Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Пояснювальна записка до уроку: дана тема розглядається у 8-му класі при вивченні другого розділу фізики "Електричні явища. Електричний струм".
Мета: ознайомити учнів із поняттями електризації тіл, електричного заряду, його видами та способами вимірювання; формувати уявлення про види взаємодій у природі, зокрема, про електромагнітну взаємодію; показати на дослідах і довести на прикладах існування електричного заряду. Розкрити причинно-наслідкові зв'язки при поясненні прикладів і дослідів на основі знань про електричний заряд та електричне поле. Продовжувати формування інтерес до історії розвитку науки фізики.
Тема уроку:
«Електричний заряд та електромагнітна взаємодія»
Підготувала:
вчитель фізики ЗЗСО №45
Подільського району м. Києва
Сергійчук Вікторія Валеріївна
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Пояснювальна записка до уроку: дана тема розглядається у 8-му класі при вивченні другого розділу фізики "Електричні явища. Електричний струм".
Мета: ознайомити учнів із поняттями електризації тіл, електричного заряду, його видами та способами вимірювання; формувати уявлення про види взаємодій у природі, зокрема, про електромагнітну взаємодію; показати на дослідах і довести на прикладах існування електричного заряду. Розкрити причинно-наслідкові зв’язки при поясненні прикладів і дослідів на основі знань про електричний заряд та електричне поле. Продовжувати формування інтерес до історії розвитку науки фізики.
За програмою рівня стандарту зміст уроку буде спрямовано на розвиток в учнів наступних компетентностей:
№п/п |
Назва |
Уміння, ставлення учнів та навчальні ресурси: |
|
Ключові компетентності: |
|
1. |
Математична |
- застосовування математичних методів для опису, дослідження фізичних явищ і процесів, розв’язування фізичних задач, опрацювання та оцінювання результатів експерименту. |
2. |
Природнича |
- вміння пояснювати природні явища і технологічні процеси; - використання знань з фізики для вирішення завдань, пов'язаних із реальними об'єктами природи і техніки; - здатність, за допомогою фізичних методів самостійно чи в групі досліджувати природу; - відповідальність за ощадне використання природних ресурсів; - готовність до вирішення проблем, пов’язаних зі станом довкілля; - оцінка значення фізики та технологій для формування цілісної наукової картини світу, сталого розвитку. Навчальні ресурси: навчальні проекти, конструкторські завдання. |
3. |
Інформаційно-цифрова |
- уміння використовувати сучасні пристрої для опрацювання, збереження, передачі та представлення інформації; - використання сучасних цифрових технологій і пристроїв для вивчення фізичних явищ, для обробки результатів експериментів, моделювання фізичних явищ і процесів; - ціннісні орієнтири у володінні навичками роботи з інформацією, сучасною цифровою технікою. |
4. |
Ініціативність і підприємливість |
- уміння застосовувати фізичні знання для генерування ідей та ініціатив щодо проектної, конструкторської та винахідницької діяльності, для вирішення життєвих проблем, пов’язаних із матеріальними й енергетичними ресурсами; - прогнозувати вплив фізики на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва; - оцінювати можливість застосування набутих знань з фізики в майбутній професійній діяльності, для ефективного вирішення повсякденних проблем; - оцінювати власні здібності щодо вибору майбутньої професії, пов’язаною з фізикою чи технікою; - економно й ефективно використовувати сучасну техніку, матеріальні ресурси; - ціннісне ставлення до фізичних знань, результатів власної праці та праці інших людей. |
5. |
Обізнаність і самовираження |
- використання знань з фізик під час реалізації власних творчих ідей; - усвідомлення гармонійної взаємодії людини і природи. |
|
Предметні компетентності: (суть розкривається в наскрізних змістових лініях) 1) уміння планувати, підготувати, спостерігати експеримент; 2) уміння вимірювати фізичні величини та обробляти результати експерименту; 3)уміння інтерпретувати результати експерименту. |
|
1 |
"Екологічна безпека та сталий розвиток" |
- використовувати знання, отриманні на уроках фізики, для вирішення проблем довкілля; - визначати причинно-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва, життєдіяльності людини на довкілля; - бути готовим брати участь у природоохоронних заходах, грамотній утилізації побутових відходів. |
2 |
"Громадянська відповідальність" |
- працювати в команді, приймати виважені рішення, що сприятимуть вирішенню науково-технологічних, економічних, соціальних чи інших проблем сучасного суспільства. |
3 |
"Здоров’я і безпека" |
|
4 |
"Підприємливість та фінансова грамотність" |
- застосовувати фізичні знання для генерування ідей та ініціатив щодо проектної, конструкторської й винахідницької діяльності, для вирішення життєвих проблем, пов’язаних із матеріальними та енергетичними ресурсами. |
Обладнання:
Пластина з оргскла, паперові султанчики, палички для електризації, електроскоп, електрофорна машина, гумова кулька, папір, шматочок вовни, шовку, бурштину (за наявності), комп’ютерна підтримка уроку: презентація, віртуальні досліди (за наявності мультимедійної дошки, проектора і комп’ютера)
Структура уроку:
Зміст уроку |
Час, хв |
Прийоми і методи |
І. Організаційний етап. Актуалізація опорних знань. Постановка навчальної проблеми. |
5 |
Фронтальна бесіда; демонстрація. |
II. Організація вивчення матеріалу. |
30 |
Розповідь вчителя, бесіда; демонстрація дослідів (виконання експериментальних завдань); спостереження й аналіз, виділення головного; записи на дошці і у зошитах. Конструювання найпростіших джерел електричного струму. |
III. Закріплення нового матеріалу. Рефлексія. |
5 |
Питання класу. Розв'язування якісних задач. Бесіда. |
IV. Домашнє завдання. Підведення підсумків уроку. |
5 |
Коментар учителя; записи в зошитах та в щоденниках. |
Очікувані від учні результати:
На даному уроці учні маєють засвоїти такі поняття:
|
- електризація тіл; - електричний заряд; - два роди електричних зарядiв.
|
Повинні вміти навести приклади:
|
- електризацiї тiл у природi; - електростатичної взаємодiї.
|
Ознайомитися з необхідним обладнанням та зуміти використати їх у своїх дослідах: |
- пластина з оргскла; - паперові "султанчики"; - палички зі скла та ебоніту; - електроскоп; - електрофорна машина; - папір, вовна, шовк, гума, бурштин. |
Пояснити результати спостережуваних у дослідах явищ чи демонстрації: |
1. Електризація різних тіл. 2. Взаємодія наелектризованих тіл. 3. Два роди електричних зарядів. 4. Будова і принцип дії електроскопа. |
Хід уроку:
І. Організаційний етап. Актуалізація опорних знань. Постановка навчальної проблеми.
Опорні відомості
Актуалізуємо свої знання
В цей час у науці відомі чотири основні типи взаємодій, що існують у природі.
Настав час познайомитися з електромагнітною взаємодією докладніше.
II. Організація вивчення матеріалу.
Без електрики неможливо уявити сучасний світ. Електрика - це перше, з чим ми зустрічаємося майже щоранку, вмикаючи світло, і останнє, з чим прощаємося щовечора, вимикаючи світло перед сном. Протягом дня ми також нерозлучні з електрикою: користуємось: електричним освітленням, їдемо транспортом, розмовляємо по телефону, дивимося телевізор, слухаємо радіо...
Якби одного дня електрика раптом зникла, то не тільки погасли б лампи та екрани телевізорів. Завмерла б думка, бо її фізичною основою є електричні імпульси в мозку. Навіть більше: припинилося б саме життя, тому що багато життєвих процесів спричинено електричними явищами!
Тепер, коли ми знаємо, яку величезну роль відіграє електрика в природі, техніці і побуті, спробуємо розібратися у фізичній природі даного процесу і явищ, що його супроводжують.
Заглянемо в історію
Історія електрики цікава і повчальна. Близько двох тисяч років тому спостереження залишалось єдиним, що люди знали про електричні явища, яким і назви ще не було...
Вчений |
Відкриття |
Фалес Мілетський
Давньогрецький філософ (640-550 рр. до н.е.)
|
- виявив, що шматочок бурштину, потертий об вовну, набуває властивості притягувати дрібні предмети - порошинки, соломинки тощо.
Бурштин (від грец. elektron) - скам'яніла смола хвойних дерев.
Довгий час вважалося, що цю властивість має тільки бурштин, тому це явище стало називатися електризацією. |
Вільям Гільберт
Лікар англійської королеви (1544-1603 рр.) |
- встановив, що електричні властивості має не лише бурштин, але й інші речовини (скло, смола, графіт).
Фактично В. Гільберту ми зобов'язані зародженням науки про електрику. |
Отто фон Геріке
Німецький вчений (1602-1686 рр.) |
- побудував першу електростатичну машину.
Куля, виготовлена з розплавленої сірки, приводилася в обертання спеціальним пристроєм і під час обертання натиралася долонями. Наелектризувавшись, вона притягувала до себе аркуші паперу, пластинки із золота, срібла і навіть струмені води або масла. |
Спостерігаємо явища
Демонстрації вчителем електромагнітної взаємодії (див. наступну таблицю).
(Варіанти дослідів, за умови відсутності необхідного обладнання)
- Електричні взаємодії.
- Електризація тіл. Електроскоп.
- Два роди зарядів.
- Електричний заряд.
Демонстрація з поясненням дослідів.
Цими дослідами ми підтверджуємо існування в природі електричних зарядів двох родів - позитивних і негативних.
Прийнято вважати, що електричний заряд буде позитивним, якщо ми його отримаємо шляхом натирання скляної палички об папір або шовк. А негативним - коли натремо ебоніт об хутро.
Електричний заряд - це властивість частинок і тіл вступати в електромагнітну взаємодію (притягатися і відштовхуватися). - позначення електричного заряду
- елементарний електричний заряд або заряд електрона |
Електроскоп - пристрій для виявлення наявності електричного заряду
|
Один з варіантів простого електроскопу складається з металевого стрижня - електрода і підвішених до нього двох листочків фольги (або паперу). При дотику до електрода зарядженим предметом заряди стікають через електрод на листочки фольги, листочки виявляються однойменно зарядженими і тому відхиляються один від одного. Для того, щоб листочки фольги не коливалися від руху повітря, їх звичайно поміщають в скляну посудину. З посудини при цьому може бути відкачано повітря для запобігання швидкому витоку заряду з фольги.
Електроскоп як фізичний прилад зіграв важливу роль на ранніх етапах вивчення електрики, в наш час (ХХІ століття) застосовується в демонстраційних і навчальних цілях.
III. Закріплення нового матеріалу. Рефлексія.
Якісні задачі
1. Ретельно протерши меблі та дзеркала сухою ганчіркою, господині часто засмучуються, побачивши на них пил вже через день-два. Чим це пояснюється?
2. На текстильних фабриках нитки пряжі часто притягуються до веретен і рвуться. Чому?
3. Чому при розмотуванні великих рулонів паперу в друкарнях робітники одягають гумові рукавички?
4. Чому до автоцистерни із пальним прикріплюють металеві ланцюги, які волочуться поверхнею дороги?
Рефлексія
Питання класу
IV. Домашнє завдання. Підведення підсумків уроку.
Бар'яхтар В.Г., Божинова Ф.Я. Фізика: підруч. для 8 кл. загальноосвітніх навч. закладів. Прочитати: §19. Повторити конспект уроку.
Творче завдання: сконструювати електроскоп.
Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
Література
1. Бар'яхтар В.Г., Божинова Ф.Я. Фізика: підруч. для 8 кл. загальноосвітніх навч. закладів - Х.: Ранок, 2016. - 240 ст.
2. Божинова Ф.Я., Кірюхін М.М. Фізика, 9 клас.: підручник – Х.: Ранок, 2010.- ст. 36-40.
3. Генденштейн Л.Е., Гельфгат І.М. Фізика: підручник, 9 кл. – Х:Гімназія, 2009. – ст. 47-51.