Урок з інфографікою " Причини та передумови національно - визвольної війни середини ХV

Про матеріал
Конспект уроку містить елементи інфографіки; портрети козацьких ватажків - соратників Богдана Хмельницького, картинки представників від різних верств населення, дати основних битв війни, фрагменти історичних карт, де відбувалися вирішальні події війни, а також - схеми розташування козацьких та польських військ. Представлені опорні схеми та графіки, які містять основний зміст уроку.
Перегляд файлу

Тема: Причини, передумови, початок Національно – визвольної війни              

            середини ХVІІ століття.

Мета:  з’ясувати передумови, причини та характер війни;

           розкрити роль Богдана Хмельницького в підготовці та початку               

           національно – визвольної війни;

          розвивати вміння учнів аналізувати історичні джерела, працювати над

          вивченням історичних подій за алгоритмом, формувати уміння

          працювати з різними джерелами інформації;                         

           виховувати інтерес до історичного минулого свого народу;

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник для 8-го класу загальноосвітніх навчальних закладів/ В.С. Власов.- Київ: Ґенеза, 2016: , стінна карта «Національно-визвольна війна       українського народу  під проводом Б.Хмельницького», атлас, ілюстрації,відеофільм «Перші перемоги» та «Збаразько - Зборівська кампанія» із циклу «Історія українських земель. Козаки «(ІІ частина)

Основні поняття: Національно – визвольна війна.

                                                  Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель. Доброго дня! Сідайте. Подивиться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

Вступне слово вчителя 

       Вже вкотре ми перегортаємо сторінки історії Козацької України. От і сьогодні на уроці у нас випала така можливість уявно перенестися у минуле більше ніж на 360 років і опинитися у вирі військових подій Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування, зустрітися з одним із найяскравіших гетьманів - Б.Хмельницьким та його сподвижниками . Для початку нашої подорожі прошу пригадати якою ж була Україна на початку ХVІІ століття.

 Метод « Мозкова атака»

   На дошці записано словосполучення « Україна на початку 17 століття»,

учні по черзі виходять  і дописують свої коментарі.

( козацька, розділена між іноземними державами, пригнічена…)

ІП. Вивчення нового матеріалу

       Оголошення теми, мети, плану уроку, основних понять і дат (слайди 1-4 презентації)

 Мотивація навчальної діяльності

Наприкінці ХVІ — на початку ХVІІ ст. в Україні прокотилася хвиля козацько-селянських повстань, що були викликані посиленням польського гніту на українських землях. Кожне подальше повстання козаків відзначалося більш високим рівнем організованості, охоплювало дедалі більшу територію, кількість повстанців також зростала. Український народ усвідомлював, хто виступає його ворогом. І в середині ХVІІ ст. національно-визвольна боротьба за звільнення з-під влади Речі Посполитої розгортається з новою силою.

Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу за допомогою інфографіки.  https://create.piktochart.com/output/33563298-

Слайд 1. Передумови війни.

 ( робота з документом «Зі скарги волинської шляхти в настановах послам на сеймі 1645-1646рр.» під час якої  з’ясовуються причини війни.)

Слайд 2. Причини війни.

   (учні записують в зошити)

Слайд 3. Рушійні сили та характер.

   ( робота з історичним поняттям , записують в зошит)

Слайд 4. Б. Хмельницький та його сподвижники.

   ( Заслуховується повідомлення учня про Б. Хмельницького, підготовлене внаслідок випереджаючого завдання)

Слайд 5. Етапи війни.

  

Слайд 6. Битви 1648-1649 р

(   Завдання: Знайдіть на контурній карті та підкресліть місця перших битв козацько – селянських військ.: Жовті Води, Корсунь та Пилявці.)

ІV. Закріплення та узагальнення набутих знань.

  1. Перегляд відіофрагменту фільму «Історія українських земель. Козаки «(ІІ частина)

Запитання до обговорення.

 Вкажіть, коли почалася національно-визвольна війна українського народу середини ХVII ст. (квітень-травень 1648 року)

 Хто з ким боровся у цій битві та хто переміг? (Козаки + ординці з поляками. Перемогли перші.)

 Хто був союзником Богдана Хмельницького в 1648 році. (Кримське ханство)

 Хто такі перина, латина і дитина? (Полководці армії Речі Посполитої: Заславський, Остроріг, О.Конецпольський.)

 Після якої битви майже всі українські землі було визволено від польського панування? (Пилявцями)

 Коли і де був підписаний Зборівський мирний договір?(місто Зборів 8 серпня 1649 р)

 Який козацький реєстр був встановлений та якою була доля тих, хто не потрапив до реєстру? (40 тис. козаків, інші мали повернутися до своїх панів.)

 Як ви вважаєте, чи міг Зборівський договір задовольнити українську сторону? (Зборівський мирний договір, укладений під тиском обставин, не відповідав фактичним успіхам Національно-визвольної війни).

 Чи давав договір можливість будувати Українську державу? ( Так, адже Україна вперше одержала визнання своєї державної самостійності).

 В межах яких територій могла існувати існувати козацька держава? (Київщина, Брацлавщина, Чернігівщина)

 

 

  1. Вправа «Закінчи речення». Речення виголошуються вчителем, а учні їх завершують.

- У середині 17 століття розгорнулася війна українського народу проти  ……….

- Вона проходила у …… - …… роках.

- Через те, що у війні взяли участь усі верстви населення України, що бажали

звільнитися з-під влади Польщі, вона отримала назву ……..  …….

- Очолив український народ у цій боротьбі  ….. ………….

- Найбільшими битвами початку війни були ……., …..,.

- Головною рушійною силою національно-визвольної війни було……

V. Підсумок уроку

За допомогою метода « Вільний мікрофон» учні дають відповідь на запитання:

- Який висновок ми можемо зробити за результатами перших двох битв?

  битви були переможними з боку козаків

  козаки повірили в свої сили, реальну можливість здолати ворога

  на шляху просування козацько-татарського війська постійно вливалися нові сили:селяни, міщани, представники дрібної української шляхти тощо.

  формується українська козацька армія

- Що дали повстанцям перемоги у битвах на Жовтих Водах та під Корсунем?

  стали сигналом для розгортання Національно-визвольної війни українського

народу по всій Україні.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати §15.Скласти  історичний портрет Б.Хмельницького згідно плану - характеристики історичної особи (пам’ятка).

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
10 березня 2021
Переглядів
432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку