Урок з біології " Спинний мозок: будова і функції."

Про матеріал

Конспект ознайомить учнів з особливостями зовнішньої та внутрішньої будови спинного мозку; розкривається взаємозв'язок між будовою та функціями спинного мозку. Формуються навички культури спілкування і співпраці, відповідальність.

Перегляд файлу

Тема. Спинний мозок, будова і функції.

Мета. Навчальна. Ознайомити учнів з особливостями зовнішньої та внутрішньої будови спинного мозку; розкрити взаємозв’язок між будовою та функціями спинного мозку; продовжити розкривати значення нервової системи для забезпечення взаємозв’язку між органами та узгодження функцій організму зі змінами довкілля.

Розвивальна. Розвивати пізнавальний інтерес, здатність до самостійної та групової аналітичної та оцінювальної роботи з інформацією, уміння працювати з текстом підручника, спостерігати, порівнювати, робити висновки.

Виховна. Формувати навички культури спілкування і співпраці; виховувати відчуття відповідальності за отриманні знання та їхнє застосування у повсякденному житті.

 Формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, основні компетентності у природничих науках і технологіях, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя.

Обладнання: таблиця «Нервова система людини», інструктивні картки, моделі, малюнки, маркери, аркуш А -3.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Методи навчання: в рамках пояснювально-ілюстративного: бесіда, розповідь, ;

  • в рамках проблемного: робота з підручником, в групах;
  • в рамках частково-пошукового: виконання лабораторного дослідження.

Методи контролю: фронтальна бесіда.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Ось вам дві історії з життя:

Томас Едісон, винахідник лампи розжарювання, зазнавав невдачі 1000 разів, перш ніж лампочка загорілася. Згодом він говорив: «У мене не було 1000 невдалих спроб запалити лампочку. Просто до винаходу електричної лампочки я зробив 1000 кроків».

І ще один випадок. Джоан Роулінг, письменниця-мільярдер і автор серії книг про Гаррі Поттера, отримала відмови з 12 видавництв, перш ніж її роман погодилося надрукувати видавництво «Блумсбарі».

Ці історії, як і тисячі інших повинні надихнути вас і дати зрозуміти, що за досягненнями і успіхом завжди стоїть велика кількість спроб. І лише остання – вдала. Ніколи не опускайте руки на півдорозі. Результати завжди солодші, коли перед ними прикладаєш більше зусиль.

Цього ж хочу побажати вам і нині, на уроці. Сумлінна праця і віра в свої сили допоможуть досягнути бажаних результатів.

        ІІ. Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.

Завдання на картках.

Намалюйте схему рефлекторної дуги  на прикладі реак­ції відсмикування руки від гарячого предмета.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Завдання. Які типи нервових систем властиві тваринам?

Пригадайте відділи хребта людини, будову хребців. 

Інформаційна хвилинка «Новини науки».

При травмі спинного мозку в людини порушуються зв’язки між нейронами і тіло втрачає рухливість. 2014-й рік приніс надію мільйонам людей, які назавжди прикуті до інвалідних візків. Приводом для оптимізму стали результати досліджень, у рамках яких швейцарські вчені навчили ходити паралізованого щура. Вони вживили гнучкі електроди в спинний мозок гризуна й адаптували параметри електричних імпульсів до нервової системи тварини. У результаті щур зміг не тільки бігати, а й долати різні перешкоди, у тому числі, підніматися по сходах.

Завдяки спинному мозку здійснюються будь-які рухові дії людини: встати, взяти, підняти, побігти, піти, відрізати, намалювати й багато-багато інших, які людина, не помічаючи, здійснює у своєму повсякденному житті. Жоден найсучасніший робот не здатний виконати й тисячної частки тих рухів і дій, які підвладні людині й здійснюються за допомогою спинного мозку. Він має нервові центри, що забезпечують роботу серця, шлунку, печінки, нирок та багатьох інших органів, без яких життя людини не можливе. За допомогою спинного мозку збирається й подається до головного мозку майже вся інформація про вплив тепла й холоду, дотику й тиску, розтягнення й болю.

 

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

На сьогоднішньому уроці шлях до успіху лежатиме через вивчення будови та  функцій спинного мозку – складової системи зв’язку, яка обслуговує наш організм.

Тема. Спинний мозок.

Дайте учням щось зробити, а не вивчити. І, якщо природа завдання така, що вимагає обмірковування, то це природньо призведе до навчання”, – Джон Дьюї, американський філософ, психолог та реформатор освіти, книга “Освіта і демократія” 

Сьогодні на уроці я хочу використати піраміду навчання.

V. Сприйняття і первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.

  1.                   Будова спинного мозку.

Групова робота.

Завдання. Опрацюйте текст підручника та інтернет-джерел:

I група «Розміщення і зовнішня будова спинного мозку»

Спинний мозок розташований у каналі хребта, утвореному  дугами хребців. Він має вигляд довгої трубки. У дорослої людини спинний мозок завдовжки 41-45 см і приблизно 1 см завтовшки. Його маса становить усього 30-32 г. Спинний мозок має два потовщення: шийне і поперекове. Ці ділянки відповідають виходу' нервів, які прямують

до верхніх і нижніх кінцівок.

Починається спинний мозок при основі черепа, де з'єднується з довгастим мозком (структурою головного мозку'), а закінчується на рівні дру'гого поперекового хребця пучком нервів, які відходять від нього. Тому' він дещо коротший від хребта.

Ви вже знаєте, що від спинного мозку' відходить 31 пара спинномозкових нервів. Ділянку, від якої починається певна пара спинномозкових нервів, називають сегментом. У межах спинного мозку розрізнюють сегменти:

■ шийні - від них беруть початок 8 пар спинномозкових нервів;

■ грудні сегменти - 12 пар;

• поперекові сегменти - 5 пар;

■ крижові сегменти - 5 пар;

• кучірикові сегменти - від 1 до 3 пар спинномозкових нервів.

Загалом у спинному мозку  людини налічують близько 13 млн нейронів,

з яких 97 % - вставні.

II група «Які оболонки має спинний мозок?»

На поперечному зрізі спинного мозку можна побачити, що він складається з білої (розташована ззовні) та сірої речовини. Волокна білої речовини з’єднують між собою різні ділянки спинного мозку та формують провідні шляхи, забезпечуючи двобічні зв’язки між ним та головним мозком.

У центрі спинного мозку проходить спинномозковий канал (діаметром до 1 мм), заповнений прозорою спинномозковою рідиною. Вона завдяки постійному обміну з кров’ю забезпечує живлення нервової тканини, постачаючи поживні речовини та виводячи продукти обміну. Крім того, спинномозкова рідина здійснює захисну функцію: у ній є особливі клітини, які знищують збудників хвороб.

Сіра речовина оточує спинномозковий канал, утворюючи на поперечному' зрізі контур, що нагадує метелика чи літеру <Н». Вона має виступи - роги, які поділяють білу' речовину на ділянки з провідними нервовими шляхами (висхідними та низхідними). По висхідних шляхах нервові імпу'льси прямують до головного мозку, а по низхідних -збудження передається від головного мозку до центрів спинного мозку, а від них - до робочого органа.

У передніх рогах розташовані тіла рухових нейронів, довгі відростки яких досягають скелетних м’язів. Ці відростки утворюють передні, або рухові, корінці. До задніх рогів підходять відростки чутливих нейронів, які утворюють задні, або чутливі, корінці. По них надходять нервові імпу'льси від рецепторів шкіри, м’язів, суглобів, внутрішніх органів. У гру'дному і поперековому відділах спинного мозку' є ще й бічні роги.

Тіла чутливих нейронів розташовані за межами спинного мозку в потовщеннях - вузлах на задніх корінцях. В отворах між двома сусідніми хребцями передні та задні корінці злиті між собою в змішані спинномозкові нерви, відгалу'ження яких прямучоть до різноманітних органів. У сірій речовині розташовані переважно вставні нейрони, які забезпечують зв’язки між чу'тливими та руховими.

 

III група Які особливості спинномозкових нервів.

Спинномозкові нерви - це парні нервові стовбури, які утворені злиттям двох корінців спинного мозку - заднього (чутливого) та переднього (рухового). Завдяки такому злиттю спинномозкові нерви є змішаними, оскільки містять рухові (еферентні) волокна від клітин передніх рогів, чутливі (аферентні) волокна від клітин спинномозкових вузлів, вегетативні волокна від клітин бічних рогів .

• Після виходу з центрального каналу спинномозкові нерви діляться на

 1) передні гілки, що іннервують шкіру, м'язи кінцівок і передньої поверхні тулуба; 2) задні гілки, що іннервують шкіру та м'язи задньої поверхні тулуба;

3) менінгеальні гілки ,що прямують до твердої оболонки спинного мозку та

4) сполучні гілки , які прямують до вузлів симпатичного стовбура.

У людини виділяють 31 пару спинномозкових нервів, які відповідають 31 парі сегментів спинного мозку (8 шийних, 12 грудних, 5 поперекових, 5 крижових і 1 пара куприкових нервів). Кожна пара спинномозкових нервів іннервує певну ділянку м'яза , шкіри і кісток . Задні гілки спинномозкових нервів Виділяють задні гілки шийних, грудних, поперекових, крижових і куприкового нервів. Вони іннервують шкіру потилиці, задню поверхню шиї та спини, а також глибокі м'язи спини. Задні гілки. Задня гілка I шийного нерва -підпотиличний нерв (іннервує м’язи потилиці). Задня гілка II шийного нерва (великий потиличний нерв) іннервує шкіру потилиці і глибокі мязи спини. Шкірні гілки трьох верхніх поперекових нервів йдуть до верхньої та середньої частини сідничної ділянки . Передні гілки. Спинномозкових нервів, як і задні, містять рухові і чутливі волокна. Вони переплітаються між собою і утворюють сплетення (шийне, плечове, поперекове та крижове), за винятком передніх гілок грудинних нервів, які йдуть сегментарно у міжреберних проміжках.

IV група Функції спинного мозку.

Кожний сегмент спинного мозку регулює діяльність шкіри, скелетних м’язів (крім м’язів голови) чи внутрішніх органів. Наприклад, центр сечовиділення розташований у крижовому відділі, центр розширення зіниць - у верхньому грудному сегменті, колінного рефлексу - у поперековому відділі.

  •  У спинному мозку розташовані важливі центри безумовних рефлексів. У них замикається значна кількість рефлекторних дуг. Рефлекторна функція

Нервові волокна, які утворюють білу речовину, з’єднують різні відділи спинного мозку між собою та спинний мозок з головним. Нервові імпульси, що надходять у спинний мозок від рецепторів, передаються до головного мозку, а з нього повертаються до спинного мозку, звідти - прямують до робочих органів.

  •  Волокна білої речовини формують провідні шляхи, забезпечуючи двобічні зв’язки між ним та головним мозком.

 Нервові волокна, які передають збудження від спинного мозку в головний, називають висхідними, а ті, які передають збудження в зворотному напрямку, - низхідними.

  • Провідникова функція.

Нервові волокна, виконуючи провідникову функцію, забезпечують зв’язок й узгоджену роботу всіх відділів центральної нервової системи.

Отже, спинний мозок відіграє роль двостороннього провідного шляху між головним мозком і периферичною нервовою системою, а також керує простими рефлекторними діями.

Діяльність спинного мозку перебуває під контролем головного, який регулює спинномозкові рефлекси.

Підсумок.

Оскільки спинний мозок виконує надважливі функції, можна зробити висновок про те, наскільки серйозні проблеми може спричинити його травмування. Травми хребта та спинного  мозку небезпечні не тільки для здоров’я, але й для життя, особливо коли пошкоджено його шийний відділ. Тоді людина може загинути від зупинки дихання або серця.

Запам’ятайте! Найчастіше травми шийного відділу хребта та спинного мозку трапляються як наслідок пірнання в неглибоку річку з берега вниз головою.

Травми інших відділів хребта і спинного мозку також небезпечні, бо спричиняють паралічі кінцівок і м’язів кишечнику. Кожній людині слід навчитися передбачати та уникати травматичні ситуації, тобто турбуватися про своє здоров’я та життя.

 

VІ. Осмислення об’єкта, зв’язків і відносин у досліджуваному матеріалі і розкриття внутрішньої суті досліджуваних явищ.

Лабораторне дослідження

Вивчення будови спинного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами).

Інструктивна картка

  1.                   Розгляньте на муляжі (моделі, пластинчастих препаратах, таблиці, малюнках) зовнішню будову спинного мозку, зверніть увагу на оболонки, борозни, спинномозкові нерви.
  2.                   Розгляньте мікропрепарат спинного мозку. Зверніть увагу на розташування білої та сірої речовини у спинному мозку.
  3. C:\Users\TEMP\Desktop\33.jpg                  Позначте та підпишіть зовнішню та внутрішню будову спинного мозку на малюнку.

 

 

 

 

 

 

VІІ. Узагальнення і систематизація знань.

Запитання на стікерах.

Отож, дістаємо зі схованок приховані здібності, по черзі прямуємо до дошки, зриваємо стікери-запитання та отримуємо насолоду від чітких, логічних відповідей.

Яка будова спинного мозку зумовлює виконання названих дій?

Як будова спинного мозку пристосована до проведення нервових імпульсів?

Тести

1. Укажіть, до якої нервової системи належить спинний мозок:

А) периферичної;   Б) вегетативної;  В) центральної;              Г) соматичної.

2. Якими нервовими волокнами утворені задні корінці спинного мозку?

А) руховими; Б) чутливими; В) рецепторними.

3. Якими нервовими волокнами утворені передні корінці спинного мозку?

А) руховими; Б) чутливими; В) рецепторними.

4. Сіра речовина в спинному мозку утворена:

А) скупченням аксонів; Б) скупченнями дендритів; В) тілами рухових і вставних нейронів.

5. Сіра речовина спинного мозку людини складається з:

А) 3%рухових і 97%вставних нейронів;   Б) 97%рухових і 3%вставних нейронів;

В) 31%рухових і 69%вставних нейронів;   Г)69% рухових і 31%вставних нейронів.

6. Спинний мозок виконує функцію:

А) тільки рефлекторну;       Б) тільки провідникову;

В) рефлекторну і провідникову;      Г) рефлекторну, провідникову та збуджувальну.

Вправа «Сенкан».

Завдання. Складіть сенкан до поняття «Спинний мозок».

Спинний мозок

Захищений, сегментований

Регулює, проводить, з’єднує

Заповнений прозорою спинномозковою рідиною

ЦНС

Рефлексія. Оцінка роботи учнів та класу в цілому.

  • Як ви себе почуваєте на кінець уроку?
  • Який етап уроку був найцікавішим?
  • З якими труднощами ви зіштовхнулися  під час уроку ?

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати параграф підручника,  завдання: тести , «Обговоріть у групах»,  «Поміркуйте» .

Завдання (на 12 балів).

  1.     Чому, коли болить спина, рухи стають обмеженими?
  2.     При деяких захворюваннях у людини порушується проведення збудження зі спинного мозку до головного; у зворотньому напрямі збудження передається нормально. Поясніть чи зберігається при цьому колінний рефлекс і чому?
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
27 травня 2022
Переглядів
2061
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку