Урок з елементами тренінгу "Почуття та емоції"

Про матеріал

5 клас

Тема: Почуття та емоції.

Мета: вчити дітей толерантно (у безоцінній манері) висловлювати свої негативні почуття (невдоволення, образу). Розвивати вміння розуміти почуття інших людей, співпереживати і співчувати. Виховувати доброзичливе ставлення до людей.

Перегляд файлу

5 клас

Тема: Почуття та емоції.

Мета: вчити дітей толерантно (у безоцінній манері) висловлювати свої негативні почуття (невдоволення, образу). Розвивати вміння розуміти почуття інших людей, співпереживати і співчувати. Виховувати доброзичливе ставлення до людей.

 

Наприкінці заняття учні повинні вміти:

  • розрізняти почуття та емоції;
  • описувати ознаки невербального вияву почуттів (як вони виявляються у міміці, жестах, положенні тіла;
  • демонструвати здатність ставити себе на місце іншого, уявляти, що він думає і відчуває.

матеріали

  • олівці, фломастери, маркери;
  • ножиці, скотч, клей.
  • аркуші паперу формату А2 і АЗ;
  • краплинки (паперові), на яких зверху прикріплено жмут «волосся» (потім на них діти будуть малювати очі, брови, рот),
  • музичний супровід,

Домашнє завдання

• Підручник, § 11. Зошит-практикум (с. 39—41), завдання 1—2.

 

 

Діти, привітайтеся один з одним,  подаруйте свої добрі усмішки і щирі почуття.  (Діти стають в коло і по черзі вітаються) А тепер подивіться, як тепло стало на душі всім нам.

Перед тим, як розпочати наше заняття, я хочу запитати: чи всі ви добре почуваєтеся?

 

Ми проведемо урок у вигляді тренінгу.  Але перш ніж  це зробити, пригадаємо правила проведення тренінгових занять.

 

  1. Активна участь в роботі
  2. Обговорювати не людину, а проблему
  3. Доброзичливе ставлення один до одного
  4. Довіра
  5. Відкритість
  6. Відвертість
  7. Кожна думка має право на існування
  8. Слухати уважно, не перебивати
  9. Мати хороший настрій

 

 

Інформаційне повідомлення

Всі ми добре знаємо, що здоров’я – найбільша людська цінність, яку, на жаль багато хто починає цінувати і берегти, вже втративши частину цього скарбу, відпущеного нам природою. Отже, попри всі труднощі буття, кожен з нас має свідомо ставитися  до власного здоров’я, берегти  найдорожчий  скарб у житті.

А бути здоровим – значить бути веселим, життєрадісним, з надією зустрічати новий день, відчути себе по-справжньому щасливим.

Щодня у нашому житті відбувається чимало подій, які не зали­шають нас байдужими і викликають різні почуття. Небезпечні дії зазвичай породжують неприємні почуття — страх, гнів, образу. І  навпаки, добрі новини й події — задоволення, вдячність, цікавість.

Коли нам нічого не загрожує, ми відчуваємо спокій і задоволення. А як втратив щось важливе (наприклад, друг переїхав до іншого  міста), тебе огортає сум. Якщо хтось кепкує або зневажливо висловлюється про тебе, ти ображаєшся. А коли відбирають те, що  тобі належить, у душі мимоволі закипає гнів.

На перший погляд здається, що неприємні почуття — це вади і треба  їх долати. Та хіба не почуття страху час від часу попереджує про небезпеку, втримує від необачних кроків або змушує швидше  діяти? Від того, що такі почуття неприємно переживати, вони не втрачають цінності. Почуття — це неначе пристрій, який повідомляє «Все гаразд, тобі нічого не загрожує» або: «Обережно! Це небезпечно!»

Почуття допомагають людям пізнавати світ і краще пристосовуватися до нього.

Почуття бувають швидкоплинними,  їх ще називають емоціями. Емоції — це миттєва реакція на якусь подію і вони не завжди збігаються з нашими почуттями.

 

Отже, дорогі діти, зараз  ми помандруємо у світ почуттів та настрою.

 

Станція «Знайомство»

Як відомо, кожна подорож розпочинається із знайомства з попутниками.

Світ почуттів — необмежений. Друзі, кожен з вас у цю хвилину щось переживає.
Наприклад, ви можете відчувати радість з приводу того, що почався тренінг, або цікавість до нової теми. Але можуть бути і неприємні почуття. Це також абсолютно нормально.
Постарайтесь висловити те, що відчуваєте.

 

Станція – «Сонячна».

В кожного з вас є бейджики. Ділимось на групи за кольором цих бейджиків. Група жовтих бейджиків бере зі стола промінчик і прикріплює його до сонечка, називаючи позитивне почуття, а група голубих – хмаринку , називаючи негативне почуття. (Діти виконують завдання).

Діти, давайте ще раз поглянемо на малюнок. На ньому – сонце в оточенні хмар.  Це сонечко уособлює емоційно  здорову, врівноважену  людину. Але ж не завжди в нашому житі бувають свята. Є в ньому і будні, і розчарування. Не завжди яскраво світить сонце, часто його заступають хмари. Тоді в природі стає похмуро.

Так і настрій людини не завжди буває хорошим, нерідко бувають і неприємності, і сум, і негативні почуття та емоції.  Саме вони послаблюють захисні сили організму і, навіть, можуть привести до серйозних захворювань.  Вони можуть перетворити людину на черству і байдужу.

 Тому ми маємо прагнути бути добрими, милосердними і старатися,  щоб темні хмари не заступали нам яскравих променів життя.

 

Станція «Театральна»

Гра „Відгадай-но"

Ведучий отримує картку, де написано, яке почуття треба показати за допомогою жестів, міміки й без жодного слова. Час підготовки 1-2 хвилини. Клас відгадує те, що намагається показати ведучий. .

Ми бачимо, що про почуття людини можна судити не тільки з її слів, але і з виразу обличчя (міміки), жестів, рухів, виразу очей. Такий вияв почуттів називається  невербальним.

Отже, почуття говорять про те, чого людина хоче і чого очікує, що їй подобається, а що ні. Наші жести та міміка – головні помічники у виявленні почуттів.

 

 

Станція «Квіткова»

Діти, багато почуттів може бути не тільки в людей, а і в навколишній природі.

Давайте спробуємо показати ,що може почувати насінинка в різні періоди свого життя.

(Під спокійну музику діти виконують вправи фізкультхвилинки)

  • Уявіть себе маленьким зернятком, яке лежить в землі
  • Настала весна,  пригріло сонце і зернятко починає  проростати
  • Сонце гріє все більше – росте стебло
  • З’являються гілки, пуп’янки
  • Настає радісний момент – розцвітають прекрасні квіти
  • Надходить літо, квіти гарнішають, милуються собою
  • Усміхаються квіткам-сусідам, радіють життю
  • Але подув вітер, прийшла осінь
  • Квітка бореться з негодою
  • Згинається, хилиться до землі. Їй сумно
  • Пішов сніг. Квітка знову перетворилася в маленьке зернятко
  • Йому тепло і спокійно. Воно з надією чекає весни

 

 

Станція „Казкова"

На цій станції інсценізують казку „Курочка Ряба". Тут можуть стати в пригоді картки зі словами персонажів: діда, баби, курочки Ряби (у мишки слів немає).

А зараз, діти, ми попрацюємо в групах. І поділимося за допомогою наших бейджиків СОНЦЕ, ХМАРИНКА (написати назви груп на партах, мають бути настільники). Кожна група отримує завдання, старости груп, підійдіть до столу і відповідно до кольору свого природного чинника візьміть завдання. Для опрацювання цього завдання вам дається 5 хвилин. Завдання полягає в тому, що вам потрібно  проаналізувати які приємні і неприємні почуття та емоції переживають герої казки.

 

Інформаційне повідомлення: «Як висловити свої почуття» (робота з підручником) (5 хв).

 Слово вчителя: «Коли людина тривалий час переживає неприємні почуття (образу, роздратування, злість), це шкодить її здоров'ю. З часом ці почуття можуть стати нестерпними, ще болючішими. Отже, треба постаратись якнайшвидше виправити ситуацію, сказавши про це тому, хто викликає ці почуття. Але не варто використовувати «Ти-повідомлення», говорити: «Ти сам такий, ти дурень, ти нічого не розумієш». Це ображає, викликає бажання захищатися і нападати. Найкраще говорити про свої почуття за допомогою «Я-повідомлень»  (це не ображає, адже ти не звинувачуєш співрозмовника, а просиш його зробити тобі послугу).

  Завдання групам: розіграйте і обговоріть задані ситуації. Використовуйте : «Я-повідомлення».

 Для прикладу спільно з дітьми обговорити ситуацію:

 Ситуація 1. Сашко взяв у Андрія книжку і не повертає, хоча той вже не раз йому - вгадував. Що робити Андрієві?

 

Завдання групам: розіграйте і обговоріть задані ситуації. Використовуйте «Я-повідомлення».  (Ситуації 2 і 3)

 

Назвіть іще раз ті почуття, з якими ми ознайомилися на казковій станції.

Отже, потяг вирушає далі...

 

Станція «Художня»

Діти, погляньте, що відбувається. Хма­ринка просинається і дощик починається. Як багато краплинок! Подивіться на них уважно. Чи є у них якісь емоції? Білий колір —колір спокою душі. Вони нібито сплять, їх зачарувала, мабуть, зла чаклунка. Діти, допоможіть оживити краплинки, зро­бити їх різними: веселими, щасливими, за­мріяними. Можливо, хтось зробить і сумну, і сердиту краплинку

(Під спокійну музику діти виконують за­вдання. Наприкінці  визначають, чому саме такий вираз обличчя вони надали своїй краплинці.)

Здивування — побачила багато діточок, веселих, радісних.

Радість — розчаклувалася від злої ча­клунки.

Сумна—тому, що погана погода.

 От і повернулися краплинки до своєї матінки-хмаринки.

 

Станція « Добринка »

Ось і закінчилася наша мандрівка світом почуттів та емоцій. У мене в руках – запалена свічка – символ життя.

Вона, як і сонце, дає нам світло і тепло. Діти, попереду у вас ще ціле життя. Давайте передамо цю свічку з рук в руки і, поділимось теплом своєї душі, побажаємо одне одному чогось приємного і гарного. Я вами дуже задоволена і бажаю вам хорошого настрою. Хай негаразди і негоди не роблять вам в житті погоди. Хай вам щастить!

 (Діти бажають веселого дня, чудового на­строю, бути завжди такими гарними, усміха­тися увесь день.)

 

Кажімо більше ніжних слів

Знайомим, друзям і коханим.

Нехай комусь тепліше стане

Від зливи наших почуттів.

Нехай тих слів солодкий мед

Чиюсь загоїть рану,

(Чи перший біль, чи то останній)

Коли б то знати наперед,

Кажімо більше ніжних слів,

Комусь всміхаймось ненароком.

То не життя людське коротке,

Короткі в нас слова черстві!

Кажімо більше ніжних слів!

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

Станція – «Сонячна».

БЕЙДЖИКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станція «Театральна»

Гра „Відгадай-но"

 

Здивування

Гнів

Радість

Страх

 

 

 

 

 

 

Ситуація 2 .

 До Лесі перед контрольною сідає Оксана, щоб списати. Минулого разу Леся через це не встигла розв'язати останній приклад. Як їй сказати про це?

 

 

Ситуація 3 .

Сергійка весь клас дражнить Вовком, бо раніше звали просто Сірим. Йому це не подобається. Як сказати про це?

 

 

 

 

 

doc
Додано
31 липня 2018
Переглядів
1592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку