УРОК-РОЗСЛІДУВАННЯ «ШУКАЄМО ВЕСНУ»
З ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ
«Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» У 2 КЛАСІ
Автор: Удодік Людмила Олексіївна,
заступник директора з навчально-виховної роботи,
учитель початкових класів,
спеціаліст вищої категорії, учитель-методист,
КЗ КОР «Великополовецька спеціальна школа I-II ступенів»,
Білоцерківський район, Київська область
Тема: Весна. Назви весняних місяців. Ознаки весни
Мета: поглиблювати знання дітей про ознаки весни, про зміни в природі з приходом весни; ознайомити з назвами весняних місяців; розвивати пізнавальну активність учнів, мислення, пам’ять; вчити учнів бачити прекрасне навколо себе; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї
Обладнання: мультимедійна презентація, відеофрагменти «Весна», уривки з відеоуроків «Уроки тітоньки Сови» про весняні місяці; відеофрагменти «Першоцвіти», «Приліт перших птахів», демонстраційний матеріал, картки
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення уроку: урок-розслідування «Шукаємо весну»
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
- Добрий день, дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок «Я досліджую світ». Чим він буде відрізнятися від інших уроків, ви побачите згодом, а зараз проведемо наші спостереження за погодою сьогоднішнього дня.
ІІ. ФЕНОЛОГІЧНІ СПОСТЕРЕЖЕННЯ (Слайд 1 )
- Діти, з’ясуймо, яка сьогодні погода надворі. Який стан неба? Просигналізуйте картками. (Діти показують одну із карток: ясно, хмарно, похмуро).
- Чи є сьогодні опади? Якщо є, то які?
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. БЕСІДА ПРО ПОРИ РОКУ
- Я пропоную комусь із учнів вийти до календаря природи і розповісти, яке сьогодні число, місяць, день тижня. (Один з учнів виходить і розповідає, що
сьогодні 14 лютого, вівторок).
- Яка зараз пора року? (Зима). Які ще ви знаєте пори року? (Весна, літо, осінь).
-Яка пора року наступить після зими? (Весна)
2. ПРОСЛУХОВУВАННЯ ПРИСПІВУ ПІСНІ «ДІВЧИНА–ВЕСНА» Н. БУЧИНСЬКОЇ
- У пісні говориться, що ніхто не знає, звідки до нас приходить весна. А ви, діти хочете дізнатися, звідки і коли прийде до нас дівчина-весна?(Так)
3. ВПРАВА «КРИГОЛАМИ» (Слайд 2)
- Сьогодні ми проведемо урок-розшук. Девізом нашого уроку будуть слова: «Хто шукає, той завжди знайде!». Давайте вирушимо на пошуки весни. Але є одна проблема, хто знає, як вона виглядає? Вона в платтячку чи у спідничці? Волосся у неї світлого чи темного кольору? Не знаєте? (Ні). А що ж тоді нам робити? Як її знайти?
Ви знаєте, я чула, що коли хтось загубиться, то дають оголошення в газету, на радіо, на телебачення, їх розшукує міліція. В оголошенні обов’язково вказують ознаки цієї людини. Я думаю, що у весни також є свої ознаки. Давайте спробуємо їх назвати. (Слайд 3)
В – весела
Е – енергійна
С – сонячна
Н – ніжна
А – ароматна
IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- Отже, опис весни у нас є, давайте приступимо до її розшуку. Ми дізнаємось, що це за пора року, які її ознаки, назви весняних місяців.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. ПЕРША ОЗНАКА ВЕСНИ
- Організуємо слідчу групу. Я буду головним слідчим, а ви - моїми помічниками. Спочатку нам треба зібрати докази того, що дівчинка є саме весною. У помічника Олексія є повідомлення, де знаходиться 1 ознака весни.
(Учень приносить картку, вчитель зачитує повідомлення)
- Перша ознака знаходить ся у коробці під класною дошкою. Олексію, принеси коробку і давайте поглянемо, що там знаходиться.
(Вчитель виймає з коробки картку з ознакою весни, зачитує)
- Сонечко піднімається вище, дні стають довшими, а ночі - коротшими. (Слайд 4)
(Вчитель перевертає листок. На зворотній стороні зображено весняне сонце. Вчитель прикріплює листок на дошку).
- Зараз ми спробуємо довести, чи це правильне твердження. Десь місяць назад, коли ви прокидалися вранці о 7 годині, надворі було ще темно. А коли сідали о 17 годині виконувати домашні завдання, то вже було темно надворі. Так? (Так)
- Отже, про що це говорить? (День був коротким, а ніч - довгою)
- А зараз, коли ви прокидаєтесь так само о 7 годині ранку, вже світло надворі? (Так). А коли сідаєте о 17 годині за домашні завдання, то ще видно надворі? (Так).
- Це доказ того, що день стає довшим, а ніч-коротшою. Це - перша ознака весни.
Але ж зараз ще зима та вже день став довшим, а ніч коротшою. Отже, однієї ознаки замало, будемо ще шукати інші.
2. ДРУГА ОЗНАКА ВЕСНИ
- Помічник Оксана, приготувала ще одне повідомлення про місцезнаходження наступної ознаки весни. (Дівчинка віддає вчителю повідомлення, вчитель зачитує його).
- Друга ознака знаходиться у коробці під столом вчителя. Оксано, принеси нам її. (Дівчинка знаходить коробку, у якій знаходиться листок із ознакою, сніжка, шматок льоду і спиртівка із сухим спиртом. Вчитель зачитує наступну ознаку весни)
- Стає тепліше, розтає сніг та лід, біжать струмки. (Слайд 5).
(Вчитель перевертає листок. На зворотній стороні - зображення весняних струмочків. Листок прикріплює на дошку).
- Що на Землі є джерелом тепла? (Сонце). До сонечка ми не дотягнемось, воно високо. Проведемо експеримент з іншим явищем, яке може випромінювати світло і тепло, ніби наше сонечко. Це – вогонь. Запалимо спиртівку, пригадаємо правила поводження з вогнем, щоб не виникла пожежа. Покладемо на тарілку сніжку і шматочок льоду. Поставимо її на вогонь. Залишимо так все на декілька хвилин, а самі трішки відпочинемо, і попросимо сонечко яскравіше світити піснею-закличкою.
3. ФІЗПАУЗА (Слайд 6)
(Учні виконують пісню «Вийди, вийди, сонечко». Звучить запис пісні у виконанні дитячого хору. Діти виконують рухи.)
Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко.
На весняні квіточки,
На маленькі діточки.
Там вони граються,-
Тебе дожидаються.
- Поки ми закликали сонечко, подивіться, що сталося із снігом та льодом.(Вони розтанули). Розтанули вони від тепла, яке дає наш вогонь і перетворилися на водичку. А чи зможе наша водичка стати струмочком? (Вчитель виливає воду на кожну парту, показуючи властивість води розтікатися).
- Отже, ми змогли довести другу ознаку весни, що від сонячного тепла розтає сніг та лід і течуть струмочки. Ви дуже любите ходити по таких калюжках. Але треба взувати чобітки, щоб не промочити ноги, бо можна захворіти, пролежати з простудою в ліжечку і пропустити прихід весни.
4. ТРЕТЯ ОЗНАКА ВЕСНИ (Слайд 7)
- Але і ця ознака весни не доводить нам, що вже прийшла весна, адже і взимку бувають теплі дні, коли йде дощ, розтає сніг і всюди багато калюж.
- Тому проводимо розслідування далі. Наш помічник Артем доставив нам своє повідомлення. Наступна ознака весни у коробці, яка знаходиться на підвіконні. Артеме, принеси нам цю коробку. (У коробці повідомлення і гілочки смородини, які простояли у воді в теплому приміщенні тиждень та гілочки, зрізані з куща вранці. Вчитель зачитує ознаку весни, перевертає листок, де зображена перша весняна зелень. Вивішує листок на дошку).
- На деревах бубнявіють бруньки, зеленіє травичка, розцвітають перші квіти. Перевіримо, чи це так. Тиждень назад я зрізала декілька гілочок смородини і поставила їх у воду в теплому приміщенні. А сьогодні зранку зрізала надворі ще кілька гілочок.
5. РОБОТА В ПАРАХ
Попрацюймо в парах. Роздивіться гілочки і визначте, чи відрізняються вони між собою. Якщо відрізняються, то чим?
(Вчитель роздає гілочки дітям, вони розглядають їх, порівнюють і роблять висновки, що на тих гілочках, які знаходились у теплі, бруньки набубнявіли).
- Отже, ви зробили висновок, що рослини прокинуться від зимового сну, коли прийде весняне тепло. Найпершими пробиваються з-під снігу тендітні квіти – підсніжники. Вже в лісі на проталинках є перші підсніжники, але я їх вам не принесла сьогодні на урок тому, що рвати їх заборонено, бо вони занесені до Червоної книги України.
6. СЛОВНИКОВА РОБОТА (Слайд 8)
Червона книга України - перелік рідкісних рослин та тварин, що знаходяться під загрозою зникнення на території України, і підлягають охороні.
7. ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОПРЕЗЕНТАЦІЇ «НІЖНИЙ АРОМАТ ВЕСНИ» (Слайди 9- 12)
- Рвати ці квіти не можна, тому давайте побачимо їх на слайдах.
8. СКЛАДАННЯ КВІТКОВИХ ПАЗЛІВ
- Для відпочинку складемо наші первоцвіти з розрізаних картинок.
(Діти складають малюнки квітів).
- Отже, якщо ми побачимо, що бруньки на деревах і кущах набубнявіли, з’явилася зелена молода травичка і розцвіли перші квіти, то це прийшла весна. Але ж я сказала, що підсніжники вже є на проталинках, а ще ж зима надворі.
9. ЧЕТВЕРТА ОЗНАКА ВЕСНИ
- Продовжимо наші пошуки інших ознак. Помічник Вероніка має нове повідомлення. Наступна ознака у коробці біля крайнього комп’ютера. Вероніко, принеси нам її. (Вчитель дістає повідомлення і зачитує його).
- З теплих країв повертаються… А хто до нас повертається ви зараз почуєте. Заплющте очі, сядьте зручно, зосередьтеся, щоб нічого вас не відволікало і ви могли все гарно почути.
(Діти слухають запис «Звуки природи. Живий ліс»).
- Чиї голоси ви почули? (Птахів). Закінчимо речення про ознаку весни.
З теплих країв повертаються птахи. Хто з вас знає, які птахи повертаються першими?
10. ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ (Слайди 13 -18)
- Переглянемо презентацію про птахів, які прилітають першими навесні з вирію. (Перегляд презентації, прослуховування голосів птахів).
- Діти, птахи - наші пернаті друзі, вони оберігають наші сади від шкідників, прикрашають наше життя своїм співом, а тому вам потрібно берегти їх: не нищити пташині гнізда, не ловити птахів, взимку підгодовувати їх і вони віддячать вам.
Отже, ми зробили висновок, що птахи на своїх крилах приносять весну.
11. ХОРОВОД «ДЕСЬ ТУТ БУЛА ПОДОЛЯНОЧКА» (Слайд 19)
- Ще з давніх часів діти, зустрічаючи весну, водили хороводи. Давайте і ми поведемо весняний хоровод «Десь тут була подоляночка».
(Діти стають в коло, беруться за руки, одна дівчинка знаходиться в колі. Діти йдуть по колу і співають, а дівчинка виконує рухи, згідно зі словами пісні).
ДЕСЬ ТУТ БУЛА ПОДОЛЯНОЧКА
Десь тут була подоляночка.
Десь тут була молодесенька.
Тут вона сіла,
Тут вона впала,
До землі припала.
Сім літ не вмивалась,
Бо води не мала.
Ой устань, устань, подоляночко,
Ой устань, устань, молодесенька!
Умий своє личко,
Та личко біленьке,
Біжи до Дунаю,
Бери молоденьку,
Бери ту, що скраю!
12. П’ЯТА ОЗНАКА ВЕСНИ
- Помічник Валентин має повідомлення. Ще одна ознака знаходиться у коробці на тумбі. Валентине, принеси її.
- Прокидаються від зимового сну звірі. Які ж звірі взимку спали, а весною прокидаються? Переглянемо презентацію.
13. ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ (Слайди 20-22)
(Увазі дітей пропонується перегляд презентації про звірів, які взимку залягали у сплячку).
14. РОЗПОВІДЬ ПРО ВЕСНЯНІ МІСЯЦІ (Слайди 23-25)
- Ще одне повідомлення принесе нам мій помічник Максим.
Весняними місяцями є березень, квітень і травень. Візьмемо календар і перевіримо.(Діти переглядають календар і визначають весняні місяці). Отже, твердження правильне. Весняні місяці - це березень, квітень, травень. А що відбувається в природі в кожному з них, ви дізнаєтесь, переглянувши фрагменти відеоуроків «Уроки тітоньки Сови» про ці місяці.
15. ПЕРЕГЛЯД ФРАГМЕНТІВ ВІДЕОУРОКІВ «УРОКИ ТІТОНЬКИ СОВИ»
(Учні дивляться фрагменти відеоуроків «Уроки тітоньки Сови» про весняні місяці).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ (Слайд 26)
ГРА «ПРОДОВЖ РЕЧЕННЯ»
- Помічник Богдан приготував нам підсумкове заключення. Щоб підвести підсумок нашим пошукам, проведемо гру «Продовж речення».
1. Піднялося вище…(сонечко).
2. Почав танути … (сніг).
3. Весело задзвеніли …(струмочки).
4. Повіває теплий … (вітерець).
5. На деревах і кущах набубнявіли … (бруньки).
6. Зазеленіла молода … (травичка).
7. Прилітають із теплих країв … (птахи).
8. Прокидаються від зимового сну … (звірі).
9. Весняними місяцями є …(березень, квітень, травень).
Наше розслідування завершилося, ми знайшли весну, на яку нам вже не так і довго залишилося чекати. Завтра 15 лютого буде свято Стрітення, про яке в народі кажуть, що в цей день зима з весною зустрічаються. Завтра побачимо, хто кого переможе. (Слайд 27)
Весна іде, весна іде!
Весну вітайте, діти!
Вона пісні нам принесе,
Вінки, чудові квіти.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти» (зі змінами). Київ, 2018. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text
2. Типова освітня програма для 1-2 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для осіб із порушеннями інтелектуального розвитку (розроблена під керівництвом Чеботарьової О. В.). Київ, 2022. URL : https://osvita.ua/doc/files/news/874/87407/6329c6379ad05339839275.pdf
3. Трикоз С. В, Блеч Г. О. Я досліджую світ: підручник у 2-х частинах, частина 2, 1 клас. Либідь, 2020. 112 с.