Урок з фізики "Робота та потужність електричного струму"

Про матеріал

Між двома дівчатами відбувається діалог

  • Що робиш,подружко?
  • Рахую збитки.Вчора, коли я збиралася йти до школи мені зателефонували, і язабулася вимкнути світло. Люстра із 5 лампочок була ввімкнена 6 годин. От матуся і поставила завдання: треба порахувати збитки бюджету нашої сім'ї. Одна лампочка розрахована на 220 В і споживає струм 0,5 А – це я знаю, а як обчислити витрати електроенергії - не знаю.
  • Немає проблем. На уроці фізики тобі пояснять скільки кіловат «згоріло» у вашій вітальні.
  • А що таке кіловати?
  • Ходімо до кабінету фізики на урок «Робота і потужність електричного струму». Вчитель допоможе розв'язати твою задачу.
На уроці учні дізналися, що таке робота і потужність електричного струму, за якою формулою можна обчислити ці величини, і де зможуть використати ці знання.
Перегляд файлу

                                                   Урок фізики

                                                        9 клас             

                 Тема уроку. Робота і потужність електричного струму

 

Мета уроку:

навчальна: дати поняття роботи і потужності електричного струму, навчити визначати затрачену електроенергію за певний період, продовжити формувати  уміння користуватися амперметром, вольтметром, складати електричні кола, використовуючи такі форми і методи: «мікрофон», «коло ідей», інсценування, робота в малих групах, робота біля дошки, фронтальна бесіда.

розвиваюча: розвивати логічне мислення, навичок синтезу та аналізу;

виховна: виховувати навички роботи в групі, свідоме ставлення до набутих знань, інтерес до науки фізики, розширювати кругозір учнів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Міжпредметні зв’язки: трудове навчання.

Обладнання: лічильник електроенергії, електролампа на підставці, лабораторні набори для учнів, електрочайник, радіоприймач, електродриль.

                                             План уроку

№ етапу

                    Етапи     

Час

Прийоми та методи

1

Організаційний момент

3 хв.

Коментар вчителя

2

Мотивація знань

2 хв.

Інсценування

3

Вивчення нового матеріалу

23 хв.

Методи «мікрофон», прийоми «Коло ідей» і «Рольова гра»,

робота в малих групах, робота біля дошки, фронтальна бесіда, демонстрація роботи приладу, робота з підручником

4

Закріплення нового матеріалу

12 хв.

Робота біля дошки, коментар вчителя

5

Підсумок уроку

3 хв

Метод «мікрофон»

6

Домашня робота

2 хв.

Коментар вчителя

 

                                           Хід уроку

                            1.Організаційний момент.

Учитель: Добрий день, діти. Сьогоднішній урок я розпочну віршем.

Якщо струм в мережі є,-

Він і світло нам дає, і працює холодильник,

Телевізор, кип’ятильник ,

Праска і магнітофон,

Плитка й електрофон,

Пилосос і електробритва.

Все це – струм, людини витвір.

І гуде машина пральна,

Все у побуті нормально.

Та лише зникає струм,-

Нами володіє сум.

Бо комфорт у нас безмежний,

Поки струм є у мережі.

Ми всі звикли до того, що маємо вдома комфорт завдяки різним побутовим приладам, які працюють на електроенергії. Та чи завжди ми раціонально і економно  їх  використовуємо.

                              2.Мотивація знань. Інсценування

(за столом сидить дівчина, до неї підходить інша, між ними відбувається діалог)

Перша дівчина:  Що робиш,подружко?

Друга дівчина:  Рахую збитки.

Перша дівчина: Це як?

Друга дівчина:  Вчора, коли я збиралася йти до школи мені зателефонували, і я

забулася вимкнути світло. Люстра із 5 лампочок була ввімкнена 6 годин. От матуся і поставила завдання: треба порахувати збитки бюджету нашої сімї. Одна лампочка розрахована на 220 В і споживає струм 0,5 А – це я знаю, а як обчислити витрати електроенергії - не знаю.

Перша дівчина: Немає проблем. На уроці фізики тобі пояснять скільки кіловат «згоріло» у вашій вітальні.

Друга дівчина: А що таке кіловати?

Перша дівчина: Ходімо до кабінету фізики на урок «Робота і потужність електричного струму». Вчитель допоможе розв’язати твою задачу.

                                           3. Актуалізація знань.

Метод «Мікрофон»

Учитель: Сьогодні ми дізнаємося, що таке робота і потужність електричного струму, за якою формулою можна обчислити ці величини, і де ми зможемо використати ці знання. Записали число, класна робота. Тема сьогоднішнього уроку ,як ви вже зрозуміли,  «Робота і потужність електричного струму».

- Ми з вами уже зустрічалися із поняттями « робота» і «потужність» у механіці. Тому давайте пригадаємо, що таке механічна робота (міра зміни енергії системи тіл, одиниці виміру – Дж ).

- Яка фізична величина є потужністю? (потужність – фізична величина, що показує як швидко виконується робота і дорівнює N=A/t, вимірюється у Вт)

- Ми будемо розглядати роботу і потужність у електриці, то пригадаємо, які величини характеризують електричний струм ( сила струму, напруга, електричний опір)

- То давайте пригадаємо, яка фізична величина є силою струму (сила струму – фізична величина, що показує, яка кількість електричних зарядів проходить через поперечний переріз провідника за одиницю часу, I=g/t, А)

- Що таке напруга? ( напруга – фізична величина, що дорівнює відношенню

роботи електричного поля по переміщенню електричного заряду до величини

цього заряду, U=A/g, В)

                                4.Вивчення нового матеріалу

Учитель: Перед вами стоять електричні прилади. Для чого вони нам потрібні?

                                 Електричний чайник – дає нам тепло

                                 Радіоприймач – звук

                                 Електролампа - світло  

                                 Електродриль – одержуємо механічний рух 

За рахунок чого працюють всі ці прилади?

Можлива відповідь учнів: За рахунок електричної енергії, що дає нам джерело струму, і ця енергія перетворюється в інші види енергії.

В електричному колі мірою перетворення електричної енергії є робота електричного струму. Робота поля з переміщення заряду на ділянці кола характеризується напругою.

(учень виводить формулу роботи)

Можлива відповідь: Із формули напруги випливає формула для обчислення роботи електричного струму на ділянці кола A=Ug.

Учитель: Як ми можемо знайти заряд, що пройшов в провіднику?

Відповідь учнів:  g=It, тоді робота струму дорівнює A=UIt.

Учитель: Скажіть, в яких одиницях вимірюються величини, що входять у формулу?          

Учні:                          робота –Дж,                 сила струму - А

                                    напруга - В                   час -с         

Учитель: Тоді ми можемо записати чому дорівнює 1 Дж: 1Дж=1В ×1А 1с.

А тепер подивіться на формулу і скажіть, які потрібні нам прилади, щоб на практиці визначити роботу струму.

Можлива відповідь учнів: Амперметр, щоб визначить силу струму, вольтметр для визначення напруги і секундомір, щоб визначити час роботи електричного

приладу.                                        C:\Documents and Settings\ivan\Рабочий стол\img200_cr.jpg

Учитель: Як називається прилад, який ми використовуємо в побуті для визначення витраченої електроенергії, а отже для визначення роботи струму?                                                                         

Учні:  Електролічильник.

Учитель: У роботі лічильника поєднали три названі прилади. Під час проходження струму через лічильник усередині нього починає обертатися легкий алюмінієвий диск. Швидкість його обертання пропорційна силі струму й напрузі. Тому за числом обертів, зроблених за певний час, можна зробити висновок  про роботу, виконану струмом.

Демонстрація роботи електролічильника

C:\Documents and Settings\ivan\Рабочий стол\DSCN1538.JPG

Учитель: У яких одиницях вимірюємо роботу струму, яку                            записують за показаннями лічильника (кВт×год). Як ви думаєте, чому, адже у ватах вимірюється потужність?

Можлива відповідь учнів: Мабуть робота струму пов’язана з потужністю електричних приладів, які ми використовуємо.

Учитель: Як  можна визначити потужність електричного струму?

Учень (виводить формулу на дошці):  Р=A/t. Тоді потужність електричних приладів Р=UIt/t=UI. Одиниця вимірювання – 1Вт=1В ×1А.

Учитель: Порівняємо  одиниці вимірювання роботи і потужності:

1Дж=1В ×1А× 1с                        1Вт=1В ×1А

Звідси випливає ще один вираз для одиниці роботи електричного струму:

1 Дж=1Вт×1с.(Розповідь по схемі, яка зображена на дошці) 

               10 годин

            C:\Documents and Settings\ivan\Рабочий стол\img222_cr.jpg

  А=100 Вт∙36 000 год=3 600 000 Дж

        А=0,1кВт∙10 год=1 кВт∙год   

 Якщо електрична лампа потужністю 100 Вт світитиме впродовж 10 год, то

робота електричного струму дорівнюватиме: А=100Вт×36000 с=3 600 000 Дж.

Одиницю роботи 1Вт  незручно використовувати на практиці, бо в споживачах електроенергії струм виконує роботу протягом тривалого часу, а витрачену енергію електролічильником визначають найчастіше за місяць. Тому на практиці зручніше час визначати в годинах, а роботу струму не в джоулях, а в кіловатгодинах:  А=0,1 кВт×10 год=1 кВт ×год .                 

Робота з підручником, метод «мікрофон»

Учитель: Що може 1 кВт×год ? Відкриємо підручники на форзаці і прочитаємо на що можна витратити 1кВт×год.

Учні:

- нагрівання до кипіння 7 л води;

- виведення в інкубаторі 30 курчат;

- випікання 30 кг хліба;

-освітлювання приміщення люмінесцентною лампою потужністю 40 Вт протягом доби;

- робота електронного годинника протягом трьох місяців;

- робота за настільним комп’ютером протягом 5 годин;

- робота вентилятора протягом 20 годин;

- помел 100 кг зерна;

- доїння 40 корів;

- свердління отворів у деталях протягом 4 годин;

- робота пилососа протягом 2 годин.

Учитель: Дослідимо потужність електроприладів. Для цього пригадаємо правила з БЖД (карточки з правилами БЖД лежать на столі, учні їх зачитують).

                        Правила техніки безпеки у фізичному кабінеті

                              при роботі з електричним обладнанням

а) складайте електричні кола при вимкненому джерелі живлення;

б) вмикайте джерело живлення лише після того, як учитель перевірить

правильність складання електричного кола і дозволить увімкнути джерело

живлення;

в) стежте, щоб ізоляція проводів була неушкодженою;

г) не торкайтесь руками до оголених ділянок кола;

д) намагайтесь не переплітати провідники, їх наконечники міцно фіксуйте у клемах;

е) після завершення вимірювань та спостережень вимкніть джерело струму, після чого розберіть коло;

є) виявивши несправність, негайно вимкніть джерело живлення та повідомте про неполадки вчителя.

Робота в малих групах. Прийом «Рольова гра».

Учитель: Ви будете працювати у групах по 4 особи  (поділ класу на групи). Які ж ролі будете виконувати у групі? Це інженер, що організовує порядок виконання роботи, розробляє проект електричного кола, обчислює значення потужності. Секретар веде записи результатів роботи на великому аркуші паперу.  Електрик складає електричне коло і визначає покази вимірювальних приладів. Доповідач чітко висловлює думку групи. Прошу вас розподілити між собою ролі. Підніміть руку, хто буде інженером? секретарем? електриком? доповідачем? 

У кожного на партах лежать картки оцінювання групи. Після виконання роботи прошу виставить оцінки за свою власну участь в роботі групи.

Кожен із вас виконує своє завдання, але не забувайте, що ви працюєте у групі за правилом: «один за всіх і всі за одного».

Завдання для першої групи: визначити потужність однієї електролампи;

Завдання для другої групи: визначити потужність кожної з двох однакових ламп, з’єднаних паралельно;

Завдання для третьої групи: визначити загальну  потужність двох ламп, з’єднаних паралельно;

Завдання для четвертої групи: визначити загальну потужність двох резисторів, з’єднаних послідовно;

Завдання для п’ятої групи: визначити потужність кожного резистора, з’єднаних послідовно, якщо опір їх однаковий.

(учні виконують практичне завдання, учитель за потреби допомагає учням, результати своєї роботи учні записують на ватмані)                                                                                                                                                                                                           

 Потужність однієї лампи

C:\Documents and Settings\ivan\Рабочий стол\img209_cr.jpg              

 

 

C:\Documents and Settings\ivan\Рабочий стол\img214_cr.jpgПотужність кожного із резисторів, зєднаних

послідовно

Потужність двох резисторів, зєднанних послідовно

C:\Documents and Settings\ivan\Рабочий стол\img212_cr.jpg

І=0,2 А

U=4 В

Р=0,2А×4В=0,8 Вт

R1=R2

І=1,1А

U=1В

Р1=1,1А×1В=1,1Вт

Р12

І=1,1 А

U=2 В

Р=1,1 А×2 В=2,2 Вт

 

 

C:\Documents and Settings\ivan\Рабочий стол\img216_cr.jpg

Потужність двох ламп, зєднаних

 паралельно

 

 C:\Documents and Settings\ivan\Рабочий стол\img217_cr.jpg

Потужність кожної із ламп з’єднаних паралельно

U=4 В                     І=0,1 А

Р=4В×0,1А=0,4Вт

U=4В           І1=І2=0,05 А             І                                       

Р=4В×0,05А=0,2 Вт        

« Коло ідей».

Учитель: Тепер кожна група обміняється результатами своєї роботи.

«Доповідач» групи 1: Електричне коло складається з однієї лампи. Напруга в колі дорівнює 4В,сила струму, що проходить через лампу дорівнює 0,2 А. Тоді потужність струму лампи дорівнює 0,8 Вт.

«Доповідач» групи 2: Два резистора з’єднані послідовно. Їх опори рівні, то і потужність цих ламп буде однаковою: Р1 = Р2. Струм, що проходить через резистор дорівнює 1,1 А, напруга  - 1 В. Тоді споживана потужність одного резистора дорівнює 1,1 Вт.

«Доповідач» групи 3: Треба знайти загальну потужність двох резисторів, з’єднаних послідовно. Для цього ми знайшли напругу на цій ділянці кола, яка дорівнює 2 В, і силу струму – 1,1 А. Тоді потужність струму резисторів – 2,2Вт. «Доповідач» групи 4: Треба знайти потужність ділянки кола, що складається із двох паралельно з’єднаних електроламп. Загальна напруга такого зєднання дорівнює 4 В, сила струму – 0,1А. Тоді потужність даної ділянки кола – 0,4 Вт.

«Доповідач» групи 5: Щоб знайти потужність лампи, яка під’єднана паралельно до другої, ми визначили струм на цій лампі, І = 0,05 А. Споживачі при такому з’єднані розраховані на однакову напругу, яка дорівнює 4В. Потужність лампи дорівнює 0,2 Вт.

Фронтальна бесіда ( йде обговорення і порівняння результатів експериментів)

Учитель: Перша група визначала потужність струму однієї лампи, а група 4 – двох ламп з’єднаних паралельно. Порівняємо ці значення.

Можлива відповідь: Потужність однієї лампи у 2 рази більша за потужність двох ламп. Це відбувається тому, що при паралельному з’єднані струм розподіляється на два споживачі.

Учитель: Друга група визначала потужність струму на окремих резисторах, з’єднаних послідовно. Чому дорівнює загальна їх потужність?

Учні:  2,2 Вт.

Учитель: Порівняйте це значення потужності із результатом одержаним групою 3.

Учні: Значення рівні.

Учитель: Який висновок можемо зробити?

Учні:  Загальна потужність кола розподіляється на всі споживачі струму.

Учитель: Цей висновок ми зможемо використати для паралельного зєднання? Можлива відповідь: Так. Потужність струму двох ламп, з’єднаних паралельно, дорівнює сумі потужностей на окремих лампах: 0,4Вт=0,2Вт+0,2Вт.

Учитель: Запишемо правило для потужності струму в колі у вигляді схеми:

                                Загальна потужність струму

          C:\Documents and Settings\ivan\Рабочий стол\img218_cr.jpg                                                           

                   Р=Р1+Р2                                            Р=Р1+Р2

                                4.Закріплення нового матеріалу.

Учитель: Як ви пам’ятаєте , на урок прийшли подружки, щоб дізнатися, скільки електроенергії було не економно витрачено і скільки сім’я заплатить за цю енергію. Тож давайте допоможемо.

Задача. (учень розв’язує на дошці задачу)

У люстру вставлено 5 лампочок, кожна з яких розрахована на напругу 220 В і струм 0,5 А. Підрахувати скільки енергії витратиться за час вашого перебування в школі, якщо, ідучи з дому, ви забули вимкнути таку люстру. Скільки коштує електроенергія, витрачена на роботу 5 лампочок за 6 год, якщо тариф – 33,72 коп  за 1кВт×год?

N=5                               Робота струму однієї лампочки:  А=UIt            

          U=220 В                       A*=220В ×0,5А ×6год = 660Вт ×год = 0,66 кВт× год       

          І=0,5А                           Робота струму 5 ламп:                                                                                                     

      1кВт∙ год – 33,72 коп       А=5×0,66кВт×год=3,3кВт×год.

            А - ?                                 

Учитель: Скільки гривень треба заплатити за 3,3 кВт×год?

Відповідь учня: Якщо за 1кВт×год треба заплатити 33,72коп, то за 3,3кВт×год:

              3,3кВт×год ×33,72 коп=111,276 коп=1грн 12 коп.

Можлива відповідь: 1грн 12коп – витрати не значні, але, якщо систематично залишати електроприлади без потреби ввімкненими, то сімя затратить велику суму із свого бюджету.

 Необхідно економно витрачати електричну енергію в побуті.

Учитель: Ми визначили не економне використання електроенергії за один день однієї сімї. У нашому селі 780 будинків. Якщо кожна сімя села марно буде використовувати стільки ж енергії за добу, то яке значення одержимо?

Учень: 780×3,3 кВт ×год=2 574 кВт.                                                             Учитель: Якщо за добу кожна сім’я економно використовуватиме електроприлади, то  в масштабах країни –це 35 500 000 кВт×год електроенергії.

Якщо кожна сім’я зменшить витрати електроенергії тільки на 1кВт×год за тиждень, то за рік по країні економія становитиме 4 млрд. кВт× год.

Учитель: За рахунок чого ми можемо економити витрати?

Можлива відповідь учнів: Цього можна досягти за рахунок раціонального розташування освітлювальних приладів, грамотної експлуатації побутової електротехніки.

                                               5. Підсумок уроку

 Метод «мікрофон».

Учитель: Про що дізналися на уроці?  Які фізичні величини вивчили? Якими приладами можемо визначити ці величини? В яких одиницях вимірюються ?

Можлива відповідь учнів: Електричний струм виконує роботу, яку можна обчислити за формулою А =UIt. Щоб на практиці знайти виконану роботу, треба амперметром визначити силу струму, вольтметром – напругу, і час – секундоміром. Потім  за формулою А=UIt  визначимо роботу струму. У побуті роботу визначаємо лічильником.

Електроприлади розраховані на певну потужність. Її можна обчислити за формулою Р=UI.  Для визначення потужності нам потрібні амперметр і вольтметр.

Потужність приладів, ввімкнених у електромережу дорівнює загальній потужності струму.

Необхідно економно витрачати електричну енергію в побуті.

Учитель: Чи досягли очікуваного результату. Чи був для вас урок цікавим?

Які знання сьогоднішнього уроку вам стануть у пригоді в подальшому житті?

 

                                          6.Домашнє завдання.

§ 19, 20 підручника; збірник задач (І. Ю. Ненашев): №141, 148*, стор. 87  (вивести формули);

домашня лабораторна робота «Вимірювання потужності споживача електричного струму ;

*з’ясувати, чи є можливості в оточуючій вас обстановці зекономити електроенергію за рахунок своєчасного вимикання споживачів струму? Скільки кіловатгодин електроенергії можна зекономити? Наведіть розрахунки.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
10492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку