Урок з біології "Папороті"

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 6 класу з використанням інтерактивних технологій.
Перегляд файлу

Клас___6__                                                                                   Дата_________

 

Тема: Папороті

 

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови та процесів життєдіяльності   папоротей, розкрити їх значення для природних екосистем і людини;

розвивати пізнавальний  інтерес та  вміння аналізувати  факти, формулювати висновки та використовувати раніше отримані знання; виховувати  бережливе ставлення до природи, розуміння єдності всього живого та відповідальності людства за наслідки своєї діяльності.

 

Обладнання і матеріали:  комп’ютер, мультимедійна презентація, таблиці, картки, підручники, гербарії, кам’яне вугілля, лупи, схема життєвого циклу папоротей.

 

Базові поняття і терміни уроку: па­пороті, гаметофіт, спорофіт, заросток,  вайя, сорус.

Концепція уроку: загальна характеристика, основні місця виростання, основні види папоротей, що ростуть в Україні. Головні ознаки й особливості будови й розвитку представників папороті. Порівняння будови папоротей з мохами та плаунами.

 

Тип уроку: комбінований

 

Методи: інтерактивні (мозковий штурм), словесні (розповідь, бесіда, розповідь з еле­мента­ми бесіди); наочні (демонстрація таблиць, слайдів), пошукові (евристична бесіда, створення та розв'язування проблемних ситуацій), практична ( лабораторне дослідження), стимулювання й мотивації навчально-пізнавальної діяльності (опори на життєвий досвід), самостійна робота з підручником, тестова перевірка знань.

 

Міжпредметні зв’язки: географія, література.

                                                                Девіз уроку

Наш світ корабель, на якому розум-вітрило,

                    а думки кермо.

                                         Міркуємо, працюємо разом.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Розминка.

Всі органи нашого організму, тісно пов’язані між собою.

 Щоб покращити своє самопочуття, функціонування кровоносної, дихальної та імунної систем, роботу нашого мозку зробимо масаж рефлекторних зон кистей рук.

Натискайте сильно, але безболісно.

  1. Масажуйте кінчики пальців (крім великого) правої і лівої рук – покращиться дихання.
  2. Натискайте на точки всім пальцями крім великого – мобілізується імунна система.
  3. Розтирайте подушечки великих пальців – почне працювати активніше мозок.
  4. Масажуйте пальці по довжині – покращиться увага, зменшиться нервозність.
  5. Потріть ребром долоні об долоню іншої руки – стабілізується кровообіг.

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

1. «Мозковий штурм»

1. Група наземних рослин, які розмножуються та поширюються

спорами ? (Вищі спорові)

2. Покоління , яке утворює статеві органи та гамети? (Гаметофіт)

3. Покоління, яке утворює органи спороношення та спори? (Спорофіт)

4. Сукупність статевого і нестатевого поколінь. (Життєвий цикл)

5. Вищі спорові рослини, у циклі відтворення яких переважає гаметофіт.

                                                                               (Мохоподібні)

6. Яка умова необхідна для запліднення вищих спорових рослин? (Вода)

7. Як називаються жіночі гамети? (Яйцеклітини)

8. Як називаються чоловічі гамети? (Сперматозоїди)

9. Що утворюється в результаті злиття гамет? (Зигота)

10. Яке покоління проростає із зиготи? (Спорофіт)

11. Як називається спорофіт мохоподібних? (Спорогон)

12. Як називається орган, у якому утворюються спори мохоподібних?

                                                                             (Спорангій)

13. Яке покоління проростає зі спори? (Гаметофіт)

14. Як називається гаметофіт плауна і хвоща? (Заросток)

15. Де розташовані спорангії у плаунів? (Спороносний колосок)

16. Якї речовини багато у спорах плауна? (Олія)

17. Які рослини мають повзуче стебло? (Плауни)

18. Яка речовина накопичується у тканинах хвощів? (Кремній)

19. Які рослини мають горизонтальні підземні кореневища. (Хвощі)

20. Яке покоління переважає в життєвому циклі плаунів і хвощів? (Спорофіт)

2. Вправа «Третій зайвий»

1. Мохи. Плауни. Водорості.

2. Ламінарія. Сфагнум. Зозулин льон.

3. Плаун баранець. Маршанція. Молодильник озерний.

4.  Заросток. Антеридії. Спора.

5. Спорогон. Спорангій. Сперматозоїд.

6. Яйцеклітина. Спороносний колосок. Архегонії.

 

4. Мотивація навчальної діяльності

(Показ слайдів із презентації)

 Відгадування загадки

 - А тепер, учні, давайте відгадаємо з вами загадку і таким чином визначимо тему нашого уроку:

Дивна в лісі є трава –

Не лопух, не кропива.

Коли хочуть щастя влітку

Все шукають його квітку.

Хоч півсвіту обійди –

Того цвіту не знайти.

 (Папороть)

Розповідь учителя

 Про флору існувало безліч повір'їв. 
Наші прапрадіди, наприклад, вірили, що папороть цвіте лише одну мить у ніч на Івана Купала (з 6 на 7 липня за новим стилем) і що той, хто зірве та збереже квітку папороті, буде щасливим, володітиме даром ясновиддя... 
Повір'я про цвітіння папороті пов'язані з культом Сонця як символом та джерелом життя природи й людини. Як відомо, папороть не цвіте, розмножується спорами. Проте віра в її цвітіння виникла в людей на тій стадії пізнання світу, коли з-поміж зела й древа було виокремлено рослину, яка не цвіла. І тоді з'явилося повір'я, що папороть таки цвіте, але не кожній людині дано бачити її вогняну дивоквітку. Навколо цього стержневого вірування витворилося чимало ілюзорних уявлень, легенд. 
На Івана Купала буяння природи досягало найбільшого розквіту, тоді вважалося найсприятливішим збирання цілющої рослинності. 
Народні повір'я та побудовані на їхній основі легенди про вогнистий папороті цвіт стали підгрунтям літературних творів. 
Зокрема, Микола Гоголь у повісті "Басаврюк, або Вечір напередодні Івана Купала" своєрідно відтворив картину цвітіння папороті: "Червоніє малесенька брунька квітки і, наче жива, рухається. 

Постановка проблемного питання

     Тож зараз ми ознайомимося з цією таємничою рослиною і спробуємо відповісти на запитання:

- Які бувають папороті і як вони розмножуються?

- Чи можна знайти цвіт  папороті? Чому?

    

  Повідомлення теми і завдань уроку

    -  Отже, тема нашого уроку: «Папороті». Оголошення мети уроку.

 

 ІІІ.   Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1.Розповідь учителя з елементами бесіди ( З використанням  презентації і тадлиць)

1)Особливості будови папоротеподібних.

        2)  Життєвий цикл папороті.

3) Випереджувальне завдання для учнів – «Родичі» папоротей

2.Гра «Навпаки». Я буду не дуже здібним учнем, а ви учителями. І шукаючи в книжці потрібний матеріал будете мене виправляти.

1. Середовище існування папоротей. Папороті поширені лише у водоймах.

(папороті поширені: в тропічних лісах, на скелях, на луках)

2.папороті представлені лише травянистими формами

(є деревовидні папороті)

3. У життєвому циклі переважає гаметофіт

( переважає спорофіт)

4. Листки папороті прості, овальної форми

(великі, сильно розсічені)

5.На верхній частині листка знаходяться спорангії

( на нижній частині листка)

Молодці, ви були гарними вчителями, а я запам’ятаю ваші правильні відповіді.

 

Чорний ящик. Я буду називати характеристику предмета, а ви будете відгадувати:

  • цей предмет має чорне забарвлення…
  • відноситься до корисних копалин…
  • він не окресленої форми…
  • йому мільйони років…
  • на ньому ми побачимо відбитки рослин…

Кам’яне вугілля (роздатковий матеріал)

Формулювання загального висновку

-  Які листки у папоротеподібних?

- Яку функцію вони виконують?

— У папоротеподібних добре розвинуті листки (вайї), що виконують        фотосинтезуючу та спороносну функції.

- Які пагони у папоротеподібних?

— Мають видозмінені підземні пагони — кореневища.

- Яка умова потрібна для запліднення?

Для запліднення потрібна вода.

- Яке покоління переважає у життєвому циклі ?

— У життєвому циклі переважає нестатеве покоління — спорофіт.

 

ІV.  Узагальнення і систематизація вивченого.

        1.Лабораторне дослідження №12. Будова папоротей.

Мета: ознайомитися з особливостями будови папоротей на прикладі щитника чоловічого.

Обладнання і матеріали: гербарні зразки папороті, мікроскоп, пінцет, лупи, препарувальна голка.                                                                                                                

                             Хід роботи

1.На гербарних зразках особин нестатевого покоління роздивіться кореневище, від якого відростають додаткові корені та листки. На верхньому кінці кореневища знайдіть бруньки, молоді равликоподібно закручені та великі листки.

2. Позначте на малюнку деталі нестатевого покоління папороті.

Будова нестатевої особини папороті

1 – великий листок

2 – молодий листок

3 – кореневище

4 – купки спорангіїв

3. З нижнього боку листа відшукайте купки спорангіїв, кожна з них зверху прикрита бурим покривальцем. Під мікроскопом на постійному мікропрепараті розглянте купки спорангіїв.

4. На малюнку позначте деталі будови купки спорангіїв

Купка спорангіїв

1 – окремий спорангій

2 – покривальце

3 – верхній епідерміс листка

4 – нижній епідерміс листка

5 – тканина листка, у якій відбувається фотосинтез

 

  1. Вставте пропущені у тексті слова:

У папоротей великі листки виконують дві функції - __________________

та ______________________. На нижній поверхні листка знаходяться спорангії, які укриті спільним _________________В спорангіях утворюються__________________.                     

Зробіть висновки за результатами виконаної роботи.

 V. Підведення підсумків уроку         

      1. Рефлексія. ( Продовж речення)

 

  • Сьогодні я дізнався...
  • Було цікаво...
  • Було важко...
  • Я зрозумів, що...
  • Тепер я можу...
  • У мене вийшло...
  • Я зміг...
  • Мене здивувало...

      2.Оцінювання

 

VI.          Домашнє завдання:

  1. Опрацювати параграф 41 підручника
  2. Відповідати на запитання до параграфа 41
  3. Завдання на сторінці 185. Заповніть таблицю.
doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
11 листопада 2021
Переглядів
947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку