Конспект уроку з географії для 10 класу на тему: «Китай»
Мета: - навчальна: розширити в учнів систему знань про особливості населення,економічної політики, галузі спеціалізації господарства, зовнішні економічні зв'язки Китаю; сформувати уявлення про сучасну національну культуру китайського народу
- розвивальна: розвивати вміння роботи з додатковою літературою, з картографічним матеріалом; комунікабельність;
- виховна: виховувати повагу і гуманістичне відношення до матеріальних і духовних надбань іншої держави.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-конференція.
Обладнання: політична карта світу, фізична карта Євразії, атласи, підручники, роздатковий матеріал, предмети китайського побуту, аудіо-відеоапаратура, періодична преса.
За два тижні до уроку учням роздаються завдання для самостійного опрацювання. Вони обєднані в групи.
ХІД УРОКУ
Вчитель. (Звучить східна мелодія) Шановні друзі! Сьогодні у нас буде незвичний урок, а саме урок-конференція. Ви всі отримали завдання підготувати повідомлення про Китай. На уроці ми проведемо невеликий звіт вашої діяльності.
А щоб нам краще вдалось досягти завдань уроку, давайте пофантазуємо і уявимо себе українськими туристами, які вирішили відвідати цю східну країну.
II. Актуалізація досвіду і опорних знань учнів
Але куди нам їхати? Давайте спочатку дамо відповіді на запитання.
Бесіда за запитаннями
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
Вчитель. Китай завжди вражав мандрівників-іноземців своєю самобутністю. Про Китай можна знати багато чи мало, але неможливо знати все. Китай так само незбагненний, як знамениті загадкова слов'янська душа або англійська церемонність. У молодшій школі ви дізналися, що Китай посідає перше місце у світі за кількістю населення, з курсу історії -- про Велику Китайську стіну і повстання "жовтих пов'язок". Карта розповість вам про різноманітність природних умов і величезну площу цієї держави. Для багатьох Китай — великий товаровиробник, чия продукція буквально заполонила наші ринки.
Розвал світової соціалістичної системи примусив Китай взяти курс на корінне реформування економіки, що дозволило йому за короткий період вийти на 10 місце в сіті за розміром ВВП. На сьогоднішньому уроці ми звернемось до особливостей розвитку країни та до причин, які сприяють народженню ще одного економічного гіганта у світі.
Дивлячись уривки з фільму про Китай, подумайте, які ваші очікування від уроку.
(Перегляд кадрів з фільму про Китай) (Діти озвучують свої очікування)
IV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Вдома ви підготували стисле повідомлення про Китай. Разом ми послідовно висвітлимо економічні і культурні особливості життя країни. І почнемо із своєрідної реклами цієї країни, тобто повідомленням про особливості Китаю.
(Виступи учнів)
1.ЕГП і ПГП Китаю. Природно-ресурсний потенціал (група географів).
Вчитель. КНР – індустріально-аграрна соціалістична країна, темпи розвитку якої в останні роки дуже високі. Які ж особливості економічних реформ в Китаї? Відповідь на це питання ви теж мали підготувати вдома.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Вчитель. Отже, ми з вами з'ясували особливості економіко-географічного положення Китаю. Наступним кроком нашого уроку буде визначення вашого рівня засвоєння матеріалу про КНР. Ваше завдання – виконати тести, вибравши правильну відповідь. (Звучить музика).
Тестові завдання:
Вчитель. Оцініть свої відповіді (одне завдання – 0, 5 бала).
Ви маєте можливість заробити ще 3 бали, розв’язавши проблемну ситуацію методом «ПРЕС». З правилами проведення ви вже ознайомилися. Перед вами запитання – спробуйте його розв’язати.
Проблемні питання:
3. З чим пов’язані галузі спеціалізації промисловості Китаю?
4. Які види економічних відносин, на вашу думку, можуть бути взаємовигідними для України і Китаю?
(Завдання оцінюється 5 балами).
Вчитель. Ви справились із цим завданням. А зараз давайте продовжимо свою мандрівку до Китаю. Нам у цьому допоможе музика. І спробуємо трішки дізнатись про традиції, побут та звичаї китайців. Отож, наша подорож починається.
(Огляд наочності і бесіда за побаченим).
Вчитель. Я думаю, ви зацікавились такою незвичайною та екзотичною країною як Китай. І щоб заробити ще 2 бали – останнє ваше завдання. Уявіть, що ви працівник турагенства. Перед вами турист, який вагається, чи їхати йому до Китаю. Одним, двома реченнями переконайте його, що ця країна неповторна (самостійна робота в зошитах).
Відповіді учнів.
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати §50. Підготувати повідомлення про звичаї, традиції та культуру Індії.
VII. Підсумок уроку.
— Чи збулись ваші очікування?
А на кінець нашої роботи я хочу подарувати вам китайські листівки з побажанням всяких благ. Орнамент, який ви бачите на них, вишивається на одязі, ним прикрашається посуд, меблі і багато інших побутових предметів. І по цей день вважається, що предмет з таким орнаментом приносить багатство, здоровя та успіх. Тож будьте здорові, багаті та щасливі.
Додатки
Додаток 1
Тестові завдання:
а) Центральній Азії;
б) Східній Азії;
в) Південній і південно-східній Азії;
г) Західній Азії.
3. В якій частині країни найбільша густота населення?
а) в Північному Китаї;
б) в Південному Китаї;
в) в Східному Китаї;
г) в Західному Китаї.
4. Яке місто Китаю є найбільшим за населенням?
а) Пекін;
б) Тяньцзінь;
в) Харбін;
г) Шанхай.
5. Якого виду паливних корисних копалин найбільше в Китаї?
а) нафта;
б) газ;
в) вугілля;
г) торф.
6. Найбільше виробництва електроенергії припадає на:
а) ТЕС;
б) ГЕС;
в) АЕС;
г) сучасні відновлювальні електростанції.
7. Найбільшим центром машинобудування є:
а) Пекін;
б) Шанхай;
в) Шеньян;
г) Сіань.
8. У структурі посівних площ більше 70% припадає на:
а) зернові культури;
б) технічні культури;
в) картоплю;
г) овочі.
8. Які з перелічених технічних культур є основою сільського господарства Китаю?
а) соняшник, цукрова тростина, кола;
б) бавовник, джут, цукрова тростина, чай;
в) льон, конопля, цукровий буряк;
г) бавовник, олива, кава.
9. На який вид транспорту припадає приблизно половина вантажообігу і пасажирообігу?
а) залізничний;
б) морський;
в) автомобільний;
г) авіаційний.
10. Які товари переважають в імпорті Китаю?
а) текстильні вироби та мінеральні добрива;
б) промислові товари, пальне;
в) товари лісопромислового комплексу та лісохімії;
г) рис та рибна продукція.
Додаток 3
Метод «Прес»
• Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору
(починаючи зі слів... я вважаю, що...)
• Поясніть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази (починайте зі слів ...тому, що...)
• Наведіть приклади, додаткові аргументи на підтримку вашої позиції, назвіть факти, які демонструють ваші докази
(... наприклад ...)
• Узагальніть свою думку
(зробіть висновок, починаючи словами: отже,... таким чином...)
Додаток 2
Китайський орнамент щастя
1