Урок з історії України для 7 класу на тему:"Розвиток культури в Київській державі"

Про матеріал

Практикую впровадження інтерактивних технологій навчання , працюю над створенням можливостей для розвитку пізнавальних інтересів у школярів. Інтерактивні технології навчання дають можливість для взаємодії всіх , хто навчається , йде процес навчання у співпраці , в якому вчитель і учні є суб'єктами , пропонуються проблеми для спільного вирішення , при цьому формуються в учнів уміння та навички , формуються навчальні та життєві компетентності , виробляються їх власні цінності , створюється атмосфера творчої взаємодії в навчанні.

Перегляд файлу

 

 

Тема. Розвиток культури  в Київській державі

Мета:      - ознайомити учнів з основними досягненнями культури періоду Київської держави;

  • дати уявлення про досягнення в освіті, літературі, літописанні, іконописі, архітектурі;
  • вчити учнів працювати з текстом підручника, ілюстраціями, розвивати в учнів уяву;
  • виховувати естетичні смаки, почуття гордості за успіхи та досягнення наших предків у галузі культури.

Обладнання: Комп’ютерна презентація, настінна карта, робочі матеріали, ілюстрації, музичний запис сопілки, бубнів.

                                         Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Сьогодні ми з Вами на уроці історії вирушимо в незвичну туристичну подорож – у минуле. Це буде мандрівка вулицями одного з найдавніших давньоруських міст. Щоб одержати право здійснити цю подорож ми маємо пригадати певний матеріал і здогадатися куди саме вирушаємо.

                                                Гра-  розминка

І ряд. Пригадайте князів Київської держави(бажано в хронологічній послідовності)

ІІ ряд. Пригадайте, як князів називали в народі і за що?

ІІІ ряд. Назвати основні події, які відбулися  в Київській держави .

«Це буде мати городам Руським»

  • Кому належать ці слова?
  • Про яке місто йдеться мова?
  • Коли воно було засноване?
  • З якого писемного джерела ми дізнаємося про ці події?

Це місто Київ.

ІІІ. Мотивація.

Отже, ми з Вами пригадали основні віхи розвитку Київської держави. Тим паче, що Київська  держави – це наймогутніша держава, на той час – найбільша держава в Європі. Ми знаємо про діяльність перших князів, які стояли біля витоків формування держави, про роки її могутності і занепаду. А сьогодні на уроці ми дізнаємося і про досягнення в розвитку культури Київської держави.

У кінці уроку ми маємо дати відповідь на проблемне завдання:

Чи вважаєте Ви місто Київ – культурним осередком?

 

План вивчення нового матеріалу

1.Освіта в Київській державі.

2.Література.

3.Архітектура.

4.Музика і живопис.

                         План уроку

1.Гра – розминка

2.Випереджальні завдання (дослідження)

3.Інтерактивні вправи («Опорні сигнали», Продовжи  речення, «Оживи картинку»)

4.Метод «Шести капелюхів»( розв’язання проблемного завдання)

Робота з словником

Культура- це сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людиною.

Мозаїка – це зображення із шматочків скла, кольорового каменю, керамічних плиток.

Фреска – це картини, створені по вогкій штукатурці

ІV.Вивчення нового матеріалу

Давній Київ був розташований на мальовничих схилах берега Дніпра. Навколо нього з півночі розкинулися ліси, багаті на ягоди, дикий мед. На півдні – вирощували хліб на родючих землях. На цьому місці, де виник Київ річка Дніпро збирає води Десни та Припяті. Ярослав Мудрий зробив місто «суперником Константинополя і преславною окрасою східної церкви».

Переконаємося в цьому.

Випереджальні повідомлення (дослідження)

Екскурсовод.

Місто ділилося на Старий Город (місто Володимира)та Новий  Город (місто Ярослава). Внизу розташований Поділ, де мешкають ремісники. В разі нападу населення шукало захисту на Горі. Місто було укріплене трьома захисними валами. Перший збудований в давнину, другий- в кінці Х століття, третій – за часів Ярослава Мудрого. Ширина – 18 м., висота – 7 м. В’їхати в Київ можна було через 4 брами: Лядську, Жидівську, Угорську, Золоту. Займав 400 га., проживало 50 тис. населення. Будинки дерев’яні, заможне населення жило в хоромах, князі – в теремах.

Подорож розпочинається

І зупинка – Освітня

Подальший розвиток господарства, міжнародні зв’язки вимагали збільшення кількості освічених людей. Про поширення і роль освіти в Київській державі свідчить той факт, що збереглися підписи королеви Анни серед хрестиків, які ставили французькі королі.

Робота з опорними словами. Прослухайте повідомлення і запишіть опорні слова Екскурсовод кирилиця, монастирі , церкви, перші школи за В. Великого, вчителі – священники, Псалтир, дощечка покрита воском, березова кора, Янка при Андріївському монастирі……

Все більшого значення набували книги. Вони були рукописні, створювалися повільно, коштували дорого. Писали їх на пергаменті гусячим пером. ЇЇ вважали поводирем у житті.

«Окраса для вояка – зброя, для корабля – вітрила, а для праведника – читання книги»

(перегляд комп’ютерної презентації)

Чи вважаєте Ви місто Київ –  осередком освіти? Метод «ПРЕС»

ІІ зупинка – Літературна

Екскурсовод  Дуже цікавою була в Київській Русі усна на­родна творчість, яка передавалась із покоління в покоління і стала важливим джерелом літературних творів та літописання. Численними є народні пісні, перекази, казки, легенди, прислів'я, билини про Іллю Муромця, Добриню, Альошу Поповича та Микулу , Микиту Кожум'яку. Пригадаймо деякі з них.

        Література Київської Русі зароджується з поширенням писемності. В цей період література переважно була перекладною. З грецької, давньоєврейської, сирійської та інших мов перекладалися церковні книги, хроніки.

Робилися перші спроби записувати важливі події. Виникло літописання, що стало винятковим явищем, оскільки не мало аналогів у літературі Європи. Літопис — це запис найважливіших подій за роками.

Найдавніший літописний твір, який до нас дійшов,— «Повість мину­лих літ». Він написаний ченцем Києво-Печерського монастиря Нестором в 1113 р. Послухаємо розповідь ченця Нестора з глибини віків.

(перегляд комп’ютерної презентації)

Нестор

Іларіон

Феодосій Печерський

Володимир Мономах

Никон

(перегляд комп’ютерної презентації)

Чи вважаєте Ви місто Київ –  осередком літератури? Метод ПРЕС

ІІІ зупинка –Архітектурна

В Києві будо 80 мармурових та 700 дерев’яних церков.

Учням пропонується вправа «Оживи картинку»(описати фото Десятинної церкви, Софіївського собору, Золотих Воріт)

Екскурсоводи ( про Десятинну церкву,       

                          про Софіївський собор,

                           про Золоті Ворота,

                          про Києво – Печерську Лавру)

Найвизначнішою спорудою стала церква Богородиці – Десятинна. Вона була збудована з каменю київськими та візантійськими майстрами. На її побудову князь Володимир виділив десяту частину свого майна. Збудована на Старокиївській горі. В оздобі використано багато мармуру, тому її називали мармуровою, оздоблена фресками і мозаїкою. У  6 грудня 1240 р. знищена від ударів монголо – татар.

Хвилинки – цікавинки.

                 « то не було для неї пари по всій півночі, від сходу до заходу»

  • 39м.==34м.
  • Числення свічки освітлюють іконописні лики. На трьох стінах західної частини – великий груповий портрет родини Ярослава Мудрого. Цікавими є розписи стін башт. Усі вони мають світський характер: на них зображено музикантів , сцени полювання, змагання на колісницях. Підлога викладена із шматочків смальти.
  • (перегляд комп’ютерної презентації)
  • Чи вважаєте Ви місто Київ –  осередком архітектури ? Метод ПРЕС

ІV зупинка – Живописна

Лунає музика часів Київської держави (сопілка, бубни)

Екскурсовод. Народні пісні і танці були джерелом розвитку музичного мистецтва Київської Русі. Талановиті музиканти, співці, танцю­ристи, мандруючи від села до села, виступали на народних святах, ярмар­ок, заробляли собі на життя, знайомили людей зі своїм    мистецтвом.

З письмових джерел відомо про поширення при дворах князів, великих феодалів світської розважальної музики, співів та забав скоморохів. Серед музичних інструментів відомі флейта, тарілки, лютня, скрипка-гудок, гуслі, сопілка, труби, бубни.

Ще одним видом музичного мистецтва був церковний спів, який мав свій особливий стиль і вже в часи Київської держави трансформувався з про­стого одноголосся у багатоголосся хору.

Своєрідним видом була також військова музика. У супроводі такої му­зики виступали в похід військові дружини, звучала вона під час битв, штурму ворожих фортець. Особливу роль у ній відігравали труби та бубни.

          Ікони писалися на дерев’яних дошках знаходилися в церквах. Багато ікон привозили з Візантії. Історія донесла відомості про одного з перших іконописців – київського майстра Алімпія. Його твором вважають велику ікону «Богоматір Велика Панагія» початку ХІ століття.

(перегляд комп’ютерної презентації)

          Чи вважаєте Ви місто Київ –  осередком живопису ? Метод ПРЕС

Систематизація знань

Чи можна вважати місто Київ – культурним осередком?

Метод «Шести капелюшків»

Білий капелюх. Що таке культура? Наведіть приклади

Червоний капелюх. Як ви вважаєте, чи було місто Київ – культурним осередком?

Жовтий капелюх. Продовжіть речення Київ був культурним осередком, тому що …….

Чорний капелюх. Київ був культурним осередком , але……

Зелений капелюх. Уявіть , що Ви князь , що б Ви зробили б в Київській державі?

  Білий – інформація

Червоний – почуття

Жовтий – логічний позитив

Чорний – критика

Зелений – креативність

Ось і закінчилася наша мандрівка вулицями Києва, розбудоване за часів князя Володимира Великого і Ярослава Мудрого. Це місто стало свідком нашої історії. Славетне місто, яке неможливо не любити. Хай на все життя стануть нам заповітом слова Ярослава Мудрого.

«Майте любов між собою…

І якщо будете жити в любові між собою,

Бог буде у Вас і підкорить вам ворогів

І будете мирно жити.

Якщо ж будете в ненависті жити, у сварках і незлагодах, то загинете самі і загубите землю батьків своїх і дідів своїх, які здобували її трудом своїм великим».

Домашнє завдання.10.Твір – мініатюра «Давній Київ за часів правління Ярослава Мудрого»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку