Урок з географії "Градусна сітка на глобусі і карті"

Про матеріал
Урок з географії у 6 класі "Градусна сітка на глобусі і карті". Підготувала учитель геграфії Новгород-Сіверської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Скопіченко Тетяна Анатоліївна.
Перегляд файлу

Градусна сітка на глобусі й карті

 

 

 

Мета: сформувати поняття про градусну сітку, виявити відмінності в зображенні градусної сітки на глобусі і географічній карті, з’ясувати значення градусної сітки; розвивати практичні навички знаходження паралелей і меридіанів на глобусі та карті.

 

Тип уроку: вивчення нового мтеріалу

 

Обладнання: глобуси, фізична карта, атласи, підручник.

 

ХІД УРОКУ

 

I. Організаційний момент

 

 II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Давайте згадаємо якими способами можна збразити Землю «глобус, географічна карта, план місцевості)

Де зображення буде найбільш детальним?

Який дає більш узагальненим

Карти супроводжують людство ще з античних часів

Які зміни відбулись на картах

 

Рольова гра Робота в групах «Ми-географи»

І група: Географи стародавнього світу

Проаналізувати першу географічну карту – карту Ератосфена

ІІ група:Античні географи

Які особливості карти Птолемея

 

ІІІ група:  Географи середньовіччя

Сучасні географічні карти

 

Знайти спільне між всіма картами

 

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

 

Сигнал тривоги .Тоне корабель

 

Кожна людина має знати, що таке градусна сітка, її елементи, і вміти нею користуватися. Ці знання допомагають людям у скрутному становищі сповістити про своє місцезнаходження. Так було врятовано не одну експедицію.

Зараз і ми ознайомимся із паралелями і меридіанами

 

ІY Вивчення нового матеріалу

 

Ще Ератосфен наніс на карту систему ліній, які назвав паралелями і меридіанами. Сьогодні ми теж познайомимось із цими лініями.

 

Повідомлення теми уроку

Мета уроку

Мозковий штурм.Що таке «Градусна сітка»

 

Робота з підручником: вивчення визначень «паралелі» і «меридіани».

Робота в парах: розповідь визначень

 

Проблемна запитання «Коли стало можливим створення градусної сітки?»

 

 

Умовна вісь, перетинаючи Землю створила дві нерухомі точки які називають полюсами. (Знайти полюси на глобусі та карті.)

 

Меридіани — умовні напівкола, які з’єднують на глобусі полюси. Меридіани можна провести через будь-яку точку поверхні Землі. У перекладі з латинської «меридіан» — полуденна лінія (його напрям збігається з тінню будь-якого предмета в полудень). Меридіани зі значенням 0° і 180° ділять Землю на Західну і Східну півкулі.

 

У жовтні 1884 року за міжнародною угодою вирішено вважати початковим Ґрінвіцький меридіан. Щоб увіковічити цю подію, перед вікнами лабораторії збудували кам’яну стіну і прикріпили на ній мідний стержень, що показує положення початкового меридіана.

 

Завдання. Обчислити довжину 1° меридіана (20 000 км : 180˚ =111 км)

 

Знаючи цю величину, можна визначити відстань на карті без масштабу.

 

Завдання. Визначити відстань від Північного полюса до екватора. (90° ∙ 111 км = 9 990 км)

 

Визначити протяжність Африки в градусах і кілометрах по 20° меридіану. (68°, 7 248 км)

 

Прийом «Творча лабораторія»

 

Повість Марка Твена «Том Сойєр — повітроплавець» (уривок)

 

 Під час польоту на повітряній кулі Том Сойєр і Гек Фінн пролітають над Африкою і Том бачить на землі довгу стрічку, яка тягнеться по піску, але не може розібрати, що це таке.

 

«— Ну ось, — заявляє знаток географічної кати Гек Фінн, — тепер ти, зрозумієш, де знаходиться наша повітряна куля. Це, мабуть і є ті лінії, що намальовані на карті  і називаються меридіанами. Нам треба тільки подивитися вниз і прочитати який його номер.

 

— Ох і дурень же ти, Гек Фінн! Ти що ж думаєш — меридіани намальовані на  землі?

 

— Вони намальовані на карті — ти це знаєш: ось  вони — візьми сам і подивись.

 

— Так, вони намальовані на карті, але це нічого не значить — на землі їх немає.

 

Бесіда

 

• Чи позначені меридіани на місцевості?

 

• Який напрям показує меридіан?

 

• Чи всі меридіани однакові за розмірами?

 

• За картою півкуль, глобусом визначити, як проведено меридіани на глобусі і карті. Яку форму вони мають?

 

• Чи можна на місцевості за «полуденною лінією» визначити сторони горизонту?

 

• Чи можна за допомогою меридіану на глобусі визначити сторони горизонту?

 

 

 

На однаковій відстані від полюсів і перпендикулярно до осі обертання провели умовну площину, яка перетнула Землю і поділила її на дві півкулі — Північну і Південну. На перетині цієї площини з поверхнею планети утворилось умовне коло — екватор.

 

Довжина екватора понад 40 000 км.

Завдання. Обчислити довжину 1° паралелі (40 000 км : 360˚ =111 км)

 

Паралельно екватору проведено лінії, які називають паралелями. Вони мають значення від 0° до 90°.

 

Бесіда

 

• Знайти на глобусі паралелі.

 

• Через скільки градусів вони проведені?

 

• Яку форму вони мають?

 

• Через яку кількість градусів проведено паралелі на карті півкуль?

 

• Яку форму мають паралелі, проведені на цих картах?

 

Кожна паралель спрямована на схід і захід. За формою паралелі — кола, радіус яких зменшується до полюсів.

 

На різних паралелях величина 1° в кілометрах неоднакова. Цю величину позначають на карті біля її рамки.

 

Робота з картою півкуль, малюнками підручника

 

Прийом «Робота в парах»

 

 

• Скільки паралелей можна провести на карті?

 

• Які паралелі проходять через Київ, Полтаву, Лондон?

 

 

Намалювати меридіани  намалювати паралелі . Що утворилося на їх перетині? (градусна сітка)

 

Коли стало можливе створення градусної сітки ( коли довели, що Земля обертається навколо своєї осі)

 

 

V. Закріплення нових знань, умінь, навичок

 

Географічна гра

Учитель зачитує твердження, а учні за допомогою умовних знаків відповідають: паралелі (руки вгору), меридіани (хлопаєм в долоні)), екватор ( топаєм ногою).

 

1. Його іноді називають Гринвіцьким, або Нульовим. (меридіан)

2. Він проходить на однаковій відстані від полюсів Землі. (екватор)

3. Він ділить Землю на Східну та Західну півкулі. (Меридіан)

4. Вони проходять паралельно екватору. (паралелі)

5. Він ділить Землю на Північну та Південну півкулі. (екватор)

6. Вони сходяться в точках полюсів. (меридіан) 

7. Вони вказують напрямок «Захід-схід)».  (паралель)

 

Складіть таблицю «Меридіани й паралелі».

План характеристики

Меридіани

Паралелі

Який вигляд мають на карті півкуль

Напівколо

Пряма лінія

Який вигляд мають на глобусі

Напівколо

Коло

Максимальне значення в градусах:

180˚

90˚

Мінімальне значення в градусах:

Мінімальне значення в градусах

111 км

Різні

Які напрямки вказують

Північ-південь

Захід-схід

Яка з географічних координат визначається з їх допомогою

Географічна довгота

Географічна широта

 

1.Користуючись картою півкуль, визначте, чи існують такі точки на планеті, з яких можна здійснювати рух:

 

а) лише на південь;

 

б) лише на північ;

 

в) лише на захід;

 

г) лише на схід.

 

2.За картою півкуль або глобусом з’ясуйте, чи існують на Землі материки та океани, які перетинають:

а) усі паралелі?

б) усі меридіани?

 

 VI. Підсумок уроку

Що запам»ятали на уроці, чому навчилися

 

Самооцінка

 

 VII. Домашнє завдання

 

• Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

 

• Скласти «шпаргалку» для себе про меридіани і паралелі

 

docx
Додав(-ла)
Skopichenko Tanya
Додано
26 листопада 2021
Переглядів
2769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку