Розглянути періоди життя тварин та їхню тривалість; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
II семестр |
Клас |
Дата проведення |
Урок 48
Тема: Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження: “Визначення віку тварин”. Мета: розглянути періоди життя тварин та їхню тривалість; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи. Очікувані результати: учні називають періоди життя тварин; характеризують періоди життя тварин; визначають вік тварин. Обладнання: зошит, підручник, малюнки, роздатковий матеріал Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).
«Так — ні».
Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ним.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
так |
так |
так |
ні |
так |
так |
так |
так |
ні |
так |
ні |
ні |
“Четвертий зайвий”
Визначити зайвий організм з переліку та вказати, за якими ознаками був зроблений вибір.
1. Сарана, тарган, метелик, воша. (Зайвий організм — метелик, який має непрямий розвиток з перетворенням.)
2. Акула, квакша, ставковик малий, лебідь. (Зайвий організм — квакша, яка має непрямий розвиток.)
ІV. Засвоєння нового матеріалу
Періоди та тривалість життя тварин
Розповідь учителя
Післязародковий розвиток тварин — це період життя, який починається після народження або виходу з оболонок, що вкривають зародок, і триває до смерті. За цей час організм росте, набуває здатності до розмноження (зріє), старіє та вмирає. У деяких тварин загибель настає майже одразу після розмноження. У них є два періоди постембріонального розвитку: перед репродуктивний (організми ще статево недозрілі) та репродуктивний (коли набувають здатності до статевого розмноження). В інших (більшість хребетних тварин, річковий рак, деякі комахи, павукоподібні, молюски) репродуктивний період триває досить довго. Після нього смерть настає не відразу, а через деякий час (від кількох днів у комах до кількох років і десятків років у великих ссавців). Він має назву періоду старіння, коли поступово знижується рівень обміну речовин та настають необоротні зміни в організмі, які зрештою призводять до смерті.
“Мозковий штурм”
— Чи можна визначити вік тварин?
Очікувані відповіді учнів:
Дуже складно точно встановити вік тварин, що живуть у природних умовах. Проте тривалість життя можна встановити за кількістю річних кілець, що подібні до тих, які є на зрубі дерева. Такі кільця можна знайти на лусці риб, на панцирах плазунів (наприклад, черепах), на мушлях двостулкових молюсків та на зубах кашалотів.
Лабораторне дослідження
Тема. Визначення віку тварин.
Мета: навчитися визначати вік тварин на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб.
Обладнання: луска кісткових риб та мушлі двостулкових молюсків.
Хід дослідження
1. Розгляньте луску різних видів риб та визначте вік тварини за річними кільцями.
|
|
|
2. Розгляньте мушлі двостулкових молюсків та визначте вік тварини.
|
|
3. За результатами дослідження сформулюйте висновок.
Розповідь учителя
Тривалість життя організмів визначається періодом часу від їх народження до смерті. У різних видів організмів тривалість життя дуже різна, наприклад від кількох годин (так, коловертки живуть 50–60 годин) до десятків років.
Технологія “Мікрофон”
— Що є визначальними факторами життя тварин?
Очікувана відповідь учнів:
Визначальними факторами життя тварин є кормова база, середовище життя, екологічне благополуччя і забезпеченість спокоєм та можливостями здійснення всіх фізіологічних процесів.
Розповідь учителя
Учені запропонували декілька гіпотез обґрунтування тривалості життя.
Робота в групах. Учні об’єднуються в 5 груп, і кожній групі пропонується одна з гіпотез обґрунтування тривалості життя.
Завдання для груп:
— Навести приклади, які підтверджують гіпотезу або спростовують її.
Обговорення результатів самостійної роботи учнів.
Висновки. Життя — це не миттєвість існування тієї чи іншої істоти. Це — минуле, сучасне і майбутнє. Існує декілька гіпотез пояснення тривалості життя тварин, проте загальна теорія відсутня.
V. Узагальнення і закріплення знань.
“Поміркуйте”
Люди, які виловлюють устриць, з неприязню ставляться до морських зірок, через те що вони знищують цих молюсків. Тому здавна морських зірок, які потрапляли в сітки, рибалки розривали на шматки і викидали за борт. Але після того як риболови дізналися про деякі особливості життєдіяльності морських зірок, вони почали кидати їх в окріп. Що рибалки дізналися про морських зірок?
(Морська зірка здатна до регенерації з будь-якого фрагмента тіла, який містить щупальце. Рибалки дізналися, що вони сприяють розмноженню цих тварин і почали кидати їх в окріп.)
“Мозковий штурм”
Чому всі рекордні показники тривалості життя різних тварин були виявлені в XII–XIV ст.? (Антропогенний вплив на довкілля був не таким значним, як у XX та на початку XXI ст.)
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VII. Домашнє завдання.