Урок з інформатики який буде формувати в учнів поняття про дотримання авторського права; розвивати вміння знаходити та зберігати на комп`ютер знайдену інформацію.
Тема: Завантаження даних з Інтернету. Авторське право. Практична робота №3.
Мета:
Формувати предметні компетентності: уміння здійснювати пошук інформації за допомогою однієї з пошукових систем, зберігатии знайдену інформацію на комп’ютер та вміння з`ясувати, чи не буде використання знайденої інформації порушенням авторського права.
Розвивати ключові компетентності:
- Інформаційно-комунікаційна компетентність (уміння знаходити потрібні джерела інформації, порівнювати відомості з різних джерел, проводити критичний аналізі відбір інформації згідно з поставленою метою); - Навчання впродовж життя (уміння використовувати інтернеттехнології для дистанційного навчання);
- Громадянські та соціальні компетентності (дотримання норм авторського права та норм етики використання інформаційних ресурсів). Очікувані результати: учні повинні уміти шукати, завантажувати та зберігати дані, отримані із мережі Інтернет,дотримуватись норм авторського права.
Основні поняття: критерії пошуку, зберегти, зберегти зображення як, авторське право, плагіат.
Обладнання: ПК з виходом в мережу Інтернет, підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку I. Організаційна частина.
Вправа «Настрій»
Любі друзі. З яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок? Сподіваюся у кого добрий, таким і залишиться. А у кого не дуже – покращиться. Показати за допомогою міміки, як на смайлику, свій настрій.
ü Перед уроком інформатики в учнів 5-го класу була фізкультура. Учні принесли з собою на урок інформатики м’яч. Які правила безпеки життєдіяльності вони порушили?
ü Неуважний учень дрімав на уроці і не чув пояснень учителя про послідовність виконання завдання. Потім прокинувся, згадав про роботу і без дозволу вчителя перейшов до іншої парти подивитися, чим займаються однокласники. Чи порушив він правила техніки безпеки? Якщо так, то які?
«Інформатична розминка» Опитування ланцюжком
- Які програми-браузери ви знаєте?
- Що таке веб-сайт?
- Що таке веб-сторінка?
- Що таке гіперпосилання?
- Що ми називаємо домашньою сторінкою?
- З допомогою яких систем можна знайти потрібну інформацію в
Інтернеті?
Перегляд відеофрагменту на тему Інтернет (мультфільм «Фіксики»)
http://nikfizik.16mb.com/do-uroku/video/386-internet-ukrajinskoyu-movoyu III. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми продовжимо знайомство з Інтернетом та його можливостями. Подивіться на картинки. Як ви
гадаєте, де я їх знайшла? Так, вірно. А, скажіть будь ласка, хто з вас шукав в Інтернеті вітальні листівки, зображення? А чи зберігали ви їх на комп’ютер? Отже, на уроці ми з вами навчимося не тільки знаходити
потрібну інформацію, але й правильно зберігати її. IV. Вивчення нового матеріалу.
(Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації) Дуже часто ми з вами шукаючи потрібну інформацію знаходимо багато вебсторінок, які містять цікаві відомості. Нажаль, ми не завжди маємо багато часу для того, щоб їх переглянути, тому краще завантажити цю інформацію на комп’ютер, а коли буде вільний час можна її переглянути.
Завантажену з Інтернету веб-сторінку можна зберегти у файлі на своєму комп'ютері. Це дасть змогу переглядати її в той час, коли немає зв'язку з глобальною мережею.
Для збереження веб-сторінки використовують команду Файл, Зберегти як або комбінацію клавіш Ctrl + S. Після її вибору відкривається діалогове вікно. У діалоговому вікні треба:
Ø вибрати папку;
Ø вказати назву, з якою буде збережено сторінку; Ø вказати тип файлу:
• Веб-сторінка, повністю — сторінка зберігається цілком з усіма зображеннями, тлом та іншими об'єктами;
• Веб-сторінка, тільки HTML — зберігається лише форматований текст разом із гіперпосиланнями;
• Веб-архів, один файл — зберігається архів поточної веб-сторінки в одному файлі;
• Текстовий файл — зберігається лише текст HTML-документа без форматування, зображень і гіперпосилань.
Якщо ви плануєте тільки переглядати веб-сторінку чи переслати її своїм друзям, то краще зберегти її як веб-архів. Коли ж ви маєте намір скористатися розміщеними на веб-сторінці фотографіями, збережіть її повністю.
Загалом же зображення та фрагменти тексту зі сторінки можна копіювати і вставляти в інші документи через буфер обміну Windows, тобто за допомогою команд Копіювати та Вставити, що містяться у меню Правка.
Зберегти графічні об'єкти зі сторінки можна також за допомогою контекстного меню. Для цього клацніть правою кнопкою миші на графічному об'єкті та в контекстному меню, що відкриється, виберіть команду Зберегти об'єкт як. Після цього ви побачите стандартне вікно для зберігання файлу та зможете записати зображення на диск.
Всі ресурси Інтернету - тексти, зображення, музичні твори, відео тощо мають своїх власників. І права на ці матеріали належать саме власникам. Лише вони мають право розповсюджувати ці матеріали, підписувати своїм іменем, отримувати за них винагороду тощо. Ці права називають авторськими. Ці права охороняє закон про захист авторських прав. Тому не можна розповсюджувати без дозволу та видавати за власні чужі тексти, зображення та інші дані, які розміщені в Інтернеті (таке порушення називають плагіатом).
Використовуючи чужі матеріали з Інтернету, потрібно дотримуватись певних правил, щоб не порушити закон про захист авторських прав:
- Запитувати дозвіл на використання матеріалів у їх автора. Це можна зробити, надіславши листа автору, якщо його ім'я або контактні дані вказані на сайті.
- При використанні цитати з якогось тексту або зображень, отриманих з Інтернету, обов'язково вказувати адресу сайту, звідки вони були скопійовані.
- Не розповсюджувати чужі твори без дозволу автора.
V. Робота у групах з інтерактивними вправами: https://sites.google.com/site/infworkbook5kl/9-zavantazenna-danih-z-internetu
Буратіно потягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся. Руки в сторони розвів – Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки стати
Практична робота № 3
Завантаження даних з Інтернету
Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. (Інструктаж з правил техніки безпеки)
Вправа 1. Збереження частини тексту веб-сторінки.
1. Завантаж браузер і в рядок адреси введи адресу пошукової системи google.com.ua.
2. У поле Пошук уведи ключове слово блог та натисни кнопку Пошук.
3. Після відображення на екрані результатів пошуку обери посилання на вільну енциклопедію Вікіпедія. Відкрий цю сторінку в новому вікні, обравши в контекстному меню відповідну вказівку.
4. Якщо відкрилась російська версія Вікіпедії, у розділі іншими мовами вибери українську мову. Виділи потрібне означення й у контекстному меню до обраного текстового фрагмента скористайся вказівкою
Копіювати для копіювання його до буфера обміну
5. Відкрий текстовий процесор Microsoft Word.
6. Установи курсор в робочу область текстового процесора та вибери вказівку Вставити з контекстного меню.
7. Повернись до вікна сторінки Вікіпедії, установи курсор в рядок адреси та, коли адреса стане виділеною, скопіюй її до буфера обміну, вибравши в контекстному меню вказівку Копіювати.
8. Перейди до вікна Microsoft Word і встав із буфера обміну до тексту після раніше вставленого означення блогу адресу сторінки, з якої його скопійовано.
9. Збережи текстовий документ із назвою Означення блогу у папці: Д:\5-А(Б) клас\Власне прізвище\Урок 10. Вправа 2. Збереження матеріалів веб-сторінки на комп'ютері.
1) Знайти і зберегти графічну інформацію:
• Герб України;
• Вітальну листівку «З днем народження».
На Д:\5-А(Б) клас\Власне прізвище\Урок 10\ зберегти зображення. Для цього скористайся вказівкою Зберегти зображення як...
2). На сервісі YouTube знайти відео з назвою: Тимур та авторське право З'ясуй хто має авторське право на нього.
Збережи веб-сторінку в папці: Д:\5-А(Б) клас\Власне прізвище\Урок 10\ Для цього скористайся вказівкою Інші інструменти Зберегти сторінку як. Поміркуй, чи потрібно тобі звертатись до авторів за дозволом.
Закрий всі відкриті вікна.
Повідом вчителя про завершення роботи. VIII. Вправи для очей.
ü Для покращення фокусування ока подивитись на кінчик носа, потім одразу перевести погляд у далечінь. В обох випадках погляд затримати на кілька секунд. Повторити вправу 4-5 разів.
ü Заплющити очі на 3-5 секунд, а потім розплющити їх на такий же час.
Повторити вправу 4-5 разів.
IX. Підсумок уроку.
Виставлення оцінок за виконану роботу.
X. Домашнє завдання. Розділ 2, пункт 2.3 ст. 78-81 опрацювати, дати відповіді на питання 1- 8 ст. 82, підготувати повідомлення «Про знак копірайт» або знайти в мережі Інтернет 5 зображень на тему «Пошукові системи»