Урок з фізики у 7 класі "Умови плавання тіл. Розв'язування задач."

Про матеріал

Розробка містить експрес-контроль для актуалізації опорних знань учнів. Передбачена робота з підручником і взаємонавчання учнів: учні опрацьовують матеріал по варіантах, потім працюють у парах, тихо розказуючи один одному про те,що читали.

Перегляд файлу

Урок  . Умови  плавання  тіл. Розв’язування  задач.

 

Мета. Формувати  практичні  навики  та  вміння  застосовувати  теоретичні  знання, закони  для  розв’язування  задач. Виховувати  вміння  працювати  в  групах, зацікавленість  до  роботи.

Обладнання.  Посудина  з  водою; тенісні  кульки  з  свинцевим  дробом  і  гачком; динамометр; роздаткові  картки (вимірювання  густини  рідини  ареометром)

 

Хід  уроку

Актуалізація  опорних  знань

Експрес-контроль  (записують  на  розданих  картках, після  перевірки  і  виправлень  залишають  на  парті,  як  “шпаргалку”)

1.  Запишіть,  які  величини  можна  обчислити  за  даними  формулами

а) р = gh ;   б) р = ;     в) Р = mg;    г) FA = pgVT;  д) F = mg

 

2.  Нормальний  атмосферний  тиск  становить   ...          мм  рт. ст  або     ...        Па.

3.  Зовнішній  тиск  у  рідинах  і  газах  передається  ...                   .  Це  твердження  називається   ...                                                         .

4.  ...                                      , що  діє  на  занурене в  рідину  (газ)  тіло, дорівнює  вазі  рідини  (газу)  в  об’ємі  зануреного  тіла.

5.  З  збільшенням  висоти  тиск  атмосфери  зменшується  на 

1  мм.рт.ст.  на  кожні   ...  м.

6. Виштовхувальна  сила  завжди  напрямлена  ...                     .

7.  Сила  тяжіння  напрямлена  ...                                            .

8.  Висоти  стовпчиків  різних  рідин  у  сполучених  посудинах  відносяться               ...                                 до  густин  цих  рідин.

Самооцінювання: за  1  питання – 4  бали, решту  по  1  балу. Виконайте  виправлення  неправильних  відповідей  і  залишіть  картки  для  допомоги  під  час  роботи  на  уроці.

Тема. Умови  плавання  тіл. Розв’язування  задач.

Чи  потоне  тенісна  кулька  у  воді?

Демонстрація 1. Опустити  тенісну  кульку  наповнену  свинцевим  дробом  у  воду (на  нитці, прив’язаній  до  гачка). Кулька  тоне.

Демонстрація  2.  Опустити  кульку  частково  наповнену  дробом  (так , щоб  кулька  майже  вся  занурювалась  у  воду)

Кулька  спливає.

Демонстрація  3.  Кулька  майже  не  наповнена  дробом  майже  вся  виринає  з  води.

Завдання, яке  стоїть  перед  нами – вияснити  умови, при  яких  тіло  тоне  чи  спливає.

Вправа  “Мозковий  штурм”.

Чому  одні  тіла  спливають  інші  тонуть?

(На  тіла  занурені   в  рідину  діють  дві  сили:  сила  тяжіння, напрямлена  вертикально  вниз  і  архімедова  сила, напрямлена  вертикально  вверх. Якщо  сила  тяжіння  більша  за  архімедову, то  тіло  тоне. Якщо  сила  тяжіння  дорівнює  архімедовій, то  тіло  плаває  у  рідині  в  будь-якій  якій  її точці. Якщо  сила  тяжіння  менша  за  архімедову, то  тіло  спливає). 

Перевірте  правильність  висновків  на  досліді. (Сила  тяжіння  дорівнює  вазі  тіла – визначити  динамометром. Архімедова  сила  дорівнює  різниці  між  вагою  тіла  в  повітрі  і  його  вагою  в  рідині  (коли  воно  повністю  занурене  у  воду))

Вияснимо  як  пов’язані  умови  плавання  тіл  з їх  густиною.

Fт = mт g = тgVт,                         FA = рgVт

Висновок. Якщо  густина  тіла  більша  за  густину  рідини – тіло  тоне, якщо  густина  тіла  менша  за  густину  рідини – тіло  спливає  і, якщо  густини  рівні – тіло  плаває  у  рідині.

Назвіть  речовини,  тверді  тіла  з  яких,  спливають  у  воді. (сосна, лід, ...)

Назвіть  тверді  тіла, які  спливають  у  воді  і  тонуть  у  гасі. (лід)

Яка  рідина  потоне  у  воді?  (ртуть)

Демонстрація  4.Тенісна  кулька, що  ледь  спливала  у  воді, у  розчині  солі  спливає  більше.

Висновок . Чим  більша  густина  рідини, тим  більше  тіло  спливає.

Чи  не  можна  таким  способом  порівнювати  густини  рідин?  Можна, і  не  тільки  порівнювати, а  й  вимірювати. Прилади  для  вимірювання  густини  рідини  за  глибиною  їх  занурення  називаються  ареометрами  (араіос – рідкий, метрео – міряю)  або  денсиметрами  (денсус – густий, метрео –міряю)

Розглянути  мал.. 148  - види  ареометрів. Для  чого призначений  лактометр?

Завдання. Визначити  густину  рідини  за  малюнком 

(роздаткові  картки)

Робота  з  підручником – взаємо навчання.

Прочитати:   І  варіант -  про  плавання  тіл  у  рідині  (с.148  “Для  виконання  підводних  робіт ...” до слів «Тіло, яке має меншу густину,…» та на  с.150   від“Тіло, яке  плаває,...” до  слів “ ...  сягає  5 000 000 000 Н”)

ІІ варіант – про  плавання  тіл  у  повітрі  (с. 150-151 від слів  “Понад  200  років  ...”

Провести  взаємонавчання.

Що  таке  осадка? Ватерлінія?  Водотоннажність? Назвіть  повітряні  літальні  апарати.

Розв’язування  задач  (робота  в  групах, в  класі  звучить  тиха  інструментальна  музика)

  1. Обчисліть  архімедову  силу, що  діє  на  тіло, об’ємом  70  м3  у  повітрі.

     2.  З  якою  силою  тисне  вода  в  морі  на   віконце  батисфери    

          площею  1000 см2  на  глибині  1 км?

  1. Біля  підніжжя  гори  барометр показує  тиск  98642  Па, а  на  вершині  90317 Па. Яка  приблизно  висота  гори?

(     р1 = 98642 Па   р = 98642 Па – 90317 Па = 8325 Па

 р2 = 90317 Па   h =;    h = ; 

                            р = 61 мм рт. ст.

Н - ?                     Н = 61 . 11 м =671 м

Висота  гори  671 м

Вчитель спостерігає  за  розв’язуванням, надає  допомогу  групам. Якщо  групи  розв’язали  задачу, викликає  з  кожної  групи  слабшого  з  учнів  до  дошки  записати  розв’язок  за  1  хвилину. Якщо  не  може, сильнішого  і  т.д.

 

Домашнє  завдання

. 

Опрацювати  §39,  повторити §31, 32, 35, 38.

Розв’язати  задачі  з  збірника  № 18.15; 21.16

Звернути  увагу  на  питання. (роздати  учням  картки  з  питаннями)

Що  таке  тиск? Сила  тиску?

Назвіть одиниці  тиску.

Назвіть  причини  виникнення  атмосферного тиску

Назвіть  приклади  застосування  сполучених  посудин.

Сформулюйте  закон  Паскаля;  Архімеда.

Яка  різниця  між  тиском  і  силою  тиску?

Коротко  опишіть  дослід  Торрічеллі.

Як  залежить  атмосферний  тиск  від  висоти? Чому?

Від  чого  і  як  залежить  тиск  рідин  на  дно  і  стінки  посудини?

Яка  причина  виникнення  тиску  в  рідинах? Газах?

Як  розміщуються  рідини  у  сполучених  посудинах? Чому?

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Сиротюк В. Д.)
До уроку
§ 39. Умови плавання тіл
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
3632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку