Урок з елементами здоров'язберігаючих технологій з використанням натуральних фарб, "Образотворче мистецтво", 2 клас, для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.
1
Тема. “ Малювання візерунків із рослинних елементів за зразком.”
Мета: 1. Ознайомити учнів із декоративно-ужитковим мистецтво, навчити дітей створювати декор зі стилізованих рослинних елементів; закріпити поняття ритму у декоративних композиціях; навчити малювати орнаменти у смужці; формувати навички розпису пензлем;
2. Розвивати спостережливість, уяву, образне мислення, моторику рук, відчуття гармонії, декору на площині, колірні відношення, естетичний смак; формувати практичні навички збереження та зміцнення здоров’я за допомогою здоров’язберігаючих технологій;
3. Виховувати любов до природи, мистецтва, художні почуття, охайність, любов до народної творчості.
Обладнання: демонстраційний матеріал – презентація зразків орнаментів виконаних на різних основах, орнамент у смужці та у квадраті, малюнки із зображенням рослинного орнаменту; аромалампа, аудиосупровід;
для індивідуального користування – альбоми для малювання, натуральні фарби двох кольорів (червоний із черешні, зелений із шпинату), пензлик, стаканчик для води, серветка, вишневий компот.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
1.1. Перевірка готовності до уроку.
1.2. Налаштування на роботу.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2.1. Відгадування загадки.
-Відгадайте загадку.
Намалювати можна нею
Будинки, хмари і поля,
Зелену затишну алею,
Високі гори і моря.
Зачарувати можна нею-
Така вона чудова й гарна!
Ти знаєш, як зовуть цю фею?
Її зовуть, звичайно...(Фарба).
III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
3.1. Повторення правил техніки безпеки на уроці.
1. Застели парту серветкою перед початком роботи.
2. Склянку з водою тримай по праву руку, щоб не розлити.
3. Приготуй підставку для пензлів з паперу.
4.Не розмахуй пензлем під час роботи.
3.2. Створення психологічного настрою. (Психотерапія, музикотерапія)
Вправа «Вишенька» (виконується під супровід повільної музики).
-А тепер трохи відпочинемо. Уявіть, що знаходимось за селом. Літо. Глибока ніч. Навколо тихо - тихо. Ми виходимо босоніж в сад. Ногам холодно і мокро, тому що трава покрита росою. Над головою чорніє безкрає небо, всіяне мільйонами зірок. І раптом під нашими ногами ми помічаємо маленьку вишеньку! Вона впала з дерева і загубилась в густій траві. Візьміть її в руки. Чи відчуваєте ви, яка вона прохолодна? Як же їй страшно і самотньо далеко від рідних... Ще трохи, і роса вкриє її, а вранішнє сонечко висушить її... Подихайте у свої долоньки. Поділіться із вишенькою своїм теплом... Бачите, вона стала яскравішою...А тепер уявіть найщасливіший день у своєму житті. Можливо - це ваш день народження. Можливо, день, коли ви отримали гарну оцінку. А може просто звичайний день, коли ви прокинулись вранці, поглянули на радісне сонечко і подумали: «Як добре жити на світі!» Поділіться із вишенькою своїм щастям. А тепер розкрийте долоні. Погляньте, який яскравий вогник горить перед вами! Тепер уже вишенька не зів’яне! Це ви подарували їй нове життя! А я подарую вишеньку всім вам! Будьте щасливі!
IV. Актуалізація опорних знань учнів.
-Так, будемо малювати вишеньки, а чим?
-Так, фарбою. Саме фарбами ми будемо малювати сьогодні на уроці, але не такими як ми звикли, а натуральними. Зелена і червона. Відгадайте з яких рослин вони зроблені? (черешня, шпинат)
А ще до нас на урок завітав Веселий Пензлик. Він приніс нам казочку про Короля Пензлика та його синів.
4.1. Слухання казки.
Послухайте її.
У тридев’ятому царстві жив-був Король-Пензлик і мав він багато синів Пензликів. Їм дуже подобалося малювати, і тому вони вирушили в школу, щоб разом із дітьми створювати гарні малюнки. Та незабаром три пензлики повернулися додому в сльозах.
-Чому ти плачеш?-запитав Король-Пензлик свого сина Пензлика.
- Ваша величність! До поганих дітей я потрапив у школі. Вони опускали мене в фарбу аж до середини металевої частини (вчитель показує, як глибоко діти занурювали пензлик). Залило очі, рот. Ой, лишенько, помийте мене!
(Вчитель миє пензлик і продовжує від його імені).
-Мене треба занурювати лише до половини ворсу(показати, як саме). Коли у фарбі тільки волосся моє, не так боляче: я все бачу і добре малюю. Не забувайте відтискати зайву фарбу об край скляночки.
-Діти, а як ви ставитеся до своїх пензликів? Так, обережно опускайте їх у фарбу, а потім виводьте на прогулянку по... аркушу паперу. Подивіться треба проводити лінії: тонкі- кінчиком пензля, широкі- натискаючи на нього. Спробуйте і ви так. Прикладаючи пензлик до аркуша, можна отримати силуетні плями. (показую) спробуйте і ви так.
4.2. Повторення відомостей про кольори.
Позначення кольоровими мазками пропущених слів у вірші.
-Пензлик-Веселкарик склав «райдужний віршик». Прочитайте його і позначте кольоровими мазками пропущені слова у вірші.
Любить Пензлик мій до свята
Собі чубчик фарбувати.
Він у райдугу пірнає,
Кожний колір називає:
«Це..., жар неначе,
Це..., гарячий.
...- як пшениця в полі.
Мов трава -... колір.
...- як у краплині.
А наступний колір-... .
... колір , ніби річка.
...- як нічка.»
Скільки всього кольорів
Назвав Пензлик дітворі?
(В.Тименко).
(Текст вправи написаний на аркуші і вивішаний на дошці).
4.3. Відомості з історії декоративно-ужиткового мистецтва.
-Побутові предмети, які використовують у побуті та слугують для його прикрашання, належать до декоративно- ужиткового мистецтва. У житті кожна людина бачить оздоблені стіни, меблі, килими, одяг, посуд, рушники та часто використовує їх за потреби. Виготовляють такі чудові вироби талановиті митці: кравці, склодуви, гончарі, різьбярі. Ткачі, вишивальники та інші. Предмети побуту виготовляють з найрізноманітніших доступних матеріалів.
Гончарі роблять свої твори з глини. Найпоширенішим є гончарний посуд: миски, чашки, глечики.
Цікавою і художньо багатою є вишивка. Нею оздоблюють тканини. У різних регіонах вона має свої особливості. Білі мережані візерунки, червоні квітчасті орнаменти, геометричні червоно-чорні вишивки –все це різні види вишиванок у різних регіонах України.
V. Вивчення нового матеріалу.
5.1. Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем вчителя) (Презентація)
5.2. Слово вчителя.
З давніх-давен люди прагнули прикрасити своє житло. В українських селах житлові будинки будували з глини, потім їх білили. Маючи прямокутну форму, вони нагадували чистий аркуш паперу, на якому будь-якій господині хотілося що небудь зобразити. Чудові візерунки прикрашали стіни, кожний автор обирав свої елементи, кольори. Візерунок розташовувався в певних місцях: під карнизом даху, обрамляв вікна та двері. Таке розташування вимагало складання безперервного візерунка в смузі, що називається бігунцем.
Основою цього візерунка є хвиляста лінія, головні та другорядні елементи розташовуються уздовж неї й повторюються в кожному бігунці як за формою, так і за кольором.
Розповсюдженими елементами були рослинні мотиви (квіти, листя, бутони, ягоди), які росли в певній місцевості.
5.Пояснення нового матеріалу.
- Що таке декоративно прикладне мистецтво?
(Художньо виконані предмети побуту – одяг, посуд, меблі, килими, вишивки, ювелірні вироби тощо) – називаються предметами декоративно-прикладного мистецтва.)
- Що притаманне цим виробам?
(Краса, зручність, практичність, привабливість.)
- Ви вже знаєте, що одним із видів декоративно - прикладного мистецтва є орнамент. Пригадайте, що таке орнамент.
(Орнамент – візерунок, побудований на ритмічному повторенні певних елементів.)
Орнамент, складений з ліній, рисок, крапок, геометричних фігур (квадратів, трикутників, прямокутників, кіл) називається геометричним.
Орнамент можна також складати, поєднуючи рослинні та геометричні елементи. Такі орнаменти називаються змішаними.
- Сьогодні ми навчимося малювати рослинний орнамент у смужці. (демонструю зразок візерунка - бігунця)
5.2. Демонстрація зразка.
5.3. Педагогічний малюнок. (Поетапне виконання орнаменту вчителем)
Поетапне виконання орнаменту вчителем.
Спочатку потренуємося в малюванні хвилястої лінії – стеблинки.
При цьому пензель тримайте вертикально. Малюйте кінчиком пензля. Старайтесь, щоб у вас виходила досить тонка стеблина та однакові «хвилі». Їх можна спочатку намалювати простим олівцем, Проставте крапочки всередині кожної хвилі – це серединки майбутніх квітів. Навколо них примокуйте пензликом, тримаючи його «до себе» або «від себе». Серединки квіток, ягідки можна намалювати і за допомогою кінчика пальця. Працюючи таким чином, ви зможете створити багато різних чудових квіток, бутонів та листочків. Це будуть чарівні вишеньки, що прикрашатимуть хвилясту стеблину.
- Зараз ми навчимося малювати орнамент у смужці – «бігунець». Чому така назва? Бо в його основі лежить хвиляста лінія, і за цією лінією – стеблиною – рослинний орнамент може «бігти» нескінченно. Головні елементи (квіти) розташовуються в серединах «хвиль». Разом із другорядними елементами (листям, бутонами) вони однакові в кожному бігунцеві як за формою, так і за кольором.
5.4. Пальчикова гімнастика «Вишенька», малювання вишеньок пальчиками.
- А виконати ягідки допоможуть наші пальчики: досить їх умочити у фарбу й доторкнутися до аркуша.
VІ. Фізкультхвилинка 1.
Вишенька.
Вітер дме усе сильніше, бідну вишеньку колише змахи руками до себе
Вишня нахиляється, вітерцю вкоряється нахили, руками дістати підлоги
Вітер тихший, тихший, тихший- присідання
Розпрямила віти вишня. встати, руки вгору.
VIІ. Практична робота учнів.
7.1Виконання тренувальних вправ з розпису.
Етапи виконання роботи.
1) Перед початком роботи виконайте вправу на відпрацювання навичок малювання рослинних елементів різними мазками, пальцями.
2) На аркуші паперу обведіть шаблон.
3) Визначте, яким листям, квітами, ягодами буде прикрашений візерунок.
VIІІ. Фізкультхвилинка 2.
Вправа «Листочки» (з камінчиками і стрічками)
7.2. Самостійна робота учнів. (Аромотерапія)
(вчитель проводить індивідуальний поточний інструктаж)
7.3. Перегляд і виправлення помилок у дитячих малюнках.
7.4. Виставка і оцінювання робіт.
IX. Підбиття підсумків уроку.
8.1. Бесіда.
- Що означає слово орнамент?
- Де застосовуються орнаменти?
- Що таке рослинний орнамент? Геометричний?
- Із яких матеріалів можна виконати орнамент?
- Чи сподобався урок? Що найбільше?
(Фітотерапія – вишневий компот)