Урок з громадянської освіти

Про матеріал
Урок: «Стереотипи та упередження. Дискримінація. Конфлікти» Мета уроку: розкрити зміст понять «стереотипи», «упередження», «дискримінація» як деструктивних проявів соціальної взаємодії та вміти шукати шляхи їх подолання; розуміти подвійну природу конфлікту як соціального явища , знаходити шляхи виходу з конфліктних ситуацій.
Перегляд файлу

Санкович Марія Василівна,

вчитель суспільствознавчих дисциплін

вищої категорії

Яблуницької ЗОШ І – ІІІ ст.м. Яремче

Івано – Франківської область

 

Урок: «Стереотипи та упередження. Дискримінація. Конфлікти»

Мета уроку: розкрити зміст понять «стереотипи», «упередження», «дискримінація» як деструктивних проявів соціальної взаємодії та вміти шукати шляхи їх подолання; розуміти подвійну природу конфлікту як соціального явища , знаходити шляхи виходу з конфліктних ситуацій.

 Тип уроку : комбінований

Вид заняття: урок засвоєння нового матеріалу

Міжпредметні зв’язки – філософія, психологія, історія,  правознавство, українська та зарубіжна літератури.

Навчально-методичне забезпечення:

 

  1. Програма інтегрованого курсу «Громадянська освіта.10 клас» (рівень стандарту). Укладачі: Т. Бакка, Н. Беца, П.Вербицька та ін.. − Режим доступу: http//www.mon.gov. (електронне джерело)
  2.  Гісем О. О. Громадянська освіта (інтегрований курс, рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / О. О. Гісем, О. О. Мартинюк. –  Харків : Вид-во «Ранок», 2018. (книга трьох авторів)
  3.  Олена Пометун, Тетяна Ремех «Практичний довідник учителя громадянської освіти».
  4. Громадянська освіта та методика її навчання для студентів педагогічних закладів вищої огсвіти за загальною редакцією Т.В. Бакка, Т.В. Мелещенко.

Інтернет-ресурси:

 https://www.youtube.com/watch?v=D06jno9fMdI

https://www.youtube.com/watch?v=EwKjJGMCBi4

аудіо - візуальні засоби навчання:

відеоролик «Гендерна дискримінація»

відеоролик « проект громадянська освіта – конфлікти між учнями

 

                                                  Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань та мотивація діяльності

Варіант А. « Маска»

На заняття запрошується людина у масці ( наприклад, Міккі Мауса) або показується фотографія людини в масці. Здобувачі намагаються схарактеризувати цю людину.

  • Чому люди одягають маски? Як ми сприймаємо людей у масках?
  • Чи є небезпека ототожнення маски і людини.

 

Варіант Б.  Міні – вистава

Двоє учнів розігрують діалог.

С.: Я вважаю, що в Україну приїздить дуже багато мігрантів з відсталих країн, які нічого, крім злиднів, створити не можуть. Саме тому варто обмежити можливість набуття українського громадянства іноземцями.

А.: Очевидно, на основі своїх стереотипів ти закликаєш до дискримінації. У мене є впевненість, що твої висловлювання належать до ксенофобських і расистських

С.: Чому? Я не вважаю інші раси гіршими, я вважаю їх іншими. Хай будуть самі собою десь у себе, а ми - у себе.

А.: Це не толерантно. Земля належить всім людям, і вони мають право жити там, де їм хочеться.

- З якими твердженнями учасників діалогу ви згодні, а з якими ні? Чому?

- Відмітьте  ключові поняття діалогу.

 

Розповідь вчителя:

    Стереотипи  - елемент псевдо середовища, за допомогою яких людина пристосовується до свого оточення. Стереотипи об’єднуються в системи стереотипів, які постають у вигляді повсякденних укладів, вірувань, навчань соціальних інститутів тощо.  Стереотипи виникають і закріплюються як результат суджень , що формуються під час співіснування в різних сферах життєдіяльності. Люди не формують стереотипи самостійно на базі власного досвіду, а переймають їх від родичів, знайомих та із засобів масової інформації. Існують різноманітні класифікації стереотипів . Наприклад, за змістом стереотипи поділяють на професійні, фізіогномічні  й етнічні.

 Гендерні стереотипи -  це внутрішньо соціальні установки щодо місця чоловіка й жінки в суспільстві , їхніх функцій та соціальних завдань. Основний гендерний стереотип – те,що жінка створена тільки для хатніх справ, дітей і церкви. Ще один гендерний стереотип , пов'язаний із суспільним ставленням до жінки, - її нездатність брати участь у державних справах. Гендерні стереотипи в сучасному суспільстві можуть бути подолані шляхом досягнення консенсусу між соціальними ролями та наділенням жінок і чоловіків однаковими можливостями щодо самоствердження

  Інтерактив « Близнюки»

 

ЯК СТЕРЕОТИПИ ВПЛИВАЮТЬ НА СТОСУНКИ МІЖ ЛЮДЬМИ

“Грузини дуже емоційні”, “На Заході не люблять східняків”, “Усі мусульмани агресивні” – усі ці судження є прикладами негативних стереотипів у сприйнятті одних людей іншими.

Слово “стереотип” у перекладі з грецької означає “твердий відбиток”. Стереотип – стійкий і спрощений образ чи уявлення про явище, подію, людину чи групу людей. Він зазвичай ґрунтується на переконанні, що всі члени певної групи однакові й нічим не відрізняються один від одного, що всім членам певної групи притаманні схожі якості.

Припустимо, ви зустріли мешканця планети Марс, який розмовляв з вами грубо. Висновком, заснованим на стереотипі, буде: “Всі мешканці Марса – грубіяни”. Але що ви знаєте про інших мешканців планети? Чи всі вони невиховані та грубі? Можливо, ні. Деякі з них можуть бути саме такими, а деякі – ні.

Стереотипи та пов’язані з ними упередження (або передсуди) насамперед спрощують реальність і зводять людську різноманітність до однієї спільної групової риси чи характеристики: “вони всі такі…”: чиновники беруть хабарі; відмінниці – зануди; начальники – тирани; грузини – емоційні, чоловіки – мовчазні; жінки – пліткарки.

Стереотипи обумовлюють помилкове ставлення до ідей та явищ, часто призводять до хибних висновків.

Деякі зі стереотипів передаються з покоління в покоління, їх приймають на віру і не перевіряють. Деякі можуть виникати через брак інформації, під впливом певної ситуації, особистого досвіду і уявлень, прийнятих у громаді чи суспільстві.

Стереотипи впливають на нашу поведінку. Нерідко їх існування веде до перекручення реальності, коли, наприклад, незнайома група людей вважається ворожою, “не нашою”, адже вони не такі, як ми. Через стереотипи люди помічають тільки те, що підпадає під стереотип, і відкидають інформацію, котра йому суперечить. Через негативні стереотипи щодо іншої групи люди можуть не помічати або виправдовувати недоліки у власній групі.

 

Після обговорення тексту за поставленими запитаннями, попросіть здобувачів  уявити, що їм треба подорожувати цілу добу потягом в одному купе з кількома пасажирами. Прямо зараз вони мають обрати собі бажаних супутників з такого переліку:

1) демобілізований солдат, який повертається із зони АТО;
2) телевізійний продюсер, імовірно із грішми;
3) чорношкірий чоловік з Танзанії;
4) молодий художник, ВІЛ-інфікований;
5) молодий хлопець з нашивкою Правого Сектору на куртці;
6) журналістка з Росії, яка приїхала в Україну в службовому відрядженні;
7) жінка, яка везе кошик з надзвичайно ароматними квітами;
8) переселенка з двома дітьми;
9) мусульманин з дружиною в національному одязі;
10) жінка, хвора на рак.

Потім об’єднайте здобувачів у групи по 4-5 осіб й попросіть ще раз звернутися до переліку пасажирів. На окремому аркуші по черзі хай поставлять знаки “плюс +” поряд з тими, з якими б вони їхали, і знак “мінус -” – кого б не хотіли мати за супутника.

Через 5 хвилин попросіть групи представити висновки, відповідаючи на запитання:

 Проти кого з перелічених осіб найбільше плюсів? Як ви це пояснюєте?
 Проти кого з перелічених осіб найбільше мінусів? Чому?
 Чи є особи у списку, з якими б хотіли їхати всі? Чому?
 Чи є особи у списку, з якими б ніхто не хотів їхати? Чому?

На завершення цієї вправи обговоріть у загальному колі: Чи проявились у виборах ваші спільні стереотипи? Які саме? До яких наслідків може призвести існування цих стереотипів?

Запросіть учнів подумати, чи можна відмовитись від стереотипів. Що потрібно для цього зробити? Після обговорення нехай порівняють свої думки з пам’яткою. Запитайте, чи знайшли учні в ній щось нове, важливе для себе?

А зараз поговоримо про упередження та дискримінацію

Упередження це несправедлива, хибна думка, яка зявляється щодо будь – кого або чого-небудь заздалегідь . Тобто це антипатія заснована на стереотипах. Упередження і дискримінація взаємопов’язані: упередження призводить до дискримінації, а дискримінація підтримує упереджене ставлення

Дискримінація – навмисне обмеження або позбавлення прав певних категорій громадян за їхньою расовою або національною належністю, політичними або релігійними переконаннями, статтю тощо.

Дискримінація призводить до приниження гідності окремої особистості  або цілої групи індивідів, позбавляє їх участі у суспільно – громадському житті, обмежує комунікацію , яка є невід ємним процесом взаємодії між людьми, завдяки чому відбувається обмін інформацією, досвідом і виявляється сутність людини. Вона спричиняє страждання, комплекс неповноцінності , постійні внутрішні переживання і дискомфорт тих людей, які зазнають дискримінації. Дискримінація може бути відкритою і прихованою.

Види дискримінації : Пряма  дискримінація, або відкрита, відбувається за ознакою статі національності , раси, мови , релігії,  що у відкритій формі без об’єктивних причин принижує гідність особистості і протиставляє її традиційному суспільному загалу. Непряма дискримінація, або прихована, має місце тоді, коли за певних умов одна група осіб ставиться в особливо несприятливу ситуацію. Етнічна дискримінація, або національна, - це утиски, які здійснює домінуючий за своєю чисельністю етнос, щодо представників інших мало чисельних національних громад.

Соціальна дискримінація  проявляється у ставленні громадян до категорій людей які обмежені звичних всім нам речах – домівці, рідному місті, країні тощо.

Гендерна дискримінація виражається у будь – якому розрізненні , винятку або привілеях за ознакою статі, спрямованих на обмеження або унеможливлення визнання, користування чи здійснення на рівних підставах прав і свобод людини для жінок і чоловіків. https://www.youtube.com/watch?v=D06jno9fMdI

Перегляд відеоролика гендерна дискримінація.

Розрізняють і позитивну дискримінацію, що робиться для досягнення певної мети, необхідної для суспільства і під якою розуміють політичні заходи.

Конфлікти, у найзагальнішому значенні конфлікт, - це зіткнення сторін, поглядів, сил. Вони виникають у всіх сферах людського життя, починаючи з родини, школи  та професійної діяльності до глобального рівня. Усі конфлікти умовно можна поділити на три групи : конфлікти цілей,  конфлікти пізнання та емоційні конфлікти.

Конфлікт цілей виражається у тому, що сторони по – різному бачать стан об’єкта в майбутньому. Наприклад, у батьків виникають протилежні точки зору щодо організації дозвілля дитини : батько хоче, щоб син займався боксом , а мати – бальними танцями.

Конфлікт пізнання, який ще називають творчим конфліктом, викиає, коли, сторони мають різні погляди, ідеї та думки щодо вирішення проблеми. Він виникає під час обговорень у робочих групах, колективах. Де кожен учасник презентує своє бачення.

Емоційний ( чуттєвий) конфлікт з являється, коли в основі міжособистісних стосунків лежать різні почуття та емоції людей. Вони викликають одне в одного роздратування або антипатію своєю поведінкою.

  Вправа « Крок на зустріч»

  1. Обєднайте  учасників у пари й запропонуйте їм виконати таку вправу : один з пари має стиснути руку в кулак, а інший знайти будь – який спосіб  ( умовляння, заохочення, прохання  тощо ), не застосовуючи  фізичних зусиль, розтиснути цей кулак.
  2. За 1 хв. Зупинити гру і обговорити у загальному колі такі запитання : Хто з вас розтиснув кулак? Чому ви це зробили? Що відчули ті, хто тримав кулак не розтиснувши його ?

Аудиторія об’єднується у 4 групи, кожна з яких розігрує конфліктну ситуацію за певними типами :

 міжособистісний конфлікт;

груповий конфлікт;

міжконфесійний конфлікт

міжнаціональний конфлікт.

Аудиторія визначає причини зародження запропонованого конфлікту , мету і сутність складності, знаходить шляхи його подолання, визначає його значення ( деструктивне або конструктивне)

 

C:\Users\User\Desktop\635419160345451635-436x-300x225.jpg

 

C:\Users\User\Desktop\завантаження.jfif    

 

 

       Перегляд проекту з громадянської освіти – конфлікти між учнями

  

     Завдання учням: підготувати відповіді на запитання:

  1. Чи впливає світ стереотипів на індивідуальний світогляд особистості і як?
  2. Які види дискримінації породило інформаційне суспільство. 
  3. Назвіть фази розвитку конфліктів.

ІV. Підведення  підсумку уроку:

Узагальнення: Стереотипи, дискримінація, конфлікти – це явища суспільного життя. Кожна людина сприймає світ по – своєму, має свої власні переконання,потреби, емоції. Вони можуть спричинити розходження  у спілкуванні з іншими людьми і призвести до конфліктів.

Отже, тільки активна, діяльна, енергійна особистість, наснажена доброю енергетикою, здатна до творчості, може долати труднощі й досягати  поставленої мети.

VІ. Домашнє завдання

  1. Підготувати інформацію про забобони гуцулів
  2.  Підготувати проект по інклюзії. ( Ваше ставлення до інклюзії в школі)
  3. Опрацювати тему: Стереотипи та упередження. Дискримінація. Конфлікти.
docx
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
1717
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку