Тип уроку: урок формування умінь та навичок з елементами тренінгу
Форма проведення: урок-практикум
До уроку додається презентація з матеріалами профілактики порушень зору, слуху та постави.
Тема. «Органи чуття повідомляють» (Профілактика порушень зору, слуху та постави)
Мета: вчити дбати про органи зору, слуху, опорно-рухового апарату, сприяти формуванню потреби в дотриманні санітарно-гігієнічних правил щодо профілактики порушень гостроти зору, слуху й постави; розвивати бажання підтримувати здоровий стан очей, вух та постави шляхом виконання відповідних вправ; виховувати в учнів мотивацію дбайливого ставлення до життя і здоров'я, пропагування здорового способу життя у своїй родині.
Тип уроку: урок формування умінь та навичок з елементами тренінгу
Форма проведення: урок-практикум
Хід уроку
І. Етап організації
Вправа «Привітання»
ІІ. Етап актуалізації опорних знань
Робота з малюнком. (Слайд 1)
ІІІ. Етап мотивації та повідомлення теми і мети уроку.
Розгляд фотографій дітей, які мають захворювання очей, вуха та хребта. (Слайд 2)
ІV. Етап формування умінь та навичок
На дошці 3 конверти з назвами органів чуття, які опрацьовуються. Діти розподіляються на 3 групи ( якщо кількість дітей у класі не велика, то можна за рядами) і кожна група відкриває по черзі конверт.
будемо працювати.
Загадка
Круглі озерця ніколи не замерзають,
іноді солоні краплинки випускають. (Очі)
інформації. Очима ми розпізнаємо відстань до предметів, їх колір, розмір і форму. З усіх органів чуття людини найбільше навантаження має орган зору. Це зумовлено читанням, письмом, роботою за комп’ютером, переглядом телепрограм та іншими видами отримання інформації й роботи. Тому надзвичайно важливо оберігати очі від травм, а також зниження гостроти зору.
Очі - це душа людини, в них відображається вся різноманітність її душевного стану: гнів, радість, задоволення, незадоволення, сум, горе, а також і фізичний стан: депресія, хвороби внутрішніх органів, неправильний спосіб життя, неправильне харчування, фізичне перенапруження.
Бесіда.
Вправа «Дзеркальце скажи…»
посередині ока. Поверніться до світла, а тепер – від світла. Що відбувається з нею? (При попаданні світла звужується, а при меншій кількості - розширюється) Правильно, наші очі регулюють кількість світла для кращого розпізнавання навколишнього світу.
вони вам потрібні? Тільки для краси? (Для того, щоб захищати очі від пересихання та пилу) А навіщо сльози? (Щоб змивати потрапивший в очі пил та смітинки)
Висновок. Природа попіклувалася про збереження очей, тому для збереження зору і профілактики захворювань і ви повинні піклуватися про них. А як це зробити, вам підскажуть гусеничка Катакун та його лікар Марши. (Перегляд уривка мультфільму «Здорові глазки»)
ряд вправ «Гімнастика для очей» та пам’ятку «Правила охорони зору» (Додаток 1)
(Фронтальне опрацювання пам’ятки «Правила охорони зору») (Слайд 4)
Фізкультхвилинка «Гімнастика для очей»
(Діти, стоячи біля парти виконують вправи)
опрацювання.
Загадка
Не почути нам без них ніколи
Хід годинників та дзвін джмелів
Новорічні хлопавки, зозулі спів
І ласкаве мамине «Вставай до школи!» (Вуха)
Дослід
Завдяки вухам ви чуєте мовлення людей, голоси тварин, птахів, музику, розрізняєте різні звуки. Щодня ви піддаєте свій слух складним випробуванням різними шумовими впливами. Відомо, що тривала дія підвищеного рівня шумів на слуховий орган може викликати захворювання. Діти зі зниженим слухом відчувають труднощі в навчанні: під час написання диктантів, слухання пояснень учителя, роботи в групі тощо.
погоду від переохолодження, чистити)
питання нам дасть відповідь ось цей відеоролик. (Перегляд відеоролика «Чи корисно чистити вуха?»)
захворювання. Ознайомлення з пам’яткою «Правила охорони слуху» (Слайд 6) та виконання гімнастики для вух (Додаток 2)
Фізкультхвилинка «Гімнастика для вух»
Якщо ви ці вправи будете робити щодня, то захистите себе від багатьох
хвороб органів слуху.
- Прошу представника третьої групи вибрати останній розділ для
опрацювання.
Загадка
Є у кожного із нас
В русі він допомагає
Та всі органи тримає
Тіла нашого каркас (Хребет)
краса та здоров'я людини, її визначають як поєднання стрункості, величності й краси. Люди з правильною поставою тримають голову і спину прямо, їхні м'язи пружні, живіт підтягнутий, плечі випрямлені.
Дослід
лопатки, сідниці, литки і п'яти торкаються до неї, то постава правильна.
Бесіда
постави? (Відповіді дітей)
властива кому-небудь манера триматися.
Порушення постави відбувається внаслідок неправильного розподілу навантажень на хребет: положення під час ходьби, сидіння, важкий ранець, тощо. Неправильна постава впливає на роботу внутрішніх органів. Людина швидше втомлюється, скаржиться на головний біль, у неї з'являються різні хвороби.
Тому існує декілька правил та порад. (Слухання вірша)
Розкажу вам зараз, діти,
Дуже правила прості.
Як за партою сидіти —
Це потрібно у житті.
Не сидіть, як знак питання,
Гарно плечі розведіть.
Хтось зігнувся, бідолашний,
Мов усе в нього болить.
І забув про все, до речі.
Животом на парту ліг.
І зібгав докупи плечі,
Ще й зсутулився, як міг.
А тим часом все страждає:
Шлунок стиснувся й нудить,
Ще й печінка набрякає,
Селезінка аж пищить,
І не бачать добре очі,
Серце дрібно стукотить.
Кожен орган волі хоче,
У здоров’ї хоче жить.
правил (Ознайомлення з пам’яткою «Правила охорони постави») (Слайд 8) (Додаток 3)
неприємностей – плоска стопа. Що це таке? Про це вам розкаже інформаційний ролик. (Перегляд відеоролику)
здається незручним, на стопах утворюються мозолі, які нестерпно болять.
Розвитку плоскостопості сприяють:
Визначити, чи маєш ти плоскостопість, дуже просто. Досить змастити стопу будь-яким кремом або олією і стати на чистий аркуш паперу. На папері залишається чіткий відбиток стопи.
Практична робота (Розучування вправ для попередження плоскостопості.)
Якщо плоскостопість лише почала розвиватися — потрібно обов'язково звернутися до лікаря-ортопеда, який порекомендує правильне лікування або спеціальне взуття.
V. Етап застосування знань на основі практичних творчих вправ
узагальним наші знання і повправляємося у закріпленні їх
Гра «Так чи ні»
Треба читати лежачи у сутінках («Ні»)
При сидінні підпирати голову руками(«Ні»)
Дивитися на яскраве світло(«Ні»)
Терти очі брудними руками(«Ні»)
Дивитися не більше 1-2 годин телевізор(«Так»)
Щодня робити гімнастику для очей та вух(«Так»)
Чхати, закривши носа(«Ні»)
Заливати воду у вуха(«Ні»)
Слухати тиху музику(«Так»)
Якщо заболіло вухо лікуватися самому(«Ні»)
Лежати на парті під час уроку(«Ні»)
Оберігати очі від пошкоджень(«Так»)
Криво сидіти шкідливо(«Так»)
Носити вузьке взуття(«Ні»)
Чистити вуха гострими предметами(«Ні»)
Займатися спортом(«Так»)
Робота в групах.
Вправа «Віднови твердження»
1 група
Не дивися довго на _________ чи яскраве світло.
Не чистити вуха ____________ предметами, сірниками.
Стежити за ______________ положенням тіла під час роботи та відпочинку
2 група
Не читай ______ на дивані.
Стежити, щоб у вуха не потрапляла _____ під час купання.
Сидіти за партою (столом) ________, не згинаючись
3 група
Не читай в ________ чи тролейбусі.
Не слухати дуже _________ музику.
Носити на _______ ранець, а не в руках.
(Зачитування тверджень учнями)
Вправа «Пропаганда»
(Створення і презентація матеріалів плакату «Профілактика органів зору, слуху, постави з сюжетних малюнків. Тема для кожної групи відповідає тематиці конверту, який групи обрали на початку уроку).
Вправа «А знаєте, що…»
Щоденне споживання моркви допомагає краще бачити в темряві.
При хворобах очей корисно також їсти капусту та інші зелені овочі.
Людина розрізняє 3-4 тисячі звуків різної висоти.
Зниження слуху на одне вухо може призвести до порушення постави.
VІ. Етап рефлексії
чому саме, ви зараз визначитесь самі. Я пропоную вам вибрати серед поданого матеріалу, перелік набутих знань
Вправа «Скринька вмінь»
Групам надаються тези, серед яких вони обирають ті, що відповідають набутим навичкам та зачитують їх.
Навчилися дбати про органи зору, слуху, опорно-рухового апарату.
Навчилися шкодити здоров’ю.
Усвідомлюємо потребу в дотриманні правил щодо покращення гостроти зору, слуху й постави.
Не маємо наміру дотримання правил завдяки яким буде покращуватися здоров’я органів зору, слуху та постава.
Маємо бажання підтримувати здоровий стан очей, вух та постави шляхом виконання гімнастичних вправ.
Маємо бажання не займатися гімнастикою.
Прагнемо дбайливо ставитися до життя і здоров'я, вести здоровий спосіб життя.
«Гімнастика для очей»
Пам’ятка «Правила охорони зору»
Пам'ятай, що очі — найбільш вразливий орган. Тому будь уважним(-ою) на уроках трудового навчання, під час ігор, екскурсій, походів. Не торкайся очей брудними руками. Витирай їх тільки чистою хустинкою, щоб не занести інфекції.
«Гімнастика для вух»
Якщо ви ці вправи будете робити щодня, то захистите себе від багатьох
хвороб органів слуху.
Пам’ятка «Правила охорони слуху»
Втратити слух легко, а відновити практично неможливо.
Пам’ятка «Правила охорони постави»
• стежити за правильним положенням тіла під час роботи та відпочинку;
• сидіти за партою (столом) рівно, не згинаючись;
• стежити, щоб шкільні меблі відповідали зросту;
• носити на спині ранець;
• спати на твердому ліжку та малій подушці;
• одяг і взуття добирати відповідно до зросту і погоди;
• ходити ритмічно, не човгати ногами;
• займатися фізкультурою та спортом.
Ранкова гімнастика, спорт, фізична праця — запорука гарної постави.
Гімнастика для попередження плоскостопості
Якщо плоскостопість лише почала розвиватися — потрібно обов'язково звернутися до лікаря-ортопеда, який порекомендує правильне лікування або спеціальне взуття.