Розробка уроку передбачає складання узагальнюючої таблиці про вивчені фізичні величини в даній темі, повторення головних теоретичних положень. Основна увага звернена на вміння учнів застосувати знання до розв'язування експериментальних завдань.
Урок 7. Узагальнення з тема “Тиск твердих тіл, рідин і газів”.
Мета. Повторити та узагальнити матеріал з теми; формувати практичні навики та вміння застосовувати теоретичні знання до розв’язування експериментальних задач; розвивати логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати і співставляти результати експериментальних досліджень, виховувати інтерес учнів до фізики шляхом активізації їхньої пізнавальної активності.
Обладнання. Барометр-анероїд; лінійка; мензурка з водою; посудина з водою; посудина з розчином солі; посудина з олією; три посудини з різною площею дна; склянка з водою; три кульки однакового об’єму з гачком і ниткою, що тонуть у воді; дві кульки такого ж об’єму, що спливають у воді (одна більшої маси); дерев’яний брусочок; два шприци, з’єднані медичною системою, заповнені водою; дві скляні трубочки, з’єднані гумовою трубкою; пластилін, динамометр; посудина з формою паралелепіпеда.
Хід уроку.
Узагальнення з тема “Тиск твердих тіл, рідин і газів”.
Заповнити таблицю для величин, які використовували в даній темі.
Назва величини |
Буква для позначення |
Одиниці вимірювання |
Зв’язок з іншими величинами |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вчитель в цей час здійснює перевірку домашнього завдання шляхом перегляду записів у зошитах.
Фронтальне опитування. (швидкий темп)
Що таке тиск? Сила тиску?
Назвіть одиниці тиску.
Назвіть приклади застосування сполучених посудин.
Сформулюйте закон Паскаля; Архімеда.
Яка різниця між тиском і силою тиску?
Коротко опишіть дослід Торрічеллі.
Як залежить атмосферний тиск від висоти? Чому?
Від чого і як залежить тиск рідин на дно і стінки посудини?
Яка причина виникнення тиску в рідинах? Газах?
Як розміщуються рідини у сполучених посудинах? Чому?
(На всю перевірку відводиться не більше 10 хвилин)
Як сказав Леонардо да Вінчі “Наука – полководець, а практика – солдати”, то саме сьогодні ви маєте показати на практиці здобуті знання на уроках.
Тема. Розв’язування експериментальних задач.
Лінійку опустити в воду в мензурці і виміряти об’єм витісненої рідини. Обчислити величину архімедової сили. Сила тяжіння дорівнює архімедовій силі. Щоб знайти масу лінійки. Треба силу тяжіння поділити на g. (m = 1000 V)
Тиск дорівнює сумі атмосферного і вагового тиску рідини.
Визначте виграш у силі для даної машини. (лінійка)
(Об’єм рідини, густину рідини (використавши залізну гирю), масу рідини, вагу рідини, тиск на дно, тиск на бічні стінки, силу тиску на дно, силу тиску на бічні стінки, ваговий тиск рідини)
Підготувати повідомлення “ Гідростатика в живій природі”, цікавий дослід.
Розв’язати задачі з збірника № 21.32 ; 20.21; 19.11