Урок з біології у 7 класі на тему: "Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження: “Визначення віку тварин”.

Про матеріал

Розглянути періоди життя тварин та їхню тривалість; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Перегляд файлу

II семестр

Клас

Дата проведення

 

Урок 48

 

 Тема: Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження: Визначення віку тварин”.                                                                                                                              Мета: розглянути періоди життя тварин та їхню тривалість; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.                                                                                                                                            Очікувані результати: учні називають періоди життя тварин; характеризують періоди життя тварин; визначають вік тварин.                            Обладнання: зошит, підручник, малюнки, роздатковий матеріал                            Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

  1.                Організаційний момент.
  2.            Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).

 «Так — ні».

Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ним.

  1.               Для ссавців характерний прямий розвиток.
  2.               Однією зі стадій розвитку жуків є лялечка.
  3.               Розвиток річкового окуня відбувається без перетворення.
  4.               Для плазунів характерний непрямий розвиток.
  5.               Однією зі стадій розвитку клопів є личинка.
  6.               На стадії лялечки відбувається докорінна перебудова організації тіла тварини.
  7.               У метелика личинка зовсім не схожа на дорослу особину.
  8.               До комах з повним перетворенням належать мухи і бджоли.
  9.               Личинки не линяють.
  10.          Личинки коників схожі на дорослих комах.
  11.          Гідра має непрямий розвиток.
  12.          Лялечка — це стадія росту й активного живлення.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

так

так

так

ні

так

так

так

так

ні

так

ні

ні

Четвертий зайвий

Визначити зайвий організм з переліку та вказати, за якими ознаками був зроблений вибір.

1. Сарана, тарган, метелик, воша. (Зайвий організм — метелик, який має непрямий розвиток з перетворенням.)

2. Акула, квакша, ставковик малий, лебідь. (Зайвий організм — квакша, яка має непрямий розвиток.)

ІV. Засвоєння нового матеріалу

Періоди та тривалість життя тварин

Розповідь учителя

Післязародковий розвиток тварин — це період життя, який починається після народження або виходу з оболонок, що вкривають зародок, і триває до смерті. За цей час організм росте, набуває здатності до розмноження (зріє), старіє та вмирає. У деяких тварин загибель настає майже одразу після розмноження. У них є два періоди постембріонального розвитку: перед репродуктивний (організми ще статево недозрілі) та репродуктивний (коли набувають здатності до статевого розмноження). В інших (більшість хребетних тварин, річковий рак, деякі комахи, павукоподібні, молюски) репродуктивний період триває досить довго. Після нього смерть настає не відразу, а через деякий час (від кількох днів у комах до кількох років і десятків років у великих ссавців). Він має назву періоду старіння, коли поступово знижується рівень обміну речовин та настають необоротні зміни в організмі, які зрештою призводять до смерті.

Мозковий штурм

Чи можна визначити вік тварин?

Очікувані відповіді учнів:

Дуже складно точно встановити вік тварин, що живуть у природних умовах. Проте тривалість життя можна встановити за кількістю річних кілець, що подібні до тих, які є на зрубі дерева. Такі кільця можна знайти на лусці риб, на панцирах плазунів (наприклад, черепах), на мушлях двостулкових молюсків та на зубах кашалотів.

Лабораторне дослідження

Тема. Визначення віку тварин.

Мета: навчитися визначати вік тварин на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб.

Обладнання: луска кісткових риб та мушлі двостулкових молюсків.

Хід дослідження

1. Розгляньте луску різних видів риб та визначте вік тварини за річними кільцями.

Рис. 131. Чешуя рыбы шестилетнего возраста (увеличена)

Биология рыб

Биология рыб

 

 

 

 

2. Розгляньте мушлі двостулкових молюсків та визначте вік тварини.

http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=cf82f9533a61a29da4323b1e49295302-47-144&n=21

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR0-UQO27L4egg0AQ7JUZpF_sbzAHoqQhNnpcEb6yULMTGzlNtc

3. За результатами дослідження сформулюйте висновок.

Розповідь учителя

Тривалість життя організмів визначається періодом часу від їх народження до смерті. У різних видів організмів тривалість життя дуже різна, наприклад від кількох годин (так, коловертки живуть 50–60 годин) до десятків років.

Технологія  Мікрофон

Що є визначальними факторами життя тварин?

 Очікувана відповідь учнів:

Визначальними факторами життя тварин є кормова база, середовище життя, екологічне благополуччя і забезпеченість спокоєм та можливостями здійснення всіх фізіологічних процесів.

Розповідь учителя

Учені запропонували декілька гіпотез обґрунтування тривалості життя.

  1.               Тривалість життя тварин прямо пропорційна тривалості їх періоду росту і розвитку.
  2.               Тривалість життя тварин перебуває в тісному зв’язку з розмірами і масою їх тіла. Масивні тварини живуть довше, ніж дрібні.
  3.               Тривалість життя організмів має зворотну залежність від їхньої плодючості. Чим вища плодючість тварин, тим меншою є тривалість їхнього життя.
  4.               Тривалість життя тварин пов’язана з ритмом і частотою дихання та серцебиття. Тварини, які мають високий ритм і частоту дихання та серцебиття, живуть недовго.
  5.               Тривалість життя тварин залежить від типу харчування, наприклад травоїдні живуть довше за хижаків.

Робота в групах. Учні об’єднуються в 5 груп, і кожній групі пропонується одна з гіпотез обґрунтування тривалості життя.

Завдання для груп:

Навести приклади, які підтверджують гіпотезу або спростовують її.

Обговорення результатів самостійної роботи учнів.

Висновки. Життя — це не миттєвість існування тієї чи іншої істоти. Це — минуле, сучасне і майбутнє. Існує декілька гіпотез пояснення тривалості життя тварин, проте загальна теорія відсутня.

V.     Узагальнення і закріплення знань.

Поміркуйте

Люди, які виловлюють устриць, з неприязню ставляться до морських зірок, через те що вони знищують цих молюсків. Тому здавна морських зірок, які потрапляли в сітки, рибалки розривали на шматки і викидали за борт. Але після того як риболови дізналися про деякі особливості життєдіяльності морських зірок, вони почали кидати їх в окріп. Що рибалки дізналися про морських зірок?

(Морська зірка здатна до регенерації з будь-якого фрагмента тіла, який містить щупальце. Рибалки дізналися, що вони сприяють розмноженню цих тварин і почали кидати їх в окріп.)

Мозковий штурм

Чому всі рекордні показники тривалості життя різних тварин були виявлені в XII–XIV ст.? (Антропогенний вплив на довкілля був не таким значним, як у XX та на початку XXI ст.)

VІ.  Підбиття підсумків уроку.

VII.    Домашнє завдання.

 

docx
Додано
3 вересня 2018
Переглядів
22989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку