Урок з біології на тему: "Співіснування організмів в угрупованнях" (7 клас)

Про матеріал
Опорний конспект сучасного компетентнісно зорієнтованого уроку на тему: "Співіснування організмів в угрупованнях". Мета уроку: поглибити знання учнів про основні форми співіснування організмів в угрупованнях; удосконалювати вміння порівнювати, узагальнювати та робити висновки, відповідати на різнорівневі запитання; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уяву; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Дерев’янко Ю.О.,

учитель біології І категорії

КУ ССШ І-ІІІ ст. №7

м. Суми, Сумської області

Дата: ____________

 

Тема:

Співіснування організмів в угрупованнях

 

Мета:

Освітня:

поглибити знання учнів про основні форми співіснування організмів в угрупованнях.

Розвиваюча:

удосконалювати вміння порівнювати, узагальнювати та робити висновки, відповідати на різнорівневі запитання; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уяву.

Виховна:

виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Цілі:

учні повинні знати:

  • основні форми співіснування організмів в угрупованнях.

учні повинні вміти:

  • характеризувати особливості співіснування організмів в угрупованнях; взаємодію організмів між собою і середовищем існування;
  • наводять приклади форм співіснування організмів в угрупованнях, розпізнавати їх на малюнках;
  • пояснювати різницю між різними формами співіснування організмів в угрупованнях;
  • працювати з додатковою літературою, підручником.

учні повинні розуміти:

  • значення різних форм співіснування для життя організмів в угрупованнях.

Обладнання та матеріали:

проектор, екран, ноутбук

Тип уроку: урок     засвоєння    нових  знань

Міжпредметні зв’язки: географія, зарубіжна література

 

Базові поняття та терміни:

симбіоз, мутуалізм, коменсалізм, коменсал, квартиранство, нахлібництво, паразитизм, конкуренція (внутрішньовидова, міжвидова), хижацтво

 

 

 

 

План уроку

 

Етапи уроку,

їх зміст

Час

Форми і методи навчальної діяльності

Цільове призначення

І. Орієнтація, мотивація діяльності

2 хв.

Привітання класу,   «Створення сприятливого клімату»

Створення позитивної психологічної  атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці

 

ІІ. Цілепокладання

12 хв.

 Заповнення таблиці, «Проблемне запитання»,

«Знайди помилку»,

«Дивуй»,

«Мікрофон»

 

Актуалізація й корекція опорних знань, мотивація навчальної діяльності, визначення теми, мети, завдань, очікувань уроку

ІІІ. Цілереалізація

25 хв.

 

 

Розповідь вчителя з елементами бесіди, самостійна робота учнів з підручником,

 «Мозковий штурм»,

«Мікрофон»,

«Розумний куб»,

вправи для зняття зорової втоми

 

Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення;

узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих;

повідомлення  та пояснення домашнього завдання

 

ІV. Рефлексивно -оцінюючий

6 хв.

 «ПРЕС», «Взаємооцінювання»

Усвідомлення учнями власного рівня знань; підведення підсумків уроку;  рефлексія;

оцінювання

 

 

 

 

Хід уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку

«Створення сприятливого клімату»

ІІ. Цілепокладання

1. Актуалізація й корекція опорних знань

 Завдання:

 Об’єднати організми на групи: продуценти; консументи І порядку (фітофаги); консументи ІІ, ІІІ порядків; редуценти; заповнити таблицю:

 

Продуценти

Консументи

І порядку (фітофаги)

Консументи

ІІ, ІІІ порядків

Редуценти

 

 

 

 

 

Організми: дуб, яструб, бактерії гниття, малина, тарган, ведмідь, суниця, щур, білка, миша, бузина,  заєць, вовк, ласка, горностай, сова, рись, лисиця, цвілевий гриб, яблуня, жук-гнойовик, попелиця, ліщина, сонечко, кабан.

 

(Продуценти: дуб, малина, суниця, бузина, яблуня, ліщина.

Консументи І порядку (фітофаги): тарган, ведмідь, щур, білка, миша, лисиця, заєць, кабан.

Консументи ІІ, ІІІ порядків: тарган, ведмідь, щур, білка, вовк, ласка, горностай, сова, рись, лисиця, попелиця, сонечко, кабан.

Редуценти: бактерії гниття, цвілевий гриб, жук-гнойовик)

«Проблемне запитання»

?

 Які організми потрапили до двох груп одночасно? Чому?

 (тарган, ведмідь, щур, лисиця, кабан, білка – вони всеїдні)

«Знайди помилку»

Знайти помилки в ланцюгах живлення та виправити їх.

1. Жуки-короїди → дуб → дятел чорний → яструб тетерев’ятник.

2. Кора вільхи → борсук звичайний → лисиця звичайна → заєць-русак.

3. Кропива → метелик кропив’янка → їжак звичайний → гадюка звичайна → ящірка прудка.

Відповідь:

1. Дуб → жуки-короїди → дятел чорний → яструб тетерев’ятник.

2. Кора вільхи → заєць-русак → лисиця звичайна → борсук звичайний.

3. Кропива → метелик кропив’янка → ящірка прудка → гадюка звичайна → їжак звичайний.

2. Мотивація навчальної діяльності

«Дивуй»

У теплих водах Індійського і Тихого океанів мешкають яскраві рибки-клоуни, герої багатьох мультфільмів і прототипи улюблених багатьма дітьми дитячих іграшок. Ви, напевне, дивилися популярний мультфільм «У пошуках Немо», тож витончена рибка-клоун Немо та його татусь Тобі, мабуть, добре вам відомі. Настав час познайомитися з ними ближче! Таке незвичайне прізвисько рибка-клоун отримала через яскраве забарвлення та схожість з гримом циркових акторів, які розмальовують своє обличчя перед виступом. Колір тіла риб-клоунів може варіювати від рожевого до вогняного, жовтого і червоного. Риба-клоун живе поряд з морською актинією (анемоною), яка завдяки величезній кількості отруйних щупалець захищає рибку від недругів. Клоунам же актинії не страшні, ці рибки виробляють спеціальний слиз, який і захищає їх від болючих укусів. Риби-клоуни ретельно піклуються про свій «дім»: приваблюють до анемони різні організми, якими та харчується, а ще очищають її від забруднення та відлякують хижаків (наприклад, крабів). Відпливати далеко від своєї актинії рибки не наважуються. Так вони можуть стати легкою здобиччю для хижаків.

?

Як можна назвати таке співіснування між рибкою та актинією?

3. Повідомлення теми, мети, завдань  уроку

Слово вчителя:

Учні разом з учителем формулюють мету, завдання уроку.

4. Визначення очікуваних результатів

 «Мікрофон»

?

– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІІ. Цілереалізація

1. Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення

Пояснення вчителя з елементами бесіди; складання опорного конспекту

  • Конкуренція 

Розповідь учителя:

  У природних умовах кожний живий організм живе не ізольовано, а у взаємозв’язках з іншими живими істотами. Взаємодіючи між собою, організми вступають один з одним у певні зв’язки, які можуть бути корисними, шкідливими або нейтральними (залежно від того, стимулюється чи обмежується життєдіяльність кожного з них). Зв’язки між організмами – необхідна умова існування. З одного боку, вони пом’якшують тиск навколишнього середовища, а з іншого – завжди становлять певну небезпеку, навіть пряму загрозу існуванню організму.

?

Пригадайте, з якими формами співіснування організмів ви ознайомилися під час вивчення представників рослинного і тваринного світу?

Обговорення відповідей учнів

?

Що таке конкуренція?

(Конкуренція – тип взаємовідносин, за якого популяція або особини у боротьбі за харчування, місце проживання та інші необхідні для життя умови впливають одне на одного негативно).

Розповідь учителя:

  Виділяють внутрішньовидову та міжвидову конкуренцію.

?

  • Як ви розумієте поняття «внутрішньовидова конкуренція»?

(Внутрішньовидова конкуренція – це суперництво між особинами одного виду за життєво важливі ресурси).

  • До яких наслідків може призвести внутрішньовидова конкуренція?

(Конкуренція між особинами одного виду може зменшувати виживання і плодючість тварин, вона тим сильніша, чим більша щільність особин)

  • Наведіть приклади внутрішньовидової конкуренції.

(Боротьба за самку, боротьба за територію в територіальних тварин тощо)

  • Як ви розумієте поняття «міжвидова конкуренція»?

?

(Міжвидова конкуренція – це суперництво між особинами різних видів за життєво важливі ресурси)

  • Наведіть приклади міжвидової конкуренції.

(Конкуренція хижаків різних видів за здобич)

  •     Хижацтво

Слово вчителя:

  Редьярд Кіплінг розповів усьому світу історію про відважного мангуста, який безстрашно боровся з величезними королівськими кобрами.

?

  Який тип взаємовідносин можна розпізнати в їх взаємовідносинах? (Хижацтво)

  • Який тип взаємовідносин називають хижацтвом?

(тип відносин між організмами, за яких хижак живиться іншими організмами – жертвою)

  • Яких організмів називають хижаками?

(хижаками називають тварин, що полюють на жертву і поїдають її)

«Мікрофон»

?

Що характерно для типових хижаків?

(типовим хижакам властива мисливська поведінка, агресія й азарт, їх жертвами є тварини, здатні протистояти агресії й захистити себе (системи лев–зебра, лисиця–заєць, вуж–жаба, павук–муха тощо)).

«Мозковий штурм»

?

  Чим відрізняється хижацтво від конкуренції?

(якщо конкуренція проявляється у взаємному впливі конкуруючих видів, то хижацтво – це однобічний процес, який характеризує стосунки між хижаком і жертвою)

  •     Паразитизм

Слово вчителя:

?

Про яку форму співіснування організмів писав Джонатан Свіфт?

Під мікроскопом він відкрив,

що на блосі проживає блішка,

На блішці тій  блошинка-крихта,

У блошинку ж ту встромляє зуб сердито

Блошиночка … і так ad infinitum.

        (паразитизм)

?

  Яку форму співіснування організмів називають паразитизмом?

(паразитизм – це така форма взаємодії між організмами різних видів, коли один організм більш-менш тривалий час використовує інший організм (організм хазяїна) як джерело їжі та місце існування)

Розповідь учителя:

  Паразитизм дуже поширена форма співіснування організмів в угрупованнях. Так, англійський учений А. Шитлі писав, що кожен птах – це, по суті, справжній літаючий зоопарк. Різноманітність найдрібніших істот, що живуть на птахах, воістину приголомшлива. Пір’я служить їжею пір’яним вошам і кліщам; блохи, воші, москіти, п’явки та інші паразити смокчать кров птахів, перебуваючи на поверхні тіла, у той час як представники найпростіших руйнують червоні клітини крові всередині організму. Практично в будь-яких органах птаха можна виявити різноманітних паразитичних червів.

«Мікрофон»

?

  Наведіть приклади системи «паразит–хазяїн».

(прикладами системи «паразит-хазяїн» можуть бути: малярійний плазмодій-людина, печінковий сисун-велика рогата худоба, коростяний свербун-людина)

Розповідь учителя:

  Паразитизм може бути постійним або тимчасовим, а самі паразити залежно від локалізації можуть бути зовнішніми або внутрішніми (екто- та ендопаразити).

?

  Наведіть приклади екто- та ендопаразитів.

(ендопаразити – аскариди, печінковий сисун, свинячий ціп’як, ехінокок; ектопаразити – воші, блохи, кліщі)

«Мозковий штурм»

?

  Які переваги має паразитизм перед іншими формами співіснування організмів?

Очікувані відповіді учнів, складання опорного конспекту

 

Переваги паразитизму:

  • у паразитів немає проблем із пошуком їжі; це дає їм можливість швидкого росту, досягнення великих розмірів і високого потенціалу розмноження.
  • організм хазяїна служить надійним захистом від несприятливих умов середовища; немає небезпеки висихання, зміни температурного, сольового режимів.
  • Мутуалізм

?

  Розгляньте зображення організмів. Який тип відносин спостерігаються між ними?

Проектування зображення на екран

http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=b2705b45571a52c47d02cb17b7d1a4b0-114-144&n=21

Примеры комменсализма - Картинка 12393/56

Розповідь учителя:

  Мутуалізм – це такий тип взаємодії організмів різних видів, коли кожний з організмів, що взаємодіють, отримує від цієї взаємодії певну користь.

«Мікрофон»

?

  Наведіть приклади мутуалізму між тваринами.

  Обговорення відповідей учнів

  • Коменсалізм

Розповідь учителя:

  Також існує тип взаємодії організмів різних видів, коли один з них (коменсал) використовує іншого (хазяїна) або його житло як середовище існування і може живитися залишками його їжі або продуктами життєдіяльності, не завдаючи хазяїну помітної шкоди. Такий тип взаємодії називають коменсалізмом.

Самостійна робота учнів з підручником

Завдання для опрацювання: опрацювати с. 234, встановити, для яких тварин характерний коменсалізм.

 (оселення невеликого краба – пінікси в мантійній порожнині двостулкового молюска гребінця; рептилія гатерія, що мешкає на островах Нової Зеландії, оселяється у гніздах альбатросів)

 

 

2. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих

«Розумний куб»

Проаналізуйте названі приклади взаємовідносин організмів та визначте тип і форму цих біотичних зв'язків.

Запитання на гранях куба:

1. Крокодил-самець поїдає молодого крокодила.

2. Шпаки чистять шкіру бегемоту.

3. Косяк риб ховається за черепахою від хижаків.

4. Турнірні бої між оленями.

5. Жуки-сонечка поїдають попелиць.

6. Воша живиться кров’ю людини.

 «Вправи для зняття зорової втоми»

  1. Міцно заплющити очі на 3-5 секунд, потім розплющити їх на 3-5 секунд, повторити 6-8 разів.

Вправа знімає втому, зміцнює м’язи повік, сприяє поліпшенню кровопостачання, розслабленню м’язів ока.

  1. Швидко моргати протягом 1-2 хвилин.

Вправа сприяє поліпшенню кровообігу.

3. Повідомлення  домашнього завдання

  • опрацювати § 53, матеріал конспекту уроку;
  • індивідуальне завдання рубрики «Слідство ведуть біологи»: підготувати повідомлення про організацію ПЕТА*.

ІV. Рефлексивно-оцінюючий

  1. Підведення підсумків уроку
  2. «ПРЕС»

?      Чи змістовним і корисним був для вас урок ?

«Я вважаю, що...»

«Тому що...»

«Наприклад...»

 «Отже...»

  1. Цінування, оцінювання

«Взаємооцінювання»

 Учні виставлять один-одному оцінки, аргументуючи їх. Учитель за необхідності коригує.

Використані джерела:

  1. Біологія: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л.І. Остапченко та ін. – К.: Генеза, 2015. – 256 с.
  2. Мукоїда М.М. Конспект уроку біології для 7 класу по темі «Ланцюги живлення» / М.М. Мукоїда. URL: https://abetkaland.in.ua/konspekt-uroku-biologiyi-dlya-7-klasu-po-temi-lantsyugy-zhyvlennya/.
  3. Співіснування організмів в угрупованнях (7 клас. Біологія). URL: https://www.schoolua.com/2016/05/12/3993/.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. КЛИМЕНКО ОКСАНА
    Дякую, використаю!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого 2020
Переглядів
14743
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку