Розробка містить експрес-контроль для актуалізації опорних знань учнів. Передбачена робота з підручником і взаємонавчання учнів: учні опрацьовують матеріал по варіантах, потім працюють у парах, тихо розказуючи один одному про те,що читали.
Мета. Формувати практичні навики та вміння застосовувати теоретичні знання, закони для розв’язування задач. Виховувати вміння працювати в групах, зацікавленість до роботи.
Обладнання. Посудина з водою; тенісні кульки з свинцевим дробом і гачком; динамометр; роздаткові картки (вимірювання густини рідини ареометром)
1. Запишіть, які величини можна обчислити за даними формулами
а) р = gh ; б) р = ; в) Р = mg; г) FA = pgVT; д) F = mg
2. Нормальний атмосферний тиск становить ... мм рт. ст або ... Па.
3. Зовнішній тиск у рідинах і газах передається ... . Це твердження називається ... .
4. ... , що діє на занурене в рідину (газ) тіло, дорівнює вазі рідини (газу) в об’ємі зануреного тіла.
5. З збільшенням висоти тиск атмосфери зменшується на
1 мм.рт.ст. на кожні ... м.
6. Виштовхувальна сила завжди напрямлена ... .
7. Сила тяжіння напрямлена ... .
8. Висоти стовпчиків різних рідин у сполучених посудинах відносяться ... до густин цих рідин.
Самооцінювання: за 1 питання – 4 бали, решту по 1 балу. Виконайте виправлення неправильних відповідей і залишіть картки для допомоги під час роботи на уроці.
Тема. Умови плавання тіл. Розв’язування задач.
Чи потоне тенісна кулька у воді?
Демонстрація 1. Опустити тенісну кульку наповнену свинцевим дробом у воду (на нитці, прив’язаній до гачка). Кулька тоне.
Демонстрація 2. Опустити кульку частково наповнену дробом (так , щоб кулька майже вся занурювалась у воду)
Кулька спливає.
Демонстрація 3. Кулька майже не наповнена дробом майже вся виринає з води.
Завдання, яке стоїть перед нами – вияснити умови, при яких тіло тоне чи спливає.
Вправа “Мозковий штурм”.
Чому одні тіла спливають інші тонуть?
(На тіла занурені в рідину діють дві сили: сила тяжіння, напрямлена вертикально вниз і архімедова сила, напрямлена вертикально вверх. Якщо сила тяжіння більша за архімедову, то тіло тоне. Якщо сила тяжіння дорівнює архімедовій, то тіло плаває у рідині в будь-якій якій її точці. Якщо сила тяжіння менша за архімедову, то тіло спливає).
Перевірте правильність висновків на досліді. (Сила тяжіння дорівнює вазі тіла – визначити динамометром. Архімедова сила дорівнює різниці між вагою тіла в повітрі і його вагою в рідині (коли воно повністю занурене у воду))
Вияснимо як пов’язані умови плавання тіл з їх густиною.
Fт = mт g = тgVт, FA = рgVт
Висновок. Якщо густина тіла більша за густину рідини – тіло тоне, якщо густина тіла менша за густину рідини – тіло спливає і, якщо густини рівні – тіло плаває у рідині.
Назвіть речовини, тверді тіла з яких, спливають у воді. (сосна, лід, ...)
Назвіть тверді тіла, які спливають у воді і тонуть у гасі. (лід)
Яка рідина потоне у воді? (ртуть)
Демонстрація 4.Тенісна кулька, що ледь спливала у воді, у розчині солі спливає більше.
Висновок . Чим більша густина рідини, тим більше тіло спливає.
Чи не можна таким способом порівнювати густини рідин? Можна, і не тільки порівнювати, а й вимірювати. Прилади для вимірювання густини рідини за глибиною їх занурення називаються ареометрами (араіос – рідкий, метрео – міряю) або денсиметрами (денсус – густий, метрео –міряю)
Розглянути мал.. 148 - види ареометрів. Для чого призначений лактометр?
Завдання. Визначити густину рідини за малюнком
(роздаткові картки)
Прочитати: І варіант - про плавання тіл у рідині (с.148 “Для виконання підводних робіт ...” до слів «Тіло, яке має меншу густину,…» та на с.150 від“Тіло, яке плаває,...” до слів “ ... сягає 5 000 000 000 Н”)
ІІ варіант – про плавання тіл у повітрі (с. 150-151 від слів “Понад 200 років ...”
Провести взаємонавчання.
Що таке осадка? Ватерлінія? Водотоннажність? Назвіть повітряні літальні апарати.
2. З якою силою тисне вода в морі на віконце батисфери
площею 1000 см2 на глибині 1 км?
( р1 = 98642 Па р = 98642 Па – 90317 Па = 8325 Па
р2 = 90317 Па h =; h = ;
р = 61 мм рт. ст.
Н - ? Н = 61 . 11 м =671 м
Висота гори 671 м
Вчитель спостерігає за розв’язуванням, надає допомогу групам. Якщо групи розв’язали задачу, викликає з кожної групи слабшого з учнів до дошки записати розв’язок за 1 хвилину. Якщо не може, сильнішого і т.д.
Домашнє завдання
.
Опрацювати §39, повторити §31, 32, 35, 38.
Розв’язати задачі з збірника № 18.15; 21.16
Звернути увагу на питання. (роздати учням картки з питаннями)
Що таке тиск? Сила тиску?
Назвіть одиниці тиску.
Назвіть причини виникнення атмосферного тиску
Назвіть приклади застосування сполучених посудин.
Сформулюйте закон Паскаля; Архімеда.
Яка різниця між тиском і силою тиску?
Коротко опишіть дослід Торрічеллі.
Як залежить атмосферний тиск від висоти? Чому?
Від чого і як залежить тиск рідин на дно і стінки посудини?
Яка причина виникнення тиску в рідинах? Газах?
Як розміщуються рідини у сполучених посудинах? Чому?