Урок з біології на тему:"Розмноження та розвиток птахів"

Про матеріал
У розробленому уроці розкрито особливості розмноження та розвитку птахів,відбувається ознайомлення учнів з будовою яйця птаха, показуються ознаки вищої організації тахів у порівнянні з плазунами; в учнів розвивається пізнавальний інтерес, вміння порівнювати і зіставляти;виховується в учнів дбайливе ставлення до птахів ( не зганяти птахів з гнізд, не шуміти в період висиджування та вигодовування птахів).
Перегляд файлу

F:\УЧИТЕЛЬ ГОДА 2017\737996942.jpgТема  уроку: Розмноження  та  розвиток  птахів

Мета  уроку:

Освітньо-пізнавальна: розкрити особливості розмноження та розвитку птахів, ознайомити з будовою яйця птаха,  показати ознаки вищої організації тахів у порівнянні з плазунами.

Розвивальна: розвивати в учнів пізнавальний інтерес,  вміння порівнювати і зіставляти.

Виховна: виховувати в учнів дбайливе ставлення до птахів ( не зганяти птахів з гнізд, не шуміти в період висиджування та вигодовування птахів).

Розвиток  компетентностей:  учні мають високі навчальні досягнення, вміють оперувати знаннями, здатні до рефлексії, створюють різні типи повідомлень, апробовують і застосовують функціональну грамотність та відповідні усвідомлені вміння.

Обладнання  та  матеріали: таблиці, зоологічні малюнки, додаткова література, сирі яйця курки.

Форми і методи роботи: розповідь, бесіда, самостійна робота, робота в парах, групова робота, рольова гра, розв’язання пізнавальних завдань.

Тип уроку: Застосування знань, умінь і навичок.

                                                            ХІД  УРОКУ:

І.  Організаційний момент:

1.    Привітання

2.    З’ясування емоційної готовності до уроку (обмін компліментами). 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів  (конкурсна гра):

Клас ділиться на команди (групи)

F:\УЧИТЕЛЬ ГОДА 2017\737996942.jpgВчитель задає ряд питань одній команді, потім іншій. На конкурс відводиться 10-12 хв.

Запитання першій команді:

1.    Хто народжується двічі?

(птах: спочатку яйце, потім – пташеня)

2.    Яку функцію виконує хвіст?

(гальма, корма)

3.    Які є типи польоту?

(плануючий, махальний)

4.    Чи всі птахи захищають пір'я жиром?

(ні – чапля, бугай, папуга та інші)

5.    Який подібний орган є у птахів і риб?

(дихальні мішки у птахів, плавальний міхур у риб)

6.    Яке серце у птахів?

(чотирикамерне, велике)

7.    Яка температура тіла у птахів?

(стала, середня 42,5 С)

8.    Чи є у птахів нюх?

(є , але досить слабкий)

9.    Чи є у птахів зуби?

(зубів немає)

F:\УЧИТЕЛЬ ГОДА 2017\737996942.jpg10.    Чому птахи навіть під час тривалого польоту не задихаються? (подвійне дихання)

Запитання другій команді:

1.    Як називається наука про птахів?

(орнітологія)

2.    Що є лише у птахів?

(пір'я)

3.    З якої речовини складається пір'я?

(з рогової речовини)

4.    Яких залоз немає у шкірі птахів?

(сальних та потових)

5.    Навіщо птахам висока температура тіла?

(для польоту, щоб прискорити обмін речовин)

6.    Який орган птаха носить назву обов'язкової складової частини пароплава, човна і в яких птахів його немає?

(кіль – кістка на грудях, завдяки якій птах літає. Ті птахи, в яких немає кіля – літати не можуть)

7.    Чи існує “пташине молоко”?

(існує у голубів, пінгвінів. Це білкова піниста маса, яка використовується для вигодовування пташенят)

8.    Чому дихання птахів називається “подвійним”?

(газообмін відбувається і при вдиху, і при видиху)

9.    Який зір у птахів?

F:\УЧИТЕЛЬ ГОДА 2017\737996942.jpg(монокулярний)

10.    Що ви знаєте про такий орган як тільця дотику?

(це своєрідні індикатори дотиків, які допомагають птахам швидко знаходити і видобувати личинку з грунту, з-під кори дерев)

Підведення підсумків.

ІІІ. Мотивація начальної діяльності:

    – Уявіть собі на хвилину, що в наших садах, парках, лісах і гаях зникли птахи, не чути їхнього співу і веселого щебетання. Такий ліс, парк чи сад став би глухим та сумним. Щоб цього не сталося, птахам необхідно відтворювати собі подібних, тобто розмножуватися.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

V. Вивчення нового матеріалу:

1.    Шлюбна поведінка птахів(рольова гра).

Запитання до учнів:

    Чому у самців птахів забарвлення яскравіше ніж у самок?

    Навіщо птахам забарвлення взагалі?

Розповідь «орнітолога» про складну поведінку птахів під час розмноження.

2.  Влаштування гнізд(бесіда).

Запитання до учнів:

    Навіщо птахам гнізда?

     Де птахи влаштовують гнізда?

    Гнізда яких птахів ви бачили? Опишіть їх.

    Чи всі птахи влаштовують гнізда?

F:\УЧИТЕЛЬ ГОДА 2017\737996942.jpgВідповіді учнів доповнює та коригує учитель.

3. Будова яєць птахів ( робота в парах).

Дане питання розглядається шляхом самостійних спостережень.

На кожному столі стоїть чашка Петрі з яйцем без шкаралупи і лежить шкаралупа.

Завдання:

1.    Знайти підшкаралупову оболонку, повітряну камеру. Яке їхнє значення?

2.    Знайти на випущеному у чашку Петрі яйці білок, жовток, канатики. Знайти зародковий диск.

3.    Розкрити значення кожної із складових яйця і заповнити таблицю “Будова яйця”

Складові частини яйця

 Значення

 Зародковий диск

Жовток

Білок (білкова оболонка)

Повітряна камера

Підшкаралупна оболонка

Шкаратупа

 4.    Інкубація яєць ( рольова гра):

Повідомлення  «зоотехніка» про сучасні методи інкубування яєць.

5.    Птахи виводкові та нагніздні (розв’язання проблемних завдань):

F:\УЧИТЕЛЬ ГОДА 2017\737996942.jpg1.    З'ясувати відмінності між виводковими та нагніздними птахами?

2.    Чому у більшості нагніздних птахів кількість яєць у кладці менша, ніж у виводкових?

3.    Чому гнізда у нагніздних птахів, як правило, краще збудовані, ніж виводкові?

6.    Турбота про потомство(бесіда):

Запитання до учнів:

1.    Використовуючи свої спостереження розкажіть, як птахи турбуються про потомство ( відповіді учнів доповнює вчитель)

2.    Як необхідно поводитись у природі під час розмноження птахів.

 VІ.  Закріплення вивченого матеріалу (метод «Мікрофон»):

1.    У чому подібність і відмінність у розмноженні птахів та плазунів?

2.    Наведіть відомі вам із практики приклади виводкових та нагніздних пташенят.

3.    Поясніть, чому в синиць, сов, берегової ластівки яйця білі, в жайворонка – сіруваті, плямисті, а в зозулі – різноманітні за забарвленням.

VІІ.    Підсумок  уроку: 

1.    Вчитель оцінює роботу команд і окремих учнів.

2.    Усно продовжіть висловлювання : « Сьогодні на уроці я …».

VІІІ. Домашнє завдання:

Опрацювати § 44 підручника і додаткову літературу із серії “Життя тварин”.

Робота в  групах.

 Завдання першій групі: підготувати повідомлення про осілих птахів;

F:\УЧИТЕЛЬ ГОДА 2017\737996942.jpg Завдання другій групі: підготувати повідомлення про кочових птахів;

 Завдання третій групі: підготувати повідомлення про перелітних птахів;

 Індивідуальне завдання.

Підготувати інформацію про міграції птахів.

 

docx
Додано
13 липня 2020
Переглядів
532
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку