Урок з фізики у 10 класі на тему" Закони Ньютона"

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів з теми "Закони Ньютона", формувати навики розв'язування задач; розвивати логічне мислення. Тип уроку: нестандартний урок
Перегляд файлу

                     Урок фізики у 10 класі тема: «Закони Ньютона»                    1

підготувала вчитель фізики комунального закладу « Пересічанський ліцей» Солоницівської селищної ради Харківської області

Руда Ірина Олександрівна

 

Мета:

  • поглибити знання учнів про закони Ньютона;
  • формувати практичні навички в процесі розв’язування задач;
  • формувати предметну та світоглядну компетентності;
  • розвивати логічне мислення, тренувати пам’ять;
  • вчити вмінню формулювати та відстоювати власну думку;
  • виховувати наполегливість, цілеспрямованість, працелюбність.

 

 

Тип: нестандартний урок

 

 

 

Обладнання: ПК; фізичні прилади для демонстрації законів Ньютона: два динамометри, металева кулька з прикріпленою до неї нерозтяжною ниткою, два іграшкових автомобілі різної маси, похилий жолоб, штатив, кулька.

 

 

 

 

 

Девіз уроку:

                          Зібратися разом – це початок.

                           Триматися разом – це прогрес.

                            Працювати разом – це успіх. 

 

 

 

 

 

 

«Ньютон був першим, хто сформував чітку основу, від якої за допомогою математичних міркувань можна легко перейти до якісного опису багатьох явищ, що кількісно узгоджуються з досвідом»

                                                                        А. Ейнштейн      

                                                                                                                                 2

                                                        Хід уроку

Організаційний момент. Клас розбивається на групи по 5 чоловік. Кожна група має назву. Наприклад, екіпаж Працьовиті, екіпаж Наполегливі, екіпаж Цілеспрямовані, екіпаж Кмітливі, екіпаж Винахідливі.

І. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель оголошує тему, мету уроку та правила роботи в групах.

Правила уроку:

  1. Цінувати час.
  2. Працювати з прискоренням.
  3. Чітко визначити свій шлях до мети.
  4. Використовувати правило Я+ТИ=МИ.

 

Кожен етап уроку демонструється показом відповідного слайда презентації.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Лот Пізнавальний

Всім учням пропонується розв’язати кросворд. Запитання кросворду демонструються на слайді. Сам кросворд накреслений на плакаті чи дошці.

 

 

Запитання кросворду.

 

 

 1.Прилад для вимірювання сили.(Динамометр).2.Одиниця вимірювання часу.(Година).3. Видатний вчений, творець основ класичної механіки.(Ньютон).4. Кількісна міра взаємодії тіл.(Сила). 5. Розділ механіки, що вивчає механічний рух без урахування сил, що діють на тіло.(Кінематика).6. Фізична величина, яка характеризує зміну швидкості за одиницю часу.(Прискорення). 7. Переміщення тіла за одиницю часу.(Швидкість). 8.Стан спокою або рівномірного прямолінійного руху тіла за умови скомпенсованості сил, що діють на нього.(Інерція).

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                        3

 

5

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

4

 

6

1

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Формування навичок і вмінь

 

Місто Ерудитів

На столі лежать картки з написаними фізичними формулами. Кожен екіпаж обирає навмання картку. Через 2-3хвилини дається змістовне пояснення формул.

                                     

 

                                Зразок картки

 

  1. m =   + +…+                         3. =

 

                                 2.= +t 

 

 

 

 

Місто Віршове

На слайдах записані віршовані рядки про фізичне поняття чи явище. Екіпажі повинні пояснити про що йдеться.

Наприклад,

1.Усі ми рівні перед ним, і світлі, й темні, й  русі.

Коли на місці на однім, то все одно ми в русі.

А він спішить, а він летить,

бо вічності він служить.                                                                        4

Якщо прогавиш хоч мить, то вже не надолужиш.   (Час).

 

2.Чому з верхівки високої скелі, падає камінь у нетрі печери,

   а бризки води з водопаду летять,

   в сонячнім світлі мов іскри блищать?     (Сила тяжіння).

 

3.Щоб зрозуміти фізичну науку,

  мову її треба добре збагнути, чіткість і звучність її неземну.

  Речення в ній і окремі слова –

  розповідь про незвичні дива…

   Тож почнемо непросту цю науку

   з слова простого ,– скажіть нам, якого?

   Будь-яку зміну в природі завжди цим словом зови.

                                                                            (Рух).

 

              4.Фізик великий, що звавсь Галілей,

                 Справу велику зробив для людей.

                 Про що сказав він відважно?

                 Чим прославивсь цей фізик поважний?

                                                                          (Принцип відносності Галілея)

 

        5.Коли рух описати нам треба, із зорі, із землі чи із неба,

           Вибери тіло примітне таке, відносно якого й опишеш усе.

           В фізиці тіло це як зветься, яке довільно там береться?

           Віддаль від нього відлічують в часі, в горах, у полі, в просторому

                                                                                                        класі.

                                                                      (Тіло відліку).

Місто Експериментальне

 За допомогою обладнання на столі демонструються явище інерції, другий та третій закон Ньютона. Демонстрації  супроводжуються поясненнями.

                         Фізкультхвилинка

                       Встали рівно біля парт

                       Починаємо наш старт.

                        Руки вгору, руки вниз,

                        Подивились пильно скрізь.

                        Піднялись, понагинались

                          і здоровими зостались.

                            Головою покружили

                            і тихенько всі присіли.

                                                                                                                      5

ІV. Розв’язування задач

 

Місто Знавців

На слайді демонструються якісні задачі. Учням пропонують їх розв’язати. Відповідь дається через 5 хвилин.

Зразки завдань.

 

  1. Автомобіль рухається зі сталою швидкістю по кільцевій трасі. Чи можна систему відліку пов’язану з автомобілем вважати інерціальною?

            2.Чи зміг би Мюнхгаузен витягнути себе за косицю з болота? 

            3.Трактор тягне сіялку. Відповідно до третього закону Ньютона: з якою

               силою трактор тягне сіялку, з такою ж силою сіялка тягне трактор.                                                                                                                                                                                                                                                         

                Чому ж сіялка рухається за трактором, а не навпаки?

             4.Якщо тлумачити строго, система відліку, пов’язана з Землею, не є

               інерціальною. Чому?

5.  В якому випадку натяг канату буде більшим:1) дві людини тягнуть                    канат за кінці з силами F, напрямленими протилежно; 2) один кінець канату прикріплено до стіни, а другий кінець канату людина тягне з силою 2F?

 

Місто Мислителів

Кожна група отримує завдання- картку  . Через 5 хвилин один з учнів групи пояснює розв’язання.

Зразки задач 

1..Тіло, на яке діє сила 15Н, рухається вздовж осі ОХ, координата змінюється за законом:  x(t)= 100+5t – 0,5t2.

 Знайти масу тіла.

 

2.Через який час після початку аварійного гальмування зупиниться автобус, який рухається зі швидкістю 54км/год, якщо коефіцієнт тертя при гальмуванні дорівнює 0,3?

 

3.Літак, масою 30т дотикається посадкової смуги при швидкості 144км/год. Розрахувати силу гальмування, якщо до повної зупинки літак пробігає 800м по смузі.

 

4.Яку швидкість  набуло нерухоме тіло масою 400г, якщо  під дією сили 4Н воно пройшло шлях 80см?

 

 

                                                                                                                       6

5.На тіло  масою 100г протягом 2с діють дві взаємно перпендикулярні сили 6Н і 8Н. Визначити модуль переміщення, якщо рух прямолінійний.

                                                                                                                         Якщо задача не розв’язана в групі або розв’язання задачі є неповним чи необгрунтованим, то її розв’язують інші учні або її розв’язання пояснюється вчителем .

 

Фініш. Місто Наукове.

 Вчитель веде з учнями співбесіду про значення законів Ньютона, межі їх застосування.

           V. Підсумок уроку

           Метод Мікрофон

            На уроці я дізнався…

             Я зрозумів…

             Я запам’ятав….

              Я навчився…

               Мені сподобалось…

               Я хотів би більше дізнатися про…

             Заключне слово вчителя

               Важливо не тільки багато знати але й розуміти, вміти майстерно

   застосовувати знання.  Джерелом знань для кожного з нас є книга.

                      

                        Книги – морська глибина,

                          хто в них пірне до дна,

                           Той, хоч труду мав досить,

                             Дивні перли виносить.

                                                   І. Франко

  

               Домашнє завдання

 

Повторити параграфи 9 – 11, формули кінематики стор.54, виконати різнорівневі задачі 4,5,6, 7, 8 або 9 стор.118 завдань для самоперевірки знань до розділу « Механіка» . Частина2. Динаміка; підручник за редакцією В.Г. Бар’яхтара «Фізика 10 клас». Рівень стандарту. Видавництво « Ранок», Харків, 2018.

 

 

 

 

 

    

docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень) 10 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.)
До уроку
Розділ 2. Динаміка
Додано
23 січня
Переглядів
437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку