Урок – подорож ( з розглядом матеріалу:
- з професійним змістом;
- міжпредметними зв'язками: хімія, математика, технологія монтажу, матеріалознавство.
Групова робота поєднується із загально-учнівською, індивідуальною
для учнів, які навчаються в ПТНЗ на І курсі і здобувають професію "Газоелектрозварник, сантехнік"
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ ФІЗИКИ.
ТЕМА: “БУДОВА І ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ.
КРИСТАЛІЧНІ Й АМОРФНІ ТІЛА. РІДКІ КРИСТАЛИ ТА ЇХ
ВЛАСТИВОСТІ”
ВикладачТВПУресторанногосервісуіторгівлі ГуменякВ.І. Тип уроку: Комбінований урок
Форма проведення уроку: відкритий урок – подорож.
Групова робота поєднується із загально-учнівською, індивідуальною.
Мета уроку:
освітня: формування знань учнів про кристалічні і аморфні тіла, рідкі
кристали та їх властивості; типи кристалів; механічні властивості твердих тіл; розвиваюча: розвиток індивідуальних здібностей учнів, навичок міжособистісного спілкування; творчої активності; розширення і поглиблення знань про технічне і практичне застосування твердих тіл; виховна: виховування почуття колективізму; інтересу до предмету.
Наочність, матеріальне забезпечення уроку: моделі кристалічних решіток твердих тіл; презентація; опорні конспекти; таблиці «Розгляд матеріалу з професійним змістом»; відео сюжет «Технічні можливості твердих тіл»;
Є.В. Коршак та інші, підручник, фізика10,§50
Міжпредметні зв’язки: хімія, математика, технологія монтажу, матеріалознавство.
Девіз уроку:
«Знання складається із дрібних крихт щоденного досвіду»
Д. Писарев
Структура і основний зміст уроку. І. Організаційний етап.
II. Актуалізація опорних знань.
Місто «Набуті знання».
Робота в групах:
1.Фізичні тіла, речовини, вимірювання.
2.Властивості рідин та газів.
3. «Це треба знати».
4. «Це потрібно пояснити».
ІІI. Повідомлення теми, мети й завдань уроку План уроку:
1. Властивості кристалічних тіл
2. Аморфні тіла
3. Рідкі кристали
4. Механічні властивості твердих тіл
5. Хіміко – термічна обробка металів
IV. Мотивація навчальної діяльності
Викладач: З усіх дорогоцінних каменів найціннішій вважають алмаз. Слово "Алмаз" походить від грецького слова "адамас", що означає "непереможний".
Послухайте легенду: B давні-предавні часи засперечались Золото з Алмазом, хто з них на Землі поважніший та сильніший. Довго тривала суперечка. І тоді звернулись вони з своїм питанням до вічного світила. Я не чую вас - відповіло Сонце - Підійдіть ближче і тоді розповісте, про що ви сперечаєтесь. Золото і Алмаз пішли по Чумацькому Шляху і наблизились до Сонця. Але тут золото почервоніло, зблідло і розплавилось, пролилось на Землю золотим дощем, а Алмаз повернувся на землю таким же блискучим і твердим, яким був раніше. З того часу Золото ніколи, більше не сперечалось з Алмазом, раз і назавжди поступившись йому.
V. Сприйняття та осмислення нового матеріалу
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Місто «Технічні можливості»
● відеосюжет «Технічні можливості твердих тіл»
2. Місто «Практичне застосування»
● вибрати вірні відповіді на запитання
VІІ. Домашнє завдання
§ 50
Контрольні питання № 1-6
Види твердих тіл
Кристалічні тіла |
Аморфні тіла |
Рідкі кристали |
|
Впорядковане положення атомів в просторі |
Зберігається ближній порядок, але відсутній дальній |
Рідини з дальнім порядком, на відміну від твердих кристалів, спостерігається тільки в одному напрямі |
|
Фіксована температура плавлення Наприклад: метали, лід, сіль, кварц |
Відсутня чітка температура плавлення |
|
|
Полікристали |
Монокристали |
Текучість(набувати властивостей рідини) Наприклад: скло, смола, каніфоль, цукрові льодяники |
Застосування: -дисплей обчислювальної техніки; -електронні термометри; -цифрові індикатори |
Безліч зрощених кристалів |
Впорядкована кристалічна гратка |
Властивості твердих тіл
Кристалічні тіла |
Аморфні тіла |
Рідкі кристали |
|||
Анізотропія Властивості у різних напрямках: Різні |
Ізотропія Властивості у різних напрямках: Однакові Кварц (SiO2) |
Анізотропія Властивості у різних напрямках: Різні (в залежності від температури проявляються оптичні |
|||
|
|
||||
графіт |
алмаз |
|
властивості) |
||
Поліморфізм – однакові хімічні властивості, але різні фізичні(однакові атоми, але молекули розташовані по різному) |
кристал |
кремнезем |
Нагрівання (рідина) плинність ● утворення крапель |
Охолодження ● утворення кристалів |
|
Типи кристалів
Тип кристалів |
Що знаходиться у вузлах кристалічних ґраток |
Приклади кристалів |
Іонні |
Йони розміщуються почергово з протилежними зарядами |
Сіль (NaCl) |
Атомні |
Нейтральні атоми, які утримуються ковалентними зв’язками |
Алмаз |
Металічні |
Позитивні йони (між вузлами – електронний газ) |
Метали з високою електропровідністю |
Молекулярні |
Нейтральні молекули, які взаємодіють за рахунок зміщення електронних оболонок атомів |
Парафін, Br2, CH |
4
Механічні властивості твердих тіл
□ Абсолютне видовження
□ Відносне видовження
□ Механічна напруга
□ Механічна напруга прямо пропорційна відносному видовженню
□ Е – модуль Юнга
Запас міцності (коефіцієнт безпеки)
□ Відношення границі міцності до дійсної механічної напруги
□ А – виконується закон Гука (σп -межа пропорційності)
□ В – деформація пружна але закон Гука не виконується (σпр - межа пружності)
□ ВС – пластична деформація
□ СD – текучість матеріалу
□ Е – розрив матеріалу (межа міцності)
Умовні позначення технічно важливих елементів
Елемент |
Електронна структура |
Кристалічна гратка |
Позначення в марках металів і сплавів |
|
чорних |
кольорових |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Класифікація машинобудівних матеріалів
За природою |
Металеві: чорні та кольорові метали та їх сплави Неметалеві: деревина, гума, кераміка, скло, тканини, пластмаси Композиційні: дисперсні, волокнисті, шаруваті |
За умовами експлуатації |
Антифрикційні, фрикційні, стійкі проти спрацювання, надтверді, жароміцні, жаростійкі, корозієстійкі |
За технічним використанням |
Де формівні, ливарні, оброблювані різанням, зварювані, склеюванні, паяні, спечені |
За виглядом у постачанні |
Дріт, лист, фольга, стрілка, поковки, виливки, порошок, штамповки Прутки Профілі Труби |
Хіміко - термічна обробка
Насичуючі речовини (твердість, стійкість проти спрацювання, корозієстійкість) тверді, рідкі, газоподібні |
|||||||
дисоціація |
абсорбція |
дифузія |
|||||
|
|
|
|
|
|||
900-950 6-10 1-2 |
500-570 30-60 0,3-0,6 |
950-1000 5-10 0,3-0,8 |
950-1100 6-10 0,2-0,25 |
900-950 2-6 0,15-0,35 |
|||
|
|
|
|||||
Ціанування |
Низько вуглецеві та леговані сталі |
Металізація |
|||||
Замочуваність, міцність, пластичність, корозійність |
Нерознімні з’єднання |
Монтажні роботи, герметизація ємкостей, з’єднання деталей у вузли |
|
М’які припої ( ) Тверді припої ( ) |
|||
Олов’яносвинцеві (ГОСТ 21930-76) tпл=183-277°С |
Срібні (ГОСТ 19738-74) tпл =779-920°С |
Мідно – цинкові (ГОСТ 21737-78) tпл =825-880°С |
|
ПОС90,ПОС61,ПОС40,ПОС30, ПОС10,ПОС61М,ПОСК50-18, ПОССу40-2 |
ПСр72, ПСр71, …ПСр1 Цифри – вміст Ag,% Решта - Cu, Zn Паяння міді, латуні, бронзи, нікелю, ювелірних виробів |
ПМЦ36, ПМЦ48, ПМЦ54 Цифри – вміст Cu ,% Решта - Zn Паяння міді, латуні, бронзи, сталі |
|
ПОС61 |
|||
Третник t пл=183°С |
Sn - 61% Решта - Pb |
Мідь:М00, М0, М0б, М1р, М2р Латунь:Л63, Л68, ЛЦ36Н4Мц2 Бронза:БрА0,6Н4Мц2, БРКо3Мц10 Мідно-нікелеві припої:ВПр1, ВПр2, ВПр4 Паяння вуглецевих і легованих сталей, нікелю та його сплавів, твердосплавного інструменту |
|
М – Cu К – Cd Су – Sb |
Третій компонент – Друге число, % |
||
Лудіння і паяння електро- і радіоапаратури, радіаторів, посуду, трубопроводів |
Місто «Набуті знання»
І етап
«Фізичні тіла, речовини, вимірювання»
1. Яке з наведених понять позначає фізичну величину?
а) Алюміній; б) довжина; в) кілограм; г) термометр.
2. Яке з наведених слів позначає одиницю фізичної величини?
а) Алюміній; б) довжина; в) кілограм; г) термометр.
3. Вказати слова, що позначають речовини.
а) Крейда; б) дошка; в) лід; г) вікно.
1. Вказати поняття, що позначають фізичні тіла.
а) Літак; б) свинець; в) сталь; г) ніж.
2. Яке з наведених понять позначає фізичну величину?
а) Свинець; б) метр; в) лінійка; г) температура.
1. Вказати слова, що позначають речовини.
а) Зошит; б) вода; в) бензин; г) ручка.
2. Вказати поняття, що позначають фізичні тіла.
а) Віск; б) птах; в) порцеляна; г) чашка.
ІІ етап
«Властивості рідин та газів»
1. Як називаються частинки, з яких складаються речовини?(Молекули)
2. Назвати властивості газів. (Не зберігають форму, займають весь наданий об'єм, досить легко стиснути)
1. Назвати властивості рідин.
(Не зберігають форму, зберігають об'єм, стиснення майже неможливе)
2. У якому стані речовина займає весь наданий об'єм і не має власної форми?(Газоподібному)
1. За якими ознаками можна відрізнити рідину від газу?
(Рідина зберігає об'єм, а газ ні)
2. У якому агрегатному стані може перебувати речовина в посудині, якщо вона займає половину об'єму посудини?
(У рідкому)
ІІІ етап «Це треба знати»
1. Порівняти і пояснити, чи однакова кількість води пройде через поперечний переріз труби даної форми за 1 хвилину?
2. У скільки збільшиться тиск газу, якщо об’єм зменшився у 2 рази при незмінній температурі?
1. Порівняти і пояснити, чи однакова кількість води пройде через поперечний переріз труби даної форми за 1 хвилину?
2. Перевести у метри та розташуйте в порядку зростання:
600 см, 3200 мм, 3 км, 56 м
1. Порівняти і пояснити, чи однакова кількість води пройде через поперечний переріз труби даної форми за 1 хвилину?
2. Виразити у Кельвінах значення температури: 27 °С, -23 °С
IV етап
«Це потрібно пояснити»
1. Сформулювати основні положення МКТ.
2. Залежність між якими фізичними величинами встановлює рівняння стану ідеального газу?
1. За яких умов настає динамічна рівновага між рідиною та парою?
2.Що відображає основне рівняння МКТ?
1.Чим покривають металеві вироби, щоб захистити їх від хімічної корозії?
2. Який зв'язок існує між температурами за шкалою Цельсія та шкалою
Кельвіна?