Рівненський державний гуманітарний університет
Сарненський педагогічний коледж
До уроку готували: Гожий В.М.
Керівник педпрактики: Гожий В.М.
Конспект
уроку з інформатики
на тему «Побудова скриптів на основі розгалужених алгоритмів»
проведеного студенткою Міркевич Анастасії
відділення шкільне
освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст
напрям підготовки 01 Освіта
спеціальність 013 Початкова освіта
ІІІ курсу А-31 групи
До уроку допустили:
Гожий В.М.
Оцінка за урок:
Тема: Побудова скриптів на основі розгалуджених алгоритмів.
Мета:
навчальна: формувати вміння складати розгалужені алгоритми; навчити дітей орієнтуватись в середовищі виконання алгоритмів; обирати і використовувати потрібні команди для створення розгалуженого скрипта;
розвивальна: розвиток алгоритмічного і логічного мислення, довготривалої пам'яті, уваги, словникового запасу, творчої уяви.
виховна: виховувати інтерес до інформатики; формувати вміння слухати співрозмовника; виховання працелюбності та вміння працювати за вказівками.
Програмне забезпечення: Scratch.
Наочність та матеріали: картки з завданнями, інструкційна картка, навчальна презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційна частина
1.1 Привітання
- Добрий день!
1.2 Представлення
- Мене звати Анастасія Анатоліївна і сьогодні урок інформатики проведу у вас я.
II. Актуалізація опорних знань
2.1. Повторення правил і техніки безпеки в комп’ютерному класі
Гра «Чи правда що…».
- Діти, а в якому класі ми з вами зараз знаходимось? (В комп’ютерному)
- А чим цей клас особливий? (У ньому є комп’ютери)
- Давайте пригадаємо, правила поведінки у комп’ютерному класі:
- Я пропоную вам зіграти у гру «Чи правда що…», щоб перевірити наскільки добре ви знаєте правила поведінки у комп’ютерному класі.
Я буду зачитувати правила, якщо це правильне твердження, то ви повинні сказати «правда», а якщо неправильне, то сказати «неправда».
2.2. Повторення пройденого матеріалу
(відповіді до питань розміщені на слайдах презентації)
2.3. Тестування
Тест easyQuizzy (12 запитань, на виконання 4 - 5 хв)
III. Виклад нового матеріалу
3.1. Мотивація навчальної діяльності
- Якщо ж спробувати прослідкувати за вашою поведінкою впродовж дня, то з’ясується, що майже ніколи ви не дієте за лінійним алгоритмом. Весь час ви аналізуєте ситуацію, змінюєте свою поведінку та свої плани, пристосовуєтесь до обставин.
- Наприклад, алгоритм переходу дороги по пішохідному переходу, який регулюється світлофором: якщо горить зелене світло, слід переходити дорогу, в іншому разі — слід зупинитися перед пішохідним переходом. В цьому випадку ви робите вибір як вам діяти в даній ситуації.
- Наведіть приклад ваших ситуацій з життя, де ви робите вибір.
- Не просто так я у вас запитала про вибір у вашому житті. Сьогодні ми і далі будемо знайомитися з Scratch. Щоб дізнатись, що нового ми сьогодні вивчимо, я пропоную вам розгадати рубус.
(розгалуження)
-Правильно! На слайді ви бачите тему нашого уроку, але в нїй пропущено слово, яке ми розгадали в ребусі, то як звучатиме наша тема коли ми підставимо це слово у тему?
Тема нашого уроку «Побудова скриптів на основі розгалужених алгоритмів»
3.2. Виклад нового матеріалу
Ми вже знаємо, що алгоритм - це послідовність команд для виконавця, які слід виконати для розв'язання певної задачі. А лінійним називається алгоритм, в якому кожна дія виконується один і лише один раз. В лінійному алгоритмі немає умов та повторень, немає перешкод для виконання дій.
Але бувають ситуації в яких ми маємо зробити вибір. Тому набагато частіше зустрічається другий тип алгоритму - розгалужений. Цей алгоритм обов'язково містить в собі хоча б одну умову і виконується він в залежності від цієї умови.
Наприклад як я уже зазаначала, алгоритм переходу дороги по пішохідному переходу, який регулюється світлофором: якщо горить зелене світло, слід переходити дорогу, в іншому разі — слід зупинитися перед пішохідним переходом.
Отже, можна зробити висновок, що «Алгоритм, у якому ті чи інші команди виконуються залежно від заданої умови називають алгоритмом з розгалуженням»
Демонстрація структури розгалуження
Пояснення до зображення: Розгляньте цю графічну структуру. Отже умова в нас така, що слово має бути власною назвою. Якщо слово є власною назвою, то це слово слід написати з великої літери, якщо ж слово не є власною назвою, то слово слід писати з малої літери
Базову структуру розгалуження в середовищі Scratch можна подати командою:
Демонстрація алгоритму розгалуження
Приклад 1.
Давайте зараз навчимо рухатись Рудого Кота вгору. Отже умова в нас така: «Якщо натиснута клавіша , то кіт рухатиметься вверх»
Для того щоб скласти такий алгоритм потрібно:
1. В розділі «Керувати» обрати команду «Коли натиснуто клавішу» і змінити пробіл на стрілку вгору.
2. Потім в розділі «Рух» обрати команду «Повернутись в напрямку» і замість 90 обрати 0.
3. В тому ж розділі «Рух» обираємо команду «Переміститися на 10 кроків»
4. Натиснем клавішу і побачимо, що наш кіт починає рухатись вгору.
Приклад 2.
А зараз хтось із вас спробує виконати схоже завдання, тільки кіт буде рухатись вниз.
Для того щоб скласти такий алгоритм потрібно:
1. В розділі «Керувати» обрати команду «Коли натиснуто клавішу» і змінити пробіл на стрілку вниз.
2. Потім в розділі «Рух» обрати команду «Повернутись в напрямку» і обрати 180.
3. В тому ж розділі «Рух» обираємо команду «Переміститися на 10 кроків»
4. Натиснем клавішу і побачимо, що наш кіт починає рухатись вниз.
Приклад 3.
Подивимось на виконання ще одного алгоритму розгалуження. Алгоритм як вести себе коли йде дощ.
Пояснення:
1. Складання алгоритму починаємо з команди «коли натиснуто прапорець»
2. Далі в розділі Датчики обираємо команду «запитати та чекати»; І напишемо запитання «На вулиці йде дощ?»
3. Потім з розділу «Керувати» обираємо команду «Якщо - інакше»
4. Далі з розділу «Оператори» обираємо ось таку команду з дорівнює
5. Далі в цю команду вставляємо команду «Відповідь» з розділу «Датчики» і після дорівнює пишемо «Так»
6. Потім з розділу «Вигляд» обираємо команду «говорити … впродовж 2 сек» і пишемо «Залишайся вдома»
7. Потім обираємо таку ж команду з розділу «Вигляд», вставляємо її після команди інакше і пишемо «Можеш йти гуляти»
8. Закінчуємо наш алгоритм командою «зупинити все»
Давайте перевіримо наш алгоритм. Тобто якщо ми обирали «Так», то Рудий Кіт говорив «Залишайся вдома», а якщо «Ні», то говорив «Можеш йти гуляти». Отже, говорив наш кіт що нам робити, залежно від умови яку ми поставили.
IV. Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=W2fHg0qGI14
V. Практична робота
5.1. Вступний інструктаж.
- Діти, зараз ви сідете за комп’ютери і будете виконувати практичну роботу. Ви отримаєте картку завдань, в якій будуть перелічені завдання, які вам потрібно буде виконати. А також отримаєте інструкційну картку, в якій буде розписано, як виконати те, чи інше завдання, якщо у вас виникнуть запитання як робити те чи інше завдання, то перечитайте інструкційну картку, а якщо відповіді ви там не знайдете, то піднесіть руку і я вам допоможу.
5.2.Робота за комп’ютером.
1. Запустити середовище Scratch.
2.Рудий кіт знаходиться на сцені. Зроби так, щоб він запитав тебе «Ти бачиш дракона?» і якщо ти його бачиш кіт казав «Тікай», а якщо не бачиш, то кіт сказав «Привіт».
VI. Закріплення нового матеріалу. Підсумок
- Наведіть приклади алгоритмів розгалуження з життя? (відповіді дітей)
- Якої форми використовують цеглинки для складання алгоритму з розгалуженням? (шестикутної)
- В яких розділах містяться цеглинки шестикутної форми? (оператори і датчики)
- Чим алгоритм з розгалуженням відрізняється від лінійного? (бо в розгалуженому алгоритмі команди виконуються залежно від заданої умови)