Урок з курсу "Основи здоров я" "Органи чуття повідомляють"

Про матеріал

Тип уроку: урок формування умінь та навичок з елементами тренінгу

Форма проведення: урок-практикум

До уроку додається презентація з матеріалами профілактики порушень зору, слуху та постави.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

(Профілактика порушень зору, слуху та постави)«Органи чуття повідомляють»

Номер слайду 2

Органи чуття

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Орган зору

Номер слайду 5

Правила охорони зору. Не дивися довго на сонце чи яскраве світло;Не читай лежачи;Не читай в автобусі чи тролейбусі;Не сиди близько біля телевізора, комп'ютера;Книгу чи зошит тримай на відстані 30 см і під кутом 45° від очей;Світло направляй на зошит з лівого боку (з правого — якщо ти лівша);Після 20-25 хвилин навчання роби фізкультхвилинки. Пам'ятай, що очі — найбільш вразливий орган. Тому будь уважним(-ою) на уроках трудового навчання, під час ігор, екскурсій, походів. Не торкайся очей брудними руками. Витирай їх тільки чистою хустинкою, щоб не занести інфекції. 

Номер слайду 6

Орган слуху

Номер слайду 7

Правила охорони слуху. Не чистити вуха гострими предметами, сірниками;Нічого не засовувати у вухо;Стежити, щоб у вуха не потрапляла вода під час купання;Не слухати дуже гучну музику;Не слухати постійно музику через навушники;Не сидіти на протязі;Своєчасно лікувати запальні захворювання вух. Втратити слух легко, а відновити практично неможливо.

Номер слайду 8

Постава

Номер слайду 9

Правила охорони постави• Стежити за правильним положенням тіла під час роботи та відпочинку;• Сидіти за партою (столом) рівно, не згинаючись;• Стежити, щоб шкільні меблі відповідали зросту;• Носити на спині ранець;• Спати на твердому ліжку та малій подушці;• Одяг і взуття добирати відповідно до зросту і погоди;• Ходити ритмічно, не човгати ногами;• Займатися фізкультурою та спортом. Ранкова гімнастика, спорт, фізична праця — запорука гарної постави.

Номер слайду 10

Плоскій стопі сприяють:зменшення сили м'язів внаслідок тривалої хвороби, ожиріння;носіння тісного взуття з надмірно твердою або надмірно м'якою підошвою, без підборів або на дуже високих підборах;перегрів стопи в теплу пору року в гумовому взутті.

Номер слайду 11

А знаєте, що…Щоденне споживання моркви допомагає краще бачити в темряві. При хворобах очей корисно також їсти капусту та інші зелені овочі. Людина розрізняє 3-4 тисячі звуків різної висоти. Зниження слуху на одне вухо може призвести до порушення постави.

Перегляд файлу

Тема. «Органи чуття повідомляють»  (Профілактика порушень зору, слуху та постави)

Мета: вчити дбати про органи зору, слуху, опорно-рухового апарату, сприяти формуванню потреби в дотриманні санітарно-гігієнічних правил щодо  профілактики порушень гостроти зору, слуху й постави; розвивати бажання підтримувати здоровий стан очей, вух та постави шляхом виконання  відповідних вправ; виховувати в учнів мотивацію дбайливого ставлення до життя  і здоров'я, пропагування здорового способу життя у своїй родині.

Тип уроку: урок формування умінь та навичок з елементами тренінгу

Форма проведення: урок-практикум

 

Хід уроку

І. Етап організації

Вправа «Привітання»

  • Підніміться ті, хто любить танцювати.
  • Підніміться ті, хто любить яскраві кольори.
  • Підніміться ті, хто любить тепло.
  • Підніміться ті, хто любить музику.
  • Підніміться ті, хто робить ранкову гімнастику.
  • А зараз посміхніться і помахайте рукою мені, одне одному та гостям.

ІІ. Етап актуалізації опорних знань

Робота з малюнком. (Слайд 1)

  • Розгляньте малюнок і з’єднайте стрілочками якою частиною організму ви сприймаєте довкілля. (Діти виконують завдання)
  • Як можна назвати органи людини, які за це відповідають? (Органи чуття)
  • Для того, щоб бути здоровими, ви повинні добре знати своє тіло і вміти піклуватися про нього.

ІІІ. Етап мотивації та повідомлення теми і мети уроку.

Розгляд фотографій дітей, які мають захворювання очей, вуха та хребта. (Слайд 2)

  • Розгляньте фото хлопчиків і скажіть, що з ними не так? (Відповіді дітей)
  • Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як запобігти захворювань цих органів та що необхідно робити, щоб їх роботу зміцнити.

ІV. Етап формування умінь та навичок

На дошці 3 конверти з назвами органів чуття, які опрацьовуються. Діти розподіляються на 3 групи ( якщо кількість дітей у класі не велика, то можна за рядами) і кожна група відкриває по черзі конверт.

  • Прошу представника першої групи вибрати розділ над яким ми зараз

будемо працювати.

  1. Орган зору  (Слайд 3)

Загадка

Круглі озерця ніколи не замерзають,

іноді солоні краплинки випускають. (Очі)

  • Найважливішим органом зору є око. Він забезпечує людині до 90 %

інформації. Очима ми розпізнаємо відстань до предметів, їх колір, розмір і форму. З усіх органів чуття людини найбільше навантаження має орган зору. Це зумовлено читанням, письмом, роботою за комп’ютером, переглядом телепрограм та іншими видами отримання інформації й роботи. Тому надзвичайно важливо оберігати очі від травм, а також зниження гостроти зору.

            Очі - це душа людини, в них відображається вся різноманітність її душевного стану: гнів, радість, задоволення, незадоволення, сум, горе, а також і фізичний стан: депресія, хвороби внутрішніх органів, неправильний спосіб життя, неправильне харчування, фізичне перенапруження.

Бесіда.

Вправа «Дзеркальце скажи…»

  • Подивіться у дзеркало у свої очі і знайдіть чорну точечку, зеницю,

посередині ока. Поверніться до світла, а тепер – від світла. Що відбувається з нею? (При попаданні світла звужується, а при меншій кількості - розширюється) Правильно, наші очі регулюють кількість світла для кращого розпізнавання навколишнього світу.

  • А тепер подивіться на свої брови, повіки і вії. Як ви вважаєте, для чого

вони вам потрібні? Тільки для краси? (Для того, щоб захищати очі від пересихання та пилу) А навіщо сльози? (Щоб змивати потрапивший в очі пил та смітинки)

     Висновок. Природа попіклувалася про збереження очей, тому для збереження зору і профілактики захворювань і ви повинні піклуватися про них. А як це зробити, вам підскажуть гусеничка Катакун та його лікар Марши. (Перегляд уривка мультфільму «Здорові глазки»)

  • Для щоденного зміцнення здоров’я вашого зору, я хочу вам вручити

ряд вправ «Гімнастика для очей» та пам’ятку «Правила охорони зору» (Додаток 1)

(Фронтальне опрацювання пам’ятки «Правила охорони зору») (Слайд 4)

Фізкультхвилинка  «Гімнастика для очей»

(Діти, стоячи біля парти виконують вправи)

  1. Замруж очі щосили, а потім розплющ їх. Повтори 4-6 разів.
  2. Погладжуй упродовж 1 хв повіки кінчиками (подушечками) пальців.
  3. Роби кругові рухи очима: ліворуч — вгору — праворуч — вниз. Повтори 10 разів.
  4. Витягни вперед руку. Стеж поглядом за подушечкою пальця, повільно наближаючи його до носа, а потім так само повільно відсовуючи назад. Повтори 5 разів.
  5. Подивись у вікно, знайди найдальшу точку і затримай на ній погляд упродовж 1 хв.
  • Прошу представника другої групи вибрати наступний розділ для

опрацювання.

  1. Орган слуху  (Слайд 5)

Загадка

Не почути нам без них ніколи

Хід годинників та дзвін джмелів

Новорічні хлопавки, зозулі спів

І ласкаве мамине «Вставай до школи!» (Вуха)

 

Дослід

  • Важливе значення для людини має слух.
  • Заткніть вуха ватою. Що сталося? (Відповіді учнів.)
  • Відразу зникли всі звуки. Ви перестали добре чути.

Завдяки вухам ви чуєте мовлення людей, голоси тварин, птахів, музику, розрізняєте різні звуки. Щодня ви піддаєте свій слух складним випробуванням різними шумовими впливами. Відомо, що тривала дія підвищеного рівня шумів на слуховий орган може викликати захворювання. Діти зі зниженим слухом відчувають труднощі в навчанні: під час написання диктантів, слухання пояснень учителя, роботи в групі тощо.

  • Як же необхідно доглядати за вухами? (Мити, захищати в холодну

погоду від переохолодження, чистити)

  • Поміркуйте, чи корисно чистити вуха часто? (Відповіді дітей) На це

питання нам дасть відповідь ось цей відеоролик. (Перегляд відеоролика «Чи корисно чистити вуха?»)

  • Крім захисту вух є ще необхідні заходи для профілактики

захворювання. Ознайомлення з пам’яткою «Правила охорони слуху» (Слайд 6) та виконання гімнастики для вух (Додаток 2)

Фізкультхвилинка  «Гімнастика для вух»

  1. Щільно притисни долоні до голови. Потри ними вуха коловими рухами за годинниковою стрілкою.
  2. Долонями притисни вуха до голови, а потім різко забери руки. Повтори 10 разів.
  3. Зігни вушні раковини вперед 8 разів.
  4. Потягни мочки вух униз 8 разів.

Якщо ви ці вправи будете робити щодня, то захистите себе від багатьох

хвороб органів слуху.

 

- Прошу представника третьої групи вибрати останній розділ для

опрацювання.

  1. Постава  (Слайд 7)

Загадка

Є  у кожного із нас

В русі він допомагає

Та всі органи тримає

Тіла нашого каркас (Хребет)

  • Важливе значення для здоров'я має постава. У правильній поставі —

краса та здоров'я людини, її визначають як поєднання стрункості, величності й краси. Люди з правильною поставою тримають голову і спину прямо, їхні м'язи пружні, живіт підтягнутий, плечі випрямлені.

Дослід

  • Для перевірки постави потрібно стати біля стіни. Якщо потилиця,

лопатки, сідниці, литки і п'яти торкаються до неї, то постава правильна.

Бесіда

  • Чому в дітей шкільного віку можуть розвиватися різні порушення

постави? (Відповіді дітей)

  • Постава — звичне положення тіла під час ходьби, сидіння тощо,

властива кому-небудь манера триматися.

Порушення постави відбувається внаслідок неправильного розподілу навантажень на хребет: положення під час ходьби, сидіння, важкий ранець, тощо. Неправильна постава впливає на роботу внутрішніх органів. Людина швидше втомлюється, скаржиться на головний біль, у неї з'являються різні хвороби.

Тому існує декілька правил та порад. (Слухання вірша)

Розкажу вам зараз, діти,

Дуже правила прості.

Як за партою сидіти —

Це потрібно у житті.

Не сидіть, як знак питання,

Гарно плечі розведіть.

Хтось зігнувся, бідолашний,

Мов усе в нього болить.

І забув про все, до речі.

Животом на парту ліг.

І зібгав докупи плечі,

Ще й зсутулився, як міг.

А тим часом все страждає:

Шлунок стиснувся й нудить,

Ще й печінка набрякає,

Селезінка аж пищить,

І не бачать добре очі,

Серце дрібно стукотить.

Кожен орган волі хоче,

У здоров’ї хоче жить.

  •  Щоб зберегти правильну поставу, потрібно дотримуватися таких

правил (Ознайомлення з пам’яткою «Правила охорони постави») (Слайд 8) (Додаток 3)

  • А ще при неправильній поставі виникає захворювання, яке завдає

неприємностей – плоска стопа. Що це таке? Про це вам розкаже інформаційний ролик. (Перегляд відеоролику)

  • Плоскостопість проявляється в підвищеній втомлюваності ніг. Взуття

здається незручним, на стопах утворюються мозолі, які нестерпно болять.

Розвитку плоскостопості сприяють:

  • зменшення сили м'язів внаслідок тривалої хвороби, ожиріння;
  • носіння тісного взуття з надмірно твердою або надмірно м'якою підошвою, без підборів або на дуже високих підборах;
  • перегрів стопи в теплу пору року в гумовому взутті.

     Визначити, чи маєш ти плоскостопість, дуже просто. Досить змастити стопу будь-яким кремом або олією і стати на чистий аркуш паперу. На папері залишається чіткий відбиток стопи.

Практична робота (Розучування вправ для попередження плоскостопості.)

  1. Постав руки на пояс. Стань навшпиньки, полічи до п'яти і опустися. Повтори 10 разів.
  2. Ходи по кімнаті хвилину на носках, хвилину — на п'ятках, хвилину—на внутрішній стороні стопи і хвилину — на зовнішній.
  3. Сидячи на стільці, піднімай ногами з підлоги дрібні предмети (по 5 разів кожною ногою).

     Якщо плоскостопість лише почала розвиватися — потрібно обов'язково звернутися до лікаря-ортопеда, який порекомендує правильне лікування або спеціальне взуття.

V. Етап застосування знань на основі практичних творчих вправ

  • Ви отримали всю необхідну інформацію з теми уроку, тому зараз

узагальним наші знання і повправляємося у закріпленні їх

    Гра «Так чи ні»

Треба читати лежачи у сутінках («Ні»)

При сидінні підпирати голову руками(«Ні»)

Дивитися на яскраве світло(«Ні»)

Терти очі брудними руками(«Ні»)

Дивитися не більше 1-2 годин телевізор(«Так»)

Щодня робити гімнастику для очей та вух(«Так»)

Чхати, закривши носа(«Ні»)

Заливати воду у вуха(«Ні»)

Слухати тиху музику(«Так»)

Якщо заболіло вухо лікуватися самому(«Ні»)

Лежати на парті під час уроку(«Ні»)

Оберігати очі від пошкоджень(«Так»)

Криво сидіти шкідливо(«Так»)

Носити вузьке взуття(«Ні»)

Чистити вуха гострими предметами(«Ні»)

Займатися спортом(«Так»)

    Робота в групах.

    Вправа «Віднови твердження»

1 група

Не дивися довго на _________ чи яскраве світло.

Не чистити вуха ____________ предметами, сірниками.

Стежити за ______________ положенням тіла під час роботи та відпочинку

2 група

Не читай ______ на дивані.

Стежити, щоб у вуха не потрапляла _____ під час купання.

Сидіти за партою (столом) ________, не згинаючись

3 група

Не читай в ________ чи тролейбусі.

Не слухати дуже _________ музику.

Носити на _______ ранець, а не в руках.

(Зачитування тверджень учнями)

     Вправа «Пропаганда»

(Створення і презентація матеріалів плакату «Профілактика органів зору, слуху, постави з сюжетних малюнків. Тема для кожної групи відповідає тематиці конверту, який групи обрали на початку уроку).

     Вправа «А знаєте, що…»

Щоденне   споживання   моркви  допомагає   краще бачити в темряві.

При хворобах очей корисно також їсти капусту та інші зелені овочі.

Людина розрізняє 3-4 тисячі звуків різної висоти.

Зниження слуху на одне вухо може призвести до порушення постави.

 

     VІ. Етап рефлексії

  • Сьогодні на уроці ви отримали корисні знання та багато чому навчилися, а

чому саме, ви зараз визначитесь самі. Я пропоную вам вибрати серед поданого матеріалу, перелік набутих знань

     Вправа «Скринька вмінь»

Групам надаються тези, серед яких вони обирають ті, що відповідають набутим навичкам та зачитують їх.

     Навчилися дбати про органи зору, слуху, опорно-рухового апарату.

     Навчилися шкодити здоров’ю.

     Усвідомлюємо потребу в дотриманні  правил щодо  покращення гостроти зору, слуху й постави.

      Не маємо наміру дотримання правил завдяки яким буде покращуватися здоров’я органів зору, слуху та постава.

     Маємо бажання підтримувати здоровий стан очей, вух та постави шляхом виконання гімнастичних вправ.

     Маємо бажання не займатися гімнастикою.

     Прагнемо дбайливо ставитися до життя  і здоров'я, вести здоровий спосіб життя.

  • А тепер, неправильні твердження викиньте у смітничок (в класі імпровізоване відерце-смітничок)
  • Молодці, ви добре попрацювали на уроці! Свої враження від уроку покажіть за допомогою смайликів.
  • А для того, щоб ви завжди пам’ятали опрацьований матеріал, я хочу подарувати вам брошуру «Профілактика порушень зору, слуху та постави»
  • Урок закінчено.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Гімнастика для очей»

  1. Замруж очі щосили, а потім розплющ їх. Повтори 4-6 разів.
  2. Погладжуй упродовж 1 хв повіки кінчиками (подушечками) пальців.
  3. Роби кругові рухи очима: ліворуч — вгору — праворуч — вниз. Повтори 10 разів.
  4. Витягни вперед руку. Стеж поглядом за подушечкою пальця, повільно наближаючи його до носа, а потім так само повільно відсовуючи назад. Повтори 5 разів.
  5. Подивись у вікно, знайди найдальшу точку і затримай на ній погляд упродовж 1 хв.

 

Пам’ятка «Правила охорони зору»

 

  • Не дивися довго на сонце чи яскраве світло;
  • Не читай лежачи;
  • Не читай в автобусі чи тролейбусі;
  • Не сиди близько біля телевізора, комп'ютера;
  • Книгу чи зошит тримай на відстані 30 см і під кутом 45° від очей;
  • Світло направляй на зошит з лівого боку (з правого — якщо ти лівша);
  • Після 20-25 хвилин навчання роби фізкультхвилинки.

      Пам'ятай, що очі — найбільш вразливий орган. Тому будь уважним(-ою) на уроках трудового навчання, під час ігор, екскурсій, походів. Не торкайся очей брудними руками. Витирай їх тільки чистою хустинкою, щоб не занести інфекції.

 

 

  «Гімнастика для вух»

  1. Щільно притисни долоні до голови. Потри ними вуха коловими рухами за годинниковою стрілкою.
  2. Долонями притисни вуха до голови, а потім різко забери руки. Повтори 10 разів.
  3. Зігни вушні раковини вперед 8 разів.
  4. Потягни мочки вух униз 8 разів.

Якщо ви ці вправи будете робити щодня, то захистите себе від багатьох

хвороб органів слуху.

 

Пам’ятка «Правила охорони слуху»

  • Не чистити вуха гострими предметами, сірниками;
  • Нічого не засовувати у вухо;
  • Стежити, щоб у вуха не потрапляла вода під час купання;
  • Не слухати дуже гучну музику;
  • Не слухати постійно музику через навушники;
  • Не сидіти на протязі;
  • Своєчасно лікувати запальні захворювання вух.

Втратити слух легко, а відновити практично неможливо.

 

 

Пам’ятка «Правила охорони постави»

  стежити за правильним положенням тіла під час роботи та відпочинку;

  сидіти за партою (столом) рівно, не згинаючись;

  стежити, щоб шкільні меблі відповідали зросту;

  носити на спині ранець;

  спати на твердому ліжку та малій подушці;

  одяг і взуття добирати відповідно до зросту і погоди;

  ходити ритмічно, не човгати ногами;

  займатися фізкультурою та спортом.

Ранкова гімнастика, спорт, фізична праця — запорука гарної постави. 

 

 

Гімнастика для попередження плоскостопості

  1. Постав руки на пояс. Стань навшпиньки, полічи до п'яти і опустися. Повтори 10 разів.
  2. Ходи по кімнаті хвилину на носках, хвилину — на п'ятках, хвилину—на внутрішній стороні стопи і хвилину — на зовнішній.
  3. Сидячи на стільці, піднімай ногами з підлоги дрібні предмети (по 5 разів кожною ногою).

     Якщо плоскостопість лише почала розвиватися — потрібно обов'язково звернутися до лікаря-ортопеда, який порекомендує правильне лікування або спеціальне взуття.

 

zip
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
4175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку