Між двома дівчатами відбувається діалог
Урок фізики
9 клас
Тема уроку. Робота і потужність електричного струму
Мета уроку:
навчальна: дати поняття роботи і потужності електричного струму, навчити визначати затрачену електроенергію за певний період, продовжити формувати уміння користуватися амперметром, вольтметром, складати електричні кола, використовуючи такі форми і методи: «мікрофон», «коло ідей», інсценування, робота в малих групах, робота біля дошки, фронтальна бесіда.
розвиваюча: розвивати логічне мислення, навичок синтезу та аналізу;
виховна: виховувати навички роботи в групі, свідоме ставлення до набутих знань, інтерес до науки фізики, розширювати кругозір учнів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Міжпредметні зв’язки: трудове навчання.
Обладнання: лічильник електроенергії, електролампа на підставці, лабораторні набори для учнів, електрочайник, радіоприймач, електродриль.
План уроку
№ етапу |
Етапи |
Час |
Прийоми та методи |
1 |
Організаційний момент |
3 хв. |
Коментар вчителя |
2 |
Мотивація знань |
2 хв. |
Інсценування |
3 |
Вивчення нового матеріалу |
23 хв. |
Методи «мікрофон», прийоми «Коло ідей» і «Рольова гра», робота в малих групах, робота біля дошки, фронтальна бесіда, демонстрація роботи приладу, робота з підручником |
4 |
Закріплення нового матеріалу |
12 хв. |
Робота біля дошки, коментар вчителя |
5 |
Підсумок уроку |
3 хв |
Метод «мікрофон» |
6 |
Домашня робота |
2 хв. |
Коментар вчителя |
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Учитель: Добрий день, діти. Сьогоднішній урок я розпочну віршем.
Якщо струм в мережі є,-
Він і світло нам дає, і працює холодильник,
Телевізор, кип’ятильник ,
Праска і магнітофон,
Плитка й електрофон,
Пилосос і електробритва.
Все це – струм, людини витвір.
І гуде машина пральна,
Все у побуті нормально.
Та лише зникає струм,-
Нами володіє сум.
Бо комфорт у нас безмежний,
Поки струм є у мережі.
Ми всі звикли до того, що маємо вдома комфорт завдяки різним побутовим приладам, які працюють на електроенергії. Та чи завжди ми раціонально і економно їх використовуємо.
2.Мотивація знань. Інсценування
(за столом сидить дівчина, до неї підходить інша, між ними відбувається діалог)
Перша дівчина: Що робиш,подружко?
Друга дівчина: Рахую збитки.
Перша дівчина: Це як?
Друга дівчина: Вчора, коли я збиралася йти до школи мені зателефонували, і я
забулася вимкнути світло. Люстра із 5 лампочок була ввімкнена 6 годин. От матуся і поставила завдання: треба порахувати збитки бюджету нашої сім’ї. Одна лампочка розрахована на 220 В і споживає струм 0,5 А – це я знаю, а як обчислити витрати електроенергії - не знаю.
Перша дівчина: Немає проблем. На уроці фізики тобі пояснять скільки кіловат «згоріло» у вашій вітальні.
Друга дівчина: А що таке кіловати?
Перша дівчина: Ходімо до кабінету фізики на урок «Робота і потужність електричного струму». Вчитель допоможе розв’язати твою задачу.
3. Актуалізація знань.
Метод «Мікрофон»
Учитель: Сьогодні ми дізнаємося, що таке робота і потужність електричного струму, за якою формулою можна обчислити ці величини, і де ми зможемо використати ці знання. Записали число, класна робота. Тема сьогоднішнього уроку ,як ви вже зрозуміли, «Робота і потужність електричного струму».
- Ми з вами уже зустрічалися із поняттями « робота» і «потужність» у механіці. Тому давайте пригадаємо, що таке механічна робота (міра зміни енергії системи тіл, одиниці виміру – Дж ).
- Яка фізична величина є потужністю? (потужність – фізична величина, що показує як швидко виконується робота і дорівнює N=A/t, вимірюється у Вт)
- Ми будемо розглядати роботу і потужність у електриці, то пригадаємо, які величини характеризують електричний струм ( сила струму, напруга, електричний опір)
- То давайте пригадаємо, яка фізична величина є силою струму (сила струму – фізична величина, що показує, яка кількість електричних зарядів проходить через поперечний переріз провідника за одиницю часу, I=g/t, А)
- Що таке напруга? ( напруга – фізична величина, що дорівнює відношенню
роботи електричного поля по переміщенню електричного заряду до величини
цього заряду, U=A/g, В)
4.Вивчення нового матеріалу
Учитель: Перед вами стоять електричні прилади. Для чого вони нам потрібні?
Електричний чайник – дає нам тепло
Радіоприймач – звук
Електролампа - світло
Електродриль – одержуємо механічний рух
За рахунок чого працюють всі ці прилади?
Можлива відповідь учнів: За рахунок електричної енергії, що дає нам джерело струму, і ця енергія перетворюється в інші види енергії.
В електричному колі мірою перетворення електричної енергії є робота електричного струму. Робота поля з переміщення заряду на ділянці кола характеризується напругою.
(учень виводить формулу роботи)
Можлива відповідь: Із формули напруги випливає формула для обчислення роботи електричного струму на ділянці кола A=Ug.
Учитель: Як ми можемо знайти заряд, що пройшов в провіднику?
Відповідь учнів: g=It, тоді робота струму дорівнює A=UIt.
Учитель: Скажіть, в яких одиницях вимірюються величини, що входять у формулу?
Учні: робота –Дж, сила струму - А
напруга - В час -с
Учитель: Тоді ми можемо записати чому дорівнює 1 Дж: 1Дж=1В ×1А 1с.
А тепер подивіться на формулу і скажіть, які потрібні нам прилади, щоб на практиці визначити роботу струму.
Можлива відповідь учнів: Амперметр, щоб визначить силу струму, вольтметр для визначення напруги і секундомір, щоб визначити час роботи електричного
приладу.
Учитель: Як називається прилад, який ми використовуємо в побуті для визначення витраченої електроенергії, а отже для визначення роботи струму?
Учні: Електролічильник.
Учитель: У роботі лічильника поєднали три названі прилади. Під час проходження струму через лічильник усередині нього починає обертатися легкий алюмінієвий диск. Швидкість його обертання пропорційна силі струму й напрузі. Тому за числом обертів, зроблених за певний час, можна зробити висновок про роботу, виконану струмом.
Демонстрація роботи електролічильника
Учитель: У яких одиницях вимірюємо роботу струму, яку записують за показаннями лічильника (кВт×год). Як ви думаєте, чому, адже у ватах вимірюється потужність?
Можлива відповідь учнів: Мабуть робота струму пов’язана з потужністю електричних приладів, які ми використовуємо.
Учитель: Як можна визначити потужність електричного струму?
Учень (виводить формулу на дошці): Р=A/t. Тоді потужність електричних приладів Р=UIt/t=UI. Одиниця вимірювання – 1Вт=1В ×1А.
Учитель: Порівняємо одиниці вимірювання роботи і потужності:
1Дж=1В ×1А× 1с 1Вт=1В ×1А
Звідси випливає ще один вираз для одиниці роботи електричного струму:
1 Дж=1Вт×1с.(Розповідь по схемі, яка зображена на дошці)
10 годин
А=100 Вт∙36 000 год=3 600 000 Дж
А=0,1кВт∙10 год=1 кВт∙год
Якщо електрична лампа потужністю 100 Вт світитиме впродовж 10 год, то
робота електричного струму дорівнюватиме: А=100Вт×36000 с=3 600 000 Дж.
Одиницю роботи 1Вт незручно використовувати на практиці, бо в споживачах електроенергії струм виконує роботу протягом тривалого часу, а витрачену енергію електролічильником визначають найчастіше за місяць. Тому на практиці зручніше час визначати в годинах, а роботу струму не в джоулях, а в кіловатгодинах: А=0,1 кВт×10 год=1 кВт ×год .
Робота з підручником, метод «мікрофон»
Учитель: Що може 1 кВт×год ? Відкриємо підручники на форзаці і прочитаємо на що можна витратити 1кВт×год.
Учні:
- нагрівання до кипіння 7 л води;
- виведення в інкубаторі 30 курчат;
- випікання 30 кг хліба;
-освітлювання приміщення люмінесцентною лампою потужністю 40 Вт протягом доби;
- робота електронного годинника протягом трьох місяців;
- робота за настільним комп’ютером протягом 5 годин;
- робота вентилятора протягом 20 годин;
- помел 100 кг зерна;
- доїння 40 корів;
- свердління отворів у деталях протягом 4 годин;
- робота пилососа протягом 2 годин.
Учитель: Дослідимо потужність електроприладів. Для цього пригадаємо правила з БЖД (карточки з правилами БЖД лежать на столі, учні їх зачитують).
Правила техніки безпеки у фізичному кабінеті
при роботі з електричним обладнанням
а) складайте електричні кола при вимкненому джерелі живлення;
б) вмикайте джерело живлення лише після того, як учитель перевірить
правильність складання електричного кола і дозволить увімкнути джерело
живлення;
в) стежте, щоб ізоляція проводів була неушкодженою;
г) не торкайтесь руками до оголених ділянок кола;
д) намагайтесь не переплітати провідники, їх наконечники міцно фіксуйте у клемах;
е) після завершення вимірювань та спостережень вимкніть джерело струму, після чого розберіть коло;
є) виявивши несправність, негайно вимкніть джерело живлення та повідомте про неполадки вчителя.
Робота в малих групах. Прийом «Рольова гра».
Учитель: Ви будете працювати у групах по 4 особи (поділ класу на групи). Які ж ролі будете виконувати у групі? Це інженер, що організовує порядок виконання роботи, розробляє проект електричного кола, обчислює значення потужності. Секретар веде записи результатів роботи на великому аркуші паперу. Електрик складає електричне коло і визначає покази вимірювальних приладів. Доповідач чітко висловлює думку групи. Прошу вас розподілити між собою ролі. Підніміть руку, хто буде інженером? секретарем? електриком? доповідачем?
У кожного на партах лежать картки оцінювання групи. Після виконання роботи прошу виставить оцінки за свою власну участь в роботі групи.
Кожен із вас виконує своє завдання, але не забувайте, що ви працюєте у групі за правилом: «один за всіх і всі за одного».
Завдання для першої групи: визначити потужність однієї електролампи;
Завдання для другої групи: визначити потужність кожної з двох однакових ламп, з’єднаних паралельно;
Завдання для третьої групи: визначити загальну потужність двох ламп, з’єднаних паралельно;
Завдання для четвертої групи: визначити загальну потужність двох резисторів, з’єднаних послідовно;
Завдання для п’ятої групи: визначити потужність кожного резистора, з’єднаних послідовно, якщо опір їх однаковий.
(учні виконують практичне завдання, учитель за потреби допомагає учням, результати своєї роботи учні записують на ватмані)
Потужність однієї лампи
|
Потужність кожного із резисторів, з’єднаних послідовно |
Потужність двох резисторів, зєднанних послідовно
|
І=0,2 А U=4 В Р=0,2А×4В=0,8 Вт |
R1=R2 І=1,1А U=1В Р1=1,1А×1В=1,1Вт Р1=Р2 |
І=1,1 А U=2 В Р=1,1 А×2 В=2,2 Вт |
Потужність двох ламп, з’єднаних паралельно |
Потужність кожної із ламп з’єднаних паралельно |
U=4 В І=0,1 А Р=4В×0,1А=0,4Вт |
U=4В І1=І2=0,05 А І Р=4В×0,05А=0,2 Вт |
« Коло ідей».
Учитель: Тепер кожна група обміняється результатами своєї роботи.
«Доповідач» групи 1: Електричне коло складається з однієї лампи. Напруга в колі дорівнює 4В,сила струму, що проходить через лампу дорівнює 0,2 А. Тоді потужність струму лампи дорівнює 0,8 Вт.
«Доповідач» групи 2: Два резистора з’єднані послідовно. Їх опори рівні, то і потужність цих ламп буде однаковою: Р1 = Р2. Струм, що проходить через резистор дорівнює 1,1 А, напруга - 1 В. Тоді споживана потужність одного резистора дорівнює 1,1 Вт.
«Доповідач» групи 3: Треба знайти загальну потужність двох резисторів, з’єднаних послідовно. Для цього ми знайшли напругу на цій ділянці кола, яка дорівнює 2 В, і силу струму – 1,1 А. Тоді потужність струму резисторів – 2,2Вт. «Доповідач» групи 4: Треба знайти потужність ділянки кола, що складається із двох паралельно з’єднаних електроламп. Загальна напруга такого з’єднання дорівнює 4 В, сила струму – 0,1А. Тоді потужність даної ділянки кола – 0,4 Вт.
«Доповідач» групи 5: Щоб знайти потужність лампи, яка під’єднана паралельно до другої, ми визначили струм на цій лампі, І = 0,05 А. Споживачі при такому з’єднані розраховані на однакову напругу, яка дорівнює 4В. Потужність лампи дорівнює 0,2 Вт.
Фронтальна бесіда ( йде обговорення і порівняння результатів експериментів)
Учитель: Перша група визначала потужність струму однієї лампи, а група 4 – двох ламп з’єднаних паралельно. Порівняємо ці значення.
Можлива відповідь: Потужність однієї лампи у 2 рази більша за потужність двох ламп. Це відбувається тому, що при паралельному з’єднані струм розподіляється на два споживачі.
Учитель: Друга група визначала потужність струму на окремих резисторах, з’єднаних послідовно. Чому дорівнює загальна їх потужність?
Учні: 2,2 Вт.
Учитель: Порівняйте це значення потужності із результатом одержаним групою 3.
Учні: Значення рівні.
Учитель: Який висновок можемо зробити?
Учні: Загальна потужність кола розподіляється на всі споживачі струму.
Учитель: Цей висновок ми зможемо використати для паралельного з’єднання? Можлива відповідь: Так. Потужність струму двох ламп, з’єднаних паралельно, дорівнює сумі потужностей на окремих лампах: 0,4Вт=0,2Вт+0,2Вт.
Учитель: Запишемо правило для потужності струму в колі у вигляді схеми:
Загальна потужність струму
Р=Р1+Р2 Р=Р1+Р2
4.Закріплення нового матеріалу.
Учитель: Як ви пам’ятаєте , на урок прийшли подружки, щоб дізнатися, скільки електроенергії було не економно витрачено і скільки сім’я заплатить за цю енергію. Тож давайте допоможемо.
Задача. (учень розв’язує на дошці задачу)
У люстру вставлено 5 лампочок, кожна з яких розрахована на напругу 220 В і струм 0,5 А. Підрахувати скільки енергії витратиться за час вашого перебування в школі, якщо, ідучи з дому, ви забули вимкнути таку люстру. Скільки коштує електроенергія, витрачена на роботу 5 лампочок за 6 год, якщо тариф – 33,72 коп за 1кВт×год?
N=5 Робота струму однієї лампочки: А=UIt
U=220 В A*=220В ×0,5А ×6год = 660Вт ×год = 0,66 кВт× год
І=0,5А Робота струму 5 ламп:
1кВт∙ год – 33,72 коп А=5×0,66кВт×год=3,3кВт×год.
А - ?
Учитель: Скільки гривень треба заплатити за 3,3 кВт×год?
Відповідь учня: Якщо за 1кВт×год треба заплатити 33,72коп, то за 3,3кВт×год:
3,3кВт×год ×33,72 коп=111,276 коп=1грн 12 коп.
Можлива відповідь: 1грн 12коп – витрати не значні, але, якщо систематично залишати електроприлади без потреби ввімкненими, то сім’я затратить велику суму із свого бюджету.
Необхідно економно витрачати електричну енергію в побуті.
Учитель: Ми визначили не економне використання електроенергії за один день однієї сім’ї. У нашому селі 780 будинків. Якщо кожна сім’я села марно буде використовувати стільки ж енергії за добу, то яке значення одержимо?
Учень: 780×3,3 кВт ×год=2 574 кВт. Учитель: Якщо за добу кожна сім’я економно використовуватиме електроприлади, то в масштабах країни –це 35 500 000 кВт×год електроенергії.
Якщо кожна сім’я зменшить витрати електроенергії тільки на 1кВт×год за тиждень, то за рік по країні економія становитиме 4 млрд. кВт× год.
Учитель: За рахунок чого ми можемо економити витрати?
Можлива відповідь учнів: Цього можна досягти за рахунок раціонального розташування освітлювальних приладів, грамотної експлуатації побутової електротехніки.
5. Підсумок уроку
Метод «мікрофон».
Учитель: Про що дізналися на уроці? Які фізичні величини вивчили? Якими приладами можемо визначити ці величини? В яких одиницях вимірюються ?
Можлива відповідь учнів: Електричний струм виконує роботу, яку можна обчислити за формулою А =UIt. Щоб на практиці знайти виконану роботу, треба амперметром визначити силу струму, вольтметром – напругу, і час – секундоміром. Потім за формулою А=UIt визначимо роботу струму. У побуті роботу визначаємо лічильником.
Електроприлади розраховані на певну потужність. Її можна обчислити за формулою Р=UI. Для визначення потужності нам потрібні амперметр і вольтметр.
Потужність приладів, ввімкнених у електромережу дорівнює загальній потужності струму.
Необхідно економно витрачати електричну енергію в побуті.
Учитель: Чи досягли очікуваного результату. Чи був для вас урок цікавим?
Які знання сьогоднішнього уроку вам стануть у пригоді в подальшому житті?
6.Домашнє завдання.
§ 19, 20 підручника; збірник задач (І. Ю. Ненашев): №141, 148*, стор. 87 (вивести формули);
домашня лабораторна робота «Вимірювання потужності споживача електричного струму ;
*з’ясувати, чи є можливості в оточуючій вас обстановці зекономити електроенергію за рахунок своєчасного вимикання споживачів струму? Скільки кіловатгодин електроенергії можна зекономити? Наведіть розрахунки.