Практикую впровадження інтерактивних технологій навчання , працюю над створенням можливостей для розвитку пізнавальних інтересів у школярів. Інтерактивні технології навчання дають можливість для взаємодії всіх , хто навчається , йде процес навчання у співпраці , в якому вчитель і учні є суб'єктами , пропонуються проблеми для спільного вирішення , при цьому формуються в учнів уміння та навички , формуються навчальні та життєві компетентності , виробляються їх власні цінності , створюється атмосфера творчої взаємодії в навчанні.
Тема. Розвиток культури в Київській державі
Мета: - ознайомити учнів з основними досягненнями культури періоду Київської держави;
Обладнання: Комп’ютерна презентація, настінна карта, робочі матеріали, ілюстрації, музичний запис сопілки, бубнів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Сьогодні ми з Вами на уроці історії вирушимо в незвичну туристичну подорож – у минуле. Це буде мандрівка вулицями одного з найдавніших давньоруських міст. Щоб одержати право здійснити цю подорож ми маємо пригадати певний матеріал і здогадатися куди саме вирушаємо.
Гра- розминка
І ряд. Пригадайте князів Київської держави(бажано в хронологічній послідовності)
ІІ ряд. Пригадайте, як князів називали в народі і за що?
ІІІ ряд. Назвати основні події, які відбулися в Київській держави .
«Це буде мати городам Руським»
Це місто Київ.
ІІІ. Мотивація.
Отже, ми з Вами пригадали основні віхи розвитку Київської держави. Тим паче, що Київська держави – це наймогутніша держава, на той час – найбільша держава в Європі. Ми знаємо про діяльність перших князів, які стояли біля витоків формування держави, про роки її могутності і занепаду. А сьогодні на уроці ми дізнаємося і про досягнення в розвитку культури Київської держави.
У кінці уроку ми маємо дати відповідь на проблемне завдання:
Чи вважаєте Ви місто Київ – культурним осередком?
План вивчення нового матеріалу
1.Освіта в Київській державі.
2.Література.
3.Архітектура.
4.Музика і живопис.
План уроку
1.Гра – розминка
2.Випереджальні завдання (дослідження)
3.Інтерактивні вправи («Опорні сигнали», Продовжи речення, «Оживи картинку»)
4.Метод «Шести капелюхів»( розв’язання проблемного завдання)
Робота з словником
Культура- це сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людиною.
Мозаїка – це зображення із шматочків скла, кольорового каменю, керамічних плиток.
Фреска – це картини, створені по вогкій штукатурці
ІV.Вивчення нового матеріалу
Давній Київ був розташований на мальовничих схилах берега Дніпра. Навколо нього з півночі розкинулися ліси, багаті на ягоди, дикий мед. На півдні – вирощували хліб на родючих землях. На цьому місці, де виник Київ річка Дніпро збирає води Десни та Прип”яті. Ярослав Мудрий зробив місто «суперником Константинополя і преславною окрасою східної церкви».
Переконаємося в цьому.
Випереджальні повідомлення (дослідження)
Екскурсовод.
Місто ділилося на Старий Город (місто Володимира)та Новий Город (місто Ярослава). Внизу розташований Поділ, де мешкають ремісники. В разі нападу населення шукало захисту на Горі. Місто було укріплене трьома захисними валами. Перший збудований в давнину, другий- в кінці Х століття, третій – за часів Ярослава Мудрого. Ширина – 18 м., висота – 7 м. В’їхати в Київ можна було через 4 брами: Лядську, Жидівську, Угорську, Золоту. Займав 400 га., проживало 50 тис. населення. Будинки дерев’яні, заможне населення жило в хоромах, князі – в теремах.
Подорож розпочинається
І зупинка – Освітня
Подальший розвиток господарства, міжнародні зв’язки вимагали збільшення кількості освічених людей. Про поширення і роль освіти в Київській державі свідчить той факт, що збереглися підписи королеви Анни серед хрестиків, які ставили французькі королі.
Робота з опорними словами. Прослухайте повідомлення і запишіть опорні слова Екскурсовод кирилиця, монастирі , церкви, перші школи за В. Великого, вчителі – священники, Псалтир, дощечка покрита воском, березова кора, Янка при Андріївському монастирі……
Все більшого значення набували книги. Вони були рукописні, створювалися повільно, коштували дорого. Писали їх на пергаменті гусячим пером. ЇЇ вважали поводирем у житті.
«Окраса для вояка – зброя, для корабля – вітрила, а для праведника – читання книги»
(перегляд комп’ютерної презентації)
Чи вважаєте Ви місто Київ – осередком освіти? Метод «ПРЕС»
ІІ зупинка – Літературна
Екскурсовод Дуже цікавою була в Київській Русі усна народна творчість, яка передавалась із покоління в покоління і стала важливим джерелом літературних творів та літописання. Численними є народні пісні, перекази, казки, легенди, прислів'я, билини про Іллю Муромця, Добриню, Альошу Поповича та Микулу , Микиту Кожум'яку. Пригадаймо деякі з них.
Література Київської Русі зароджується з поширенням писемності. В цей період література переважно була перекладною. З грецької, давньоєврейської, сирійської та інших мов перекладалися церковні книги, хроніки.
Робилися перші спроби записувати важливі події. Виникло літописання, що стало винятковим явищем, оскільки не мало аналогів у літературі Європи. Літопис — це запис найважливіших подій за роками.
Найдавніший літописний твір, який до нас дійшов,— «Повість минулих літ». Він написаний ченцем Києво-Печерського монастиря Нестором в 1113 р. Послухаємо розповідь ченця Нестора з глибини віків.
(перегляд комп’ютерної презентації)
Нестор
Іларіон
Феодосій Печерський
Володимир Мономах
Никон
(перегляд комп’ютерної презентації)
Чи вважаєте Ви місто Київ – осередком літератури? Метод ПРЕС
ІІІ зупинка –Архітектурна
В Києві будо 80 мармурових та 700 дерев’яних церков.
Учням пропонується вправа «Оживи картинку»(описати фото Десятинної церкви, Софіївського собору, Золотих Воріт)
Екскурсоводи ( про Десятинну церкву,
про Софіївський собор,
про Золоті Ворота,
про Києво – Печерську Лавру)
Найвизначнішою спорудою стала церква Богородиці – Десятинна. Вона була збудована з каменю київськими та візантійськими майстрами. На її побудову князь Володимир виділив десяту частину свого майна. Збудована на Старокиївській горі. В оздобі використано багато мармуру, тому її називали мармуровою, оздоблена фресками і мозаїкою. У 6 грудня 1240 р. знищена від ударів монголо – татар.
Хвилинки – цікавинки.
« то не було для неї пари по всій півночі, від сходу до заходу»
ІV зупинка – Живописна
Лунає музика часів Київської держави (сопілка, бубни)
Екскурсовод. Народні пісні і танці були джерелом розвитку музичного мистецтва Київської Русі. Талановиті музиканти, співці, танцюристи, мандруючи від села до села, виступали на народних святах, ярмарок, заробляли собі на життя, знайомили людей зі своїм мистецтвом.
З письмових джерел відомо про поширення при дворах князів, великих феодалів світської розважальної музики, співів та забав скоморохів. Серед музичних інструментів відомі флейта, тарілки, лютня, скрипка-гудок, гуслі, сопілка, труби, бубни.
Ще одним видом музичного мистецтва був церковний спів, який мав свій особливий стиль і вже в часи Київської держави трансформувався з простого одноголосся у багатоголосся хору.
Своєрідним видом була також військова музика. У супроводі такої музики виступали в похід військові дружини, звучала вона під час битв, штурму ворожих фортець. Особливу роль у ній відігравали труби та бубни.
Ікони писалися на дерев’яних дошках знаходилися в церквах. Багато ікон привозили з Візантії. Історія донесла відомості про одного з перших іконописців – київського майстра Алімпія. Його твором вважають велику ікону «Богоматір Велика Панагія» початку ХІ століття.
(перегляд комп’ютерної презентації)
Чи вважаєте Ви місто Київ – осередком живопису ? Метод ПРЕС
Систематизація знань
Чи можна вважати місто Київ – культурним осередком?
Метод «Шести капелюшків»
Білий капелюх. Що таке культура? Наведіть приклади
Червоний капелюх. Як ви вважаєте, чи було місто Київ – культурним осередком?
Жовтий капелюх. Продовжіть речення Київ був культурним осередком, тому що …….
Чорний капелюх. Київ був культурним осередком , але……
Зелений капелюх. Уявіть , що Ви князь , що б Ви зробили б в Київській державі?
Білий – інформація
Червоний – почуття
Жовтий – логічний позитив
Чорний – критика
Зелений – креативність
Ось і закінчилася наша мандрівка вулицями Києва, розбудоване за часів князя Володимира Великого і Ярослава Мудрого. Це місто стало свідком нашої історії. Славетне місто, яке неможливо не любити. Хай на все життя стануть нам заповітом слова Ярослава Мудрого.
«Майте любов між собою…
І якщо будете жити в любові між собою,
Бог буде у Вас і підкорить вам ворогів
І будете мирно жити.
Якщо ж будете в ненависті жити, у сварках і незлагодах, то загинете самі і загубите землю батьків своїх і дідів своїх, які здобували її трудом своїм великим».
Домашнє завдання.10.Твір – мініатюра «Давній Київ за часів правління Ярослава Мудрого»