Леся Українка "Біда навчить"

Про матеріал
На основі змісту казки поглиблювати уявлення про етику людських стосунків; визначити повчальний характер казки; вчити критично мислити.
Перегляд файлу

4 КЛАС

ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ

Тема.Леся Українка «Біда навчить».

Інсценізація казки.


Мета:

Навчальна

На основі змісту казки поглиблювати уявлення про етику людських стосунків; визначити повчальний характер казки; вчити критично мислити; поповнювати словниковий запас.

Формуюча

Формувати оцінні судження,соціокультурну та комунікативну компетентності, загально - пізнавальнівміння.

Розвиваюча

Розвивати пам'ять, увагу, творчі здібності, уяву;навички свідомого та виразного читання, декламування прози.

Розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, розрізняти позитивні і негативні риси характеру; висловлювати своє ставлення до героїв казки, свої враження від почутого, побаченого.

 

Виховна

Виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися, сприяти вихованню позитивних рис характеру,почуття прекрасного.

 

Обладнання: рутини уроку, таблиці для розчитування,портрет Л. Українки, виставка дитячих малюнків, дитячих книг Л.Українки, кубик Блума,атрибути до казкових героїв,  «гаряча картоплина», плакат образу горобчика, ланцюжок послідовних подій

 

Тип уроку: комбінований урок

 

  Хід уроку

І. Організаційна частина.

У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування».

  • То ж привітаймося з гостями.

Діти:   Добрий день! В добрий час!

Щиро ми вітаєм вас!

 

Сьогодні у нас незвичайний урок,

В казковий світ зробимо крок.

А з творчістю ми зустрічались не раз,

Тож буде все добре, все буде гаразд !

 

Девіз нашого уроку:

Пам’ятайте, милі діти,

І хлоп’ята ,і дівчата!

Щоб успіхи чудові мати,

Треба гарно всім читати!

Налаштування на урок

  • Прошу вас , діти, передайте товаришу з допомогою долоні імпульс  успіху. Сподіваюсь, що ми  створити таку атмосферу до кінця уроку.
  • Щоб наша праця була вдалою , слід дотримуватися рутин уроку. А від вас я прошу гарного настрою, бути активними, тіз.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

1.Руханка від Катерини Стрий.

 

2.Робота в малих групах.

- Діти, розподіліться на групи за кольором вашої башточки.

-Пригадайте правила роботи в групі. Пропоную вам обрати спікера. Продемонструйте готовність груп.

3.Метод « Передбачення».Квітка успіху.

- Діти,що ви очікуєте від уроку?

-Якщо ваші передбачення справдяться, то квітка змінить яскравість пелюсток.Прошу написати  на пелюстках квітки успіху ваші передбачення.

*виразно читати;

*поважати думку своїх товаришів;

*творчо працювати;

*характеризувати головного героя;

*виконувати ролі казкових героїв.

 

3.Інтерактивна вправа « Кубик Блума».

  • Повторення знань про Л. Українку.

–Назви творчість якого автора  ми вивчаємо ?
-Чому в Лесі був псевдонім?

-Поясни  яких ти знаєш відомих українських письменників, що народилися в лютому?
-Запропонуй запитання до казки « Біда навчить» або до творчості поетеси.
-Придумай іншу назву до твору «Давня весна».
-Поділися цікавими фактами з життя Л.Українки.

 

- Розгляньте облаштування дошки, книжкової виставки, ваших творчих робіт і скажіть над якою темою ми будемо працювати?

 

ІІІ.Оголошення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми з вами  продовжимо вивчати творчість видатної поетеси та інсценізуємо казку Л. Українки « Біда навчить», але спочатку потрібно підготуватись!

 

1.Виступ синоптика.

  • На території 4 класу (назва школи)  тепло і затишно. Вранці ясне сонечко загляне в клас. Зимовий  вітерець допоможе учням швидко і виразно читати та інсценувати казку. А краплинки дощика (росички) танцюватимуть разом із літерами. А зима красуня буде слухати нашу казку.

 

ІV.Основна частина уроку

 

1.Школа акторської майстерності.

 

а) Асоціативний кущ

-Люди якої професії показують нам вистави?

-Якими вміннями та навичками вони повинні володіти ?

Складемо асоціативний кущ.  Я - АКТОР

  ( актори : знають свої репліки; говорять чітко, виразно, голосно; жестикулюють, рухаються, виражають емоції мімікою і т.д.)

 

 б)Артикуляційна хвилинка

«віконечко», «дудочка», «голочка».

 

в) Мовленнєва розминка.

-Отже і нам потрібно підготуватися до вистави. Попрацюємо із чистомовкою :

Ив - ив – ив - на світі горобчик жив.

Ув – ув – ув – трохи дурненький був.

Ав – ав – ав – всюди розуму шукав.

Ила – ила – ила – його біда навчила.

 

в) Скоромовка.

(повільно-швидко)

Хто хоче розмовляти , той буде вимовляти.

Все правильно і вміло, щоб було всім зрозуміло.

Ми будем розмовляти, ми будем вимовляти.

Все правильно і вміло, щоб було всім зрозуміло.

 

г)Розчитування за табличками(4- клас).

 

*Інтерактивна вправа « Кубик Блума»

Робота над казкою « Біда навчить»

-Назви яку казку Л. Українки ми вивчаємо та її головних героїв.
-Чому головний герой літав тільки до птахів?
-Поясни заголовок казки.
-Запропонуй інших казкових героїв.
-Придумай іншого головного персонажа, який би літав до тих самих героїв.
-Поділися знаннями про прислів’я з казки. Зачитайте їх.

 

д)Інтонування речень з відгадуванням героя, який їх промовляє.

1.Доброзичливо, заклопотано, повчально

(-Вибачай, серденько! Маю я й без тебе клопоту доволі.) – квочка.

2.Сердито, войовниче.

(- Що, що, що?!) – бусел.

3.Співчутливо, сумно

 (- Синочку, я й сама його не маю!) – ґава.

4.Швидко, швидко, швидко

( - А тобі, що до того? Чи ба, який цікавий?) – сорока.

5.Поважно, повчально

 ( - А тепер іди, мені ніколи!) – крук.

 

є) Стіна слів

- Розгляньте стіну слів. Які слова не зрозумілі?

 

2.Інсценізація казки « Біда навчить».

- Ви вже готові стати акторами і показати казку « Біда навчить».

 

Ведучий: Був собі горобець. І був би він нічого собі горобчик, та тільки біда, що дурненький був. Як вилупився з яйця, так з того часу нітрішки не порозумнів. Нічоговін не тямив: анігніздечказвити, ані зерна доброго знайти,— де сяде, там і засне; що на очінавернеться, те і з'їсть. Тільки й того, щозавзятийбувдуже,— є чого, немачого, а вінвже до бійкибереться. Одного разу літаввін з своїмтоваришем, гралися,та йзнайшли три коноплянізернятка.

Герой горобчик:Моїзернятка! Я знайшов!

Горобчик суперник:Мої! мої! мої!

(І почали битисяпоки потомились; сіли один проти одного, надулись і сидять.По дворі ходить курка з курчатами)

Горобчики ( разом ): А де ж нашізернята?

Курка:Дурні бились, а розумні поживились, дурні бились, а розумні поживились!

Герой:Щотикажеш?

Курка: Та то я дякую вам, щовитакідурні. От покивиздуру бились, то я з моїмикурчаткамипоснідала вашими зернятками! Нікомубуло вас бити та вчити! Якби вас хто взяв удобру науку, то, може б, з вас і птахи були!..

Горобчик суперник:Вчисвоїхдурних курчат розуму, а з мене й могорозумудосить!

 ( підскочив, тріпнувкрильцем, цвірінькнув та й гетьполетів.)

Герой: А правда, краще бути розумним. От курка розумна, собінаїлася, а я мушуголоднийсидіти.Навчіть мене розуму, пані матусю! Ви ж такі розумні!

 Курка: Е, ні, вибачай, серденько! У мене й без тебе клопотудоволі,— он своїхдіточокчималенько, всіх треба до ума довести! Шукайсобііншихучителів!( та й пішла)

Герой: Ну, щоробить? Треба кого іншогопитати, бовже я не хочу без розумужити!

(Зозуля : "Ку-ку! ку-ку!")

Герой:Тіточко,навчіть мене розуму! У вас же немасвоїхдітей!

Зозуля :Се не моєділо, чужих дітейрозумувчити! А от, коли хочеш знати, скількитобілітжити, то се я можутобісказати.

Герой:Абитибула жива, а за мене не турбуйся!

(Ходитьбузько і жаб ловить.)

Герой: Пане, навчіть мене розуму. Ви ж такірозумні...

Бузько:Що, що, що? Тікай-но ти, покиживий!

(Ґава виходить)

Герой: Дядино, чогови так зажурились?

Ґава: Сама не знаю, синочку, сама не знаю!

Герой:Чи не можете, Ви, мене розумунавчити?

Ґава: Та ні, синочку, я й сама його не маю. А коли тивже так хочеш, то полети до сови: вона, кажуть, розумна-розумна, то, може, вона тобіщопорадить. А я до того розуму не дуже, бог з ним!

Герой:Прощавайте, дядино!

Ґава:Щасливо!

(Сова в дуплі спить).

Герой:Пані! Чи ви спите? Пані! Пані!

(Сова як кинеться, як затріпочекрилами):

Сова: Га? що? хто?(кричить, витріщаючиочі.)

(Горобчиктрошкизлякався),

Герой: Та се я, горобець...

Сова:Горобець? Якийгоробець? Не бачу! Осе напасть! І вдень не дадутьзаснути!..Ти тут чого, чоготобі треба?

Герой: Я хотівби вас просити мене розумунавчити!Аджевитакімудрі...

Сова: Не на те я мудра, щобдурніврозумунавчати! Хтодурнемвродився, той дурнем і згине. Тікай-но ти, а то я голо-о-дна!

(Сорокабілобокаскрегоче)

Герой:  Я вас прошу, моя панно, щобви мене розумунавчили.

Сорока:А нащотобі, мій молодчику, розум? Без розумулегше в світіжити та й веселіше! А ти, ліпшекрастивчися, от як я, то тоді й розуму не треба. З великого розуму не тяжко й з глуздузсунутись; ти ось поговори зо мною, то я тебе навчу, як і без розумупрожити...

( Горобець махнув крилом і білобока  полетіла геть… Чорнийкрук ідеповажно.)

Герой:Навчіть мене розуму! Явже давно йогошукаю, та ніяк не знайду.Крук: Розум, молодче, по дорозі не валяється, не так-то його легко знайти! Ятобі от що скажу: покибіди не знатимеш, то й розуму не матимеш. От тобі моя наука.

(Ведучий говорить, а горобчик виконує: стрибає, показує що стало холодно,знайшов зерно, а горобчик штовхнув його і відібрав, збирає соломинки )

Ведучий : Полетівгоробчик, посумувавтрохи, щомусить без розуму жить, а потім і забув. Почав зновгуляти веселенько.

І не зоглядівсягоробчик, як насталаосінь з вітрамихолодними, з дощамидрібними, а дедалі й сніжок став перепадати. Бідагоробчикові — холод, голод! Аякщо й знайде щось, то за сваркоювтратить.От і почав наш горобчик до розумуприходити — годісваритися! Кудигоробцілетять, і він за ними; що вони знайдуть, то і він поживиться, та все без сварки, безбійкиПобачивгоробчик, якінші пташки в теплихгніздечкахсидять, почав він і собіпридивлятись, як то гніздабудуються. Почав вінпір'ячко до пір'ячказбирати, соломку до соломки складати та гніздечкозвивати. Всігоробці почали йогоповажати;

( Виходять всі персонажі)

Всі разом :Якийви, пане, мудрий!

Ґава: І де ви того розумунавчились?

Герой:Біданавчила!

( Оплески !!!)

 

3.Робота в малих групах.

 

а)Творча робота .

Біла– група складає ланцюжок послідовних подій у казці і охарактеризуйте одним двома словами героїв казки.

Синя – група складає характеристику головного героя до і після перевтілення.

 

4.Гра « Гаряча картоплина»

(Всі діти стають у коло. Під супровід музики діти передають картоплину, на якій прикріплені завдання. На кому закінчиться музика, той дає відповідь на запитання.

 

(ЩО СТАВ РОБИТИ ГОРОБЧИК, КОЛИ ВСІ ПТАШКИ ВІДМОВИЛИ?

КОЛИ ГОРОБЧИК ПОЧАВ ДО РОЗУМУ ПРИХОДИТИ?

ЧИПРОДОВЖУВАВ ГОРОБЧИК СВАРИТИСЯ З ІНШИМИ ПТАШКАМИ?

ЯК ХАЗЯЙНУВАВ ГОРОБЧИК?

ЯК СТАВИЛИСЯ ДО ГОРОБЧИКА ПТАШКИ?

ЯК ПОЧАЛИ НАЗИВАТИ ГОРОБЧИКА ІНШІ ГОРОБЦІ-СУСІДИ?

ПРИДУМАЙ ІНШИЙ ЗАГОЛОВОК ДО КАЗКИ.)

4.Робота в парах

1. Знайти прислів’я  в казці.

2. Задайте за змістом казки запитаннясусідній парі.

3.Розкажіть про подальше життя горобчика.

5.Паспорт прочитаного твору.

-Заповніть паспорт прочитаного твору.

 

V.  Підсумок уроку. Релаксація.

 

1.Інтерактивна вправа «Кубик Блума»

-Назви у що казці засуджується
-Чому потрібно цінувати розум, бажання вчитися, працю?
-Поясни яку роль тобі хотілося знову розіграти?
-Запропонуй побажання для однокласників.
-Придумай д /з  для класу.
-Поділися з товаришами,що цікавого було на уроці?

2. Виступ вчителя.

- А зараз, скажіть, будь ласка, свої враження від нашого уроку.

Як ви гадаєте чи справдилися ваші сподівання «Квітки Успіху».

Ось погляньте квітка змінила свою яскравість.

Слово вчителя

Дивний світ пташиний! Не можна без нього уявити наше життя!Вони

чарують нас гарним співом, стрімким польотом, незвичайним забарвленням; приносять велику користь нашим садкам, паркам, лісам. Тому кожна людина повинна дбати про птахів та охороняти їх.

І на кінець я вам бажаю діти навчайтеся, не будьте байдужими до життя.

3.Перегляд відео фільму про Л.Українку.

-Дякую всім за роботу та увагу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Проць Ольга
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Ребрина Maйя Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Чумарна М. І.)
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
2835
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку