Тема уроку: Статеве розмноження. Будова і різноманітність квіток
Мета уроку: сформувати у учнів поняття про квітку як генеративний орган рослини, розкрити біологічне значення ії головних частин, виявити подібність у будові квіток різних рослин; удосконалити вміння і навички роботи з лабораторними приладами, підручником, формувати висновки, узагальнення; розвивати вміння логічно мислити; виховувати зацікавленість до біології як науки, уважність, спостережливість, допитливість; виховувати бережливе ставлення до рослин.
Обладнання та матеріали: таблиця «Відозмінений пагін»,таблиця «Будова квітки», таблиця «Різноманітність квіток», лабораторний зошит, малюнки підручника, жетони
Основні поняття та терміни: квітка, видозмінений пагін, квітконіжка, квітколоже, покритонасінні рослини, пелюстки, чашолистики, тичинка, маточка
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
2) Індивідуальне завдання:
А) Скласти схему будови пагону.
Б) Скласти схему видозміни пагону.
Відозмінений пагін |
Особливості будови |
Причини відозмін |
Кореневище |
|
|
Бульба |
|
|
Цибулина |
|
|
В) Скласти схему функцій частин пагону.
Функції стебла |
Функції листка |
Функції бруньки |
Код:
Запитання:
Повідомлення вчителем теми, мети , завдань уроку.
Завдання
Розв’яжіть анаграми:
К А В Т И К (квітка)
П Г А Н І (пагін)
(формується мета, цілі, які повинні досягти учні під час уроку.)
Статеве розмноження — розмноження, з утворенням статевих клітин (гамет).
Гамети в рослин можуть бути однаковими чи різними за будовою, розмірами, рухливістю.
Тому виокремлюють різні типи статевого розмноження:
1) ізогамія – гамети однакові за розмірами;
2) анізогамія – гамети різні за розмірами.
Багатоклітинні рослини мають органи статевого розмноження – гаметангії, у яких утворюються гамети, які бувають чоловічими та жіночими.
Рослина, на якій є статеві органи, у яких утворюються обидва типи гамет – яйцеклітини або сперматозоїди, називається двостатевою та однодомною. Рослина, на якій є тільки один тип статевих клітин, або яйцеклітини або сперматозоїди, називаєтьсяодностатевою та дводомною.
Статеве розмноження має переваги над нестатевим, оскільки нові особини успадковують ознаки обох батьківських особин і тому мають можливість краще пристосовуватися до навколишнього середовища.
Квітконіжка переходить у розширене квітколоже. Форма квітколожа може бути:
-видовженою (у фіалки запашної, півника, підсніжників);
- опуклою (у зірочника, жовтцю);
- плоскою (у півонії) тощо.
На квітколожі розташовані всі частини квітки: чашолистки, пелюстки, маточка и тичинки.
Чашолистки разом з пелюстками утворюють оцвітину квітки. Оцвітина у рослин буває проста і подвійна. Наприклад, квітки тюльпана, винограду мають лише пелюстки без чашолистків. У вишні, жасмину, шипшини квітки мають подвійну оцвітину, яка складається з зеленої чашечки та яскравого віночка пелюсток.
Чашолистки захищають квітку від пошкодження, особливо в стані бутона. Крім того, у них відбувається фотосинтез.
Пелюстки своїм різнокольоровим забарвленням приваблюють комах (бджіл, метеликів, джмелів) і сприяють запиленню. Пелюстки утворюють віночок, розмірі та форма якого різноманітні. Не всі рослини мають яскраво забарвлені квітки. Наприклад, у вільхи, верби, жита, кукурудзи віночка немає. Їх квітки малопомітні. Це пов’язано з пристосуванням рослин до запилення вітром.
У центрі квітки дуже добре видно маточку. Вона оточена різноманітними тичинками. Маточка і тичинки – головні частини квітки. Їх захищає оцвітина.
Маточка складається із
1-приймочки,
2-стовпчика
3-зав’язі.
Усередині зав’язі містяться насінні зачатки (один чи кілька), з яких після запліднення розвивається насіння.
Статеве розмноження — розмноження, з утворенням статевих клітин (гамет).
Гамети — статеві клітини, що містять гаплоїдну кількість хромосом.
Сперматозоїди (спермії) — чоловічі гамети.
Яйцеклітини — жіночі гамети.
Квітка — генеративний орган рослини, який забезпечує статеве розмноження рослини.
Квітконіжка — тоненьке стебло, на якому тримається квітка.
Чашолистки — зелені листочки, розміщені навколо різнокольорових яскравих пелюсток.
Учитель роздає учням жетони різних кольорів ( по 5 штук – червоних, жовтих, синіх, зелених, за якими вони об’єднуються у группи.)
Завдання:
1 група: Вивчіть будову квітки. Що таке пелюстки, чашолистики, тичинка, маточка
2 група: Вивчіть будову квітки. Що таке квітконіжка, квітколоже?
3 група: З’ясуйте значення квітки для покритонасінних рослин.
4 група: Розглянте різноманітіні квіткі. З’ясуйте причини різноманітності квіток.
4. Закріплення нового матеріалу:
Виконання лабораторної работи № 9.
Тема: «Будова і різноманітність квіток»
Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток, їх значенням у житті рослин.
Учні виконують лабораторну роботу.
Висновок:
Дайте відповіді на питання № 6:
5. Підсумки уроку:
На цьому єтапі учні з’ясовують біологічне значення квіткі як генеративного органу рослин. Учитель корегує думки учнів, виправляє помилкові уявлення,виставляє оцінки. Учні самостійно формують узагальнюючий висновок.
6. Домашне завдання: