Проект "Сила тертя" розроблено для учнів 7 класу. Над завданнями проекту працюють групи: «Соціологи», «Історики», «Теоретики», «Дослідники», «Експерти». Характеристики проекту: досдлідницько-інформаційний, міжпредметний, груповий, короткостроковий. Мета проекту: дослідити роль сили тертя в житті людини. Завдання проекту:
- шляхом соціального опитування населення з'ясувати знання інформації про існування сили тертя та наслідки її прояву;
- прослідкувати історичний досвід людини у застосуванні сили тертя;
- провести експериментальні дослідження залежності сили тертя від стану поверхонь та сили нормальної реакції опори;
- презентувати результати діяльності.
Міжпредметні зв'язки: фізика, математика, інформатика, історія, основи здоров'я.
Проект «Сила тертя»
Характеристики проекту: досдлідницько-інформаційний, міжпредметний, груповий, короткостроковий
Актуальність теми:
Головна причина зношування технічних пристроїв, аварійних ситуацій та травматизму на дорогах – це тертя. Боротьба зі псуванням механізмів, з погіршенням безпеки життєдіяльності людини – ось основні задачі, що стоять перед інженерами, водіями, робітниками комунальних служб. Вирішення цих проблем дає економію матеріалів у десятки мільйонів тон, зберігає життя та здоров’я населення планети. Тож роль сили тертя має велике значення в житті людини.
Міжпредметні зв’язки: фізика, математика, інформатика, історія, основи здоров’я.
Мета проекту: дослідити роль сили тертя в житті людини.
Завдання проекту:
-з’ясувати знання інформації про існування сили тертя та наслідки її прояву, провівши соціальне опитування населення;
-прослідкувати історичний досвід людини у застосуванні сили тертя;
- з’ясувати значущисть існування та відсутності сили тертя;
-провести експерименти залежності сили тертя від стану поверхонь та сили нормальної реакції опори;
-створити пам’ятки безпеки життєдіяльності людини в умовах ожеледиці;
-презентувати результати діяльності.
Предмет дослідження: сила тертя
Ключове питання: чи загрожує людству існування або відсутність сили тертя?
Тематичні питання: 1. Що знають люди про існування сили тертя?
2. Які існують види сили тертя?
3. Користь чи небезпеку породжує сила тертя?
4. Чи існують шляхи усунення небезпеки?
Опис проекту.
Над завданнями проекту працюють групи: «Соціологи», «Історики», «Теоретики», «Дослідники», «Експерти».
«Соціологи»: проводять соціологічне опитування населення різних вікових категорій. Виясняють, що знають люди про існування сили тертя, її прояви і з яких джерел інформації вони про це довідались ( школа, телебачення, наукова література, інтернет, тощо). Обробляють інформацію, дають звіт у формі таблиці, діаграми: який відсоток людей похилого віку, середнього віку, молоді та школярів знають про існування сили тертя і з яких джерел?
«Історики» вивчають історичні факти відкриття та застосування сили тертя, знайомляться з дослідами та висновками вчених: Леонардо да Вінчі, Амонтона, Леонарда Эйлера, Шарля Кулона. Обробляють інформацію та звітують у вигляді повідомлень, презентації, фоторепортажу.
«Теоретики» вивчають види сили тертя, з’ясовують причини виникнення та способи зменшення або збільшення сили тертя.
Дають відповідь на питання:
-Чи корисна сила тертя спокою?
-В яких випадках зменшують, а в яких збільшують силу тертя ковзання?
-Чому людство здавна використовує колесо, а в механізмах – підшипники?
Обробляють інформацію та звітують про виконану роботу у вигляді презентації.
«Дослідники» 1) досліджують залежність сили тертя ковзання від сили нормальної проекції опори. Для цього необхідно прикріпити до дерев’яного бруска гачок динамометра і рівномірно тягти брусок по горизонтальній поверхні. Сила пружності пружини динамометра при рівномірному русі бруска зрівноважує силу тертя ковзання, тому динамометр показує силу тертя ковзання. Записати показники динамометра. Повторити дослід, поклавши на брусок додатковий тягар, тобто збільшити силу нормальної реакції опори. Записати покази динамометра, зробити висновки. Побудувати графік залежності сили тертя від сили нормальної реакції опори. Звіт про результати досліджень оформити у вигляді графіка.
2) Досліджують залежність сили тертя ковзання від стану поверхонь. Для цього необхідно прикріпити до дерев’яного бруска гачок динамометра і рівномірно тягти брусок по горизонтальній необробленій дерев’яній поверхні. Записати покази динамометра. Повторити дослід, використовуючи гладку й ошліфовану поверхі. Звіт про результати досліджень оформити у вигляді таблиці.
«Експерти»
чи загрожує людству існування або відсутність сили тертя?
Термін реалізації : 2 тижні
План роботи над проектом
І тиждень
ІІ тиждень
Очікувані результати:
Джерела інформації: інтернет ресурси; література.
Критерії оцінювання: за 12 бальною системою згідно вимог програми.