Позакласний інтелектуально-розважальний захід з біології «ЕРУДИТИ»

Про матеріал

Позакласний інтелектуально-розважальний захід з біології

«ЕРУДИТИ»

Юлія Казмірчук, учитель біології та екології , вчитель вищої категорії, «учитель методист» Авіакосмічного ліцею ім.. І. Сікорського НАУ м. Києва.

Не секрет, що гра стимулює учнів не лише до активної співпраці з учителем, а й до самопізнання, допомагає кожному учневі проявити себе, виявити свої можливості, реалізувати свій потенціал, зацікавлює, захоплює, допомагає зануритись у світ нової інформації, легко та якісно опрацювати її та отримати задоволення від навчання.

Дана розробка стане у нагоді при проведенні підсумкових уроків в кінці навчального року.

Девіз заходу: « Гра – основа успішного навчання!»

Перегляд файлу

Позакласний  інтелектуально-розважальний захід з біології

«ЕРУДИТИ»

Юлія Казмірчук,  учитель біології та екології , вчитель вищої категорії, «учитель методист»  Авіакосмічного ліцею ім.. І. Сікорського НАУ  м. Києва.

Не секрет, що гра стимулює  учнів не лише до активної співпраці з учителем, а й до самопізнання, допомагає кожному учневі проявити себе, виявити свої можливості, реалізувати свій потенціал,  зацікавлює, захоплює, допомагає  зануритись у світ нової інформації, легко та якісно опрацювати її та отримати задоволення від  навчання.

Дана розробка стане  у нагоді при проведенні підсумкових уроків в кінці навчального року. 

Девіз заходу: « Гра – основа успішного навчання!»

Хід заходу

Тур 1  Загальні відомості

В турі приймають участь усі учні класу. Ведучий задає 20 запитань. Перемагає той, хто швидше дасть вірну відповідь. За кожну вірну відповідь учасник отримує фішку «ерудитик».  В наступний тур переходять лише ті учні, які дали 10-20 вірних відповідей.

З а п и т а н н я \ відповіді

  1. Орган чуттів риб, розташований у їхній шкірі. (Бічна лінія)
  2. Органели руху інфузорії туфельки. (Війки)
  3. Організми, які нездатні утворювати органічні речовини з неорганічних і тому споживають готові органічні сполуки. (Гетеротрофи)
  4. Видозмінена друга пара крил у двокрилих комах; стабілізують положення тіла під час польоту.(Дзижчальця)
  5. Процес необоротних змін будови та функцій живих істот протягом їхнього історичного розвитку. (Еволюція)
  6. Всі компоненти довкілля, які впливають на живі організми та їх угруповання.(Екологічні фактори)
  7. Здатність тварин видавати звукові сигнали і вловлювати їх органами слуху після того, як ті відбиваються від перешкод. (Ехолокація)
  8. Запліднена яйцеклітина. (Зигота)
  9. Період, необхідний для розвитку зародків усередині яйця. (Інстинкт)
  10. Виріст грудини деяких хребетних тварин, до якого прикріплюються м’язи, що забезпечують політ.(Кіль)
  11. Процес періодичної зміни покривів чи їх похідних у тварин. (Линяння)
  12. Періодичні переміщення тварин на значні відстані, що відбувається звичайно за сталими маршрутами.(Міграція)
  13. Грудні кінцівки ракоподібних, що входять до складу ротового апарату. (Ногощелепи)
  14. Розвиток організму  з незаплідненої яйцеклітини. (Партеногенез)
  15.  Процес відновлення втрачених чи пошкоджених частин тіла або цілісного організму з його частини.(Регенерація)
  16. Будь-які форми співіснування організмів різних видів. (Симбіоз)
  17. Сукупність органів, що виконують спільні функції. (Системи органів)
  18. Захоплення клітинами твердих частинок.(Фагоцитоз)
  19. Обов’язкова складова частина клітин еукаріотів; носій спадкової інформації. (Ядро)
  20. Спосіб розмноження тварин шляхом відкладання яєць. (Яйценародження)

Тур 2.  Особливості  Класів тварин

Учням пропонуються  12 категорій  із запитаннями. Учасники  самі обирають собі категорію (першими мають вибір учасники з найбільшими балами).

В кожній категорії по 5 запитань. В наступний тур переходять лише ті учні, які отримали  3-5 «ерудитиків».

  1. Клас Головоногі молюски

Запитання \ відповіді:

  1. Орган, що слугує для реактивного руху. (Лійка)
  2. Залоза, що захищає тварину від хижаків. (Чорнильна)
  3. Яка будова серця у головоногих молюсків? (2 передсердя і шлуночок)
  4. Чим представлені органи дихання? (Пірчастими зябрами)
  5. Що допомагає головоногим керувати рухом? (Особлива згортка шкіри – плавець)
  1. Клас Двостулкові молюски

Запитання \ відповіді:

  1. Що забезпечує краще закріплення стулок? (Виступи та заглибини зсередини на спинному боці, так званий замок)
  2. Де відбувається запліднення у молюсків? ( У мантійній порожнині)
  3. Яку функцію виконує нижній сифон, як він називається? ( Сифон називається ввідним, через нього до мантійної порожнини  надходить вода збагачена киснем)
  4. Найбільший представник класу. (Тридакна велетенська)
  5. Найбільший ворог дерев’яних кораблів. (Корабельний черв’як)
  1. Клас Черевоногі молюски
  1. Отвір черепашки черевоногих молюсків. (Устя)
  2. М’язистий язик, вкритий рядами хітинових зубців. (Тертка)
  3. Серце черевоногих молюсків складається з…(Передсердя та шлуночка)
  4. Орган дихання наземних молюсків. (Легеня)
  5. Цінний барвник, що добувають з певних видів черевоногих молюсків. (Пурпур) 
  1. Клас Ракоподібні
  1. Короткі вусики у рака – це орган… (Дотику)
  2. Органами виділення у ракоподібних є…  (Зелені залози)
  3. Як розпізнати самку та самця рака? ( За шириною черевця)
  4. Де розташоване серце рака? (В спинній частині голово грудей)
  5. Які очі у рака? (Фасеткові, або складні)
  1. Клас Павукоподібні
  1. Ротові кінцівки, які слугують для захоплення і подрібнення їжі. (Хеліцери)
  2. Органи дихання у павуків. (Пара легеневих мішків)
  3. Прісноводний вид  павуків, що будує під водою гніздо з павутини. (Павук- сріблянка)
  4. Отруйні види павуків, поширені на території України. (Каракурт, тарантул)
  5. Органи  зору у павуків. (Прості очі)
  1. Клас Комахи
  1. З яких відділів складається тіло комах? (Голова, груди, черевце)
  2. Якого типу апарат у жуків? (Гризучого)
  3. Що собою становлять покриви комах? (Кутикула)
  4. Чим представлені органи дихання у комах. (Трахеями)
  5. Переносник  збудника малярії. (Малярійний комар)
  1. Клас Кісткові риби
  1. Назвіть парні плавці риб. (Грудні та черевні)
  2. Яке значення для риб має слиз.( Захист  шкіри від проникнення хвороботворних організмів та полегшення плавання, зменшуючи тертя)
  3. Чим представлені органи виділення? (Парні нирки)
  4. Органами дихання у риб слугують.(Зябра, розташовані на зябрових дугах)
  5. Як називається та де розташований орган слуху? (Внутрішнє вухо, розташоване у кістках черепа)
  1. Клас Хрящові риби
  1. Як називається передня  частина голови ? (Рило)
  2. До якого надряду належить  пилконіс? (Акули)
  3. З якої тканини складається скелет риб? (Хрящової)
  4. Який тип запліднення у хрящових риб? (Внутрішнє)
  5. Куди відкриваються вивідні протоки видільної та статевої систем? (В клоаку)
  1. Клас Земноводні
  1. На які відділи поділений хребет земноводних? (Шийний, тулубовий, крижовий, хвостовий)
  2. Які кістки входять до поясу передніх кінцівок? (Лопатки, воронячі кістки, ключиці)
  3. Органами дихання є… (Легені)
  4. Яка будова серця земноводних? (2 передсердя та шлуночок)
  5. На які ряди поділяється Клас Земноводні? (Безногі, Хвостаті, Безхвості)
  1. Клас Плазуни
  1. Друга назва Класу Плазуни. (Рептилії)
  2. З яких відділів складається хребет плазунів? (Шийного, грудного, поперекового, крижового, хвостового)
  3. Які м’язи забезпечують дихальні рухи плазунів? (Міжреберні)
  4.  На які ряди поділяється Клас Плазуни? (Лускаті, Черепахи, Крокодили)
  5.  Мідянка – це типовий представник ряду. (Лускаті)
  1. Клас Птахи
  1. Яка залоза добре розвинута у водоплавних птахів? (Куприкова)
  2.  На які підвиди розподіляються пір’я у птахів? (Контурні, пухові, пух)
  3. Чому у птахів легкий скелет? (Частина кісток порожнисті та заповнені повітрям)
  4.  Яка будова серця у птахів? (2 передсердя та 2 шлуночки)
  5. Казарка червоно вола – це представник ряду… (Гусеподібні)
  1. Клас Ссавці
  1. Чим захищені очі ссавців? (Двома повіками)
  2. Як називається м’яз, що приймає участь у диханні, та відокремлює грудну порожнину від черевної? (Діафрагма)
  3. Де розміщені зуби ссавців? ( В лунках щелеп)
  4. Як називається орган, що забезпечує зв'язок між організмом матері та зародком? (Плацента)
  5. Вечірниця – це представник ряду… (Рукокрилі)

Тур 3. Кросворд

Кожний учасник отримує картку із завданням. На виконання завдання відводиться 3-5хв. При визначенні переможців туру оцінюється вірність та швидкість виконання.

Розв’яжіть кросворд ( вертикальні запитання), визначте закодований  термін (горизонтальний) та дайте йому визначення.

Запитання

  1. Видозмінені кінцівки  вторинноводних тварин, пристосовані для плавання.
  2. Пристосування певного виду організмів до умов місцевості, де він мешкає.
  3. Відкладання самками деяких тварин ікри з подальшим її заплідненням сім’яною рідиною самців.
  4. Органела руху деяких найпростіших, водоростей і бактерій.
  5. Організми, клітини яких мають ядро.
  6. Форма симбіозу, за якого кожен із співіснуючих видів  дістає певну користь.
  7. Сукупність видів тварин певної території чи земної кулі в цілому.
  8. Статеві клітини.
  9. Тимчасова форма існування організмів,  яка забезпечує переживання несприятливого періоду та поширення; має щільну оболонку.
  10.                    Відповідь тваринного організму на подразнення, яка здійснюється за участю нервової системи.
  11.          Територія, в межах якої поширені особини певного виду.  

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

3.

4.

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

9.

 

 

 

 

 

 

5.

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь

 

2.А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

10.Р

 

 

І

3. Н

4.Д

 

 

 

8.Г

 

Е

 

 

М

Е

Ж

 

 

 

А

 

Ф

11.А

1.Л

А

Р

Г

 

 

 

М

 

Л

Р

А

Т

Е

У

 

 

7.Ф

Е

9.Ц

Е

Е

С

И

С

Т

5.Е

6.М

А

Т

И

К

А

Т

З

Т

И

У

У

У

И

С

С

Л

И

А

 

К

К

Т

Н

 

Т

И

 

 

Ц

 

 

А

У

А

 

А

 

 

 

І

 

 

Р

А

 

 

 

 

 

 

Я

 

 

І

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

И

З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М

 

 

 

 

 

 

Систематика – наука, про видову різноманітність живих та вимерлих істот.

 

Тур 4.  Увага + Знання

Учасникам туру пропонується прослухати  віршограй  та дати відповіді на наступні запитання:

  • Які тварини згадувались у вірші?
  •   Вкажіть  Тип…  Клас…  Ряд … даних  видів?                            Перемагають ті учасники, які отримали 6-10 «ерудитиків»

Веселий віршограй

У бабусиній оселі

Цвіркуни живуть веселі.

Прокидались навесні

І заводили пісні.

І метелик поміж ними

Сяє крильцями своїми.

Усіма чотирма

Всіх у лузі обійма.

Мов химерний літачок,

Сіла бабка на сучок.

А маленький павучок

Заховався під листок.

Цілий день пряде неспинно

Гарну сітку-павутину.

Знає коник -стрибунець

Про погоду молодець:

На негоду він мовчить,

А на ясний день сюрчить.

Диба чапля по болоту:

Чап-чалап! Чап-чалап!

Поглядає, чи немає

Де малих зелених жаб.

В дятловій кузні

Гаряча пора,

Дятлова кузня

Стоїть край двора.

А веселі їжаки

Накололи на голки

Всі листки та всі гриби.

Тай гайнули у садки.

Білка в лісі стриб та стриб,

Теж знайшла великий гриб.

Віршограйчик веселенький

За об’ємом не маленький.

 Усіх тварин  перелічіть

Та їх приналежність встановіть.

В і д п о в і д ь:

1. Цвіркун  -Тип Членистоногі,   Клас Комахи,   Ряд Прямокрилі

2. Метелик – Тип  Членистоногі,  Клас Комахи,  Ряд Лускокрилі

 3. Бабка – Тип  Членистоногі,  Клас  Комахи,  Ряд  Бабки

4. Павук Тип  Членистоногі,  Клас Павукоподібні,  Ряд

5. Коник  Тип  Членистоногі,  Клас  Комахи,  Ряд Прямокрилі

6. Чапля – Тип  Хордові,  Клас Птахи,  Ряд Лелекоподібні

7.Жаба Тип  Хордові, Клас Земноводні,  Ряд Безхвості

8. Дятел Тип Хордові, Клас  Птахи,  Ряд  Дятли

9. Іжак – Тип Хордові, Клас  Ссавці,  Ряд  Комахоїдні

10. Білка - Тип Хордові, Клас  Ссавці,  Ряд  Гризуни

Тур 5. Ієрархія

Учасникам туру пропонується встановити ієрархічну послідовність серед запропонованих представників та розкодувати зображення.

 

 

 

 

 

Інструкція:

Крок 1. Поєднайте представників та послідовні літери абетки

А

собака дикий

Б

амеба протей

В

ставковик звичайний

Г

окунь річковий

Д

план арія  молочно-біла

Е

ящірка прудка

Є

жаба  трав’яна

Ж

голуб сизий

З

рак  річковий

И

черв’як  дощовий

Крок 2. Скориставшись ключем, занесіть результати до таблиці, поставивши крапки у відповідних клітинках.

А

Б

В

Г

Д

Е

Є

Ж

З

И

5

36

39

57

88

65

83

54

31

34

 

Крок  3. Поєднайте поставлені крапки та отримайте зображення.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

 

 

ВІДПОВІДЬ    Крок 1.

А

собака дикий

Б

амеба протей

В

ставковик звичайний

Г

окунь річковий

Д

планарія  молочно-біла

Е

ящірка прудка

Є

жаба  трав’яна

Ж

голуб сизий

З

рак  річковий

И

черв’як  дощовий

Крок 3.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

 

ТИ справжня ЗІРОЧКА  цього туру !!!

Гра з глядачами  Поки журі визначає переможців: І м., ІІ м., ІІІ м., глядачі відгадують загадки про тварин. Найактивніший учасник отримує приз.

Загадки

Я руда, низького росту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м'ясо…

Вовку-брату я сестриця,

А зовуть мене…(Лисиця)

 

Не князівської породи,

А ходить в короні,

Не їздець, а зі шпорами,

Не сторож, а рано будить.(Півень)

 

Дуже товсті ноги маю,

Тихо їх переставляю.

Височезний я на зріст,

Біля рота маю хвіст! (Слон)

 

Куди повзе –

За собою хату везе. (Черепаха)

 

По горах, по долинах

Ходить шуба і свитина. (Вівця)

 

Не ходжу я,  а скакаю,

Бо нерівні ноги маю.

Через поле навмання

Перегнав би я коня.  (Заєць)

 

Величезний на зріст,

Пишним віялом хвіст.

До колін борода.

Що за горда хода!

По усьому двору

Розтання дітвору.

Порозгонив і зник.

Був це, діти …     (Індик)

 

Швець – не швець,

Кравець – не кравець,

Тримає в роті щетину,

А в руках – ножиці.    (Рак)

 

Хто це землю вигортає,

Мов купини навертає?

То підземний хід

Риє, риє…    (Кріт)

 

Наче птиця, крила має,

Все літає і співає:

- Я медок вам ношу,

Не чіпай же, бо вкушу.

Так лякає нас мала,

А зовуть її…       (Бджола)

Гостроносий і малий,

Сірий, тихий і незлий.

Вдень ховається. Вночі

Йде шукать собі харчі.

Весь із тонких голочок.

Як він зветься?...(Їжачок)

 

Буркотливий, вайлуватий,

Ходить лісом дід кошлатий:

Одягнувся в кожушину,

Мед шукає і ожину.

Літом любить полювати,

А зимою — в лігві спати.

Як зачує він весну —

Прокидається від сну. (Ведмідь)

 

 

Він такий смугастий,

Він такий ікластий,

Найстрашніший у тайзі,

Перед ним тремтять усі,

Як роззявить пащу: игрр!

Називають звіра … . (Тигр)

 

Ось хатина, в ній – Співак

Як цю пташку звати… (Шпак)

 

Швидко скрізь цей літає,

Безліч мошок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

 

Крізь зимові заметілі

Пташенята прилетіли.

В них червоні гарні груди –

Ніби яблука усюди

Хтось розвісив у дворі.

Звуться пташки…   (Снігурі)

 

Тіло як у черв’ячка,

Вуса наче у жучка,

Крила гарні, кольорові,

Наче квіточки казкові.    (Метелик)

 

У кого біле черевце

І чорна-чорна спина?

Всі діти знають відповідь:

Звичайно, у …  (Пінгвіна)

 

Що то воно: у воді водиться,

З хвостом родиться,

А як виростає,

Хвіст відпадає?     (Жаба)

 

Підведення підсумків та нагородження переможців.

 

 

 

Використана література:

  1.  Біологія. 8 клас (рівень стандарту, академічний рівень)». Автори:В.В.Серебряков Балан П.Г.,. – К.: Ґенеза, 2008;
  2. Збірка віршиків «Мої улюблені вірші», Тернопіль, 2007

Інтернет –джерела:

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
2 жовтня 2018
Переглядів
1060
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку