5. Органи дихання-трахеї - дозволяють здійснювати інтенсивний газообмін і підтримувати при необхідності (Під час польоту) високий рівень процесів життєдіяльності.

6. Добре розвинена нервова система, різноманітні і досконалі органи почуттів, складні вроджені форми індивідуальної та громадської поведінки - інстинкти.

 Гра "Найвідоміші казкові комахи, рослини, птахи"

У цій грі переможе той, хто більше всіх згадає казкових комах, рослин, птахів. 
Ну що, почнемо з комах? Муха-цокотуха з казки Чайковського .... (Цикада  та комаха) або стрикоза та муравей,,

Наступний хід за вами.

 

 

2.Особливості будови і процесів життєдіяльності( використання презентації «Комахи»)

(слайд1) Тіло комах розділене на голову, груди і черевце.

(слайд2)На голові знаходиться пара членистих вусиків, пара верхніх і дві пари нижніх щелеп. Крім того, вони мають пару складних фасеточних очей, а багато хто - і прості очки.

Будова ротового апарату різноманітно і відповідає характеру харчування. Вихідним вважається гризучий ротовий апарат, від якого в результаті харчової спеціалізації відбулися інші типи:

колючо-сисний (у комарів, клопів, попелиць та ін), сосущий (у чешуєкрилих), лакающий (у бджіл, джмелів), лижущий (у мух). Гризучі ротовим апаратом мають, зокрема, комахи загонів жорстко-і прямокрилих, а також багато личинки.

Грудний відділ складається з трьох сегментів, кожен з яких несе по парі членистих кінцівок. На спинній стороні другого і третього сегментів грудей розташовані дві пари крил, що представляють собою випинання шкірних покривів.

  Черевний відділ у різних груп комах складається з неоднакового кількості сегментів (здебільшого їх 9-10) і позбавлений справжніх кінцівок.

Шкірні покриви комах влаштовані схоже з такими павукоподібних. У шкірі розташовані різні фарбувальні речовини, що визначають забарвлення комах. Забарвлення може бути протекційним, що попереджає. Наявні на поверхні хітинової кутикули численні волоски виконують функцію дотику. Покрови рясно забезпечені різними залозами - восковими, пахучими, прядильними, отруйними та т. д., виділення яких грають важливу роль в житті комах.

Поперечно-смугаста мускулатура особливого розвитку досягає в грудному відділі, забезпечуючи швидкі рухи крил (від п'яти до тисячі помахів за секунду) і кінцівок.

 

У різних загонів комах будову крил має свої відмінні риси. Так, у жуків передні крила перетворені в жорсткі надкрила. Для польоту у них служить задня пара крил, які в спочиваючому стані заховані під надкрила. У комах загону двокрилі (мухи, комарі) розвинена лише передня пара, а задня редукована до невеликих жужжалец. У групи паразитичних комах (вошей, бліх) крила втрачені.

Як і в інших членистоногих, травна система комах складається з трьох відділів. Будова переднього відділу кишечника модифікується в залежності від харчової спеціалізації комах. У комах, що харчуються твердою їжею, є м'язовий шлунок. У харчуючихся рідкою їжею ротова порожнина перетворена в систему каналів, а шлунок смоктального типу. Слинні залози можуть бути перетворені в прядильні (гусениці метеликів) або містити антикоагулянти крові (у кровосисних форм). У задньому відділі кишечнику більшості комах розташовані спеціальні залози, призначені для всмоктування води з неперетравлених залишків їжі.
Крім мальпігієвих судин (від 2 до 200), органом виділення служить і жирове тіло, основна функція якого - запасання поживних речовин, необхідних для розвитку яєць під час зимівлі. Кінцевим продуктом азотистого обміну комах є сечова кислота, що виділяється у формі кристалів, що пов'язано з необхідністю збереження води в їх гелі.

Дихання комах здійснюється виключно за допомогою сильно розгалуженої системи трахей. Отвори дихальців розташовані на бічних поверхнях грудей і черевця. Дихальця забезпечені спеціальними клапанами, які регулюють надходження в них повітря, рух якого відбувається за допомогою скорочень черевця. Живучі у воді комахи - водяні мухи і клопи - змушені періодично підніматися на поверхню води для запасання повітря.

Кровоносна система комах у зв'язку з особливостями будови органів дихання розвинена слабко і не має принципових відмінностей від такої ж інших членистоногих. Кров безбарвна або жовтувата, рідко червона, що залежить від розчиненого в ній гемоглобіну (наприклад, у личинок комара-мотиля).

Нервова система, як і в інших членистоногих, побудована за типом окологлоточного нервового кільця і черевного нервового ланцюжка. Надглотковий ганглій досягає високого рівня розвитку, особливо у суспільних комах (бджіл, мурах, термітів), перетворюючись у «головний мозок» з трьома відділами: переднім, середнім і заднім. Він іннервує очі і вусики. Поведінка громадських комах складне.

Очі комах.Органи почуттів комах добре розвинені. Органи зору дорослої особини представлені фасеточними очима, до яких іноді додаються і прості очки, розташовані на лобі і тімені. Деякі комахи мають кольоровий зір (метелики, бджоли). Своєрідно влаштовані органи рівноваги і слуху. Комахи мають гострий нюх, що дозволяє їм відшукувати пишу і статевих партнерів. Органи дотику розташовуються найчастіше на вусиках, а органи смаку - на ротових кінцівках. Високорозвинена нервова система і досконалі органи почуттів визначають складну поведінку комах, особливо суспільних. Воно визначається інстинктами, які представляють собою вроджені комплекси реакцій.

Дидактична  гра «Хто літає».

         Мета. Закріпити вміння дітей класифікувати комах за способом їх пересування; збагатити знання про характерні особливості комах.

         Матеріал. Карточки із зображенням різних комах.

         Хід гри.

           Вчитель закріплює на дошці картки із зображенням різних комах. За його сигналом одна  дитина відбирають картки із зображенням комах, які літають (метелики, бабки, комарі та ін.), повзають (мурахи, жуки, мухи), стрибають (коники). Завдання на  швидкість .

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Виконання лабораторної роботи.(демонстрація) “Вивчення ознак пристосованості у зовнішній будові комах до середовища існування ( на прикладі травневого жука)”.
Мета: на прикладі хруща ознайомитися з особливостями зовнішньої будови комах; у висновках зазначити, які особливості будови хруща є ознаками, характерними для представників комах, і не зустрічаються в інших представників членистоногих

Загадки про комах ( відео2)
V. Узагальнення та систематизація знань.

Контролюючий блок № 1

Доповнити речення.( виконують 2 учня)

1. Для комах характерні такі відділи тіла: голова, …, … .

2. Крила розміщені на ……..

3. У комах ходильних ніг - … пари.

4. Серце раків у вигляді………..

5. Кров комах виконує такі функції: …………

6. Кліщі - ………….членистоногі.

7. Павуки мають …. пару – хеліцери.

8. Дихальця й комах знаходяться на ……….

9. Стадії розвитку з повним перетворенням: ………..

10. Членистоногі мають таку назву тому, що ………..

Усне опитування.

1. Яка кількість видів комах відомо в цей час?
2. Де живуть комахи?
3. Що представляють собою тіло і покриви комах? 
4. Які органи почуттів розвинуті у комах?
5. Як здійснюється дихання комах?
6. Яким чином відбувається розмноження у комах?
VІ. Підведення підсумків уроку.. 

Гра «Мікрофон»( написані речення  на дошці)
На сьогоднішньому уроці мені було цікаво…
Я дізнався(лася) багато нового, зокрема…
Це знадобиться мені в житті, бо…

Я хотів(ла) би, що б наступних уроках…





 


VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Вивчити  параграфа 23,24  текст підручника. Знайти легенди про комах.

Список використаної літератури.

1.      Акимушкин И.И. Мир животных: Беспозвоночные. - М.: Мысль, 382 с.
2.    Шарова И.Х. Зоология беспозвоночных: Учеб. для студ. высш. учеб. заведений. — М.:Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2008. — 592 с: ил.
3.    Негробов О.П., Черненко Ю.И. Определитель семейств насекомых. Воронеж: Издательство ВГУ.
4.    Козлов А.Т., Тушмалова Н.А. Структура и механизмы поведения беспозвоночных. Воронеж: Квадрат, 2008.
6.    Акимушкин И.И. Занимательная биология. Смоленск, Русич.

 

docx
Додано
31 березня 2022
Переглядів
3857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку