Тема. Значення води у природі. Використання води людиною. Практичне
заняття. Дослідження розчинності речовин
Мета: поглибити знання учнів про воду, її властивості; розкрити значення
води і розчинів у природі та житті людини: формувати пізнавальний
інтерес, вміння працювати групами, колективно та самостійно;
формувати екологічно грамотну поведінку здобувачів освіти;
виховувати гуманне, бережне ставлення до води
Обладнання: хімічні склянки, скляні палички, вода, спиртівка, сіль, цукор,
глина, пісок, лимонна кислота, олія
Хід уроку:
І. Організаційний момент («Світлофор настрою»)
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Відгадайте загадки 1. Що таке тече і ллється
Часом на камінь дереться,
Як нема – все висихає,
Звір і птах помирає
Запаху не має теє, її в руки не візьмеш.
Коли чиста, то прозора, за що люблять її зорі.
Сіль чи цукор як ковтне, не знайдеш вже їх ніде.
Смаку тоді набуває, кожен з нас то добре знає
Так, це ВОДА.
А які властивості води ви знаєте? (в центрі дошки записане слово «ВОДА». Відповіді дітей записати навколо слова)
Отже, вода – це складна речовина, яка утворена з 2 атомів Н і 1 атома О. У розчинах виступає розчинником, може перебувати у 3 агрегатних станах, за певних умов переходити з одного стану в інший
а) розширюється б) звужується в) залишається без змін
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні ми продовжуємо з вами вивчати властивості води, її значення в природі та житті людини
Вода – джерело життя на Землі. Це життєво необхідна речовина, без якої не обійтись, її нічим не замінити. Це найпоширеніша речовина. Якщо ми поглянемо на глобус, то помітимо, що на ньому переважає синій колір, а це означає, що більшу частину Землі займає вода. Це моря, океани, річки, потічки, льодовики. Якщо б усю воду морів, океанів, озер і рік розлити рівномірно по всій поверхні нашої планети, то глибина водяного шару становила б майже 4 км.
Навіть у атмосфері – це повітряний шар Землі, є велика кількість води, яка перебуває у вигляді водяної пари. Кількість води на поверхні Землі дорівнює 1,4 млрд км2. Якщо ж нею заповнити посудину кубічної форми, то ребро куба буде завдовжки 1120 км.
Немає жодного живого організму, до складу якого не входила б вода.
Зараз попрацюємо разом. Скориставшись можливостями ІНТЕРНЕТ мережі, знайдіть інформацію про вміст води у живих організмах та їх органах
У разі втрати організмом 10-12% води неминуче настає смерть.
З наведених вами даних, який висновок ми можемо зробити про воду, про її поширення на планеті?
Вода і життя на планеті нероздільні. Недарма народна мудрість каже: «Хліб – батько, вода – мати»
Можливо, ви можете навести приклади приказок про воду
Чи замислювалися ви над тим, як би було на Землі без води. Як би
існували живі організми?
Живі організми здатні вживати лишу ту їжу, яка розчинена у воді. Живі тканини складаються переважно з води.
Існує відома істина – людина може довше прожити без їжі, ніж без води. Ковток холодної джерельної води зцілює мандрівників, поповнює нам сили.
Скрізь, де вода – там життя. Над криничками, колодязями люди зводять всілякої форми дашки, щоб вода завжди була чистою. А яка криниця без зелені?
Можливо, ви скажете, які рослини ростуть біля криниць, струмків?
Так, це барвінок, калина, верба.
Люди здавна до води ставилися шанобливо.
Чи знаєте ви якісь повір’я, заборони, прислів’я про воду?
Вода для наших предків була святою. Плювати у воду, сваритися при ній вважалося за тяжкий гріх. Вода мала чудодійну силу, була цілющою, але могла й карати. Люди казали: «Вогонь і вода в добрі – то служать», «З вогнем не жартуй, а воді не вір».
Притча. «В одній селянській убогій родині захворіла маленька дівчинка. Недуг прикував її до ліжка. Тяжко було на неї дивитися. Важка хвороба вкрадалася в маленьке дитяче тіло. Допомогти, порадити в лікуванні йшли всі, але хвороба не поступалася. Вночі, серед темряви, війнула в материнське серце прохолода, яка принесла слова порятунку «Встань, небого, до схід Сонця, сходи до трьох джерел-криниць вашого села. Тричі із кожної криниці зачерпни долонею води і ні з ким не розмовляючи, нікого не бачачи, повернися назад. Прочитай молитву та напої своє дитя цією водою і недуг – як рукою зніме».
Прокинулася жінка і зробила все, що приснилося. І сталося справжнє диво. Дитина усміхнулася, відкрила знетямлені очі та вигукнула «Мамо, я хочу жити!»
Пам’ятайте, вода має святу, чудодійну силу.
Як сказав маленький принц з однойменного твору Антуана де Сент Екзюпері «Вода- ти не тільки потрібна для життя… ти й є саме життя!»
Демонстрація (вчитель переливає воду з однієї посудини в іншу, розчиняє сіль, пісок, камінь)
По відношенню до здатності речовин розчинятися у воді, їх поділяють на:
Які це речовини? (сіль, цукор, вода, спирт)
Наведіть приклад таких речовин (пісок, глина, сода, крейда, кава)
Наведіть приклад (камінь, скло)
Чи згідні ви з тим твердженням, що є взагалі нерозчинні речовини, адже ви мали чути прислів’я «Вода крапля по краплі камінь точить»
Справді, вода руйнує навіть найтвердішу гірську породу граніт. Струмки, річки, потоки дощової води постійно розчиняють мінерали і гірські породи
вона прісна. Натомість у морській розчинено багато солей, через що вона гірко-солона. Але на вигляд ви не відрізните безбарвну річкову воду від солоної морської: розчини завжди прозорі
Як можна відрізнити розчин від чистої води?
У розчинів інші властивості, ніж у самої води. Наприклад, розчин солі замерзає при нижчій температурі, ніж чиста вода
3) за кольором поділити клас на 3 групи і кожній роздати різні речовини:
- вода, сіль, пісок
- вода, цукор, глина
- вода, лимонна кислота, олія
Підбиття підсумків про розчинність речовин у воді, вплив температури води на розчинність речовин
ІV. Узагальнення і систематизація знань
Діти отримують картки. До пояснення повинні підібрати крилаті вислови.
Перестати існувати, зникнути канути у воду
Не сказати жодного слова, мовчати мов води в рот набрати
за будь-яких обставин
Зажурений, засмучений мов у воду опущений
Той, хто нічого не робить, нічого під лежачий камінь вода не тече
й не здобуде
Про тісну дружбу не розлий вода
V. Рефлексія.
VI. Заключне слово вчителя:
Пам’ятаймо, люди, назавжди, не можливо жити без води.
Це життя колиска, це дощі, це роса і квітка на межі.
Це тумани, ріки і моря, джерело у спеку. Це – ЖИТТЯ.
Це кришталь озер і джерело, це хмарки у небі, це село.
У тополях й вербах над селом, це криниця, квітка під вікном.
Шурхіт хвиль і шторму дикий рев, це струмок у травах між дерев.
Зелень трав, веселки кольори
Пам’ятайте, люди, назавжди!!!